Bukefalos 28 år!

Ni som bytt inriktning och gått över till western

Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Mycket klokt sagt:bow: .

Rolle: Jag uppskattade verkligen din berättelse. Underbart att läsa:D
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Liten avstickare ifrån tråden, men å andra sidan så har det ju varit flera sådana redan... ;)

Vänta, vänta.. western o islänningarna kommer snaaaaart in i ridsportförbundet....

Jag tror att westernryttarna klarar sig alldeles utmärkt utan Svenska Ridsportförbundet. Är fullkomligt övertygad om att vi inte skulle få någon förbättring med alla deras stelbenta, traditionsbundna regler som jag personligen aldrig vill anamma. Träns vid all lastning/avlastning till exempel? :confused: Ska man inte kunna hantera hästen ändå? Om westernridningen skulle försöka passas in under SvRf normer så skulle det nog behövas en rejäl anpassning från båda sidor...
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Övertygad om att det finns olika uppfattningar i frågan om att tillhöra ett riksidrottsförbund. Min åsikt är att vi som står utanför inte får det erkännande som vi förtjänar och det kommer att fortsätta att vara ett A-lag och ett B-lag enligt vissa. Sedan är det frågan om fördelning av skattemedlen till ridsporten. Vi har jämförelsevis hög avgift inom vårt förbund p.gr.a. att vi är helt medlemsfinansierat. Jag tycker att, eftersom våra medlemmar betalar skatt, ska de också få ta del av de bidrag som ges till riksidrottsförbundet.
Var har du hittat bestämmelserna om tränstvång vid lastning och vad blir följderna om man inte gör det?
Givetvis ska det förhandlas om ev ingående i Ridsportförbundet så det passar alla parter. Eftersom Riksidrottsförbundet inte vill ha fler förbund under sig har vi inget annat val än att gå in under Sv. Ridsportförbundet. Vi hoppas givetvis att det faktum att en hästmäniska sitter som ordförande i Riksidrottsförbundet numera, ska vara till vår fördel ;)

Piraja>Thanx!

Rolle
Islandshästar på lösdrift
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Liten avstickare ifrån tråden, men å andra sidan så har det ju varit flera sådana redan... ;)



Jag tror att westernryttarna klarar sig alldeles utmärkt utan Svenska Ridsportförbundet. Är fullkomligt övertygad om att vi inte skulle få någon förbättring med alla deras stelbenta, traditionsbundna regler som jag personligen aldrig vill anamma. Träns vid all lastning/avlastning till exempel? :confused: Ska man inte kunna hantera hästen ändå? Om westernridningen skulle försöka passas in under SvRf normer så skulle det nog behövas en rejäl anpassning från båda sidor...
Håller med!!!!
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Jag slutade rida "engelskt" før att det ær så førbannat tråkigt med bankaochdraridning och cavemanmentaliteten som råder.
Vill också påpeka att svenska reiningførbundet ÆR en del i svenska ryttarførbundet. Vi kan delta på FEI tævlingar(t.ex. WEG i somras) runt om i værlden. Det pågår diskussioner - om anpassning till regler som ær mer førankrade med vår verklighet - med ryttarførbundet.
Jag upplever inte att det ær något problem med svenska ryttarføbundets regler. Jag har deltagit på många FEI shower i værlden och har aldrig sett någon ta ut sin (reining)hæst från transporten med træns. Vid obligatoriska vet.checken får man anvænda træns eller grimma, vilket man vill i reiningklasserna.
Westernridningen måste bli en del av etablissemanget før att komma vidare i utvecklingen til en sport med høg standard.
Førhoppningsvis kan vårt sætt att hantera hæstar(som de facto ær vida øverlægsen den nu etablerade inom sv ryttarførb.) en gång i framtiden bli det man relaterar till och anvænder som norm.
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Men jag kan tänka mig att på större tävlingar så bryr de sig inte så mycket om du lastar ut i grimma, utan de är på mindre tävlingar de är hårdare med dessa regler. Då gäller väl även det där med att använda hjälm?
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Inom reiningen så finns det inga småtævlingar dær svenska ryttarførbundet ær involverat(hoppas det kommer med tiden) - bara FEI klasser. Har aldrig sett någon anvænda hjælm på FEI-tævling.
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Nä, men OM WRAS gick med i ridsportförbundet skulle dessa reglar beröra oss. Så det är väl några av orsakerna till att westernryttarna vill hålla sig utanför ridsportförbundet.
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Man ska inte alls banka och dra inom engelsk ridning. Det är en utbredd missuppfattning. Det är de som gör fel som rider så och inget att eftersträva. Sen kan man byta inriktning ändå. det har jag ju själv gjort, men att säga att man har bytt för att man inte gillar de som rider helt fel blir heltokigt. Det finns ryttare som drar i sina hästar inom alla discipliner trots att det inte ska vara så. Dålig ridning är dålig ridning inom alla inriktningar.
Jag lärde mig det mest om hästhantering av gamla kavallerister. Det är inte särskilt stor skillad mot hur westernryttare hanterar sina hästar. Mycket mera likheter än skillnader faktiskt. Och detta lärde jag mig på ridskola!!! Militärens ridning och hästhantering ligger till grund för mycket inom hästsverige. Inte är det fel inte. Enda skillnaden jag kan se är att jag numera arbetar min häst ännu mera från marken. Inte "bara" hanterar. Jag har lärt mig mycket mera rena övningar nu på senare år, av western och barocktränare. Vad är det egentligen för hästhantering du anser vara etablerad inom Ridsportförbundet? Det är jag nyfiken på.
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Nä, men OM WRAS gick med i ridsportförbundet skulle dessa reglar beröra oss. Så det är väl några av orsakerna till att westernryttarna vill hålla sig utanför ridsportförbundet.

Jag vet inte om WRAS øver huvud taget har diskuterat med Ridsportførbundet, men man kan ju førhålla sig på samma sætt som SRHA gør, næmligen att følja de regler man sjælv har och diskutera vidare. Dvs. dispens på obestæmd framtid. Å andra sidan: SRHA befinner sig i en liten annorlunda situation æn vad WRAS gør. Man har ju hela det internationella reiningetablissemanget bakom sig och reining SKALL finnas enligt FEI.
Sedan tror jag också att Ridsportførbundet upplever det som lite problematiskt nær det finns så många førbund inom westernridningen, man vet inte vem eller vilka man skall førhålla sig till riktigt. SRHA står ju bara før reining. Vilket førbund skall man førhålla sig till?
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Man ska inte alls banka och dra inom engelsk ridning. Det är en utbredd missuppfattning. Militärens ridning och hästhantering ligger till grund för mycket inom hästsverige. Inte är det fel inte. Vad är det egentligen för hästhantering du anser vara etablerad inom Ridsportförbundet? Det är jag nyfiken på.

Min far - han ær tyværr død nu - var gammal kavallerist och vi hade en del diskussioner om detta. Jag ær enig med dig om att militærens metoder ligger bakom mycket av hæsthanteringen i Sverige - och før øvrigt i hela værlden, men det ær væl i stort sett det vi kan vara eniga om. Har ingen lust att diskutera det något vidare.

Nær jag ændrade ridstil från det traditionella till western før 10 år sedan så var det min egna upplevelse jag talade om. Jag hade två alternativ. Antingen sluta rida eller søka en annan ridform. Jag søkte en annan ridform och det beslutet ær jag vældigt glad før idag.

Nær det gæller Ridsportsførbundets regelverk så har man varit/ær vældigt rigid i sin uppfattning om att det bara finns ett sætt att førhålla sig till hæstar og det ær den "militæriska". Man har svårt att førstå att det går att hantera hæstar på ett annat sætt. T.ex. alla hingstar ær galna och skall sættas i kedja eller træns. Man får en klapp på huvudet och får veta att man visserligen ær duktig, men dom vet bæst. "Vi har ju hållit på med detta i øver hundra år, førstår du".
Westernridningen måste bli en del av detta etablissemang! Annars kan vi aldrig påverka, vi kan aldrig bli accepterade, vi kan inte væxa. Det kænns tungt, men man måste komma bort från "vi och dom-mentaliteten". Då får man ta en klapp på huvudet ibland.
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Du har en point där, Westernryttarna måste nog förena sig under ett tak först. Även för en som sysslar med sporten har svårt att förklara för en utomstående hur det fungerar. Ex vem är Svensk mästare inom de olika westerngrenarna eller ännu mer Världsmästare och vad är en regional tävling respektive nationell ? :eek: Vet att det gjorts goda försök men tyvärr kan man inte enas :cry: Vet inte om det är pengarna inom vissa förbund som ställer till problem ;)
Jag tror också att precis som vi inom Islandhästfolket försöker, vara med om vi ska få påverka för att stödja en utveckling inom våra respektive inriktningar.

Rolle, som egentligen bara hade vägarna förbi..:angel:
Islandshästar på lösdrift
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Om du läst mitt inlägg innan hade du sett att jag skrev precis det du sa. Nämligen att jag tycker att ALLA ridsporter/inriktningar ska vara med i Ridsportförbundet. Jag tycker inte någon gren ska stå utanför. Vi håller ju alla på med hästarna som vi älskar och det vore väldigt skönt om något av "vi och dom" kunde försvinna. (jag är så hjärtligt trött på det för man stöter på det stup i kvarten).
Jag säger ingenting om att du bytte inriktning på din egen ridning. Jag har själv gjort det. Det jag vände mig emot var att du angav skäl som hänvisade till ridning som den utövas när det görs helt fel. Självklart vill man inte hålla på med sånt, men det du beskrev har ingenting med engelsk ridning att göra. Sen kan det finnas en massa andra orsaker till att just engelsk ridning inte passar. Din förklaring blir som om jag skulle säga att jag inte tycker om westernridning för jag trivs inte med att rida hästar som ska gå med huvudet mot marken och ryggen som en hängmatta. Det är lika mycket en felaktig uppfattning om westernridning som din om den engelska ridningen. Man måste sålla agnarna från vetet och se vad som är bra och dålig ridning istället för att skylla på disciplinen.
Jag vet fortfarande inte riktigt vad du menar med att Ridsportförbundet har för uppfattning om hästhantering. Är det TR som du hänvisar till? För annars lägger sig inte de i vår hästhantering. När det gäller TR så håller jag med om att det är stelbent på vissa områden. Jag kan ändå tänka mig att det är säkerhetstänkandet som gäller i första hand. Att tex lastning ska ske i träns tycker inte jag heller om. Likaså att du inte fåt gå på tävlingsområdet i annat än träns. Jag lastar alltid i repgrimma och skulle jag tävla nuförtiden så skulle jag helst vilja ha repgrimman på tävlingsområdet också. Men jag tror det är av säkerhetsskäl. Det har hänt många olyckor och tillbud pga att man haft vanlig grimma på häst både vid lastning och promenerande på tävlingsområden. Ett träns är betydligt säkrare än en vanlig grimma. Om hästhantering blev mera prioriterat på alla ridskolor och ryttare skaffade sig hästar som de passar bra ihop med, i stället för unga oerfarna ryttare på krutpaket, skulle det gå bättre tror jag.
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Som vanligt visar du prov på en enastående insikt! :) Du skriver så mkt bra att jag skulle önska mig en fika med dig i julklapp om du inte bodde så pass långt bort! :)


Jag uppskattar inte heller vissa TR regler, men det handlar mest om att jag anser vissa saker vara väldigt.. motsägelsefulla? ^^ men det kan vi lämna därhän.

Däremot så har du en helt underbar poäng ang. att ridskole utb. borde rikta in sig mkt mer på hantering... att leda sin häst till och från ridbanan är inte särskilt mkt hanteringsvana i långa loppet.. och skräcken är alla ponnyföräldrar som köper häst/ponny åt sina barn och inte kan ett smack... :eek: att ge en het/stökig/småbråkig häst åt sin 13åring om man själv inget vet är det dummaste man kan göra, snacka om missriktad välvilja...
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Du har helt rätt i att man inte kan lasta en disciplin för dålig ridning, men faktum är (och det vittnar ju flera inlägg i den här tråden om) att många uppfattar det som praktiseras på de klassiska ridskolorna som dra-och-sparka, där hantering av hästen inte prioriteras och där frågor besvaras med ”därför”.

- Varför får man bara kliva upp på hästens vänstersida? Därför att det är så!

Jag vara på en Monty Roberts-show där en kvinna på raden bakom mig drog efter andan och förfärat utbrast ”Å nej, han kliver upp på fel sida!” Vad tror man då att anledningen är till att man bara får kliva upp på från ett håll? Inte för att det handlar om en utrustningsdetalj, som man möjligtvis endast använder på ett fåtal hästar inom försvarsmakten nu för tiden, i alla fall.

Du säger själv: ”Det som skrämmer mig mest är att du och många andra verkar ha fått väldigt dålig erfarenhet av den ’vanliga’ ridningen” och i massor av inlägg i den här tråden har du fått försvara den klassiska ridningen. Ingen rök utan eld, eller?
Det finns jättemånga fördomar om westernridningen också, men jag har aldrig upplevt någon som själv praktiserat westernridning som slutat/bytt inriktning pga besannade fördomar.

Jag tror att de flesta som sett och jämfört en prisutdelning på en dressyr- eller hopptävling på elitnivå, där hästarna inte kan stå still med en prisutdelning på en westerntävling, får sig en funderare på vad dom egentligen vill ha ut av sin egen ridning…
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Ägaren till hästarna, bytte till western, och när hon fick förhinder till en träning hoppade jag in, efter det var jag fast!
Mjuk och harmonisk ridning, ett synsätt som prioriterar hästen.
Detta var för 6 år sedan, men eftersom jag under tre år utbildade mig till hästskötare på ett naturbruks gymnasium fick jag så snällt foga mig till att rida dressyr och hoppning där:crazy: , vätskeblåsor på fingrarna, 2 hjärnskakningar, kedjor över nosen, böja på nacken, allt handlade om prestation!

Sen några fridfulla år i en westernsadel, på hästar man kan galoppera på långa tyglar över ängar, leda med ett rep runt halsen, rida i grimma, rida utan huvudlag.

Senaste tre månader i USA, inget westernställe.
Skänklar, skänklar skänklar. pisk, sporrar, tajta nosgrimmor, böja på nacken, lämna ridhuset för en skogstur var lika med att försöka ta livet av sig.

Hästarna reagerade positivt, blev av med sina nosgrimmor, och fick ryttare med förståelse.
Även omlärningen var lätt!

Det som skiljer sig mest mellan dom olika inriktningarna är inte utrustning och var häste skall placera huvudet, utan personerna som håller i tamparna. Tråkigt nog har jag mest träffats på kortsynta, okunniga människor inom den klassiska ridningen, som inte verkar se nåt annat än böjda nackar och höga hinder som mål, men vägen dit är inte så viktig.:confused:

Medan dom western ryttar\ tränare jag träffat är på ett helt annat plan, medvetna om sina handlingar, arbetar utifrån hästens förmåga.;)

Numera är jag mer medveten om vad jag gör med min kropp för att få hästen dit jag vill, vad jag gör för fel, när något inte går som det ska. jag tänker mer själv, förr lyssnade jag bara på vad dom som var kunnigare sa och antog att det var rätt utan att ifrågasätta!

Kan ju tillägga att jag idag var ute på en underbar ridtur, på en western pålla, i en skön westernsadel och på lååånga tyglar...:d
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Jag ser det inte som om jag behöver försvara någonting. Bara att det är synd att det finns så mycket felaktig uppfattning om den sk engelska ridningen. De felaktiga påståendena är bara resultat av okunskap. Jag har ju själv ridit på ridskola i 15 år och jobbat på 2 klubbar. Jag har inte sett något av den här "sparka och dra" metoden som vissa pratar om. Inte haft instruktörer som undervisat så och jag har inte undervisat så själv. Jag har svårt att tro att de ridskolor jag varit på skulle vara unika och undantag i samanhanget.
Det här med hästar är ju inte bara själva ridningen utan en hel del runtomkring. Det är klart att man kan hitta en stil som passar bättre ibland andra inriktningar. Tex....Jag tänker sy en ridcape i vinter och har sytt om 2 träns. Letar efter utsmyckade träns och tänker skaffa mig iberiska lite snyggare stigbyglar.mm. Det är sååå mycket mer än ridning. (En riktig barocksadel drömmer jag också om.)
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Det du beskriver låter bedrövligt i mina öron. Trots nästan 30 år med den vanliga "engelska ridningen" har jag aldrig varit med om det du har. Tack och lov får jag nog säga. Inga tajta nosgrimmor, piskrapp, kedjor över nosen mm. Innan jag började rida akademiskt red jag med lös nosgrimma och kunde leda hästen med ett rep om halsen. (gör jag fortfarande förstås) Jag tycker absolut inte skillnaden i inriktningarna ligger i vem som håller i tamparna. En ödmjuk person som tar hänsyn till sin häst och dess förutsättningar lyckas bra i vilken disciplin som helst.
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Jag får tacka så mycket. Synd att Blekinge är väldigt långt bort från Värmland, annars hade jag inte sagt nej till fika. Ha det bra!
 
Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western

Det du beskriver låter bedrövligt i mina öron. Trots nästan 30 år med den vanliga "engelska ridningen" har jag aldrig varit med om det du har. Tack och lov får jag nog säga. Inga tajta nosgrimmor, piskrapp, kedjor över nosen mm. Innan jag började rida akademiskt red jag med lös nosgrimma och kunde leda hästen med ett rep om halsen. (gör jag fortfarande förstås) Jag tycker absolut inte skillnaden i inriktningarna ligger i vem som håller i tamparna. En ödmjuk person som tar hänsyn till sin häst och dess förutsättningar lyckas bra i vilken disciplin som helst.

Vad rider ni andra ryttare i sverige? Engelskt eller klassiskt (tyskt)? Jag har alltid tänkt Engelskt, men efter 3 månader i new england, usa. Där Hunter, Jumper hästarna är störst har jag ändrat mig...
I sverige rider man väl mer tyskt?

Tillbaks till ämnet!
Hade dom personer som hållt i tamparna = tränare inom den klassiska ridningen när jag lärde mig av den vart ödmjuka, och respektfulla mot hästen så hade jag ju självklart fått en helt annan inställning än den jag har idag.
Så jag tror stenhårt på att det är tränarna och deras filosofier som främst gör att man väljer att byta inriktning, sen blir det ju inte sämre av att många inom western ridningen har samma grund filosofie som är uppbyggd på ett helt annat sätt än hos många inom dressyren och hoppningen.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 838
Senast: Mia_R
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 395
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 312
Hästmänniskan Har en ponny som jag haft ungefär ett halvår, köpt som främst hopponny och för att starta lite dressyr samt fälttävlan. Ponnyn har gått...
Svar
5
· Visningar
1 353
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp