Ni som bytt inriktning och gått över till western

Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Jag vet det :D

men tyvärr är det många ryttare som missat det.. :S

Det jag menar med "kan du inte rida din häst utan så ska du inte rida alls" är en pik ang. den form av strykbaserad korrigering folk använder både sporrar och spö till.. ^^

Ett spö kan, och bör, användas till att "pilla" fram det där lilla extra hos din häst men tja.. så länge alldeles för många ryttare missar det så är det lättare att ta ifrån dom deras spön så dom börjar tänka :D
Vet att du menade det , men ville ändå beskriva HUR vi använder det så inte ngn missuppfattar. :love:
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

svar även till Anneli och Bigganl och alla andra med samma inställning:

Det är faktiskt väldigt dumt att det heter just "ridspö". Folk som INTE är insatta i det här med hästar tror att spöet är till för att slå hästen med (spöa/piska) och även många inom hästvärlden som inte nått längre kunskapsmässigt tror ofta till en början detta.

Men kan inte det bero på att det heter just "spö" eller "pisk"? Många förknippar det ju felaktigt med spö/stryk/pisk/våld/slå, inte många tänker på det som sin förlängda arm, vilket är just vad det är. (inte ger man hästen en rak höger hehe :D )

Det borde egentligen hete något annat, kanske nåt som har med ordet "touchering" att göra (ordet används inom AR) men det borde vara ett enkelt och kort ord som är lätt att förstå vad det innebär. (alla dagisbarn fattar nog inte "touchering" :p )

För isåfall tror jag att MÅNGA skulle få en bättre insikt i vad "ridspöet" verkligen ska användas till! :bump: :banana:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Nä gud...hon är inte "spörädd"...:) så illa har jag inte behandlat henne...:crazy:
Har haft henne i 3år, och hon är 5 snart...
Nä, denna lilla dam, är just en dam....med hård skalle...
Jag använde nog fel ord, då jag sa bocka, menar nog mer sparka bakut...hon lyfte baken och talade om för mig "att det där petandet du håller på med där bak, kan du låta bli.....jag gör så gott jag kan"
Hon var då precis inriden 3åring...då "tränaren/ET" tyckte att hon bara var en trottsig tonåring....
Skall tillägga, att det närmaste dressyrspö hon tidigare kommit, var när jag från marken tränade hennes "psyke" genom att smeka henne med just spöet på hela kroppen...även med en prasslande plastpåse på spöet....
Detta bekom henne inte heller, såsom mkt annat jag provat...hon är verkligen en häst som har stark självkänsla och självsäkerhet...
Inte mkt som får henne att reagera...
Tyvärr känns det ibland, som om hon hade lite väl dåligt med naturliga instinkter.....hon undersöker 1st, flyr sen, om det behövs...
Hoppas detta inte skadar henne en dag:crazy:

(Usch, det här kändes, som om jag sitter här o försvarar mig inför er....:( )
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Men herregud så dumt:cry: : Att tro att bärighet skulle ha något med nosgrimman att göra. Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Det är så korkat. Man kanske kan skratta åt den som sa det, men gråta en skätt för hästens skull. En sådan människa behöver lära om totalt, H*n har ju en totalt fel uppfattning om hur hästar och ryttare fungerar ihop.

I övrigt är hon superduktig inom dressyren, kan plocka fram ALLT en häst har i sig på en halvtimme.. har sett det själv. Men... det var ju just det där med den korkade kommentaren.. *harkel*

Gillar henne som fanken i övrigt så jag ska testa att träna för henne en stund, men tja... Våga Vägra Nosgrimma? ^^
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Vet att du menade det , men ville ändå beskriva HUR vi använder det så inte ngn missuppfattar. :love:

:banana: :bump: :banana: :bump: :banana:

:bow: :bow:

Du skriver oftast så mkt vettigt och läsvärt att jag har svårt att se någon tro att du skulle vara oschysst mot dina hästar
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Pekpinne? ^^ Då beskriver det iaf lite bättre... :rofl:

"Lägg an pekpinnen på hennes länd när hon tappar bakdelen" :D
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Ja ett nytt namn kanske skulle vara bra, :) men har du något bra förslag på lager? Jag kan inte komma på någon smart själv just nu.
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Men om hon är bra för övrigt kanske hon inte menade det med nosgrimman? Det kanske var en kommentar som kom ut fel bara?
För övrigt så har jag kallat spö för "pinne" ganska många år. Låter det bättre än spö?
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Jag menade inte att du behandlat hästen illa. men det kunde ju varit förra ägaren som gett henne dåliga erfarenheter av spöt.
Men tanke på bockningar: Det är ju vissa hästar som inte tycker om när man lägger spöt på dem eller stryker med det. De kan tycka att det kittlar eller irriterar. På såna hästar är det oftast bättre att trycka till lite i stället för att bara stryka.
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Ja, nog va det irriterat alltid, den gången:D
Men det är ju ett tag sen...nu går det bra, är från o till tvungen att ha "pekpinnen;) " om hon glömmer av vad man vill...
Man skulle ha en sån pinne, typ "teleskop" och ha i fickan bara, för nog behöver man den som mest, när man inte har den med sig...:rofl:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Men om hon är bra för övrigt kanske hon inte menade det med nosgrimman? Det kanske var en kommentar som kom ut fel bara?
För övrigt så har jag kallat spö för "pinne" ganska många år. Låter det bättre än spö?

Pinne låter helt klart bättre än spö :D Ska - pinsamt nog - inhandla en liten korrekturpinne själv nu... :eek: :eek: min tant maskar med bakdelen vis skänkelvikning i trav nu under igångsättningen och jag e inte sugen på att tjafsa för mkt med benen - då är petpinnen kalas.:rofl:

Jag hoppas innerligt att det bara kom ut fel, annars kommer det tyvärr vara en stötesten i träningen.. jag kan ha nosgrimma för syns skull på andra hästar men Felicia har gamla hudproblem som gör att en nosgrimma är lite.. tja.. dumt att sätta dit? ^^
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Pinne låter helt klart bättre än spö :D Ska - pinsamt nog - inhandla en liten korrekturpinne själv nu... :eek: :eek: min tant maskar med bakdelen vis skänkelvikning i trav nu under igångsättningen och jag e inte sugen på att tjafsa för mkt med benen - då är petpinnen kalas.:rofl:

Jag hoppas innerligt att det bara kom ut fel, annars kommer det tyvärr vara en stötesten i träningen.. jag kan ha nosgrimma för syns skull på andra hästar men Felicia har gamla hudproblem som gör att en nosgrimma är lite.. tja.. dumt att sätta dit? ^^
Vi kanske ska ge oss ut till gymmet och träna upp våra benmuskler som har "förtvinat", vi westernryttare rider ju så mkt med KÄNSLA så det är mkt lätt att musklerna försvinner.:love: :banana:
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Benmusklerna tränas vid uteritter då det är mycket lättridning och lätt sits för mig. (fast jag är ju inte westernryttare heller) Annars tycker jag det är väldigt skönt att kunna rida mest med sätet, vikten och "mellandelen" och bara behöva använda underskänkeln sällan. Blir mycket mera harmoniskt ridning då. Pinnen är ju bra att ha när man vill peta på hästen där inte skänkeln når.
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Teleskoppinne, jag det kanske vore något:idea:
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Vi kanske ska ge oss ut till gymmet och träna upp våra benmuskler som har "förtvinat", vi westernryttare rider ju så mkt med KÄNSLA så det är mkt lätt att musklerna försvinner.:love: :banana:

Det var en annan sak när man jobbade, jiisses, man var ju en riktig hulk..

Jag skulle behöva träna styrka sisådär fem dar i veckan egentligen... *Asg* Dags att plocka fram både hantlar och träningscykeln...

Jag tänkte ärligt erkänna att det just nu är mkt dressyr i träning hos mig.. Har fått en fix idé om att tävla Lizan LA1 redan till hösten, så nu är det mkt att bygga upp.. Fick reda på för någon dag sedan att min gamla tant (15.. år) otränad hoppar 120 cm. Hon har aldrig ägts av en hoppryttare så hoppningen har alltid kommit i andra hand, sitter så smått å funderar på om man ska försöka leka hoppning lite i sommar med.. men usch va feg jag är..
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Det var en annan sak när man jobbade, jiisses, man var ju en riktig hulk..

Jag skulle behöva träna styrka sisådär fem dar i veckan egentligen... *Asg* Dags att plocka fram både hantlar och träningscykeln...

Jag tänkte ärligt erkänna att det just nu är mkt dressyr i träning hos mig.. Har fått en fix idé om att tävla Lizan LA1 redan till hösten, så nu är det mkt att bygga upp.. Fick reda på för någon dag sedan att min gamla tant (15.. år) otränad hoppar 120 cm. Hon har aldrig ägts av en hoppryttare så hoppningen har alltid kommit i andra hand, sitter så smått å funderar på om man ska försöka leka hoppning lite i sommar med.. men usch va feg jag är..
LA 1? Nej, nej, medelsvår ska du sattsa på, det fixar ni nu efter några månaders hårdträning på banan. Du måste berätta hur det gick senare. :idea:
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

LA 1? Nej, nej, medelsvår ska du sattsa på, det fixar ni nu efter några månaders hårdträning på banan. Du måste berätta hur det gick senare. :idea:

Medelsvår?? :eek: :eek:

Lovar du komma och hejja på mig då? :) Det kommer jag behöva... ^^ Men du har rätt, satsar man på stjärnorna når man iaf trädtopparna :D satsar man på trädtopparna så fastnar man bara i en massa grenar på vägen... ;)
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 779
Senast: Mia_R
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 256
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 166
Hästmänniskan Har en ponny som jag haft ungefär ett halvår, köpt som främst hopponny och för att starta lite dressyr samt fälttävlan. Ponnyn har gått...
Svar
5
· Visningar
1 329
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp