Ni som avlar på hobbynivå.

Gällande hanar... jag har genom åren ägt fyra hanar. Två av dem har jag haft valpar efter och en av dem blev det två kullar efter (totalt fem valpar). Den jag har nu har ännu inte lämnat några valpar hos mig (han har dock två valpar hos en uppfödare utomlands), men en av mina tikar är planerad att paras med honom. Med undantag för en hane (som dessutom aldrig blev någon avelshane pga bettfel) så har jag aldrig köpt in någon hane. Tre hanar har genom åren hamnat hos mig då deras tidigare ägare inte kunnat ha dem kvar och gärna sett att hundarna hamnat hos mig. Alla tre har varit friröntgade, trevliga och snygga (cert på utställning) och de två som jag använt i avel har bidragit till min fortsatta avel. En av mina tikar har dessa två hanar i sin stamtavla och förhoppningen är att hon ska få valpar med den hane jag har nu.
Egentligen är det ganska värdelöst att ha en egen hane, då man ändå inte kan använda honom i någon större utsträckning... jag gör inte om avelskombinationer och jag är heller inte så himla road av att ha samma far till flera kullar.

Jag tänker väl att det beror på hur många tiklinjer man har?
Inom DS är det vanligt att man har minst en hane. Många har minst två men oftast tre eller fyra helt olika tiklinjer och då kan ju hanen användas i alla fall en gång på alla. Men vanligare är faktiskt att den egna hanen mest används av andra uppfödare. Det ger ju åtminstone ett litet extra tillskott i kassan som kan användas till allt det andra som kostar :p
 
Såg den här och tänkte på tråden. ^^ Hoppas länken funkar!
21231229_1955354511420813_7112110961635835881_n.jpg
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
3 789
Senast: Gumman123
·
Hundavel & Ras Vet inte om man ska skratta eller gråta. Kikar lite på annonser. En sjukdom/beroende, är inte ute efter något nytt. Har ju fått hem...
Svar
1
· Visningar
1 170
Senast: KaffeKask
·
Övr. Hund Jag och min sambo har länge pratat om att skaffa en hundvalp och nu har båda våra liv gjort det möjligt. Det lär inte ske förrän till...
Svar
11
· Visningar
1 967
Senast: Aningsfull
·
Hundavel & Ras Hejsan, jag har en fråga. 2011 sålde jag en liten taxvalp med bibehållen avelsrätt. Allt enligt SKK eftersom jag är ansluten...
Svar
10
· Visningar
2 238
Senast: Novelette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp