Såld valp med bibehållen avelsrätt

Novelette

Trådstartare
Hejsan,
jag har en fråga.
2011 sålde jag en liten taxvalp med bibehållen avelsrätt. Allt enligt SKK eftersom jag är ansluten uppfödare.
Inom rasen tax(korthårig normal) ska man inte para förrän vid 3års ålder. Det är nästa år. Till saken hör att jag och köparen muntligt(och i sparade mail) kom överrens om att hunden skulle meriteras, annars skulle jag inte sälja.

Köparen tyckte det var en toppen idé och hon skulle naturligtvis meritera.

Hon har varit på en valputställning som valpen blev BIS3 på, och en junior som jag bekostade. Hunden har absolut kvalitéer men domaren(på juniorutst) var inte alls nöjd för hunden ville knappt gå eller stå. Köparen förstod inte alls vad hon skulle göra. Jag tog över efter en kort stund och då fick hunden excellent och domaren kom fram och sa till mig att det är en fin hund men måste visas bättre.
Så jag sa till köparen att jag skulle hjälpa henne. I höstas provade hon(enligt instruktioner från mig) på att spåra hemma och tyckte det var skoj. Hunden verkade gilla det skarpt.

Nu är köparen gravid och ska ha barn i vår...
Jag har bra kontakt med henne och hon är en supergo tjej som ger hunden ett jättebra hem. Men jag vill ju ha min valpkull och jag har som outtalad policy att jag inte tar kull på omeriterade hundar. Plus att det försvårar försäljningen.
Till grejen hör att den valpen är undan min högt älskade stamtik som kastrerades häromdagen pga att jag tycker hon gjort sitt i avelsbädden. Jag har en hane kvar som också är undan henne men jag skulle så gärna vilja spara en tik från den kullen som jag har rätt till.

Vad kan jag göra? Hon bor 18mil ifrån mig så jag kan inte åka och hjälpa henne varenda gång.
Samtidigt förstår jag ju att hon har en upptagen period framför sig(har själv en kille på 1½år).
 
Sv: Såld valp med bibehållen avelsrätt

Som jag förstår det har du som uppfödare ingen rätt att kräva meritering av hunden om ni skrivit på ett köpeavtal med bibehållen avelsrätt.
Men hoppas att någon av alla kunniga uppfödare svarar i tråden, de vet mer.
 
Sv: Såld valp med bibehållen avelsrätt

Min uppfödare säljer många hundar med bibehållen avelsrätt (jag har en sån själv). I de fall där hon inte kunnat få köparen att meritera hunden själv har hon helt sonika lånat hem den och fixat det själv, svängt förbi och plockat upp den till utställningar osv. Om det är ok med köparen alltså. Om hon snart ska ha barn, kolla upp om du får låna hem hunden under några veckor/månader och se till att få den meriterad?
 
Sv: Såld valp med bibehållen avelsrätt

Prcis så har jag också förstått det. Man kan inte kräva meritering, men man kan alltid fråga om lov att meritera hunden själv.
Skillnaden till ett fodervärdsavtal där uppfödaren har rätt att meritera hunden.
Har jag förstått det rätt?
 
Sv: Såld valp med bibehållen avelsrätt

+ Aningsfull och Blueberry

TUSEN TACK för tips!
Då ska jag fråga henne. Hon kanske tycker det vore skönt att vara utan ett litet tag runt förlossningen.

Jag gillar ju verkligen henne som sagt så det vore ju trist att förstöra ett bra förhållande men såhär kan det ju vara positivt.
 
Sv: Såld valp med bibehållen avelsrätt

Min tanke också, det kanske kan vara skönt att vara hundfri att tag runt förlossningen och sista tiden på graviditeten så då borde du kunna låna hem valpen.
 
Sv: Såld valp med bibehållen avelsrätt

Verkar som du och din valpköpare har bra kontakt med varandra!
Alternativet att du frågar om att låna hunden är ju en.
En annan är ju att ni hjälps åt att hitta en i hennes närhet som skulle tycka det vore roligt att träna och meritera hunden. På så vis kan ju köparen behålla sin hund hemma om hon föredrar det men samtidigt får du den meriterad (och även hon krasst sett). :)
 
Sv: Såld valp med bibehållen avelsrätt

Nu löste det sig så bra att hon tyckte det var en toppenidè :)
Ni som har lånat ut era hundar till uppfödarna; har ni skrivit egna kontrakt eller har SKK ngt färdigt?
Hur funkar det med försäkring?
 
Sv: Såld valp med bibehållen avelsrätt

Men du skrev ju att du sålt valpen med bibehållen avelsrätt, då måste ni ju ha skrivit kontrakt?
Försäkringen gäller oavsett om hunden bor hos dig under perioden eller inte.
 
Sv: Såld valp med bibehållen avelsrätt

Jag menar ett speciellt kontrakt just under lånetiden.
Vi har ju det kontrakten om bibehållen avelsrätt förstås men det säger ju inget om en lånetid för meriteringen.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Har hittat mig en uppfödare nu och om allt går enligt planerna blir vi med valp till hösten/vintern. Uppfödaren började prata om...
Svar
2
· Visningar
2 211
Senast: LaMagia
·
Övr. Hund Kan någon kunnig hjälpa mig om vad som gäller. jag som uppfödare har sålt en hund valp utan stamtavla och avtal!(blandras) Uber...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 200
Senast: Gabbi
·
Hundavel & Ras Jag har ju köpt min hund med bibehållen avelsrätt. Har alltså betalt halva summan med pengar och andra halvan med en kull valpar. Som...
Svar
3
· Visningar
1 149
Senast: Apollo
·
C
Övr. Hund Går du i rottis-köpar tankar?! Läs då det här först!! V A R N I N G !:devil: När du köper oregistrerad rottweiler köper du inte en...
Svar
2
· Visningar
1 310
Senast: Generalen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp