Bukefalos 28 år!

Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

Jag har ridit på ridskola i 12 år.
I början fick jag rida alla dessa knäppos som slängde av ryttare till höger och vänster. Detta enbart pga. att jag inte var rädd och gillade dessa hästar.
Har aldrig fått för mig att jag INTE vill rida någon häst förrän nu.
Han heter La'Bri, en stoooor kille på 170 och jättevälutbildad.
Men JAG kan inte rida honom, vi passar inte ihop. Jag var gråtfärdig efter en bomövningslektion på honom. Jag fick inte ens hästen att galoppera ett varv runt fyrkanten i galopp. Han korsade, bröt av, korsade, bröt av.
Och lektionen därefter skulle jag ha honom på hoppning (vi har samma häst 4 veckor). Jag var helt förstörd och darrig i knäna flera timmar innan.
Såg att en tjej i gruppen innan skulle ha min favis, och i princip alla utom jag gillar denne La'Bri så jag tänkte försöka byta med henne.
Men sen tänkte jag "Nej. Jag ska klara det här" och vilken känsla det var att hoppa den där övningen och det funkade. Hindren låg på ynka 70cm, men det var en oerhört givande lektion.

Till saken hör att jag rider i en hoppspecialgrupp. Vi ska ha extra korta läder för att träna benstyrka, detta bidrog till att jag inte kunde hålla om honom riktigt. Därav katastrofen lektionen innan. Fick dispans på lite längre läder och det funkade.
Min ridlärare är dessutom guld värd och hjälpte mig :)

Men i.ö rider jag de flesta hästar även om jag såklart skulle vilja rida någon annan. man har ju alltid favoriter.
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

*kl*

Oftast har jag med mig min egen häst men annars så tar jag den jag får, förutsatt att jag inte tycker den känns för liten, avskyr för små hästar..:o (180cm lång) Vår ridlärare brukar passa i hop oss bra.
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

kl

Jag rider på ridskola på deras hästar under vinterhalvåret. Jag rider i en avancerad vuxen/ungdoms grupp med dressyr och hoppning. Vi har samma häst fem ggr och sedan är det byte. Eller rättare sagt de andra byter.
Av någon anledning som jag inte riktigt förstår men är mycket tacksam över får jag rida den häst jag vill. Jag är ganska liten och har aldrig egentligen trots försökm i många år lyckats byta från ponny till stor häst. Jag har haft ett eget halvblod i många år men bytt tillbaka till ponny. Jag har dessutom ridit på vår travare i många år men när det är frågan om dressyr så känns det totalt meningslöst med en stor häst. På ridskolan har de två araber. Den ena har jag ridit en gång i veckan i flera år. Jag vill lära mig så mkt dressyr som möjligt och är inte så intresserad av att kunna rida alla hästar.
Min ridlärare som är jättebra har uppenbarligen förstått detta.
Ibalnd har jag fått någon av de andra större ponnyerna men då försöker jag byta till stor hästför de går inte ihop med mig. Den ena är ganska välutbildad men har en framåtbjudning som är negativ. Den andra hatar allt vad dressyr heter och det slutar alltid med slagsmål när jag försöjer rida honom. Jag vet att man ska kunna rida alla hästar men tycker samtidigt att man måste få ut ngt av lektionen.
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

Alla har ju sina favoriter, vi får byta med varandra om man vill men jag klarar inte av studsiga, stela hästar ..
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

Jag har ridit på ridskola. Bytte aldrig bort hästarna jag fick. Gillar att rida olika hästar.

Förmodligen så har ridläraren en tanke bakom när hon/han delar ut häst. Jag utvecklas mer på hästar som jag tycker är svåra. De jag rider bra vet jag ju redan var knapparna sitter på.

Ofta så utvecklas man av de hästar man tycker är knepiga och får med sig lite aha-upplevelser som kanske gör att man rider de lättare hästarna ännu bättre.
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

Jag håller med dig men tycker samtidigt att valet av häst beror lite på vad det är man vill lära sig. Om man vill förbättra sin ridning rent allmänt, kunna rida många olika hästar och dessutom naturligtvis träna dressyr och hoppning ska man naturligtvis rida olika hästar.
Jag rider på ridskola under vintern. Då vill jag lära mig så mycket dressyr (och även hoppning) som möjligt så att jag sedan kan fortsätta att utbilda min egen ponny, med hjälp av tränare. Jag tycker då att jag får ut mest av ridlektionerna om jag rider på samma häst hela tiden. Det är en häst som passar mig bra, en arab. Jag har inte ngt intresse av att rida de olika stora hästar som finns. Jag tycker att det tar för lång tid att rida in sig på en häst. Med byte var femte gång hinner man bara lära sig hästen sedan ska man byta till en annan.
ursäkta de konstiga meningarna
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

*Kl*

Det finns en tung, grov, stark valack som det alltid är "krig" om att slippa :p Han undviker jag helt klart, jag är så späd själv att jag bara inte orkar rida ihop "dunderklumpen". I den förra gruppen jag red valde vi varje gång, den här terminen har ridläraren bestämt hästar. Båda har funkat bra tycker jag :)

Ett exempel på en "omvändning" var när jag fick rida den största hästen i stallet, som är jättefin, men som jag bara inte orkade rida ihop alls och som bara var över hela ridhuset första gången jag red honom, igen. Han har den här terminen gått med Thiedemanntygel, och jäklar vilken skillnad det blev! Gillar inte hjälptyglar, men det gjorde mycket att få hjälp att orka rida ihop hela hans långa kropp. Gjorde superfina öppnor den lektionen, hästen var känslig och hur fin som helst!

Annars gillar ju jag småhästarna som inte tar så himla stora kliv ;) Min favorit är ca 1.50, kort i steget och jättemysig att rida, precis som en liten ponny. Sen att hon är grinig och inte alltid lyssnar speciellt bra är ju en annan sak :p
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

Jag har inte ridit på ridskola på många år. Men jag minns att alla tjejerna mardrömmshäst va min kärlek:love:. Jag fick alltid ride de värsta ponnyerna på ridskolan. Lite utmaning va bara kul!

Jag är nog lite sån än. Tror jag ärvt fenomenet av mor min. Hon har alltid skaffat hästar som andra ryttare inte ens skulle se åt pga temprament:p:crazy:
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

Jag måste erkänna att jag undviker en del hästar. Jag har helt enkelt provat dem och insett att jag inte passar ihop med dem och att de inte tillför mig något i min ridning så varför skulle jag rida dem?
Jag rider för att lära mig och vill gärna prova nya hästar. dessutom älskar jag alla dem som andra hatar :p men gamla småfeta ponnyer har aldrig varit något för mig så de an någon annan få kämpa med :D
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

Jag är en sån person som älskar utmaningar, och rider "alltid" den där hästen som kastar av, är hetsig, skyggar för allt osv. Kort och gott den som ingen vill rida. Just för att jag upplever att jag fungerar tillsammans med sånna hästar, däremot den välskolade ridskolehästen som alla älskar trivs jag inte alls med. Den kan allt och gör allt rätt, men det finns ingen finess i det hela. Jag vill rida och vill att när hästen gör rätt, så ska det vara BRA. Det är ingen jättegrej att lyckas trava ett lugnt sansat varv på en volt med en välriden häst, men när man lyckas med dom lite jobbigare figurerna så känns det bara SÅ rätt :love:

Så på sätt och vis "undviker" jag vissa hästar, och tycker inte att jag får ut något av att rida hästar jag inte fungerar med eller hästar som inte jag kan vidareutveckla.
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

Jag har nog lite udda smak på hästar tror jag. Min första sköthäst på ridskolan (när jag var ca 13 år) var en stor och seg vallack som kunde vara ganska grinig, men jag avgudade honom.
En dag när jag stod och borstade honom kom en tjej fram till mig och sa ungefär:
"VÅGAR du gå in till honom!? Han är ju stallets skräck!"
Hmm, konstigt tänkte jag att "stallets skräck" brukar stå och gosa med huvet på min axel ;)
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

Jag är en s.k. återfallsryttare, har nu ridit på ridskola sen april (red tidigare i kanske 5 år, bland annat på ridskola).
När jag ska ha en häst jag inte tycker om att rida, så har jag ibland lust att byta, men sen tänker jag att jag inte kan springa ifrån "problemen" bara sådär, utan att jag måste se det som en utmaning.
Brukar gå bättre med den inställningen faktiskt!
Klart man har sina favoriter, men jag har då inte bytt häst hitills sen jag började om igen. Ridläraren har ju ändå en tanke när hon delar ut hästar. Så jag litar på henne. Har fakitskt övervunnit min "fobi" för att rida en valack (faktiskt ridlärarens egna häst, haha), tidigare gick vi inte alls ihop.. Men så gav jag mig fan på att det skulle funka och nu senast gick det skitbra!

Men så trevligt, en till återfallsryttare! Jag red i 5 ½ år på ridskola innan jag slutade, och sen började jag på hösten -06 igen efter en 1 ½ år lång paus. :)
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

Jag har ju favoriter, så är det alltid, men jag undviker inte att rida några. Vill lära mej rida olika typer av hästar och det kanske tar en stund att komma på vissa av dom men man utvecklas ju verkligen! Jag tycker om att få kämpa lite och min ridlärare (som btw är bäst :love:) har ju en mening med att sätta mej på de lite klurigare hästarna.
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

jag har ridit på ridskola i ca 4år nu och är positiv till och från.. där jag rider så fungerar det så att instruktörerna väljer vilken häst man ska ha(och man har dem 4 lektioner,för sedan byta). Det är ju jättekul när man får en häst som man verkligen fungerar med,men helt åt skogen när man får en som man inte tycker ger något.. då vet man att det blir 4lektioners slit och irritation(även om man ska lära sig rida alla olika typer av hästar).. det är ju även ganska frustrerande ibland när läraren tilldelar känsliga hästar till dem som inte är så mjuka i handen etc medan man själv (jag är rätt följsam och föredrar känsliga "touch-n-go"-hästar) får en kylskåpshäst att tampas med..
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

Jag har ju favoriter, så är det alltid, men jag undviker inte att rida några. Vill lära mej rida olika typer av hästar och det kanske tar en stund att komma på vissa av dom men man utvecklas ju verkligen! Jag tycker om att få kämpa lite och min ridlärare (som btw är bäst :love:) har ju en mening med att sätta mej på de lite klurigare hästarna.
kluriga hästar eller hästar som andra har svårt med är ju inget problem.. dom rider också jag väldigt gärna.. men det är ju inte dom hästarna jag försöker för på tal i denna tråd.. utan de där som man inte passar ihop med, ingen ryttare passar till 100% ihop med ALLA hästar, visst kan man rida nån som man passar ihop med till 5% på en lektion och anstränga skiter ur sig för att inte trampa på hästens nerver, men man skulle ju aldrig aldrig ALDRIG självmant välja den hästen på lektion, börja tävla den eller köpa den.. det är dom hästarna jag talar om, inte den "grå massan" som inte tillhör ens tre i topplista, utan de på tre i bottenlistan..
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

Jag har gått på lite olika ridskolor. Oftast har ridläraren delat ut hästar och haft en tanke bakom det och har inte accepterat ev.byten. På en annan fick vi välja själv efter en lista...men även där kunde ridläraren lägga sig i. Minns en gång när jag äntligen var först på listan och jag ville rida favorithästen, Gambler...men, nähä. Ridläraren tittade upp på mig och sa torrt...du tar Bamse:o. Detta för att han var svår och inte många klarade att rida ihop honom så jag gjorde väl nåt rätt men han var jobbig, minns jag:cool:

Sista ridskolan jag red på fick vi också hästar tilldelade. Där satte ridläraren ihop ryttaren med den häst som passade bäst. Hände att vi fick byta men bara om det var någon som var lite rädd för den häst dom fått. Jag som är lätt på handen och mjuk i mitt ridsätt fick oftast de känsligaste och det hände också att jag fick en unghäst som hade mycket svårt för sig i ridhuset men det sa jag ifrån och hästen fick sen gå vidare till en privatperson. Där fanns en häst som hette Donovan som jag var störtförtjust i. Han var inte poppis då han var lång som ett nödår och svår att rida ihop. Men, när man lyckades...WOW, den hästen kunde dansa balett:bow:
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

På ridskolan har jag tills vidare träffat på en häst som jag absolut inte funkar med - oberoende av ridlärare och inriktning på lektionen. Vi blir helt enkelt aldrig kompisar - jag tycker hon är knäpp och fånig och hon tycker att jag är jobbig!

De övriga hästar jag ridit har funkat okej - klart jag har vissa favoriter. Det är ridläraren som bestämmer vilka hästar vi rider och jag antar att han har ett visst pedagogiskt syfte med vilka hästar han väljer ut till vilken ryttare! Eftersom vi brukar få ha samma häst 4 gånger så hinner man "hitta knapparna" och det känns i alla fall bra.

/Pernille
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

Jag undviker inte vissa hästar.Då jag tycker det är mycket nyttigt att få rida olika hästar och lära sig "känna av" dem.Men det tar ju några gånger innan man lärt sig förstå dem.Och ibland kan jag bli rädd.Men det bästa är att träna och övervinna rädslan och det funkar faktiskt!:)Mitt mål med att rida på ridskola är att få grundutbildningen men främst för att lära mig läsa av hästen/anpassa och kunna rida olika hästar så lika bra som möjligt.Men tyvärr tar man ju inte in alllt ridläraren säger...:crazy:.Jag rider i vuxengrupp med roliga människor.Och det finns inget roligare!:rofl: Men visst har man sina fovoriter av hästar och vissa blir man tokig på innan man förstått sig på dem.Men när man väl lyckas är mödan guld värd.Men ja,tyvärr passar man inte ihop med alla.
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

Hm, jadu lite svårt att undvika ridksolehästar när man jämt rider ponny :p

Skämt åt sido.

Jag undviker helst hästar som står i en viss box i stallet, vet inte vad det är men helst undviker jag dom och får väll skylle på att det stått ett par hästar där som är något hemska att rida iochmed att dom har gått sönder under den korta tiden på ridkskolan dom varit med som man inte gjort undersökningar på i tid. Viserligen inte hästens fel, utan den är ny så den hamnar i den tomma boxen och får gå lite för intensivt i början istället för att trappas upp som sig bör med lugnare lektioner i början och inte börja med 2-3 lektioner per dag varav en del är hoppspecial.

I övrigt finns det bara en häst jag undviker å det är för att han dängde av mig så jag fick lätt hjärnskakning. Jag tar helt inte livet av mig medvetet...
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

Jag undviker inte vissa hästar.Då jag tycker det är mycket nyttigt att få rida olika hästar och lära sig "känna av" dem.Men det tar ju några gånger innan man lärt sig förstå dem.Och ibland kan jag bli rädd.Men det bästa är att träna och övervinna rädslan och det funkar faktiskt!:)Mitt mål med att rida på ridskola är att få grundutbildningen men främst för att lära mig läsa av hästen/anpassa och kunna rida olika hästar så lika bra som möjligt.Men tyvärr tar man ju inte in alllt ridläraren säger...:crazy:.Jag rider i vuxengrupp med roliga människor.Och det finns inget roligare!:rofl: Men visst har man sina fovoriter av hästar och vissa blir man tokig på innan man förstått sig på dem.Men när man väl lyckas är mödan guld värd.Men ja,tyvärr passar man inte ihop med alla.
jo även där ligger frågan som diskuteras.. man rider en häst, lär känna den och ingenting stämmer, man gör rätt, rider bra och fösöker men hästens sätt passar inte ihop mitt sätt.. så vad kan vi någonsin få ut av ridturerna förutom bråk och stök?

dom hade ett sto på ridskolan förr, jävligt tung och svår, för vissa ryttare dansade hon fram för lätta hjälper men jag fick kämpa kämpa kämpa och jag drev och plockade upp och gjorde massor av lösgörande och alla möjliga samlingsövningar, jag fick ihop henne EN långsida men den långsidan satt jag bakåtböjd, blå i ansiktet utan att kunna andas för ryggraden bankades ihop något så fruktansvärt av hennes tunga stela travsteg.. och om ni nu tror att den lilla lätta tjejen är en superryttare så kan jag säga att jag rider 9 av 10 hästar bättre än henne.. förutom segomaja..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
12 267
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
876
Senast: cassiopeja
·
Ridning Ja, som rubriken lyder. Jag har på senare tid letat medryttare till min ena häst pga graviditet, och har haft en del som varit här och...
Svar
17
· Visningar
6 063
Senast: Squie
·
P
Ridning Jag har alltid varit en hästtjej, men utan direkt kontakt till hästar. Jag gick, som så många andra, igenom den där perioden då man...
Svar
1
· Visningar
1 047
Senast: Elizette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp