Natural Horsemanship *bildtråd*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Natural Horsemanship *bildtråd*

Jag ger signal genom en slags knyck (eller vad man ska säga) i höfterna samt att jag lutar mig en aning framåt, och så rösten såklart :)
 
Sv: Natural Horsemanship *bildtråd*

Igår var Saaga och jag ute och red helt löst igen. (Hela turen) Det gick jätte bra! Vi övade precis som förra gången trav till halt, vänd m.m

Vi övade lite tempoväxlingar också.

Hon var så duktig och vi hade så kul tillsammans! Det kom lite bilar, en lös hund och lite folk, men hon blev varken rädd, eller okoncentrerad. Jag är så stolt över Saaga och hur snabbt hon lär sig saker:love:
Hon kan också en ny "konst". Att hon lägger upp hela sitt ben på en blå tunna, som ligger ner, ca 65 cm hög. Jag säger bara "upp" så tar hon upp benet. Hon lär sig förvånandsvärt fort efter bara tre minuter kan hon det på komando och tycker att det är jätte kul!!

Idag var vi ute en sväng i skogen och galopperade jääättefort! Superkul:)
 
Sv: Natural Horsemanship *bildtråd*

sista bilden ser fejkad ut... vad gör ni egentligen? (menar inte att du fejkar saker, men trodde det var ett skämt först... du ser så inklippt ut :angel: )
 
Sv: Natural Horsemanship *bildtråd*

Hehe, nä jag är inte inklippt men har redigerat bakgrunden lite så den ser suddigare ut för att "framhäva" mig och Ella :angel: Länk till filmen finns under bilden ;)
 
Sv: Natural Horsemanship *bildtråd*

jaa asså Manne kan "how" (som med islandshästar) men han lixom lyssnar ändå inte :confused: vill inte dra i honom, hur ska jag göra??

Jag är ingen expert på NH men när jag har ridit min häst med grimma
o grimskaft så har jag använt mig av mina vanliga hjälper.
Min häst är väl dressyrriden och rids bara av mig i princip så det
hjälper ju en del. Så jag gör halt med kroppen som jag gör när jag
rider med tyglar. Kan tänka mig att det borde funka på din häst också?

Ella_99: Det ser otroligt harmoniskt och framförallt roligt ut!
Du och Ella har verkligen kommit långt. :idea: (-lampan)

M-oaa
 
Sv: Natural Horsemanship *bildtråd*

Tack, alltid lika roligt att höra :)
 
Sv: Natural Horsemanship *bildtråd*

Vad har du för kommando på bergsget eller har du nåt? :cool:
 
Sv: Natural Horsemanship *bildtråd*

Tack!:o
******

Till både Agnes och Becca: Ni båda är såå fina och duktiga tsm med era sötnosar!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Natural Horsemanship *bildtråd*

Jag har lärt min häst att göra halt när man lägger pisken fram på bogen, man håller alltså pisken som en penna ungefär och petar fram på bogen, detta lärde han sig ganska fort faktiskt!

Meningen är sen att han skall kunna göra halt från andra gångarter än skritt då de "sätter sig på rumpan" när de gör halt såhär, då han lätt blir framtung så tycker jag detta är ett bra sätt för oss att träna halter på iaf :)

Nu fungerar det att göra halt från skritt och i tölt, lite segare i tölten bara :p

Det kanske kan vara ett sätt för er?
 
Sv: Natural Horsemanship *bildtråd*

jaha då kommer jag med mina första bilder i denna tråd.

det är första gången med pressening, jag kastar helt enkelt på den på hästen, inte en reaktion som vanligt, (vilket självklart är en självklarhet!)

Foto0062.jpg


vart är hästen? ;)

Foto0064.jpg



Foto0065.jpg


nu har ju jag sällan en fotograf med mig, det gör att jag inte kan visa de där fräna bilderna som man skulle kunna få, tex att hästen följer en i samtliga gångarter anses enligt mig som en självklarhet och klarar man inte det så borde man nog tänka om... hade haft denna häst i 4 dagar när hon gjorde det, trots andra hästar i hagen!

ska nog börja rida henne utan träns så småning om oxå, men det är ju bra om de är inridna först kanske:D
 
Sv: Natural Horsemanship *bildtråd*

Tränade lite stegra och longering (tränar fortfarande på att lära henne skilja mellan att vända i longeringen och att stegra). Hon har lite svårt att se skillnad mellan dem, men i slutet vände hon på direkten och stegrade bara då jag gav kommando :bow:






Länk till film: http://www.youtube.com/watch?v=6_HqxxMophE
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
361
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 171
Senast: Bee
·
Kultur Den gamla tråden har hamnat alldeles för långt bak, så tänkte att vi startar en ny fräsch en och hoppas att gamla och nya boknördar...
51 52 53
Svar
1 042
· Visningar
38 814
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
190
· Visningar
15 054

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp