Bukefalos 28 år!

NH-folk=odödliga?

Sv: NH-folk=odödliga?

Ja jag håller med, finns betydligt bättre saker att lägga skattepengar på än på folk som medvetet utsatt sig för risker. Bättre lägga pengarna på Barncancerfonden istället för att nämna något..

Men hjälp...vilka åsikter..inget annat än läskigt. Folk slutar aldrig att förvåna mej.
 
Sv: NH-folk=odödliga?

Men hjälp...vilka åsikter..inget annat än läskigt. Folk slutar aldrig att förvåna mej.

På vilket sätt menar du?? Att jag anser att jag betydligt hellre lägger mina skattepengar på att forska fram botemedel mot barncancer istället för att betala vård för huvudskadade ryttare som ridit utan hjälm.

Om du tycker dessa åsikter är läskiga så borde du se över dina värderingar i livet.

Jag tycker att det är DU som har läskiga åsikter som anser att försvarslösa barn skall dö i tidig ålder och helt ok att man istället behandlar livslånga hjärnskador på personer som själva valt att rida utan hjälm och utsatt sig för en risk!
 
Sv: NH-folk=odödliga?

Det är läskigt när folk menar att vissa inte förjänar någon vård och är mindre värda pga valet att inte ha hjälm. Sånna vill iallafall inte jag ha med att göra.
 
Sv: NH-folk=odödliga?

Jag tycker att det är DU som har läskiga åsikter som anser att försvarslösa barn skall dö i tidig ålder och helt ok att man istället behandlar livslånga hjärnskador på personer som själva valt att rida utan hjälm och utsatt sig för en risk!

Sen dessutom vad är det som säger att man inte kan ge bidrag till barncancerfonden trots att man inte rider med hjälm? Eller har jag skrivit det någonstans? Riktigt taskig syn på människor tycker jag, alla betalar skatt och alla har rätt till vården oavsett hur oförsiktig man är. Flytta till usa om du nu inte vill att vissa ska få vård. Fast tillome dom börjar väl ändra på sej har jag för mej.
 
Sv: NH-folk=odödliga?

Nu tror jag inte riktigt att du fattar poängen faktiskt. Naturligtvis ska man behandla någon med skallskador, hjälm eller ej, men det är ju ONÖDIGT att man ska behöva lägga sjukvårdspengar på sånt när det är självförvållat! Mer basic går det inte att förklara, fattar du inte då så är det för att du inte vill.
 
Sv: NH-folk=odödliga?

Knappast mer självförvållat än alla andra skador man får i samband med hästar eller annan sport.
 
Sv: NH-folk=odödliga?

Man skadar huvudet betydligt lindrigare med hjälm, och med skyddsväst är man ännu bättre skyddad. På så sätt kan man påverka. Fattar du inte detta på fullt allvar? 14is?
 
Sv: NH-folk=odödliga?

Jag har upptäckt ännu en otäck grej. Konståkarna på TV har ju inte ens en liten hjälm på sig? Att inte hockeyspelarna går i taket och talar om för dom hur enkelt det är att ta på sig en hjälm som inte väger så mycket. Jag har själv sett hur dom ramlar omkring på isen och det kan ju inte vara i samhällets intresse. Antingen förbjuder vi isdans eller så tvingar vi dom att ha hjälm. Om man sätter en massa bling på hjälmen så kan det bli riktigt tjusigt. Varför inte en krockkudde oxå?
 
Sv: NH-folk=odödliga?

Det är läskigt när folk menar att vissa inte förjänar någon vård och är mindre värda pga valet att inte ha hjälm. Sånna vill iallafall inte jag ha med att göra.

Men du gör ju samma val. Du anser att det är helt rätt att det är ok att rida utan hjälm och på det viset veta om att man riskerar att skada sig så allvarligt att men är en grönsak resten av sitt liv.

Hade denna personen valt att rida med hjälm så kanske resultatet endast varit en hjärnskakning och de pengar som det sparar landstinget kunde gå raka vägen till forskning om barncancer istället.

Sedan att jag anser att det är självklart att personen skall få vård är en annan sak, men dessa pengar kunde använts till något betydligt bättre än till folk som medvetet riskerar sitt liv..

Mindre värda hör inte hit och det är inget som denna tråd tar upp
 
Sv: NH-folk=odödliga?

Sen dessutom vad är det som säger att man inte kan ge bidrag till barncancerfonden trots att man inte rider med hjälm? Eller har jag skrivit det någonstans? Riktigt taskig syn på människor tycker jag, alla betalar skatt och alla har rätt till vården oavsett hur oförsiktig man är. Flytta till usa om du nu inte vill att vissa ska få vård. Fast tillome dom börjar väl ändra på sej har jag för mej.

Rida med hjälm och jämföra det med barncancer är inte på samma planet iof, antar att du inte har egna barn och det kan säkert spela en stor roll i ditt sätt att tänka..

Nej jag anser inte att man kan göra hur som helst med sitt liv och kräva att skattebetalarna skall bekosta det. Jag betalar mer än gärna skatt och jag förkastar det system som finns i bla USA, det går inte att jämföra på långa vägar med det jag menar. Anledningen att jag tycker det är fel är att DU gör ett medvetet val om du inte använder hjälm, vilket det lilla barnet som drabbas av cancer inte har. Om du inte kan se skillnaderna i det är det rätt meningslöst att öht besvara sina inlägg.

Att inte använda hjälm när man rider tycker jag är både barnsligt och dumdristigt och det finns absolut inget som stöder varför man skulle göra det!
 
Sv: NH-folk=odödliga?

Jag har upptäckt ännu en otäck grej. Konståkarna på TV har ju inte ens en liten hjälm på sig? Att inte hockeyspelarna går i taket och talar om för dom hur enkelt det är att ta på sig en hjälm som inte väger så mycket. Jag har själv sett hur dom ramlar omkring på isen och det kan ju inte vara i samhällets intresse. Antingen förbjuder vi isdans eller så tvingar vi dom att ha hjälm. Om man sätter en massa bling på hjälmen så kan det bli riktigt tjusigt. Varför inte en krockkudde oxå?

:crazy:

Faktum är att jag anser att de borde ha hjälm, de flesta sporter går faktiskt framåt, det är ju inte speciellt länge sedan man införde hjälm i utförsåkning för att ta ett exempel.

Finns fortfarande inget som rättfärdigar ridning utan hjälm
 
Sv: NH-folk=odödliga?

Sedärja..men om dooooom får va utan hjälm, vafför får inte viiiii det då?..lägg av..Dom borde också ha hjälm.
 
Sv: NH-folk=odödliga?

Kl

Varje dag tar vi medvetna, kalkylerade risker. Vi springer över en starkt trafikerad väg, istället för att ta gångtunneln under. Vi låter ljusen brinna medan vi bara springer ut och fixar en sak osv. Oftast går det bra, men ibland är olyckan framme. Det finns inget försvar, vi viste hur vi kunde förhindrat det, vi borde tagit det säkra före det osäkra.

Dessutom ser vi andra göra dumdristiga saker hela tiden, rent livsfarliga risktaganden som är fullkomligt oförsvarbara. Vi skakar på huvudet, mumlar att dom är idioter, dom får skylla sig själva mm. Men ingenting får så många att gå igång så starkt som när vi ser nån som rider utan hjälm. Inte sällan får det nästan fanatiska proportioner och framkallar de mest befängda argument för eller emot.

Varje gång hjälmfrågan debatteras är det lika underhållande som fascinerande att läsa alla extrema argument för och emot och att se de allra mörkaste attityderna gentemot meddebattörerna komma till ytan.

Men vad är det som gör just hjälmfrågan det så laddad?
 
Sv: NH-folk=odödliga?

Ganska enkelt man gör inte det du beskriver ovan i ditt inlägg, i vart fall inte jag.

Rida utan hjälm tycker jag inte hör dit heller. Det är en självklar sak att ha hjälm vid all ridning, det är självklart att ha hjälm när man åker motorcykel, det är självklart att man har bilbälte, det är självklart att inet köra om när det inte är fri sikt, det är självklart att inte ...etc etc

Finns inget som försvarar ridning utan hjälm liksom allt annat som enkelt går att skydda sig emot.

Tycker personligen att försäkringsbolagen borde kräva att man skall ha hjälm på sig för att öht kunna ge ut en ersättning vid en olycka.

Du får för det mesta inte rida utan hjälm på de flesta anläggningar idag för att nämna något. Helt rätt anser jag!
 
Sv: NH-folk=odödliga?

Snälla nån...

Jag, 23, rider utan hjälm, min syster, 12, rider med hjälm och det är inga frågetecken i det.
Tränar och tävlar western där hjälm är valfritt från 16 års ålder. Har aldrig hört att barn gnäller för att de har hjälm och vi äldre inte har det.
När det gäller hjärnskador.. Gick omkull med min häst för ett par år sen och drog på mig en hjärnskakning. Läkaren själv berättade för mig att en hjälm inte hade avärjt det. Den skyddar mot frakturer, själva stöten när man slår i kommer man inte ifrån.
Men det är väl ändå upp till var och en!
Påstår ni att ni aldrig sitter på en cykel utan hjälm också eller?

Hör heller ingen protestera när ngn av de respekterade dressyrryttarna kommer in med hatt på knoppen - jag kan ärligt talat inte se ngn skillnad..
 
Sv: NH-folk=odödliga?

Jo, dina åsikter och dina argument framgår tydligt. Men hag undrar fortfarande: vad är det som gör just hjälmfrågan det så laddad?
 
Sv: NH-folk=odödliga?

Kanske har det med rädsla att göra? För min egen del använder jag hjälm just för att jag är rädd att göra illa huvudet, och kan följaktligen bli nervös när jag ser andra rida utan hjälm. Jag tänker då "Tän om det händer något, vad händer då med huvudet..?", och så se jag hemska scenarion framför mig. För mig är det ungefär som att se andra köra bil utan bilbälte, det gör mig lite orolig IFALL det skulle hända något.

*kl
Jag kan tycka att det är upp till var och en att rida med eller utan hjälm, absolut. MEN, när man lägger upp bilder på ett forum ser det betydligt bättre ut att ha en hjälm på skallen- trots allt är det oerhört många människor som ser bilderna, och säkerligen många minderåriga. Jag tycker att man som god ryttare kan föregå med gott exempel även i säkerhetsfrågor, inte bara vad det gäller att rida stiligast eller ha en vacker häst.
 
Sv: NH-folk=odödliga?

Men argumenten för eller emot och oförskämdheterna mot varandra saknar ju proportioner när det kommer till hjälmbärande. Jag kan inte förstå varför.
 
Sv: NH-folk=odödliga?

Jag håller med om att det är upp till var och en om man vill ha på sig hjälm eller inte, men samtidigt, varför inte? Det är, som någon redan nämnt, en enkel och hyfsat billig livsförsäkring som inte påverkar din ridning över huvud taget, enligt mig i alla fall.

För mig har hjälmen alltid varit en självklarhet, i ridningen i alla fall. Men egentligen, när jag tänker på det, borde man ha på sig den i all hantering. När man hämtar hästen i hagen t.ex, där alla hästar går lösa, kan man aldrig riktigt vara säker.

Det där med att det är lika illa att inte ha på sig hjälm när man cyklar kan jag ändå inte riktigt hålla med om. Visst, man kan ramla, cykla in i något osv men en cykel gör inte något oförväntat som en häst skulle kunna göra, hoppa till, stegra etc. En cykel är ändå inte en levande varelse, den är ganska lätthanterlig. Där ligger skillnaden tycker jag. Dock borde man använda hjälm när man cyklar med, det tycker jag.
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 609
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 287
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 861
Senast: Solstig
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 468
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp