Bukefalos 28 år!

Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

När jag red på ridskola så hade man oftast samma häst hela terminen och då bytte jag häst varje termin. Men så fick jag en häst som jag verkligen gillade och han verkade gilla mig. Jag red honom i 1,5 år tills han såldes. När jag hade ridit honom 1 år så skulle vi byta hästar och jag fick en då som jag tidigare ridigt och det gått bra med men denna gång gick det verkligen inte. Så jag fick tillbaka min häst trotts att tjejen som red honom inte ville byta :devil: Men som folk tidigare skrivit så kan man inte passa ihop med alla hästar så man ska få rida dom man pasar med.
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

vad hemskt det låter.. :(

jag har bara blivit riktigt rädd för en häst 2 ggr (2 olika hästar)
dena första var för ganska länge sedan, stor stark och jag kunde inte hålla henne, hon kutade runt som hon ville typ.. och vi skulle travhoppa, det jag hatar mest av allt inom hoppning.. så ja det gick åt helsicke.. men efter (omplåstring) satt jag upp men hann inte mer än trava runt lite innan lektionen var slut, jag red henne aldrig igen (bra ridlärare :love: ) även fast jag gärna hade galopperat över ett litet hinder samma lektion för att inte bli rädd.. men jag tror att bara tanken på att jag ändå ville göra det stärkte mig..

sen har jag under denna termin fått en häst som kan vara lite jobbig, en ung stark valack med benen åt alla håll huvet i vägrat och hjärnan full av fåglar eller nåt.. han har gått bra på uteridbanan men så var vi inne i ridhuset.. ioch skulle hoppa skrämselhinder med bom 4 språng framför och bom 4 språng efter.. johodu.. hästen skenade och kom fel hela tiden och helikopterhoppade eller vägrade och jag hängde i tyglarna eler på sidan av häste, jag var livrädd och var så närapå att börja grina, hoppa av och ta upp hästen till stallet.. men jag stannade hästen och sa åt ridläraren att sänka, annars rider ja inte mer.. så det blev ett miniskryss på 40 cm som jag red över 3 ggr sen avslutade jag lektionen.. nu har jag inte fått rida honom på ett tag och hoppas att det dröjer..

jag känner mig lyckligt lottad över att få ha så bra ridlärare som låter en byta när det verkligen inte passar.. och vi skulle kunna byta under en lektion om det skulle vara riktigt illa.. man kan ju vara illa till mods med att prova en ny häst som ingen klickat med.. men när det bara klickar med den så :love:
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

Jag rider de hästar jag blir tilldelad för jag vet att min ridlärare har en tanke med hur hon delar ut hästarna.

Första lektionen låter hon oss "lista ut" hästen, andra ger hon mer hjälp om det behövs och på den tredje så kan vi jobba lite mer djupgående.
Hittils har hästar som jag känt sådär inför blivit nya favoriter så det funkar verkligen!
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

Jag rider på ridskola och rider för det mesta ett tjurigt sto som man måste stå med ett spö när man gör iordning. Och när man rider är hon het, men ALLTID i första galoppen så ska hon försöka slänga av en. Inte så trevligt för de som vill ha underbara hästar! Men ja tycker det är lite kul! Jag undviker "snälla" hästar, eller vad man ska säga! Jag vill ha hästar som man verkligen måste RIDA på!
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

Varför har man en sån häst på ridskola egentligen?
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

Jag undviker två hästar på mitt stall, inte för att de är svårridna för det är de inte, tvärt om. Anledningen till att jag undviker dem är att jag inte går ihop med någon utav dem, det känns liksom inte alls rätt och saknas känslan så är det inte roligt. Då rider jag hellre problemhästar som flyger i luften varje gång man gör en galoppfattning.. ehum. :p Och sen undviker jag förstås de hästar som är för små för mig, men det är väl inte så konstigt. ^^
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

Nu var det ett tag sen jag slutade på ridskola men när jag red där kan jag inte påstå att jag undvek vissa hästar. Visst hade man ju sina favoriter men jag tycker att för att kunna utvecklas som ryttare måste man lära sig rid olika typer av hästar. Jag red den hästen som ridläraren sa åt mig att rida helt enkelt. ;)
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

Varför måste man kunna rida alla hästar? Vet inte om jag håller med riktigt?

Alla hästar måste man ju inte kunna rida, häst och ryttare ska ju helst trivas också. Men det är ju bra om man kan rida olika hästar och att man framförallt vågar prova att rida olika hästar för man kan lära sig en hel del nytt och kanske hitta en ny favorithäst eller ridstil. :) Sen kan man ju inte alltid bestämma själv vilken häst man ska rida jämt om man är ridskoleryttare, och då är det ju bra att kunna rida olika hästar.

På min ridskola blir vi tilldelade en häst, och vill vi absolut inte ha just denna så får vi byta om det är någon som vill byta med en. Men oftast så är den några få hästar som vi rider mest som ridläraren tycker att vi passar bra med, och det brukar oftast funka, annars är det ju bara att protestera. :p
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

*KL*

Jag undviken en häst som jag tycker är för stor för mig och som jag får svårt att rida ihop. Men annars rider jag de hästar min tränare vill att jag ska rida, klart jag har mina favoriter och inte går ihop med alla, men jag gör mitt bästa ändå.
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

Jag är en s.k. återfallsryttare, har nu ridit på ridskola sen april (red tidigare i kanske 5 år, bland annat på ridskola).
När jag ska ha en häst jag inte tycker om att rida, så har jag ibland lust att byta, men sen tänker jag att jag inte kan springa ifrån "problemen" bara sådär, utan att jag måste se det som en utmaning.
Brukar gå bättre med den inställningen faktiskt!
Klart man har sina favoriter, men jag har då inte bytt häst hitills sen jag började om igen. Ridläraren har ju ändå en tanke när hon delar ut hästar. Så jag litar på henne. Har fakitskt övervunnit min "fobi" för att rida en valack (faktiskt ridlärarens egna häst, haha), tidigare gick vi inte alls ihop.. Men så gav jag mig fan på att det skulle funka och nu senast gick det skitbra!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

Ja, vissa hästar går man bara inte ihop med! Som en på min ridklubb är helt jä*la galen! Han sparkar sönder väggen när man sadlar, bits ALLTID och värst av allt, han är jättekittlig så han får typ nå jä*la psykutbrott när man rör på han! vissa gillar han men usch, FARLIG häst :D
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

*KL*

När jag red i vanlig grupp då man hade samma häst 3-4ggr och sen bytte så undvek jag många hästar, mest för att jag var ganska feg av mig men också för att jag inte fick ut något utav det. Sen när jag började i träningsgrupp då vi red 2 ggr i veckan och hade en och samma häst hela tiden (fick även åka ut och tävla "vår" häst utanför klubben osv) blev jag lite mindre petig. Jag var ofta testryttare på de nya hästarna som köptes in och när vi bytte hästar på lektion hade jag ingenting emot att ta pissmärrarna :angel: Jag visste ju liksom att jag skulle få tillbaka min älskling sen så det spelade ingen roll vad för djur jag satt på för jag fick ju ändå tillbaka min älskling sen :love:
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

Jag rider på ridskola och rider för det mesta ett tjurigt sto som man måste stå med ett spö när man gör iordning. Och när man rider är hon het, men ALLTID i första galoppen så ska hon försöka slänga av en. Inte så trevligt för de som vill ha underbara hästar! Men ja tycker det är lite kul! Jag undviker "snälla" hästar, eller vad man ska säga! Jag vill ha hästar som man verkligen måste RIDA på!
där håller jag inte med.. det är dom hästarna som är snälla som oftast går med nybörjare, lär sig att lata sig och gena i hörnen, slarvar med benen, svåra att länga ut och korta ihop.. DOM är det utmaning att rida.. :p
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

jag älskar att rida de hästar som är halvgalna för då får jag verkligen arbeta skulle aldrig vilja rida en häst som följer alla andra gud så tråkigt
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

Enig med dig, det är ofta MINST lika mycket jobb med dom sega som med dom heta hästarna, det är bara en annan typ av jobb!
Föredrar nog dom sega och tunga framför springiga och studsiga, men det beror också mycket på att jag har lite ryggproblem och inte tål för mycket studsande. Bockiga, sparkande hästar utgår.
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

Rider de hästar jag blir tilldelad av ridläraren, de har ju alltid en tanke bakom vilken person som får vilken häst.
Men sen finns det ju såklart hästar som man gillar mindre, har två stycken på ridskolan som jag inte gillar, båda två är jätte tröga, hårda i munnen och jätte starka, funkar verkligen inte med dem :angel:, Men jag får oftast inte dem heller eftersom ridläraren vet att jag inte funkar så bra med dem hästarna.
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

KL

Jag red på ridskola förut, men nu var det några år sedan. I början när jag red där så hade jag en del hästar jag inte ville rida. T.ex. hade vi ett welshmountainsto som helt plötsligt fick för sig att skena runt i ridhuset. Henne tyckte jag inte alls om, var livrädd för att rida henne. Men min ridlärare gav mig lik förbannat den hästen om och om igen. Flög av ett antal gånger, blev släpad efter och hoppad över (!) och grät över den där j-a märren och min j-a ridlärare. Sen skulle jag rida igen några gånger privat för en annan ridlärare, och vilken häst tror ni jag får? Galenstoet förstås. MEN till slut gick det bra. Sedan var jag inte rädd för henne längre och växte väldigt mycket som person av att klara av henne!

Sen fanns det ett litet ettrigt shetlandssto som jag också hatade, men det var samma sak med henne. Blev upptvingad på henne gång efter gång, och till slut....

I slutet på ridskolan så tyckte jag de hästar som var tråkiga att rida var de som var lätta. Red för en grym ridlärare, hon satte mig ibland på svåra hästar för att jag skulle få kämpa med att ens få fram hästen för skänkeln eller att få den att inte rusa eller att få den att hoppa, inte bocka, lyssna för fem öre... o.s.v.. Ibland gav hon mig hästar som hon tyckte jag kunde utvecklas på. T.ex. ett sto, inte så väldigt svår, men inte heller lätt. Utvecklades enormt på henne, speciellt vad gällde känslan för att ha en häst i form och att få den dit. På henne blev det små smågrejer som att få henne att inte gå en gnutta bakom hand, få henne att gå perfekt i sidförande rörelser, göra bättre galoppombyten, gå mer samlat, öka/länga bättre...

Allt som allt, både de svåra hästarna och de lättare utvecklade mig som ryttare för man kunde träna på olika saker. Men att klara av t.ex. heta hästar, stoiga tanter, bråkstakar o.s.v. tycker jag är väsentligt om man ska kalla sig en bra ryttare. Annars är man bara en bra ryttare av en viss typ av häst.

(Sedan går man förstås inte ihop med alla hästar, som med människor - alla är inte ens "typ". Men man bör KUNNA om man kämpar. Sen att det inte alltid är kul att betala för att kämpa sig igenom en lektion där man bara typ kan skritta, det förstår jag. Men jag tycker man ska KUNNA om man KÄMPAR.)
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

Jag älskade ett sto som stod på ridskolan där jag red förut :love: Hon var precis så som du beskriv, verkligen märrig och dam ut i fingerspetsarna :love: :love:

Däremot hatade jag verkligen en äldre valack som stod på samma ridskola :devil: Han var väldigt framtung och tungriden, det spelade ingen roll hur man red; han VAR helt enkelt tung. I galoppen kändes det som att man skulle ramla av framlänges, och ibland la han till och med en brall så man nästan ramlade av. Han var helt skänkeldöv och la sig i handen direkt. Spelade ingen roll om man var mjuk i handen, satt stilla, drev och rörde på bettet eller vad fasen man nu gjorde, han ville ha handen som stöd och han gjorde så han fick det också. Nä, honom HATADE jag verkligen att rida. Bara därför brukade jag få honom av min ridlärare, hon ville plåga mig :devil:
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

ja, det gjorde jag så gott det gick, men då valde vi själva och hade rullande på vem som valde först, så gångerna man var bland dom sista hade man ju inte alltid så mycket val.

där jag rider nu har dom flesta samma häst ganska länge i taget. jag har ridit samma häst i över 2 år nu och kommer väldigt väl överens med henne så. :D


men jag ser liksom ingen poäng i att rida en häst som jag inte trivs med och som inte trivs med mig, framförallt inte om det kostar pengar!

(såvida det faktiskt inte finns en poäng med det)
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

det låter skönt, jag hoppas just nu att jag komemr att få fortsätta rida den underbara hästen som jag har fått de tre senaste gångerna, vi får inte välja själva på lektionera, inte ens ridläraren väljer utan det är nån på kontoret som skriver ut hästarna till oss :confused:
men en grej har vi infört iallafall och det är att vi i början av terminen önskar hästar, 3-4 st och så försöker dom att säta ut oss på våra önskehästar under terminens gång..

jag minnns en ridlektion för 3-4 år sen, jag fick en stor stark och bånglig valack.. (jag var fortfarande skraj efter olyckan med det starka stoet som jag berättat om) valacken hotade i boxen och jag mådde så illa i magen för att jag visste att de kommer att gå åt h-e, vuxna mäniskan gråter i stallet för jag är så rädd.. men jag bestämde mig för att vara hård på honom och :eek: va fint han gick! och va snäll han var! helt underbart! nu är det jättekul att rida honom när man vet vad han kan och man får honom att lita på en..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
12 242
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
875
Senast: cassiopeja
·
Ridning Ja, som rubriken lyder. Jag har på senare tid letat medryttare till min ena häst pga graviditet, och har haft en del som varit här och...
Svar
17
· Visningar
6 063
Senast: Squie
·
P
Ridning Jag har alltid varit en hästtjej, men utan direkt kontakt till hästar. Jag gick, som så många andra, igenom den där perioden då man...
Svar
1
· Visningar
1 047
Senast: Elizette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp