Naturlig deodorant/deodorant utan aluminium.

Om trådens ursprungliga ämne skulle jag bli superlycklig ifall någon kunde tipsa om en aluminiumfri deo. Jag har provat mig igenom det mesta men svettas mycket och luktar skunk efter ett tag på jobbet. Någon som vet en superbra deo som helst är eko?
 
Jag gjorde egen deo förut med kokosfett, potatismjöl och bikarbonat men sen blev vissa bhar förstörda (fett-fläckar) så jag slutade. Mot svettningen funkade den jättebra däremot.
Idag använder jag en från Apoteket som heter Eco Gerd (unisex), älskar den :love:. Även Urtekrams deo funkade bra :)

Eco Gerd är inte aluminiumfri. Inte de Urtekrams som jag hittat på nätet heller. Alla innehåller potassium alum som är kaliumaluminiumsulfat.
 
Det finns massor av information på nätet om lizard people också. Betyder inte att de existerar.

Huden är en barriär. Den skyddar oss genom att inte ta upp massa dåliga saker. Har du aldrig funderat på varför vi kan bada i havet i flera timmar men dör om vi dricker havsvatten?

Unafraid of allt utom seriös forskning?
 
Det finns massor av information på nätet om lizard people också. Betyder inte att de existerar.

Huden är en barriär. Den skyddar oss genom att inte ta upp massa dåliga saker. Har du aldrig funderat på varför vi kan bada i havet i flera timmar men dör om vi dricker havsvatten?

Unafraid of allt utom seriös forskning?
Jag har läst vetenskapliga artiklar/studier, men är värdelös på att googla på engelska.

Man tar såklart upp betydligt mindre via huden än om du förtär något. Och oavsett om det är 0.01 % eller what ever. Jag väljer att inte använda aluminium på huden, eller kvicksilver, eller andra tungmetaller.

Åter till det ursprungliga ämnet, någon som provat den här? https://naturligdeo.se
 
Jag blandar lika delar kokosolja, bikarbonat och majsstärkelse. Oljan får smälta i ett vattenbad och när det är gjort blandar jag ner majsstärkelse och bikarbonat. Häller upp i en burk och låter stelna, sedan är det färdigt att användas.
Det här receptet är bäst! Jag gjorde en liten burk igår. Har fått tag på helt doftfri kokosolja som jag hällde en droppe vardera av citrongräs- och verbenaolja i. Luktar gott! Funkar väl med kokosdoftande kokosolja också men själv tycker jag det är lite småjobbigt att gå omkring och lukta kokos.
 
Det här receptet är bäst! Jag gjorde en liten burk igår. Har fått tag på helt doftfri kokosolja som jag hällde en droppe vardera av citrongräs- och verbenaolja i. Luktar gott! Funkar väl med kokosdoftande kokosolja också men själv tycker jag det är lite småjobbigt att gå omkring och lukta kokos.
Kokos som luktar så gott! :love:
 
Om trådens ursprungliga ämne skulle jag bli superlycklig ifall någon kunde tipsa om en aluminiumfri deo. Jag har provat mig igenom det mesta men svettas mycket och luktar skunk efter ett tag på jobbet. Någon som vet en superbra deo som helst är eko?
Jag har provat flera olika varianter och upplever att det varierar med årstid och även vad som passar olika individer. Du har redan fått tips om kokosolja, bikarbonat, äppelcidervinäger, citron mm. Kan tipsa om Softskin eller vitaminvaruhuset där jag brukar handla när jag inte orkar göra egna varianter. På softskin är de flesta produkterna "rena" på vitaminvaruhuset får du leta lite men betydligt flera rena produkter än på "vanliga" sidor med kroppsvård:up:
En av sakerna som fungerat bäst för mig är ren citron.
 
Jag har provat flera olika varianter och upplever att det varierar med årstid och även vad som passar olika individer. Du har redan fått tips om kokosolja, bikarbonat, äppelcidervinäger, citron mm. Kan tipsa om Softskin eller vitaminvaruhuset där jag brukar handla när jag inte orkar göra egna varianter. På softskin är de flesta produkterna "rena" på vitaminvaruhuset får du leta lite men betydligt flera rena produkter än på "vanliga" sidor med kroppsvård:up:
En av sakerna som fungerat bäst för mig är ren citron.
Jo men jag kan inte göra några egna deo då hade det varit lätt. Men om det finns någon toppen eko utan aluminium vore det perfekt, speciellt eftersom jag tränar mycket och svettas som en gris.
 
Jag har en som är köpt i en butik nära Järntorget i Göteborg. Jag kunde för mitt liv inte komma på vad varken deon eller butiken heter, men istället för att kliva upp och gå de få metrarna till badrummet för att kolla så har jag lagt en halv evighet på att googla:angel::laugh: 
Och plötsligt hände det, jag med mina usla googleskills hittade! :p
Flowers är märket. Svindyr, men dryg, luktar gott (dagens början:love::love::love: ) och den fungerar.

Har testat att göra egen med bikarbonat och det funkade verkligen suveränt bra mot svettlukt, tyvärr verkade inte min hud gilla bikarbonatet eftersom jag fick svidande utslag.. Surt när den dessutom var så löjligt enkel att slänga ihop.
Hittade ett annat recept som jag tänkt att testa, men det var på en blogg och det får man väl inte länka till här?
 
Jag har en som är köpt i en butik nära Järntorget i Göteborg. Jag kunde för mitt liv inte komma på vad varken deon eller butiken heter, men istället för att kliva upp och gå de få metrarna till badrummet för att kolla så har jag lagt en halv evighet på att googla:angel::laugh: 
Och plötsligt hände det, jag med mina usla googleskills hittade! :p
Flowers är märket. Svindyr, men dryg, luktar gott (dagens början:love::love::love: ) och den fungerar.

Har testat att göra egen med bikarbonat och det funkade verkligen suveränt bra mot svettlukt, tyvärr verkade inte min hud gilla bikarbonatet eftersom jag fick svidande utslag.. Surt när den dessutom var så löjligt enkel att slänga ihop.
Hittade ett annat recept som jag tänkt att testa, men det var på en blogg och det får man väl inte länka till här?
Men den har jag ju tänkt prova, då kanske jag ska våga mig på det:D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ I ett försök att belasta kroppen mindre med saker vi inte behöver ha i den började jag med aluminiumfri deodorant. Jag hade fått...
2
Svar
35
· Visningar
2 262
Kropp & Själ Jag får hysterisk klåda av många sorters roll on - måttligt kul att gå runt och klia sig i armhålorna... Har dock, efter år av provande...
Svar
17
· Visningar
3 880
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp