Ni som bytt inriktning och gått över till western

Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Suveränt, jag är öppen för diskussion om du bara vill plocka fram dina åsikter i det hela istället för att bara svara med sarkasm. :smirk:
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Fast skillnaden är:
att slita, rycka och banka i hästarna är djurplågeri. Förstå hur mycket spänning och smärta en sådan häst bygger upp både fysiskt och psykiskt .

Att i lugnt tempo släpa benen efter sig med nosen i marken är det inte djurplågeri, utan säkert ganska behagligt för hästen även om det inte är lämplig form . Säkert inte lika skadligt heller då tempot är så pass lågt..

Jag passar mig för att kalla saker för djurplågeri, tycker att det är ett ord som används alldeles för ofta, vilket innebär att det "slits" och tappar innebörden...

Hursomhelst, det är mycket behagligt för mig att (dvs. lågt tempo) framåtböjd istället för att gå rak i ryggen. Så varför är det då bättre att gå rak i ryggen? Musklerna på ryggen (bl.a. över skuldrorna och baksidan av axlarna) töjs ut och förlängs och samtidigt blir de tre bröstmusklerna förkortade pga. att de aldrig används, vilket innebär att jag automatiskt går framåtlutad pga. att min kropp inte klarar av att hålla mig upprätt för att musklerna är förkortade. När då ryggen är framåtböjd inverkar det på kotorna, som sedan inverkar på bäckenet som då är byggd för att hålla uppe huvudet och hjärnan. Trots att det är bekvämt för mig att gå i den här positionen skapar det efterhand spänningar i höftparti och korsrygg. Därvid hävdar jag att det är precis lika illa för hästen att gå på bogarna i låg form, som att gå ihopadragen. Skillnaden är dock att det inte ser lika illa ut.

*kl*
Vad jag då tycker att alla borde sträva efter är att arbeta häst i den form som är rätt för hästen och dess exteriör, dvs. då den använder musklerna på rätt sätt och blir mjuk, smidig och bärig oavsett om det är dressyr, hoppning, reining, akademiskt eller pleasure. Jag, som äger en morganhäst med naturligt hög hållning, kommer aldrig kunna rida hästen i den låga form som t.ex. quarterhästar (med en helt annan halsansättning) kan gå i för då förlorar min häst sin självbärighet och går ner på bogarna.

Vad jag då vill är att domarna premierar självbärigheten efter hästens förmåga och inte överlag premierar en häst med lägre form och dålig bakbensaktivitet framför en annan med högre form och bättre bakbensaktivitet. Givetvis har domarna sitt eget tycke och smak, men de har trots allt en regelbok att gå efter. Jag vet inte riktigt hur domarutbildningen går tillväga, men det kanske borde ingå lite studier om olika rasers anatomi, att lära sig opartiskhet, osv. Hoppas att ngn hängde med på vad jag menar.
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

- Kan du inte rida din häst utan hjälptyglar, sporrar och spö så ska du inte rida din häst alls -

Den läran ville jag åxå hålla...tills jag började på ridskola...där va det 1a jag fick lära mig...hålla spö i handen...nåt som jag hemma vägrat och lära mig...
Sen kom nästa...en häst som var spänd i hela kroppen...sätt på hjälptyglar...:( (det visade sig att han hade spatt i 3 ben, borta nu)
Spårrar hade alla, men som tur va sa hon aldrig till mig om det...

Nåja, jag slutade på ridskolan och började med western och egen häst....
Det har funnits folk (läs tränare/"kunniga")runtomkring mig som bett mig ta på sporrar, ha dressyrspö och spänna huvet m repgrimma under tränset:eek: ...
men jag ger f...i att....det skall gå utan, kanske tar det bara längre tid...och vi är på G nu...
Så kommer nästa chock: Någon talar om för mig...att det är lika bra att du lär dig o använda sporrar.....för det skall man ha på tävling:eek: ....
Kan detta stämma?
I vilka tävlingar isf?
Varför?
:confused:
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Varför skulle det vara farligt att rida med sporrar? Bara de som kan använda dem ska ha dem. Ingen som sitter och hackar hästen i sidan ska ha sporrar på. De ska bara användas när de behövs och de ska ju inte sparkas in i hästen. Bara lägg sporren emot försiktigt. Det brukar vara lagom. Sporrarna är ju till för att du ska kunna rida ´med så små osynliga hjälper som möjligt.
Ett spö är bra att ha på vissa hästar, att använda som en förlängd hand. Jag har spö ofta men jag lägger det bara på hästen, det räcker. Använt rätt är det ett bra hjälpmedel.
När det gäller hjälptyglar så måste jag påpeka att de är till för korrigering. Ingenting man använder jämnt. Korrigera hästar måste man göra ofta av olika orsaker. Inte många hästar har varit ridna i en form som främjat deras kropp och byggnad tyvärr. För att hjälpa hästen hitta rätt med kroppen kan man behöva använda hjälptyglar en tid. Sen ska de bort. De ska bara användas av dem som vet hur de ska sitta och varför de används. (många använder hjälptyglar utan att veta hur, med katastrofalt resultat förstås)
Ridskolor där jag varit har inte haft hjälptyglar på hästarna. Jag förstår inte vad hjälptyglar skulle där att göra. Martingal vid hoppning på vissa hästar tycker jag är helt ok. Men annars???
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Capen hoppas jag blir riktigt skön att krypa in under när det är kallt. (ska sy av en armeyllefilt) Jag har en riktigt skön dressyrsadel så det är ingen brådska, men det vore ju snyggt med en riktig barocksadel. (om de är lika sköna som min förstås)
Ha det bra och god jul förresten!:)
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Ja jag tror det beror mycket på vilken introducering man får i hästvärlden. Jag har min folosofi om hästar och hantering i grunden kvar sen gammalt och det är den samma som jag mött inom både western och akademisk ridning. Det Sköna är ju att den kommer från gamla kavallerister och jag har haft samma filosofi och inställning till hästar och hantering hela tiden jag red och tävlade dressyr. Inga problem alls.
Sen kan jag tycka att vissa gör/tränar på felaktigt sätt. Eller sätt som inte är för hästen bästa, men de finns inom alla disciopliner. Lika mycket westernryttare som distans, hopp och dressyr.
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

*ASG*

Jag kan ju helt klart påstå att det sitter fastetsat i huvet på mig :) redan som 14 åring skällde jag ut en tjej som spöade upp sin outbildade häst för att han var tveksam till att hoppa vattengraven.. *S* man kan aldrig spöa en osäker häst för att få den säker... ^^ att hon sen drog den i munnen, och styrde in den snett på hindret hade nog mkt med vägran att göra....

Det är något jag aldrig någonsin kommer glömma :D och mina stackars, stackars elever ser helt molokna ut när det första jag gör deras första lektion är konfiskerar sporrar och spö :) I vissa fall även bett :rofl: :rofl: men dom börjar komma på varför efter en två-tre lektioner :)

Sen ska vi ju inte tala om vad jag anser om piasavakvastar i kombination med hästrumpor.... :devil: mången människa har fått en vansinnig blondin på sig :D
Ang BETT och de här förb. achengrimmorna med remmen hårt(2 fingrar) ihopdragna under bettringarna, plus skarpa betten. Har under hela mitt liv alltid fått unghästar att utbilda av mina föräldrar(inga färdigutbildade tävlingshästar) även nu som "vuxen" får min tonårsdotter rida unghäst och lära sig ALLT från grunden hur de ska hanteras ridas mm. Sin egna quarter rider hon(snart 4 år) nu sen 4 veckor tillbaka utan bett, tränas med bosalen och det fungerar mkt bättre än bett, är lättare vid flyttningar, byten mm. pga att man inte kan FUSK rida , måste rida med ben och sätet mkt. Var till hästkliniken i går och skar bort 2 tandkappor som satt fasst över de nya 4 års tänderna (de kunde inte lossna själv) de här tänderna har legat och gnagt i kinden så att hon har blivit sårig. Vetrinären tyckte det var mkt bra att vi plockade bort bettet när vi såg att hon inte gillade det mer(hade ont). Men många plockar inte bort bettet utan sätter på en rem och DRAR åt för att trolla bort problemet(tror DEM) , de kollar inte upp vad det beror på att hästen gapar, springer i från vid förhållning, hård i munnen mm. Offtast "pratar" hästen med oss men alla ryttare lyssnar inte på den , de är egoistiska och tänker bara på prestation mm.:crazy:
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Den läran ville jag åxå hålla...tills jag började på ridskola...där va det 1a jag fick lära mig...hålla spö i handen...nåt som jag hemma vägrat och lära mig...
Sen kom nästa...en häst som var spänd i hela kroppen...sätt på hjälptyglar...:( (det visade sig att han hade spatt i 3 ben, borta nu)
Spårrar hade alla, men som tur va sa hon aldrig till mig om det...

Nåja, jag slutade på ridskolan och började med western och egen häst....
Det har funnits folk (läs tränare/"kunniga")runtomkring mig som bett mig ta på sporrar, ha dressyrspö och spänna huvet m repgrimma under tränset:eek: ...
men jag ger f...i att....det skall gå utan, kanske tar det bara längre tid...och vi är på G nu...
Så kommer nästa chock: Någon talar om för mig...att det är lika bra att du lär dig o använda sporrar.....för det skall man ha på tävling:eek: ....
Kan detta stämma?
I vilka tävlingar isf?
Varför?
:confused:



Så vitt jag vet är det inget krav att rida med sporrar, även om folk förespråkar det på tävling - för utseendet skull? o.0

inget jag förstår mig på..

Men jag blir verkligen jätteglad av att läsa det du skriver :D:D Skönt att du inte tog det till dig som så många andra..

när man är på ridskola är det svårt att gå emot ridläraren.. jag gjorde det, men det resulterade också i att jag inte var en av hennes favoriter *Lol*
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Ang BETT och de här förb. achengrimmorna med remmen hårt(2 fingrar) ihopdragna under bettringarna, plus skarpa betten. Har under hela mitt liv alltid fått unghästar att utbilda av mina föräldrar(inga färdigutbildade tävlingshästar) även nu som "vuxen" får min tonårsdotter rida unghäst och lära sig ALLT från grunden hur de ska hanteras ridas mm. Sin egna quarter rider hon(snart 4 år) nu sen 4 veckor tillbaka utan bett, tränas med bosalen och det fungerar mkt bättre än bett, är lättare vid flyttningar, byten mm. pga att man inte kan FUSK rida , måste rida med ben och sätet mkt. Var till hästkliniken i går och skar bort 2 tandkappor som satt fasst över de nya 4 års tänderna (de kunde inte lossna själv) de här tänderna har legat och gnagt i kinden så att hon har blivit sårig. Vetrinären tyckte det var mkt bra att vi plockade bort bettet när vi såg att hon inte gillade det mer(hade ont). Men många plockar inte bort bettet utan sätter på en rem och DRAR åt för att trolla bort problemet(tror DEM) , de kollar inte upp vad det beror på att hästen gapar, springer i från vid förhållning, hård i munnen mm. Offtast "pratar" hästen med oss men alla ryttare lyssnar inte på den , de är egoistiska och tänker bara på prestation mm.:crazy:

Du har så rätt i det du skriver! :D och jag blir så jämrans lycklig över att få det bevisat för mig att det faktiskt finns hästfolk som tänker.. dessvärre blir jag ganska rädd varje gång jag är inne på buke för det finns så många som missat ödmjukheten gentemot hästen.. ^^

Det där med remmar överlag är något jag strippar bort så fort jag får chansen.. ^^ nackstycke, pannband, sidostycke och käkrem det räcker - mer ska inte behövas.. jag bara älskar idéen om att om man inte har nosrem - aaschengrimma eller lik, så tar hästen bettet och sticker.... :eek:

jag blir lite rädd för världen ibland :D

Men sådana människor som ni gör mig överlycklig :love:
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Jag håller med dig om att det är för mycket remmar alldeles för ofta. Varje rem/sak/utrustningsdeltalj ska ha ett syfte. Käkremmen har jag ingen användning för så på träns jag gör själv finns det ingen sån. Nosgrimman har i mitt fall ett syfte eftersom hästen trivs med den. Den är så lös att tandis frågade vad jag hade den till. Man kan få in en hel hand och hästen kan gapa, gäspa eller vad hon vill, men tar jag bort den blir hon orolig. Dessutom är det snyggare med den. (har endast en rem som sitter i sidostyckena) Tids nog kan jag ta bort den också.
Jag har inget emot aachennosgrimmor heller, men jag drar aldrig åt någon av remmarna om jag använder en sån. De ska inte vara åtdragna utan sitta löst. (anser jag) Beroende på hästen så får man anpassa sin utrustning. Om jag får välja så vill jag ha en lös engelsk som sitter i sidostyckena, Stolpnosgrimma sa någon att det heter. Min häst trivs bäst med en sån.
Nosgrimmor i sig har ju fått dåligt rykte för att de används ofta felaktigt. De är ju inte till för att klämma åt runt nosen. Det är lika illa som när vissa anser att hästen fått sina hovar förstörda för att den gått med skor och inte förstår att det är hovslagaren som verkat felaktigt. Många gånger får utrustningen "lida" för att många inte kan använda den på rätt sätt.
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Puh...det var skönt o höra...
Det roliga är att hon visste (ridlärarn), vilket "håll" mitt hjärta bankade (western), så hon gav mig ofta just de "heta" hästar ingen annan ville ha...då de oftast blev lugnare under mig...inte behövde hon tjata heller någon gång på mig att jag skulle anv spöet, som på dom andra...däremot va det mkt tjat om o korta tyglar;) ...och så fort hon släppte mig med blicken, längde jag dom lite:D
En gång började hon diskutera med nån annan, utan att tänka på min existens...att westernhästar är "kuvade" och har ingen egen vilja...
Jag höll tyst, då jag inte äns orkade anv energi på dylika påståenden...
Men min blick till henne, måste ändå sagt mer än ord, då hon tystnade och i slutet av lektionen frågade mig, hur jag hade tänkt att "rida min häst"...som då var 2,5...
Jag svarade bara kort...att jag plockar det "gottaste" fr allt...och gör det sen till det som passar mig och min häst...

Några misstag har jag naturligtvis gjort under resans gång...men det har min lilla dam talat om för mig klart o tydligt,när det har varit fel...
Som ex just det här med dressyrspö...det skulle jag anv för att få henne mer "lydig"...då hon var en trottsig "tonåring" enl en tränare...
Jesus, så mkt har hon aldrig bockat, som den gången...

Jag har verkligen försökt att ha på mig sporrar, när en tränare bad mig...men då jag inte känner mig "hemma" med dom, så blir det bara fel....ett par lektioner har jag tagit av mig dom och hästen har gått mkt bättre efter det...
Hehe, de enda sporrar hon accepterar (och som jag kan anv möjligen) är juniorsporrar:D ...och då kan det väll kvitta?
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Ooooja...det måste man verkligen tänka på...att unghästen har "tandproblem"...
Har varit "där" x-antal gr...just att min börjat tugga...då menar jag inte suga, utan riktigt hugga i bettet....så då har jag pausat med bett och bara ridit i sidepull alt grimma om vi bara skulle ut o motionera...körningen tar jag 99% med sidepull, då hon jobbar så naturligt själv ändå, framför vagn...
När sen tandl dragit ut de tänder som inte velat lossna av sig självt, har "suget" kommit tillbaks...
En mkt intressant händelse var i Okt, då jag var och tränade för en mkt duktig/välkänd ryttare...då hade min häst precis en sån där tuggperiord, så jag red m SP....
Hon tyckte nog att jag borde ha bett, men jag sa som det va...inte just nu, hon går bra utan....
Hon tvekade, och satte sig på min häst...red runt och fick erkänna, att så va fallet...hon var mjuk och det var inga problem att rida henne i form utan....:bow:
Ja....så är det...hon trivs bra m SP....så varför måste jag stoppa in bett i munnen då?
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Misstag gör vi alla under resans gång. Det är oundvikligt, men viktigast är ändå att vi är uppmärksamma på våra hästar och verkligen lyssnar, för de säger så otroligt mycket till oss bara vi lyssnar ordentligt.
Jag kan inte låta bli att undra varför din häst bockade för att du hade ett dressyrspö? Är hästen spörädd? Jag lägger spöt eller stryker lite med det på hästen om jag använder det. Inte får det hästen att bocka. Det är som att lägga handen på hästen (fast jag når inte så spöt blir min förlängda arm)
Lite roligt att läsa om din ridlärare. Där ser man vad missuppfattningar frodas. Tur ändå att hon kom på sig själv. Jag antar att hon inte gjorde om en liknande grej igen? Att generalisera en gren eller inriktning kan inte någonsin bli rättvist. Det finns alltid duktiga ryttare inom varje inriktning och sen finns det många av dem som tror att de kan, men det enda de gör bra är att hjälpa till så att felaktigheter och missuppfattningar sprids snabbare.
Tänk om alla kunde sätta hästens väl och ve framför ögonen och fråga sig själva hur utrustning/hjälper/träningsmetod/rörelser mm påverkar hästen. Då skulle vi vara på väg mot en bättre värld för våra hästar.
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Vi använder själva ett medellångt dressyrspö vid träning tiil vår unghäst för att få mer tempo framåt ibland då ens ben inte räcker till. Det används kanske en 15 min i början av passen för att hon ska vakna till för benen. Det tippset fick vi av en mkt duktig proffesionel reining tränare, så en del western ryttare använder sig av det också som en lätt framåtdrivande hjälpmedel.:rofl:
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Det är så rätt så :)

RÄTT användt är hjälpmedel just hjälpmedel.. men så få som har en aning om vilket inverkan alla remma å mer eller mindre idiotiska påfund har gör att det i vissa fall kan klassas som tortyrredskap ist.. :C

Fick höra i dag att nosgrimma - gärna aaschen är VÄSENTLIGT i dressyr? o.0 någonstans fick damen för sig att en del av bärigheten satt i nosremmarna... jag hängde inte riktigt med kan jag ju lätt påstå, min pålla går likadant oavsett *S*


Spö är ett hjälpmedel, en förstärkning och förtydligande.. men tja.. *S* tänk om folk kunde fatta att det du inte kan få din häst att göra med glädje inte är värt att lära in med våld.. (märk väl att jag personligen gör väldigt stor skillnad på ett "svar" på dåligt beteende som kan riskera mig eller hästen och ett rejält kok stryk...)
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Jag känner igen precis det du berättar om din ridlärarwe :D exakt samma som jag hade.... ^^

Man måste få göra fel, annars lär man sig ju aldrig ordentligt :D men d e fanken inte kul när man är inne i en av dom där "inget går som det ska" perioderna... är inne i en sån nu.. bläurg.
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Spöt ska endast läggas till bakom skänkeln och petas till, absolut inte gjöra ont på din kära häst.:love:
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Jag vet det :D

men tyvärr är det många ryttare som missat det.. :S

Det jag menar med "kan du inte rida din häst utan så ska du inte rida alls" är en pik ang. den form av strykbaserad korrigering folk använder både sporrar och spö till.. ^^

Ett spö kan, och bör, användas till att "pilla" fram det där lilla extra hos din häst men tja.. så länge alldeles för många ryttare missar det så är det lättare att ta ifrån dom deras spön så dom börjar tänka :D
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Då förstår jag. Spö kan vara användbart till mycket om det används med förstånd. Det finns ju de som tror eller inbillar sig att man ska slå med spöt och det blir aldrig bra. Det finns ju massor av hästar som är spörädda och då kan man ju undra vilken erfarenhet de har fått av ett spö.
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Men herregud så dumt:cry: : Att tro att bärighet skulle ha något med nosgrimman att göra. Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Det är så korkat. Man kanske kan skratta åt den som sa det, men gråta en skätt för hästens skull. En sådan människa behöver lära om totalt, H*n har ju en totalt fel uppfattning om hur hästar och ryttare fungerar ihop.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 779
Senast: Mia_R
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 256
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 166
Hästmänniskan Har en ponny som jag haft ungefär ett halvår, köpt som främst hopponny och för att starta lite dressyr samt fälttävlan. Ponnyn har gått...
Svar
5
· Visningar
1 329
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp