Nervös i transporten..

Jag provade ett litet trix senast jag skulle åka iväg med min hästfröken.

Första gången jag skulle lasta henne så kastade hon sig bakåt så då provade vi med lina bakom. Gick alldeles utmärkt för så fort hon kände linan runt rumpan så gick hon på.
När hon väl är inne så står hon som ett ljus så det har aldrig varit ett problem. Efter hand som vi åkte ut på roliga saker så kunde vi ta bort linan och det gick att skicka på henne själv. Nu har vi dock åkt lite längre turer till klinik de senaste fyra gångerna och då tycker hon inte att det är så roligt längre så linan har fått vara med igen.

Senast hade jag ingen som kunde hjälpa till så jag satte på henne tömkörningsgjorden och trädde longerlinan igenom översta ringarna och runt rumpan och så höll jag i ändarna framför bogen. Gick alldeles utmärkt. När hon stannade till på lämmen så kunde jag bara dra lite lätt i longerlinan och 10 sek senare var hon på. :D
 
Jag hjälpte en kompis med lastning och använde linan några gånger, sen behövde jag bara visa longerlinan hoprullad så gick han på.
 
Och jag lastar genom att gå in snett framför hästen, ta longerlinan över bommen och med mig när jag går ut genom skötardörren och bak när jag stänger.
Funkar superbra varje gång.
 
Och jag lastar genom att gå in snett framför hästen, ta longerlinan över bommen och med mig när jag går ut genom skötardörren och bak när jag stänger.
Funkar superbra varje gång.
Genom skötardörren?!! :eek:
Finns inte det risk att det fastnar ifall hästen får för sig att backa eller slänga sig?
 
Genom skötardörren?!! :eek:
Finns inte det risk att det fastnar ifall hästen får för sig att backa eller slänga sig?
Det finns inget att fastna i på min trailer, skulle hon få panik och slänga sig ut så är det bara att släppa linan. Linan ligger bara ovanpå bommen, så backar hästen så följer linan med. :)
 
Det finns inget att fastna i på min trailer, skulle hon få panik och slänga sig ut så är det bara att släppa linan. Linan ligger bara ovanpå bommen, så backar hästen så följer linan med. :)
Tycker ändå det känns lite läskigt, jag tvivlar på att min häst skulle stå kvar i transporten om jag försvinner ut ur den faktiskt.
 
Tycker ändå det känns lite läskigt, jag tvivlar på att min häst skulle stå kvar i transporten om jag försvinner ut ur den faktiskt.
Nja, alltså det kräver ju att hästen är relativt trygg i sig själv och i trailern, men delade mest med mig av vad som funkade för oss :)
 
Nja, alltså det kräver ju att hästen är relativt trygg i sig själv och i trailern, men delade mest med mig av vad som funkade för oss :)
Förstår det och försökte "översätta" den metoden på oss, men om ett tag kan det kanske funka. Längtar tills jag får hem min transport igen, som har två spiltor. Den vi övat i nu är en enhästars, så inte så säkert för mig att gå bakåt inne i transporten för att stänga bommen, men nu har vi fått lite tips på hur vi ska gå tillväga.

Mest funderar jag väl egentligen på hur man får hästen att känna sig trygg och lugn i transporten.
 
Förstår det och försökte "översätta" den metoden på oss, men om ett tag kan det kanske funka. Längtar tills jag får hem min transport igen, som har två spiltor. Den vi övat i nu är en enhästars, så inte så säkert för mig att gå bakåt inne i transporten för att stänga bommen, men nu har vi fått lite tips på hur vi ska gå tillväga.

Mest funderar jag väl egentligen på hur man får hästen att känna sig trygg och lugn i transporten.
Jag har inte läst alla tips i tråden, men det bästa tycker jag är att göra det till en rutin. Tex, ha trailern framme varje dag i en månad, och ge hästen en fodring som hon får äta i trailern. Exempelvis ett kilo Hö och en näve krafft/något smaskigt, varje dag efter du ridit eller liknande.
Jag föredrar även att ha fronturlastning som står öppen, det blir mera inbjudande och ljusare!
Hoppas det löser sig :-)
 
Jag har inte läst alla tips i tråden, men det bästa tycker jag är att göra det till en rutin. Tex, ha trailern framme varje dag i en månad, och ge hästen en fodring som hon får äta i trailern. Exempelvis ett kilo Hö och en näve krafft/något smaskigt, varje dag efter du ridit eller liknande.
Jag föredrar även att ha fronturlastning som står öppen, det blir mera inbjudande och ljusare!
Hoppas det löser sig :-)
Jag har varit inne på det också, men då kommer den stora nackdelen. Jag kan inte ha bilen alltid kopplad till släpet, hade jag haft två bilar hade det inte varit ett bekymmer. Det är ganska meckigt att koppla på grusplanen som finns här och nu när mörkret kommer allt tidigare och tidigare så blir det av naturliga skäl också svårare.
Eller kan man lösa det på något annat sätt, som jag inte tänkt på?
 
Jag har varit inne på det också, men då kommer den stora nackdelen. Jag kan inte ha bilen alltid kopplad till släpet, hade jag haft två bilar hade det inte varit ett bekymmer. Det är ganska meckigt att koppla på grusplanen som finns här och nu när mörkret kommer allt tidigare och tidigare så blir det av naturliga skäl också svårare.
Eller kan man lösa det på något annat sätt, som jag inte tänkt på?
Hm, då blir det knepigare tyvärr, jag har slut på tips.. :down:
 
Har funderat ifall man antingen kan lägga något under transporten bak, så den inte kan resa sig eller ha något tungt på dragstången.
jag tycker som så att du inte beöver lasta varje dag så länge det är en bra upplevelse för hästen och du följer samma rutin varje gång. när hästen vet vad som förväntas av den så kommer lastningen bara gå lättare och lättare.
om man byter lastnings metod fram och tillbaka så blir hästen lätt osäker och förvirrad.

och lasta aldrig aldrig en häst i en lös transport så länge den inte är helt nedsänkt till golvet och fastgjuten i betong. får hästen fnatt och kastar sig så finns det alltid en chans att den tippar.
 
Du behöver inte lasta varje dag för att få hästen ok i att vara kvar i trailern. Och du behöver absolut inte vara med den där inne heller. Det är ingen katastrof om de går ut. Bara låt den gå ut och ta in den igen då den stannar. Försök inte hålla emot då den backar. Bara låt den gå och ta in den på stoppet.

Jag tycker inte om att ha öppet i fronten eller lasta ur där. Det är inga problem med hästar som är helt trygga under färd etc. Men de flesta har inte kunskap nog att se om hästen är helt trygg eller ej. Och många kör för illa. Så att lära hästen att man kan gå ut fram tycker jag inte är något bra. Det har gett fler bomhoppare än det gett fördelar.
Det har ev lett till att folk lyckats lura in fler hästar. Men tyvärr inte att alla de hästarna varit redo att stängas in och åkas med.
Hästar som aldrig lastats ur framåt söker inte lika ofta sig framåt om de får panik. Dvs de hoppar mer sällan bommar.
Jag är inte ensam i de här tankarna. Jag har flera kollegor som också jobbar med lastningar som tänker likadant och har samma erfarenhet.

Jag föredrar ofta att lära hästen gå in utan mig. Antingen med linan över bom, över bom och ut genom skötardörr eller genom att skicka in.
Då har man fördelen att själv kunna arbeta utan medhjälpare. Och då både ta in hästen och stänga själv.
Jag tar in hästarna och låter dem stå utan att stänga tills de är lugna i det. De går alla ut ett par gånger, en del kastar sig ut. Fine! Det blir ju bara fler tillfällen på att träna på att gå in då! Det är ingen ide att försöka hålla emot. Dels orkar man inte rent fysiskt. Och dels så stärker man bara deras flyktinstinkt och får svårare att jobba med.
Om man då irriterar dem lite genom att de inte får stå still utanför trailern, men i den får de vara i fred och vila och kanske ev äta en rejäl måltid.. Då brukar de vilja in i trailern rätt fort.

Jag har inte gjort så mycket lastningar på ett tag. Men sista hade folk stått i 4 h med linor och dylikt utan resultat. Det tog mig runt 20 min innan hästen ville in i trailern. 20 min till av lugnt jobb och matten kunde lasta själv på samma sätt. Och hästen stod kvar i trailern av sig själv.
Så brukar det oftast vara.
Med det sagt: Det behöver inte vara dyrt att ta hjälp. Jag är personligen inte ute efter jobb. Jag hinner inte!
Men det borde finnas problemlösare där du bor. Det känns så himla onödigt och traggla och fundera så här och ev befästa felbeteenden som är onödiga. Det kanske går att lösa era problem på ett besök.
Och den tränaren bör iaf kunna ge dig kunskap och system för lastning, som du kan ha med dig på alla hästar. Och som hjälper dig i övrig hantering/att förstå hur hästar funkar.

Lycka till!
 
Som tillägg:
Jag vill ha så ren respons på saker som möjligt i träning med hästarna.

Tex vill jag att de ska in i trailern för att de köper hur trailern verkligen ser ut då man kör sen. Inte för att jag lurar dem att det är öppnare än vad det sen kommer vara. Och att jag sen stänger när de inte har en chans att flytta sig/är instängda och fastsatta.
Det behövs heller inte. Jag har hittills inte mött en häst som inte kunnat lära sig vilja in i trailern och vara cool där utan att man öppnar i fronten.
 
Som tillägg:
Jag vill ha så ren respons på saker som möjligt i träning med hästarna.

Tex vill jag att de ska in i trailern för att de köper hur trailern verkligen ser ut då man kör sen. Inte för att jag lurar dem att det är öppnare än vad det sen kommer vara. Och att jag sen stänger när de inte har en chans att flytta sig/är instängda och fastsatta.
Det behövs heller inte. Jag har hittills inte mött en häst som inte kunnat lära sig vilja in i trailern och vara cool där utan att man öppnar i fronten.
Sant :)
Låter väldigt vettigt ^_^, (Mvh hon som alltid både har av frambommen, öppnar övre frontutlastnings luckan och ställer fram godis till hästen längst fram innan lastning :o. Är tryggt med rutiner man vet fungerar även om de inte är de bästa :p)
 
Du behöver inte lasta varje dag för att få hästen ok i att vara kvar i trailern. Och du behöver absolut inte vara med den där inne heller. Det är ingen katastrof om de går ut. Bara låt den gå ut och ta in den igen då den stannar. Försök inte hålla emot då den backar. Bara låt den gå och ta in den på stoppet.

Jag tycker inte om att ha öppet i fronten eller lasta ur där. Det är inga problem med hästar som är helt trygga under färd etc. Men de flesta har inte kunskap nog att se om hästen är helt trygg eller ej. Och många kör för illa. Så att lära hästen att man kan gå ut fram tycker jag inte är något bra. Det har gett fler bomhoppare än det gett fördelar.
Det har ev lett till att folk lyckats lura in fler hästar. Men tyvärr inte att alla de hästarna varit redo att stängas in och åkas med.
Hästar som aldrig lastats ur framåt söker inte lika ofta sig framåt om de får panik. Dvs de hoppar mer sällan bommar.
Jag är inte ensam i de här tankarna. Jag har flera kollegor som också jobbar med lastningar som tänker likadant och har samma erfarenhet.

Jag föredrar ofta att lära hästen gå in utan mig. Antingen med linan över bom, över bom och ut genom skötardörr eller genom att skicka in.
Då har man fördelen att själv kunna arbeta utan medhjälpare. Och då både ta in hästen och stänga själv.
Jag tar in hästarna och låter dem stå utan att stänga tills de är lugna i det. De går alla ut ett par gånger, en del kastar sig ut. Fine! Det blir ju bara fler tillfällen på att träna på att gå in då! Det är ingen ide att försöka hålla emot. Dels orkar man inte rent fysiskt. Och dels så stärker man bara deras flyktinstinkt och får svårare att jobba med.
Om man då irriterar dem lite genom att de inte får stå still utanför trailern, men i den får de vara i fred och vila och kanske ev äta en rejäl måltid.. Då brukar de vilja in i trailern rätt fort.

Jag har inte gjort så mycket lastningar på ett tag. Men sista hade folk stått i 4 h med linor och dylikt utan resultat. Det tog mig runt 20 min innan hästen ville in i trailern. 20 min till av lugnt jobb och matten kunde lasta själv på samma sätt. Och hästen stod kvar i trailern av sig själv.
Så brukar det oftast vara.
Med det sagt: Det behöver inte vara dyrt att ta hjälp. Jag är personligen inte ute efter jobb. Jag hinner inte!
Men det borde finnas problemlösare där du bor. Det känns så himla onödigt och traggla och fundera så här och ev befästa felbeteenden som är onödiga. Det kanske går att lösa era problem på ett besök.
Och den tränaren bör iaf kunna ge dig kunskap och system för lastning, som du kan ha med dig på alla hästar. Och som hjälper dig i övrig hantering/att förstå hur hästar funkar.

Lycka till!
Ok, jag har själv tänkt skaffa en ume b50, där hästarna åker baklänges, då jag gillar idéen om att de tar emot bromskraften med sin starkaste del och inte får all tyngd fram. I en sådan transport lastar man i fram och går ut där bak. Är inte orolig att just min häst skulle få för sig att hoppa över bommen, men vem vet en framtida häst kanske gör det?

Jag tror inte att vi är långt borta, idag gick hon på transporten, men inte hela vägen in, trots att det var massa annat runt omkring transporten, en häst som inte ville gå på osv. Jag bibehöll lugnet och var lite, ja ja vi får väl ta det igen då, och till slut gick hon på, men märkte att hon var lite orolig då hon gnäggade och trampade runt inne i transporten.

Hemma går det hur bra som helst att lasta, hon kliver rätt på och det går att stänga bommen, det är mer när vi är borta, ny miljö, det händer saker och annat, vi försöker ändå ha samma rutiner.
Idag fick hon äpple när hon klivit på, sen åkte vi hem och lastade av och det skedde lugnt och sansat och jag väntade ut henne inna jag öppnade bommen, då hon gärna vill trycka sig mot den innan man öppnat. Försöker lära henne att den inte kommer öppnas så länge hon trycker sig mot den och det verkade som hon börjar fatta, så får fortsätta med det.
Alltid kul när man hittar en liten sak som börjar fungera.
 
Ok, jag har själv tänkt skaffa en ume b50, där hästarna åker baklänges, då jag gillar idéen om att de tar emot bromskraften med sin starkaste del och inte får all tyngd fram. I en sådan transport lastar man i fram och går ut där bak. Är inte orolig att just min häst skulle få för sig att hoppa över bommen, men vem vet en framtida häst kanske gör det?

Jag tror inte att vi är långt borta, idag gick hon på transporten, men inte hela vägen in, trots att det var massa annat runt omkring transporten, en häst som inte ville gå på osv. Jag bibehöll lugnet och var lite, ja ja vi får väl ta det igen då, och till slut gick hon på, men märkte att hon var lite orolig då hon gnäggade och trampade runt inne i transporten.

Hemma går det hur bra som helst att lasta, hon kliver rätt på och det går att stänga bommen, det är mer när vi är borta, ny miljö, det händer saker och annat, vi försöker ändå ha samma rutiner.
Idag fick hon äpple när hon klivit på, sen åkte vi hem och lastade av och det skedde lugnt och sansat och jag väntade ut henne inna jag öppnade bommen, då hon gärna vill trycka sig mot den innan man öppnat. Försöker lära henne att den inte kommer öppnas så länge hon trycker sig mot den och det verkade som hon börjar fatta, så får fortsätta med det.
Alltid kul när man hittar en liten sak som börjar fungera.

I de Ume-släpen åker de ju baklänges och står så himla mycket bättre än i vanliga trailers. Så det brukar ge hästar som inte är lika oroliga under färd.
Och alltså mindre risk för bomhoppande. De är också så himla rymliga att de inte brukar trigga klaustrofobin lika mycket som en del mindre, skramligare släp som ligger sämre på vägen etc.

Det är jättebra att du inte låter henne hänga på bakbommen då du öppnar! Där tänker du helt rätt!
Du vill ju att hon ska vara kvar i släpet utan att hon tvingas till det av bommar/väggar/snören etc. Och om du då kan få henne att inte hänga på bommen så får du, när du öppnar, iaf en liten stund då hon är i trailern utan att vara inlåst. Och hon är inte beredd att kasta sig ut på samma sätt som om hon står och hänger. Hon är mer i känslan av att "vara i trailern" än att "vara på väg ur trailern". Det är en väldig skillnad. Även om det kan tyckas vara en liten sådan.

Sen kan du tänka med godis etc: det blir en rätt snabb belöning och hästen är i den bra känslan de får rätt kort tid om de får tex ett äpple. Jag brukar därför föredra att ge hela måltider om jag ska använda mig av den känslan de får vid ätandet för att betinga en bra känsla. Om de får en hel måltid är de länge i den bra, sköna känslan och man får då en starkare och längre betingning sas. Så ska du använda dig av det kan du gärna ge henne ett fullt mål där inne. Det får du mer ut av i träningen. :)

Och när man lasttränar tycker jag man bör välkomna cirkus runtikring. Det kommer vara tillfällen då det är saker som stör. Så det är lika bra att direkt träna på det.

Oftast när folk har lastproblem så är det eg inte bara lastningen som är problemet. Det är generella lydnaden och kommunikationen med hästen som brister. OOch därför får man också mer problem tex på bortplanen då man får mer störningsmoment. En riktigt lydig häst som blir upprörd över något/blir rädd etc är absolut inga problem att lasta/sko/duscha/etc. Det går fint iaf! Men ekipage som inte riktigt än hittat varann på så sätt får tex lastproblem, eller problem att spola, eller i ridningen etc..
De flesta hästar är inte så rädda för någon av de här sakerna att det inte med rätt metoder går att övertala dem att inom en rätt kort tid bli trygg i de här situationerna. Men då måste man veta vad man gör. När man visar att man vet det brukar hästarna coola ner sig och köpa att det inte är läskigt.

Just därför brukar jag rekommendera att ta hjälp av en riktigt bra problemlösare. För man får med sig bra kunskap till resten av sin hästhållning. Och man slipper joxa med saker som brukar gå fort att lösa.
 
I de Ume-släpen åker de ju baklänges och står så himla mycket bättre än i vanliga trailers. Så det brukar ge hästar som inte är lika oroliga under färd.
Och alltså mindre risk för bomhoppande. De är också så himla rymliga att de inte brukar trigga klaustrofobin lika mycket som en del mindre, skramligare släp som ligger sämre på vägen etc.......
Oh, är det så också, men va bra nu blir jag ännu mer säker på att jag spanat in mig på rätt transport. :up:

Ja, nu de senaste gånger har jag fått ta henne lite lätt i svansen samtidigt som jag säger "backa" för att hon ska komma ut.

Jag har funderat på att köpa ett hönät att ha i transporten, det finns inget i den vi kört med nu och jag har inget i min egna heller (som förvisso är på verkstad just nu). Vi har bara kört från stallet till ridhuset som ligger ca 5min bort.

Jo, visst är det bra med lite stök men jag vill helst befästa själva lastträningen hemma i trygg miljö, så hon blir trygg med mig och transporten, sen är jag säker på att det kommer ute på tävlingar också, bara man följer samma rutiner som man gör hemma. Hon har tidigare enligt förra skötaren gått på transporten själv, så vi skyndar långsamt.

Egentligen har jag inte lastproblem så som andra har, det är bara att jag inte kan lasta henne själv än. Går jag före in, så följer hon efter och stannar, i alla fall när vi var hemma, men när vi var i den stökiga miljön gick hon nästan hela vägen in, sen när vi bad henne ta det lilla steget framåt så backade hon istället. Bara att börja om och bibehålla lugnet och hon gick på till sist.

När vi lasttränat här hemma har vi tagit det lugnt och låtit henne få undersöka transporten ordentligt. Har återigen funderat på om hon är mer villig att stanna i transporten om hon har något att tugga på (hönät).
När jag transporterat henne har jag kört mjukt och försiktigt men ändå gasat upp i rätt hastighet. Tar lite samma princip och planering som det är att köra lastbil med släp och överför det till att dra hästen efter i släpet.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 000
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 336
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 292
Senast: Habina
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 041

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp