Bukefalos 28 år!

Ni som bytt inriktning och gått över till western

Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

”Bara att det är synd att det finns så mycket felaktig uppfattning om den sk engelska ridningen. De felaktiga påståendena är bara resultat av okunskap.”

En självupplevd uppfattning kan aldrig vara felaktig. Det som i så fall präglas av felaktighet och okunskap är de ridskolor/instruktörer som dom drabbade utsatts för.
Jag är glad för din skull att du sluppit uppleva det som så många andra beskriver, men det går inte att blunda för det…

Jag håller verkligen med om att ridningen bara är en del av den inriktning man utövar och westernridningen kan verkligen bli en livsstil (även om man för den skull inte behöver klä ut sig till Cowboy och leka pang-pang). Hoppas din cape blir fin och att du hittar en riktigt snygg och skön sadel.
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Lite allmänt sådär.. det har visserligen påpekats tidigare men kan knappast påpekas för sällan..

Det finns sopprötter inom alla grenar - ju större grenen är desto fler sopprötter finns det....

Många där ute som inte borde få kalla sig tränare/instruktörer.. Har själv upplevt både "rycka/slita/kläm ihop" klassisk riding, men även den formen av "träning" inom western... Det finns alltid folk som kanske håller på med lite fel sak för allas bästa, någonstans tror jag min mor har väldigt rätt när hon säger åt folk att sälja hästen och köpa en cykel... ^^ Även om det är föga pedagogiskt, ödmjukt eller trevligt :)

Personligen så tycker jag att det ligger i ens eget ansvar att inte acceptera dyl. beteende och söka annan tränare - men man bör inte dömma ut hela världens ryttare på några sopprötter...

Hästvärlden skulle nog kunna användas till att göra världens matigaste och innehållsrikaste rotsoppa... :cool:
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Precis som det finns ett antal slita/rycka/dra ryttare inom dressyr så finns det ett antal "rida hästen med huvudet i marken och låta den gå på bogarna helt utan bakbensaktivitet" inom western. Huvudsaken är väl att man själv hittar den väg som känns rätt. Jag kan bli lika arg när jag ser en bra häst gå ett dressyrprogram ihopdragen som när jag ser en pleasurehäst gå med huvudet i marken en hel klass och vinna på detta - trots att det tydligt står i regelboken att öronen inte får vara lägre än manken mer en ett par steg. Jag vet, jag kanske borde gå över till akademiskt... Det enda jag vill är att jobba min häst rätt och den ska vara så pass självbärig att den varken går på bogarna eller bärs runt i handen..
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Precis som det finns ett antal slita/rycka/dra ryttare inom dressyr så finns det ett antal "rida hästen med huvudet i marken och låta den gå på bogarna helt utan bakbensaktivitet" inom western. Huvudsaken är väl att man själv hittar den väg som känns rätt. Jag kan bli lika arg när jag ser en bra häst gå ett dressyrprogram ihopdragen som när jag ser en pleasurehäst gå med huvudet i marken en hel klass och vinna på detta - trots att det tydligt står i regelboken att öronen inte får vara lägre än manken mer en ett par steg. Jag vet, jag kanske borde gå över till akademiskt... Det enda jag vill är att jobba min häst rätt och den ska vara så pass självbärig att den varken går på bogarna eller bärs runt i handen..
Upplever också att i pleasurklasserna (AQHA) där hästar går MKT LÅGT i formen, har suttit och studerat hästarna många ggr och kliat mig i huvet , är inte den hästen halt i galoppen (man kan promenera bredvid) går den i ren JOGG. Men nu begär domarna ökad jogg av ryttarna för att se vilka hästar som kan behålla bärigheten(svårt att fuska då?) Har nu själv börjat att pleasure träna unga reining stoet hemma och herregud vilket psykologi arbete pleasure ryttarna måste ha, det är inte lätt att gå från att ha gasat fram hästen till att slowmotien rida den runt banan. :rofl:
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Jag vet precis vad du menar.. En galopp är tretaktig, men trots det finns det många westernhästar med fyrtaktig galopp och det beror inte på deras gener. Jag har inget emot att man rider långsamt, men man ska få med ryggen och bakbenen också. Och för att få detta så anser jag att unga hästar behöver stöd på ytter - oavsett framtida inriktning. Är pleasure som uppvärming - en gren där hästen kan gå och smålulla lite innan man börjar kräva mer samling? Var är alla domare som kan motsäga mina "förutfattade" meningar? Eller tycker alla samma men gör inget åt det? Äsch, pleasure är inte min gren i vilket fall som helst. Så strunsamma.
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Jag vet precis vad du menar.. En galopp är tretaktig, men trots det finns det många westernhästar med fyrtaktig galopp och det beror inte på deras gener. Jag har inget emot att man rider långsamt, men man ska få med ryggen och bakbenen också. Och för att få detta så anser jag att unga hästar behöver stöd på ytter - oavsett framtida inriktning. Är pleasure som uppvärming - en gren där hästen kan gå och smålulla lite innan man börjar kräva mer samling? Var är alla domare som kan motsäga mina "förutfattade" meningar? Eller tycker alla samma men gör inget åt det? Äsch, pleasure är inte min gren i vilket fall som helst. Så strunsamma.
Har du inte sett i pleasure klasserna, ryttarna sitter till och kramar om yttertygeln på yttersidan på långsidorna . Domarna ser inte det här men jag har sett många ggr. Då rider de i AQHA klasser på HÖG nivå.:idea:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Va, och lyckas ändå inte få med bakbenen? Fantastiskt.;) :D
JO DÅ, nu får vi vara lite snälla mot dem. De flesta av ryttarna (hästarna menar jag) har bakdelen med sig, de hästar som har ett HÖGRE bakbensaktivitet UNDER sig. Men jag vet vad du menar, som för ett år sedan, nere på Greva när en ryttare kommer in på uppvärmning med sin pleasure häst , den stackaren fick gå med näsan placerad RÄTT (?) med inspänningstyglar på fyrkantspåret, det gillar man INTE att se.:crazy:
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Ja, okej, lite snäll får man väl vara. Men ärligt talat - inspänningstygel för att få huvudet rätt placerat :rofl: och så klagar folk på dressyrryttarna. Som det har sagts tidigare - det finns nötter inom alla inriktningar... Vi ska sluta dra alla över en kant (inklusive mig själv). Jag försöker faktiskt kombinera ett flertal ridsätt och hanteringssätt. Det finns ngt bra i allt, man ska bara lyckas plocka godbitarna.
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Jag vet, jag kanske borde gå över till akademiskt...

Tro mig, akademiskt är varken sämre eller bättre än något annat. :idea: Finns precis lika mycket skit där, som någon annanstans! Det finns ju som du säger själv, nötter inom alla inriktningarna. Du skulle bara häpna om du fick se allt det skit som jag sett vad det gäller akademiskt!!
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Det är kul att höra att experterna inom pleasure är dom som inte rider och tränar det!!
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Tro mig, akademiskt är varken sämre eller bättre än något annat. :idea: Finns precis lika mycket skit där, som någon annanstans! Det finns ju som du säger själv, nötter inom alla inriktningarna. Du skulle bara häpna om du fick se allt det skit som jag sett vad det gäller akademiskt!!
Vill bara kolla, ang Akademiskt så tappade jag hakan häromdan. Vi diskuterade i stallet (är uppstallad med reining häst tillsammans med ETT JÄTTETREVLIGT GÄNG MED DRESS/HOPPRYTTARE) häromdan där en berättade att vid en " akademisk " träning så hade en ryttare spöt rakt upp framför sig och vid piaff arbete då hästarna inte trampade ordentligt så tog hon sitt spö framifrån och SVINGADE DET runt och SMÄLLDE till den ordentligt på baken, tränaren ville att den skulle trampa mer. Trodde att den hanteringen var olaglig i Sverige( känd Hoppryttare i Sverige har fått böter pga spöslag på tävlingsplatts) Hoppas att den ridningen INTE är vanlig i AKADEMISKT.:(
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Det är kul att höra att experterna inom pleasure är dom som inte rider och tränar det!!
Vi är inga experter i pleasureridningen, rider reining. Men jag skulle gjärna kunna rida det mer, för det är inte lätt med sådant coolt psykologiarbete. Vi berättar bara om oseriösa nötter som gjer ridningen dåligt rykte. Nötterna finns i reiningen också, men har man provat att träna och knäcka hårda nötter med en sådan så byter man till de MJUKARE nötterna som vet hur hästar ska ridas. Och det ligger i MKT LÖSGJÖRANDE arbete (för att få hästen att arbeta RÄTT) med MJUKA HÄNDER OCH BEN inte snoddar , inspänningsremmar, gramaner och gud jag vet inte allt.:rofl:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Precis som det finns ett antal slita/rycka/dra ryttare inom dressyr så finns det ett antal "rida hästen med huvudet i marken och låta den gå på bogarna helt utan bakbensaktivitet" inom western. Huvudsaken är väl att man själv hittar den väg som känns rätt. Jag kan bli lika arg när jag ser en bra häst gå ett dressyrprogram ihopdragen som när jag ser en pleasurehäst gå med huvudet i marken en hel klass och vinna på detta - trots att det tydligt står i regelboken att öronen inte får vara lägre än manken mer en ett par steg. Jag vet, jag kanske borde gå över till akademiskt... Det enda jag vill är att jobba min häst rätt och den ska vara så pass självbärig att den varken går på bogarna eller bärs runt i handen..

Det finns puckon inom akademiskt med.. har själv jobbat med hästar som blivit förstörda av det...

Men vill man rida sin häst på ett sätt som är anpassat för hästen ligger det inte i stilen - det ligger i ryttaren.. Det finns idioter överallt, men det finns (tack gud..) riktigt duktiga hästmänniskor där ute som ser till hästen och inte till sadeln när dom tränar... :D:D

Allt för ofta faller vi ryttare ner i "mode" träsket, hur är det "inne" att rida sin häst för stunden? Hög, låg, rund, "bananbärig".. Vi glömmer ofta att hästar är byggda olika och därför INTE kan tränas lika/bära sig likadant.. sen tillkommer psyket med..

Nje, jag vill se mer TÄNKANDE hästägare där ute... som fattat att man rider för hästens skull och inte för att vara modern, tuff, häftig eller för domaren - oavsett stil..
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Jag lärde mig en alldeles underbar sak när jag var tretton... och jag lever fortfarande efter det

- Kan du inte rida din häst utan hjälptyglar, sporrar och spö så ska du inte rida din häst alls -

Ligger mkt i det faktiskt.. ärlig bärighet, framåtbjudning, benaktion ligger ju för guds skull i ryttaren inte i tvångsformer.
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Precis som det finns ett antal slita/rycka/dra ryttare inom dressyr så finns det ett antal "rida hästen med huvudet i marken och låta den gå på bogarna helt utan bakbensaktivitet" inom western.

Fast skillnaden är:
att slita, rycka och banka i hästarna är djurplågeri. Förstå hur mycket spänning och smärta en sådan häst bygger upp både fysiskt och psykiskt :o .

Att i lugnt tempo släpa benen efter sig med nosen i marken är det inte djurplågeri, utan säkert ganska behagligt för hästen även om det inte är lämplig form :smirk:. Säkert inte lika skadligt heller då tempot är så pass lågt..
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Druvan;

Som jag skrivit tidigare finns detta "rycka, slita, sparka, dra" syndrom även inom westernridning.. det verkar tyvärr vara så att det inte går att koppla till en eg. ridstil utan denna form av sopprötter till hästmänniskor smyger sig in överallt... *rysa*

Värre thriller har inte ens hollywood gjort.

Måtte sopprötterna inte ta över iaf :D
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Ja, okej, lite snäll får man väl vara. Men ärligt talat - inspänningstygel för att få huvudet rätt placerat :rofl: och så klagar folk på dressyrryttarna. Som det har sagts tidigare - det finns nötter inom alla inriktningar... Vi ska sluta dra alla över en kant (inklusive mig själv). Jag försöker faktiskt kombinera ett flertal ridsätt och hanteringssätt. Det finns ngt bra i allt, man ska bara lyckas plocka godbitarna.

Jeeej :D:D:D

Älskar folk som plockar saker här och saker där och tänker själv! :):):) :love:
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Jag lärde mig en alldeles underbar sak när jag var tretton... och jag lever fortfarande efter det

- Kan du inte rida din häst utan hjälptyglar, sporrar och spö så ska du inte rida din häst alls -

Ligger mkt i det faktiskt.. ärlig bärighet, framåtbjudning, benaktion ligger ju för guds skull i ryttaren inte i tvångsformer.

Lev efter det! och lär den läran vidare!!!:rofl: :love:
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Lev efter det! och lär den läran vidare!!!:rofl: :love:

*ASG*

Jag kan ju helt klart påstå att det sitter fastetsat i huvet på mig :) redan som 14 åring skällde jag ut en tjej som spöade upp sin outbildade häst för att han var tveksam till att hoppa vattengraven.. *S* man kan aldrig spöa en osäker häst för att få den säker... ^^ att hon sen drog den i munnen, och styrde in den snett på hindret hade nog mkt med vägran att göra....

Det är något jag aldrig någonsin kommer glömma :D och mina stackars, stackars elever ser helt molokna ut när det första jag gör deras första lektion är konfiskerar sporrar och spö :) I vissa fall även bett :rofl: :rofl: men dom börjar komma på varför efter en två-tre lektioner :)

Sen ska vi ju inte tala om vad jag anser om piasavakvastar i kombination med hästrumpor.... :devil: mången människa har fått en vansinnig blondin på sig :D
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 820
Senast: Mia_R
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 348
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 242
Hästmänniskan Har en ponny som jag haft ungefär ett halvår, köpt som främst hopponny och för att starta lite dressyr samt fälttävlan. Ponnyn har gått...
Svar
5
· Visningar
1 341
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Livförsäkring
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp