Bukefalos 28 år!

Natural Horsemanship *bildtråd*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Natural Horsemanship *bildtråd*

Detta är från en kurs jag höll för ngt år sedan.
Denna häst vägrade låta en stol stå vid honom, på lördagen hanterade jag honom med detta och lät honom vänja sig och lät extramatte testa, på söndagen kunde extramatten göra samma sak utan problem.
(och ja.. jag vet... jag är gräsligt klädd! :o:D )
n585631015_654875_5357.jpg


n585631015_654876_2720.jpg



Eldträning av häst. Max synns lite i bakgrunden.
album_1_32.gif







Sen behöver NH inte bara utföras på hästar... här har vi några bilder från en kurs:


Jag flyttar elevens vänstra axel med min blick.
Denna övning görs för att deltagarna ska få inblick i hur fokus fungerar.
album_1_22.gif


Energiska deltagare tränar på att hantera repet, en viktig del.
album_1_28.gif



Jag visar grunderna arbete i rundcorall med en deltagare.
Just i fotandets ögonblick ber jag "hästen" gå frammåt, därav den höjda vänsterarmen.
album_1_29.gif
 
Senast ändrad:
Sv: Natural Horsemanship *bildtråd*

Ska lägga till att jag redigerade bort ansitet på dltagaren för att jag inte känner henne, respekterar hennes privatliv på nätet.
 
Sv: Natural Horsemanship *bildtråd*

KL

Har tråkigt så här kommer två bilder till från idag. Har endast halsring, även fast det inte syns så jättebra kanske :p




För övrigt fick Ella gå och mysa lite, och äta av det gröna gräset som tittar upp allt eftersom här hemma :) Själv satt jag bredvid och tittade på, och man riktigt såg hur hon njöt trots att det duggade lite. Men det är iaf rätt härligt att kunna ha hästen lös så, men givetvis över min uppsikt hela tiden ^^
 
Sv: Natural Horsemanship *bildtråd*

Gröna gräset??? *blänger ut genom fönstret på all äcklig snö* Jag hatar snö... jag ska flytta!
 
Sv: Natural Horsemanship *bildtråd*

Kul tråd!
Väldigt inspirerande :bow:
 
Sv: Natural Horsemanship *bildtråd*

Haha, ja här har vi vår! :love: Kolla på bilden på föregående sida som jag lade in. Så ser det ut nästan överallt^^
 
Sv: Natural Horsemanship *bildtråd*

Duktiga hästar ni har allihop! Har kollat igenom hela tråden, blev jätteintresserad, är själv inte alls insatt i "ämnet".

Någon som har tips på hur man får hästen att gå ordentligt vid promenad? Alltså inte halvt knuffa omkull samt gå och äta :mad:
 
Sv: Natural Horsemanship *bildtråd*

Träna på att flytta den. Det ska alltid vara DU som flyttar hästen och bestämmer vägen, och du ska alltid kunna få hästens uppmärksamhet!

Så träna att flytta hästen i olika rörelseriktningar samt att kunna hålla den i en viss position i förhållande till dig. T ex att hästen måste gå snett bakom dig, eller hålla sig framför dig osv.

Googla på "de sju lekarna". De brukar vara en bra början till att lära sig flytta hästen med kroppspråk och små signaler, och att på så sätt bli dess ledare och vän :)
 
Sv: Natural Horsemanship *bildtråd*

Alla sätt är bra utom dom dåliga.
Fundera bara igenom så att det itne får några negativa konsekvenser, tex som att hon om du tömkör backar så fort du lägegr till spöet, samt Varför hon backar när du lägger till det, tex som att du inte kan rida med spö för att hon kommer börja backa.
 
Sv: Natural Horsemanship *bildtråd*

Millan_gulligast och Anna och Glaumur:Har lärt henne att backa när jag gör det. Alltså om jag går bredvid henne och sedan stannar och backar ska hon göra samma sak. Förstår hon inte så hjälper jag henne med ett lätt tryck mot bringan. Använder i samband med det kommandot "back" och rör fingrarna lite om mig.

Så gör jag bara samma sak fast bakifrån :)

Sshameless: Tack^^
 
Sv: Natural Horsemanship *bildtråd*

Okej, tack :bow:
Då är det bara att börja träna :d
 
Sv: Natural Horsemanship *bildtråd*

Träna på att flytta den. Det ska alltid vara DU som flyttar hästen och bestämmer vägen, och du ska alltid kunna få hästens uppmärksamhet!

Så träna att flytta hästen i olika rörelseriktningar samt att kunna hålla den i en viss position i förhållande till dig. T ex att hästen måste gå snett bakom dig, eller hålla sig framför dig osv.

Googla på "de sju lekarna". De brukar vara en bra början till att lära sig flytta hästen med kroppspråk och små signaler, och att på så sätt bli dess ledare och vän :)

Tack :D kikade på de 7 lekarna, verkar intressant, värt att prova.
Var tror du/ni att det är lämpligast att börja, i stallet eller ute? har inte paddock eller ridhus nämligen. Då syftar jag mest på nr 1 och 2.

Man måste få grymt bra balans och sits av att bara rida i halsring, men så modig är jag inte än ;)
 
Sv: Natural Horsemanship *bildtråd*

Börja utomhus på nån lugn plats i rep och grimma tycker jag :)
 
Sv: Natural Horsemanship *bildtråd*

Tack!

Bilden funkar och den va jättemysig :love: Vad heter du på pixbox?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
470
Senast: hamilton1
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 212
Senast: Bee
·
Kultur Den gamla tråden har hamnat alldeles för långt bak, så tänkte att vi startar en ny fräsch en och hoppas att gamla och nya boknördar...
52 53 54
Svar
1 066
· Visningar
40 066
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
248
· Visningar
18 902

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp