Bukefalos 28 år!

NH-folk=odödliga?

Sv: NH-folk=odödliga?

Om man rider med eller utan hjälm borde vara ens eget ansvar! Men jag är aldeles för kär i min hjärna för att vilja riskera att inte kunna sitta och småprata lite inne i huvudet och komma på en massa smarta idéer för det ena och det andra. Min skräck är att bli av med min kreativitet, Då gör jag bäst i att skydda hjärnan. Jag går gärna ett steg längre och tar på mig en säkerhetsväst också. Det gör förbannat ont att abryta ett gäng revben och punktera en lunga när en stakkdörr kommer flygande och ramlar ner över ens rygg. Och jag trodde min sista tid var kommen... Men än fanns det liv i kärringen ;-)
Men som sagts när jag snart ska ge mig in i rideriet igen blir det med både hjälm och väst.... Vill ju gärna var med och tycka härinne ett tag till:rofl::rofl::rofl:

Ha en riktigt bra stund i livet!
 
Sv: NH-folk=odödliga?

Och jag är inte ett dugg förvånad över att du inte vill försöka förstå innehållet.

LIA
 
Sv: NH-folk=odödliga?

Och jag är inte ett dugg förvånad över att du inte vill försöka förstå innehållet.

LIA

Ur ett samhällsperspektiv är åka bil utan säkerhetsbälten, utförsåkning utan hjälm eller skydd, ta bort störtbågarna från racingbilarna, åka speedway utan hjälm mer jämförbart med ridning utan hjäm rent skade och riskmässigt än att promenera på gatan och alla andra märkliga jämförelser som ni kommer med..
 
Sv: NH-folk=odödliga?

Hjälm, väst och allehanda skyddsutrustning minskar INTE olyckorna, möjligen skaderisken till följd av att olyckan har varit framme. Vill man seriöst minska olyckor så måste man lära sig hästhantering och bli en bättre ryttare och riskbedömare. Jag ser så otroligt mycket dålig hästkunskap och livsfarlig hästhantering. Många av dessa ryttare har hästar som jag aldrig skulle rida än mindre hantera för dom är livsfarliga. Säker ridning börjar med kunskap om hästen och dess beteende samt ridskicklighet något som allt mer sällan ses. Jag rider hellre en välhanterad häst utan hjälm än en osäker kuse med madrass, hjälm och dyl. Som sagt, det är olyckorna man i första hand vill förhindra och det görs inte med utrustning, det görs med kunskap. Om man efter det sätter på sig en hjälm för att minska risken för skada om det händer något så är det ju bra men man börjar inte genom att lära sig hur man skyddar sig, man börjar genom att lära sig läsa, hantera och praktisera god hästmannaskap.
 
Sv: NH-folk=odödliga?

A/ Jag ställde en enkel fråga angående ditt påstående. Har du svar? Kan du också redovisa källa för ditt påstående? Siffror?

.
B/ Dåligt svar på mitt övriga inlägg. DU, bestämmer inte vad vi andra ska skriva.

Om du läser vad jag skrev, så inser du kanske att jag inte propagerar mot hjälm i ridning. Vilket jag f ö redan klargjort. Däremot argumenterar jag mot inställningen att blanda in "det allmännas bästa" som argument för att tvinga alla vuxna att ha hjälm. Eller för den delen inställningen att man alls anser sig ha rätt att tvinga vuxna.
Därför jämförde jag med an del andra risker. Klargör gärna varför just hjälm vid ridning är så otroligt viktigt jämfört med allt annat.

Kan man förvänta sig ett sakligt svar, utan otrevligheter?

LIA

Skulle ha skrivit delvis kl *sorry*

Här är källor. Detta har nyligen tagits upp i samtliga tidningar liksom i ridsport

http://svt.se/2.22577/1.1781131/huv...true&sd=22634&from=siteSearch&pageArt549588=5

http://www.mynewsdesk.com/se/pressr...kar-bland-flickor-risk-foer-svaara-men-342222

Ny statistik från Barnolycksfallsfonden visar att var tredje barn som hittills i år sökt vård på sjukhus efter en ridolycka har fått någon typ av huvudskada, vilket är sex procentenheter fler än 2008. Ridolyckorna är vanligast i tolv- till fjortonårsåldern, när skallen och hjärnan fortfarande växer, vilket innebär en stor risk för bestående men.

Enkelt att googla på finns hur mycket som helst om detta!

> till er som skrev att man inte slår i huvudet vid ridning så är ju detta rätt bra bevis att så är ju fallet. Och det är knappast skillnad på vuxna ryttare som ramlar av. Huvudet slår man alltid i antingen mkt eller lite mindre. de flesta vuxna ryttare söker ju trots allt inte sjukvård när de ramlat av, vilket är en självklarhet med barn
 
Sv: NH-folk=odödliga?

Hjälm, väst och allehanda skyddsutrustning minskar INTE olyckorna, möjligen skaderisken till följd av att olyckan har varit framme. Vill man seriöst minska olyckor så måste man lära sig hästhantering och bli en bättre ryttare och riskbedömare.

Tja vad är det som diskyteras här?? Knappast så är det att man minskar olyckorna med hjälm UTAN man minskar skadan!!


Jag ser så otroligt mycket dålig hästkunskap och livsfarlig hästhantering. Många av dessa ryttare har hästar som jag aldrig skulle rida än mindre hantera för dom är livsfarliga. Säker ridning börjar med kunskap om hästen och dess beteende samt ridskicklighet något som allt mer sällan ses. Jag rider hellre en välhanterad häst utan hjälm än en osäker kuse med madrass, hjälm och dyl.

Och VEM har gjort den hästen till en "välhanterad" häst??? Eller du får tag i hästar som går som maskiner från början. Någon rider ju in dessa hästar och de som är snällast att rida in behöver absolut INTE vara de som är snällast senare i deras liv.

Sedan så kan man ju inte skylla alla olyckor på att ryttarna inte är skickliga utan olyckor är just olyckor och har inget med skicklighet att göra.

Som sagt, det är olyckorna man i första hand vill förhindra och det görs inte med utrustning, det görs med kunskap. Om man efter det sätter på sig en hjälm för att minska risken för skada om det händer något så är det ju bra men man börjar inte genom att lära sig hur man skyddar sig, man börjar genom att lära sig läsa, hantera och praktisera god hästmannaskap.

Så nu kommer du med ett argument att bara för att man inte förhindrar olyckor så är det ok att rida utan hjälm, eller? Och jag undrar varför du helt plötsligt går in på något helt annat och dessutom skriver en mening som vi ALLA andra har skrivit hela tiden!!!???
 
Senast ändrad:
Sv: NH-folk=odödliga?

Jag vill inte gå till personangrepp men lite korkad är du nog, att påstå att olyckor inte har med skicklighet att göra är väldigt okunnigt. Ju större skicklighet desto mindre olyckor.
 
Sv: NH-folk=odödliga?

PIIIIP- wrong answer!! Du inte bara får ha hjälm- du MÅSTE ha hjälm i Msv dressyr. From MsvA- St George kommer hatt! Nytt för iår!

MEn man har alltid fått ha hjälm i Msv dressyr

Hej och hå, ord och inga visor:devil:

Jag hade fel, MEN!

Det jag försökte förmedla var att dressyr eliten, som Jan Brink med flera, INTE använder hjälm när dom tävlar, och dom är nog stora förebilder för många unga inom ridsporten. Så argumentet om att NH-bilder utan hjälm sänder fel budskap till unga häst-människor, håller inte enligt mig.
 
Sv: NH-folk=odödliga?

Jag vill inte gå till personangrepp men lite korkad är du nog, att påstå att olyckor inte har med skicklighet att göra är väldigt okunnigt. Ju större skicklighet desto mindre olyckor.

Visst. Så du menar att en skrittande häst som går omkull eller en häst som trampar snett och bryter benet eller en häst som får plötsligt hjärtstopp beror på ridskicklighet
:rofl::rofl:

Det finns många orsaker till olyckor som inte är ett dugg beroende på ridskicklighet och förstår du inte det så är det i vart fall inte jag som är både korkad och okunnig :grin:
 
Sv: NH-folk=odödliga?

Har läst rapporten du länkade till.

Bland de barn som sökte vård på Barnakuten på Astrid Lindgrens Barnsjukhus efter en ridolycka 2008 hade var fjärde skadat huvudet eller nacken (28 %). Siffrorna för 2009 visar hittills att huvud- och nackskador uppstått i samband med var tredje ridolycka (34 %). Det innebär en ökning på drygt sex procentenheter på knappt ett år.
För mig reser det flera frågor. Hur många skallskador respektive nackskador?
Bl a så undrar jag om man med nackskador menar skador i ryggraden närmast huvudet, eftersom nacken annars borde ingå i huvudet s a s? Om det är så, gör ju inte hjälmen någon nytta, snarare är den negativ eftersom den ökar vikten på huvudet vid dom häftiga rörelser jag antar man talar om.

Om skador generellt ökar, är det givetvis inte önskvärt. Oavsett i vilket sammanhang dom inträffar. Frågan är på vad sätt just dessa huvudskador skulle kunna minskas? Du svarade aldrig på min fråga om orsaken till ökningen, vilket man i artiklarna inte heller kan svara på, så jag spånar på egen hand.

Att det skulle ha att göra med hjälmanvändandet tvivlar jag på. Finns siffror på att det minskat? Eller rider man annorlunda? Annat, osäkrare hästmaterial?

Men viktigaste reflektionen för min del är ändå detta: När ska man sluta stirra sig blinda på hjälm och väst, och börja fokusera på hästen?
Den viktigaste åtgärden för att förebygga olyckor inom ridsport och andra sporter med risk för huvudskador är att använda hjälm. Någon som fick uppleva vikten av detta är Hanna, som blev kastad av hästen på ett ridläger och fick spendera fyra dagar på sjukhus med en hjärnblödning. Efter ett år med trötthet och smärtor i ryggen är hon idag helt återställd efter olyckan, men utan hjälm hade det kunnat sluta illa.
Hjälmen hindrade inte en allvarlig skada, men hade hästen inte kastat av ryttaren, så hade ingen skada alls skett! Varför ser man inte detta?

Kanske pågår dock en förändring på det området:
Det finns saker man kan göra för att förebygga olyckor. På många ridskolor har man till exempel infört obligatoriska teoripass för nybörjare för att de ska bli tryggare i sadeln.

-Vi kör minst tio gånger teori med eleverna innan de får sitta upp. Vi har märkt att olyckor inträffar när eleverna känner sig otrygga och hästarna känner av det, säger Hanna Askered, ridskolechef.
Inte en dag för tidigt med teorin. Om man också börjar inse att hästarna kan påverkas till det säkrare så kommer olyckstillfällena att drastiskt minska. Inte att förglömma är ju att många får andra typer av skador som inga skydd hjälper mot.

LIA
 
Sv: NH-folk=odödliga?

Visst. Så du menar att en skrittande häst som går omkull eller en häst som trampar snett och bryter benet eller en häst som får plötsligt hjärtstopp beror på ridskicklighet
Om vi ska vara ärliga, så är väl den typen av händelser procentuellt mindre vanliga som orsak till, för människan, svåra olyckor.

Givetvis påverkar ryttarens skicklighet risken för olyckor, konstigt vore det annars. Däremot kan ingen, oavsett skicklighet, elliminera olyckor. Men man kan minska riskerna! Fr a gäller detta vid olyckor som kommer sig av att hästen "slänger av" ryttaren, skenar framför vagn etc.
Här kommer människans "skicklighet" i meningen horsemanship in. Man kan, om man vill och vet hur, göra sin häst mycket säkrare och tryggare i olika sammanhang.

En olycka som aldrig inträffat, skadar ingen!

LIA
 
Sv: NH-folk=odödliga?

Har läst rapporten du länkade till.

För mig reser det flera frågor. Hur många skallskador respektive nackskador?
Bl a så undrar jag om man med nackskador menar skador i ryggraden närmast huvudet, eftersom nacken annars borde ingå i huvudet s a s? Om det är så, gör ju inte hjälmen någon nytta, snarare är den negativ eftersom den ökar vikten på huvudet vid dom häftiga rörelser jag antar man talar om.

Om skador generellt ökar, är det givetvis inte önskvärt. Oavsett i vilket sammanhang dom inträffar. Frågan är på vad sätt just dessa huvudskador skulle kunna minskas? Du svarade aldrig på min fråga om orsaken till ökningen, vilket man i artiklarna inte heller kan svara på, så jag spånar på egen hand.


Eg är detta ganska ot i tråden eftersom det inte handlar om förebygande av olyckor.

Att det skulle ha att göra med hjälmanvändandet tvivlar jag på. Finns siffror på att det minskat? Eller rider man annorlunda? Annat, osäkrare hästmaterial?

Min mening med detta är att hade dessa INTE haft hjälm hade vi haft en hel drös med mkt allvarliga eller rent av dödsfall.

Men viktigaste reflektionen för min del är ändå detta: När ska man sluta stirra sig blinda på hjälm och väst, och börja fokusera på hästen?

En annan diskussion!

Hjälmen hindrade inte en allvarlig skada, men hade hästen inte kastat av ryttaren, så hade ingen skada alls skett! Varför ser man inte detta?

Läs igen! Hade hon inte haft hjälm hade flickan inte levt idag eller legat som en grönsak precis det jag menade i alla mina inlägg. Hjälmen skyddar mot de verkligt allvarliga olyckorna!
 
Sv: NH-folk=odödliga?

Om vi ska vara ärliga, så är väl den typen av händelser procentuellt mindre vanliga som orsak till, för människan, svåra olyckor.


Knappast. Rider du i galopp och hästen trampar snett och går omkull så är risken överhängande för allvarliga skador. Vet många allvarliga olyckor där hästar dött och hamnat ovanpå ryttaren. Senast var här i närheten jag bor där kroppspulsådern brast på en nordsvensk. Tjejen som red denna häst låg i koma under lång tid!


Givetvis påverkar ryttarens skicklighet risken för olyckor, konstigt vore det annars. Däremot kan ingen, oavsett skicklighet, elliminera olyckor. Men man kan minska riskerna! Fr a gäller detta vid olyckor som kommer sig av att hästen "slänger av" ryttaren, skenar framför vagn etc.
Här kommer människans "skicklighet" i meningen horsemanship in. Man kan, om man vill och vet hur, göra sin häst mycket säkrare och tryggare i olika sammanhang.

En olycka som aldrig inträffat, skadar ingen!

LIA

Påståendet att ridskicklighet gör en olycksfri stämmer inte med verkligheten. Att man sedan självklart kan göra sitt hanterande med hästar betydligt säkrare finns det väl ingen som inte håller med om, men att konkret säga att det endast beror på ridskicklighet far inte med sanning
 
Sv: NH-folk=odödliga?

Självklart vill du ha förespråkandet att fokusera på hästen hellre än på all utrustning till en annan diskussion, för annars kan du aldrig vinna.

Det är ju precis det Lia pratar om som kan sänka siffrorna över olyckor.

Visa mig förresten en statistik som säger att grenar där hjälm i regel inte används, ex western, bidrar med fler olyckor än de grenar där hjälm är obligatoriskt, ex hoppning el. fälttävlan.
 
Sv: NH-folk=odödliga?

Fast du skrev inte galopp.
Du pratade skritt...

Läs igen vad jag skrev...

Visst. Så du menar att en skrittande häst som går omkull eller en häst som trampar snett och bryter benet eller en häst som får plötsligt hjärtstopp beror på ridskicklighet

Jag gav som sagt flera olika scenarier på vad som kan hända, eller betyder inte lika med..
 
Sv: NH-folk=odödliga?

Självklart vill du ha förespråkandet att fokusera på hästen hellre än på all utrustning till en annan diskussion, för annars kan du aldrig vinna.

Det är ju precis det Lia pratar om som kan sänka siffrorna över olyckor.

Visa mig förresten en statistik som säger att grenar där hjälm i regel inte används, ex western, bidrar med fler olyckor än de grenar där hjälm är obligatoriskt, ex hoppning el. fälttävlan.

Grenar där man rör sig betydligt fortare är alltid och kommer alltid att vara högrisk jämförelsevis det säger väl sig självt.

Men jag antar att ni även ibland galopperar era hästar?? Eller rider ut? En olycka är alltid en olycka och kan ske i princip när och var som helst. Och sitter man på så stora djur där flyktbeteendet är extremt inarbetat så spelar det ingen roll vilken gren du rider i.

Att visa på statistik ifall er gren inte är mer skadedrabbad än de andra är inget försvar till att inte använda hjälm, det är bara en dåligt bortförklaring
 
Sv: NH-folk=odödliga?

enligt mig är det jämförbart för att

1. att medvetet ta på sig högklackat/dåliga skor enbart för utseendets skull, fastän man är medveten att det höjer risken avsevärt för att halka och skada sig
2. DET KOSTAR för skattebetalarna då folk inte ids gå med rediga vinterskor och halkar och SKADAR SIG I ONÖDAN

samma argument som flera har haft, att det blir så dyrt.
jag förstår inte varför folk hakar upp sig på kostnaden??
det är nog en väldigt liten del jämfört med andra onödiga olyckor.
att man är obetänksam och dåraktig kan jag hålla med om.
men det är ju upp till en själv.

dessutom har väl de flesta unga en försäkring.
Min gick på ca 600 000 - 700 000 kr

källa fanns i tidigare inlägg.

jag betalar en massa skit som jag tycker är onödigt, ex en ishall som byggdes i kommunen för ca 500 000 euro, som går rejält på minus.
samma år den byggdes fick en ridförening i kommunen bidrag på 250 eur (som höjdes till hela 500 eur efter att min mor skällt ut dem :D )

eftersom jag är skattebetalare får jag helt enkelt finna mig i, att jag är med och betalar sånna saker som för mig är onödigt. Och jag tror att ridolyckorna då folk inte använt hjälm är en väldigt liten del av allt det som samhället betalar.


tycker det är dags att släppa denna besatthet av pengar nu.
och diskutera vettigare saker,
förebygga olyckor och farliga situationer.
Jag tror nog att bättre hästhantering kan leda till färre olyckor både med och utan hjälm.
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 652
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
3 541
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 870
Senast: Solstig
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 494
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rumsren - hur gör ni på natten?
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp