Nervös i transporten..

TheRedLightning

Trådstartare
Just nu håller jag på med ett projekt att lastträna min häst. Det går jättebra när man är två, då hon går in hela vägen om någon går före och "visar vägen".

Idag tränade vi själva och tog det väldigt lugnt, lät henne få nosa och undersöka. Vi gick in hela vägen, stod med henne där framme och hon stod still men tittar lite, efter en stund blir hon antagligen nervös, då hon både bajsar och kissar, samt gnäggar och skakade.

Så det jag funderar på är hur jag dels vinner hennes förtroende, då jag tänkte att om jag är kvar i transporten (på rätt sida bommen där fram) så skulle hon ha en trygghet i mig, men det känns inte så då det verkade som hon ignorerade mig och höet var hon inte ens intresserad av.
Jag vill att hon ska ha transporten som en positiv upplevelse och jag räknar med att det kommer ta tid att komma dit, därför vi inte hade så höga krav idag.

Målet är att hon ska lasta sig själv och känna sig trygg.
Just nu vet jag inte hur jag ska klara av att lasta själv då jag måste gå in före henne och det känns som en alltför stor risk att sätta fast henne där fram, när inte bommen bak är stängd.
Misstänker att hon inte kommer stå kvar tills jag hunnit bak och ska stänga bommen, är inne på spåret att det blir till att skynda långsamt med lastträningen för att komma dit jag vill.

Bästa hade såklart varit om man alltid kunde vara två när man lastar, men jag har tyvärr inte den lyxen.
 
Jag har tagit hjälp att lastträna min unghäst eftersom jag också vill kunna lasta min själv. När han var trygg med att lastas med medhjälpare som stängde bakom så började vi träna på att lasta själv. Jag går då in med honom i transporten, känns han lugn så byter jag grimskaftet mot longerlina, går ut genom skötardörren och bak och sätter fast bommen + fäller upp rampen. Sen fram och sätter fast. Skulle inte sätta fast fram utan att det är stängt bakom, inte heller lasta så här om hästen inte står tryggt i transporten. Risken finns ju att den kastar sig ut.

Skynda långsamt är alltid bra :) Vi har övat massor på att kontrollera stegen och ta pauser.
 
Jag kan numera ibland få min häst att gå in själv före mig så jag kan stänga bommen bakom direkt och annars går jag bak på den sidan han Inte står på. I början tog jag ett steg i taget och pratade med honom. Nu är han ascool och väntar på att jag ska hinna bak. Jag hade en lång lina som jag släpper framför honom men som är lätt för mig att få tag på om han skulle få för sig att backa innan jag hunnit fixa bommen...
 
Jag brukar i början använda en lång lina som jag lägger runt bommen. Linan sitter alltså i hästens grimma, runt bommen och så ut i min hand. Jag står på rampen eller på sidan av transporten. På det sättet kan jag skicka in hästen men samtidigt kunna bromsa eventuell backning. När hästen är mer van lägger jag bara grimskaftet över halsen och ber den gå in. Enkelt och bra! :)
 
Transporten vi har tillgång till just nu (medan min egen är på lagning) är en enhästars transport. Igår hade vi bara fokus på att gå in och stå still, nästa steg blir så småningom att kunna gå bak och stänga bommen, men lämna luckan nere.
Känns ändå som ett stort framsteg att hon faktiskt kan gå hela vägen in i transporten och stanna kvar. Första gången vi gick på, stod hon kvar länge, tills jag bad henne gå ut. Andra gången blev det lite svårare och tredje gången stod hon kvar en stund och hann precis säga till henne att backa innan hon själv ville börja backa. Misstänker att det kan hänga ihop med att hon blir mer nervös.

Ska nog även se till att fixa upp ett annat transportgrimskaft, som jag lätt kan sätta dit när jag lånar den transporten, för sist vi åkte i den så märkte jag att när man sätter fast henne med det ena, så kan hon böja sin hals och titta bakåt.
Kändes lite som att om hon skulle försöka så kan hon försöka vända sig runt fast det inte gå och när det tar stopp försöka ändå.

Min egen transport är en tvåhästars.

Jag har funderat på lina över bommen, men det känns som om att den kan fastna på något sätt. Kan den det?

Lasta av klarar vi själva, för då knäpper jag loss henne och lägger grimskaften runt halsen, sen går jag bak och öppnar luckan. Dock så fort jag öppnat luckan vill hon gå ut, så brukar inte skynda med att ta bort bommen, då hon trycker sig mot den och vill gå ut. Sen blir hon frustrerad att den är kvar och det har jag märkt på sättet hon tar upp sin ena bakhov och typ sätter ner den väldigt bestämt, lite som en minispark fast rakt ner mot golvet.
Så jag har aldrig öppnat bommen när hon står och trycker mot den, för jag vill inte belöna att hon gör så. Gissar på att det är tålamod som gäller där också.
 
Jag har funderat på lina över bommen, men det känns som om att den kan fastna på något sätt. Kan den det?

Min har aldrig fastnat. Det enda som hänt någon gång är att hästen trampat på den efter att jag stängt bommen (om jag slarvat med att lyfta upp den). Då har jag brukat be hästen flytta sig lite framåt eller bakåt (beroende på hur den trampat och med vilken hov) så går det bra att ta bort linan sedan.
 
Min har aldrig fastnat. Det enda som hänt någon gång är att hästen trampat på den efter att jag stängt bommen (om jag slarvat med att lyfta upp den). Då har jag brukat be hästen flytta sig lite framåt eller bakåt (beroende på hur den trampat och med vilken hov) så går det bra att ta bort linan sedan.
Fastna kan hästar göra på allt och inget ;) min häst lyckades få tygeln om en sprint när hon tog ner huvudet, (ledde till att hon kastade sig bak, men ingen skada skedd förutom på nackstycket på fin tränset :cry:)

Hon har också fastnat med grimskaftet under mellanväggen (mjuk nederdel) trampat på det själv, kilat fast det på väggen mellan plyfa och tak (hur f** det nu gick till O_o).

Så det får man ha i åtanke, finns det ngt som hästen kan fastna på så ska det tejpas så bra det går ;). Vaddering är värdelöst för även det går att fastna på :meh:.

Skickar in min häst. Gjorde om last träningen helt från att få före och ha 2 medhjälpare som linade in henne. Till att stå bredvid, visa vägen och knacka lite lätt med spö på rumpan tills hon går in. (Först så hade vi godis som jag kastade in en liten bit som hon fick "apportera". Så hon fick lära känna transporten och gå på rampen i lugn och ro.) Tidigare så åkte hon bara lastbil, och hon blev inte direkt vänligt inställd mot transporten då vi hade lina bakom.

Hon är inte den som går in direkt (om hon inte är jätte trött och vill hem NU.) Men hon går alltid in till slut. Kan ta 5 min och det kan ta 45 min. Hon går alltid in till slut :banana:.
 
Till att stå bredvid, visa vägen och knacka lite lätt med spö på rumpan tills hon går in.
Den modellen har jag provat också, funkar inte alls på min häst då jag börjar misstänka att hon har dåliga erfarenheter av spö, rider inte heller med spö. Så vi får helt enkelt se, funderar lite på att testa @Cilva med longerlina överbommen och bak, så kan jag putta lite på hästen bakifrån, samtidigt som det finns något som säger att hon ska gå framåt.
När jag säger putta, men jag typ dutta på baken. Det är så vi gjort när vi varit två som lastat, en som går vid sidan bakom och talar om att hon ska gå fram och den andre leder in och visar vägen.
Nu ska man bara lyckas göra det själv istället. :p
 
Fastna kan hästar göra på allt och inget ;) min häst lyckades få tygeln om en sprint när hon tog ner huvudet, (ledde till att hon kastade sig bak, men ingen skada skedd förutom på nackstycket på fin tränset :cry:)

Hon har också fastnat med grimskaftet under mellanväggen (mjuk nederdel) trampat på det själv, kilat fast det på väggen mellan plyfa och tak (hur f** det nu gick till O_o).

Så det får man ha i åtanke, finns det ngt som hästen kan fastna på så ska det tejpas så bra det går ;). Vaddering är värdelöst för även det går att fastna på :meh:.

:banana:.

Ja om man tänker så så har en av mina tagit lös mellanväggen och försökt krypa under både bak- och frambom. Hon sitter numer fast med dubbla grimskaft för säkerhets skull. Rätt ofta lyckas hon även sno grimskaftet (som ligger över halsen) runt övre hörnet på mellanväggen när det är dags för urlastning så att jag får gå in och ta lös henne. Trampa på grimskaftet händer då och då att mina också gör. Det är dock inget som går sönder eftersom de stannar när det tar emot. Värre var det med nordsvensken som inte ens märkte att det tog emot och så var grejerna trasiga :D
 
Den modellen har jag provat också, funkar inte alls på min häst då jag börjar misstänka att hon har dåliga erfarenheter av spö, rider inte heller med spö. Så vi får helt enkelt se, funderar lite på att testa @Cilva med longerlina överbommen och bak, så kan jag putta lite på hästen bakifrån, samtidigt som det finns något som säger att hon ska gå framåt.
När jag säger putta, men jag typ dutta på baken. Det är så vi gjort när vi varit två som lastat, en som går vid sidan bakom och talar om att hon ska gå fram och den andre leder in och visar vägen.
Nu ska man bara lyckas göra det själv istället. :p

Lina över bommen tycker jag är väldigt praktiskt. Då kan man vid behov peta på hästen utan att ha den lös. Tidigare nämnda nordsvensk behövde alltid skickas in för att över huvudtaget gå in i släpet. Att gå före in gick inte. Jag tror att hon upplevde att hon helt enkelt inte fick plats då.
 
Lina över bommen tycker jag är väldigt praktiskt. Då kan man vid behov peta på hästen utan att ha den lös. Tidigare nämnda nordsvensk behövde alltid skickas in för att över huvudtaget gå in i släpet. Att gå före in gick inte. Jag tror att hon upplevde att hon helt enkelt inte fick plats då.
Det är säkert olika för häst till häst, det jag mest funderar är på hur jag ska få linan över bommen utan att hästen börjar backa där ute. Hon brukar backa när hon inte vill, men kan gå fram om man får henne att tänka på något annat.
 
Det är säkert olika för häst till häst, det jag mest funderar är på hur jag ska få linan över bommen utan att hästen börjar backa där ute. Hon brukar backa när hon inte vill, men kan gå fram om man får henne att tänka på något annat.

Du öppnar transporten så som du vill ha den, lägger fram linan så att den ligger runt bommen och båda ändarna ligger på rampen. Då är det bara att koppla om till den linan när du kommer med hästen och lägga gramskaftet på marken eller var det nu passar bra. Om hästen brukar backa när den inte vill så skulle jag börja med att träna bort det innan lastträningen.
 
Jag har i inträningsfasen ett långt grimskaft och skickar in hästen. Något steg framåt, något steg bakåt, stryker längs baken när hästen går förbi. Stänger bak först när hästen är helt trygg och skulle aldrig sätta fast fram det är stängt där bak. Finns krubba med havre därfram, när hästen är nog avslappnad så blir det intressant att äta. När inskickningen börjar fungera bra lägger jag ett kort grimskaft runt halsen istället.
 
Du öppnar transporten så som du vill ha den, lägger fram linan så att den ligger runt bommen och båda ändarna ligger på rampen. Då är det bara att koppla om till den linan när du kommer med hästen och lägga gramskaftet på marken eller var det nu passar bra. Om hästen brukar backa när den inte vill så skulle jag börja med att träna bort det innan lastträningen.
Hon brukar inte backa första gången vi går på, det har varit mer andra gången när vi övar som hon tar några steg bakåt, lite som "men hallå, vi har redan gjort det en gång räcker inte det", men hon måste alltid gå framåt lika många steg hon backar. Hon backar inte så mycket, kanske några steg, har varit med om hästar som backat och stegrat och verkligen visat att de inte vill, medan min donna bara backar och ser ganska lugn ut ändå.
Har berömt henne när hon gått på transporten, har även funderat lite på t ex morot eller liknande så berömmet blir extra tydligt och att transporten kan förknippas till något gott, men jag vet inte.
 
Du öppnar transporten så som du vill ha den, lägger fram linan så att den ligger runt bommen och båda ändarna ligger på rampen. Då är det bara att koppla om till den linan när du kommer med hästen och lägga gramskaftet på marken eller var det nu passar bra. Om hästen brukar backa när den inte vill så skulle jag börja med att träna bort det innan lastträningen.
Så gör jag också.
Jag använder inte linan för att hålla emot om hästen backar. Den är för mig enbart till för att styra huvudet åt rätt håll. Backar hästen driver jag bakifrån med hand/spö eller har även en lina runt rumpan. Min erfarenhet är att så fort man håller i om hästen backar så backar den än värre.
Angående att fastna med linan har jag aldrig råkat ut för några sådana problem. Det största problemet har varit att hala in den tillräckligt snabbt så hästen inte trampar på den.
 
Jag har förresten inte frambommen på då jag lastar, hästen vågar inte gå fram öht då och då hon går med huvudet nere i golvet ofta så känns det säkrare :).

Men alla lastar på sitt sätt och på det vis som hästen trivs bäst med :). Min andra häst leder jag in bara och går sen bak och sätter för. Viktigt där är dock att damen ska stå på vänster sida och att jag leder från höger ;). Annars går hon inte in heller :rofl:.
Eler ja, hon stannar till och ser förvirrad ut innan man guidar henne rätt igen :p.
Men hon står brett och står kvar lös i släpet. Så är bara att leda in och gå direkt bak.
(Får panik då man kör iofs men man kan inte få alt ;).)
 
Så gör jag också.
Jag använder inte linan för att hålla emot om hästen backar. Den är för mig enbart till för att styra huvudet åt rätt håll. Backar hästen driver jag bakifrån med hand/spö eller har även en lina runt rumpan. Min erfarenhet är att så fort man håller i om hästen backar så backar den än värre.
Angående att fastna med linan har jag aldrig råkat ut för några sådana problem. Det största problemet har varit att hala in den tillräckligt snabbt så hästen inte trampar på den.
Jo, det där med att hålla i när hästen backar och det blir värre kan jag också skriva under på, får testa till helgen att lastträna med longerlinan också. Annars får jag gå in före henne och se om hon står kvar medan jag sakta går bak till bommen.

Har lite tänket att skynda långsamt och inte sätta för höga krav, utan ta det lite på hennes nivå nu i början, så får vi öka kraven i takt med att hon blir mer säker.
Bästa hade nog varit om man hade kunnat lastträna lite oftare än bara helger, men det är så det ser ut just nu när min egen transport är på lagning. :)
 
Håller med tidigare talare, det är väldigt individuellt hur hästar funkar runt transporten. Min egen unghäst har jag lärt stå kvar i transporten utan att bakbommen är påhängd. På nåt sätt känner jag när han liksom har bestämt sig för att stå kvar, det kan hända att han backar ut en gång eller två. Men har han bestämt sig för att stå kvar kan jag flytta mellanvägg i lugn och ro och haka på bakbommen.
Men det har tagit tid och gått åt en hel del äpplen.
 
Håller med tidigare talare, det är väldigt individuellt hur hästar funkar runt transporten. Min egen unghäst har jag lärt stå kvar i transporten utan att bakbommen är påhängd. På nåt sätt känner jag när han liksom har bestämt sig för att stå kvar, det kan hända att han backar ut en gång eller två. Men har han bestämt sig för att stå kvar kan jag flytta mellanvägg i lugn och ro och haka på bakbommen.
Men det har tagit tid och gått åt en hel del äpplen.
Äpplen är väldigt bra :), köpt ny transport nu och då jag provat lastade svåra hästen så hade jag en hög med äpplen längst fram.
Var beredd på världens fight så tro f inte att hästen går raka vägen in och ställer sig och mumsar äpplen det första hon gör :rofl:.
 
Äpplen är väldigt bra :), köpt ny transport nu och då jag provat lastade svåra hästen så hade jag en hög med äpplen längst fram.
Var beredd på världens fight så tro f inte att hästen går raka vägen in och ställer sig och mumsar äpplen det första hon gör :rofl:.
Äpplen har jag fått från en kollega, kanske ska använda dom när vi lasttränar då. :up:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 000
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 336
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 292
Senast: Habina
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 379

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp