Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

på den tiden när jag red på ridskola så unvek jag defenitvitviss pållar. specellt på ponny tiden.

men inte någon speciell ras eller kön. utan främst vissa indivder.
jo, men det var lite så jag menade också, jag klarar av att rida ston.. men inte dem som sparkar åt skänkeln och ska sura sig, jag rider vänligt men bestämt och det passar inte dessa två damer utan dom ska ha "förfrågningarna" serverade på silverfat :crazy:
det finns en annan surmärr som jag kommer överns med och hon är skoj att rida :)
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

Än så länge är det ingen häst jag undviker, dock väljer jag hästarna i viss ordning utefter vilka som passar mig bäst.
De gånger jag får välja häst sist, så brukar det bli bra det också. Där jag rider är det bra kvalité på samtliga hästar.
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

när jag red på ridskola hade vi sällan eller aldrig möjlighet att byta med varann. var man uppsatt på en häst red man den ingen diskussion. vilket kan vara väldigt utvecklande om man bara har rätt inställning...
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

(tangenterna fungerar selektivt där av dåligt skrivet)

jag menar på att jag undvek, dvs. fick man önska så önskade jag de hästar jag red bäst på.
Red bäst menar jag inte "gick finast" utan var mest utvecklande för mig som ryttare.
Oftast (vill jag tro) hade mina ridlärare och tränare en tanke och ett mål när de satte upp mig på olika pållar.

men jag vill minnas att vi hade rätt fina pållar på ridskolan på min tid, de var välridna och anpassade för verksamheten.
vi hade inte några pissmärrar, men vissa var mer känliga och andra mindre och där av kunde de upplevas olika svåra att rida.
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

Nu rider ju jag bara min egen häst, men hela våren red jag även lektioner 2 gånger i veckan.
Och ska jag vara ärlig red jag bara en häst. Dock var det min ridlärare som frågade om jag kunde ta han resten av terminen för att skulle ridas lite mer innan han gick fler lektioner. Klickade direkt med honom, gud vilken ponny. :love:
Iställe tyckte alla andra att han var tråkig och seg, ville inte göra någonting, så det bara blev att jag fortsatte med honom när han började gå mer också.
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

Jag red alla, man måste kunna rida alla hästar. Fast vissa trivdes jag förstås bättre på än andra!
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

Jag rider på ridskolaen gång i veckan och jag gör alltid mitt bästa utan att hålla på och gnälla på hästen, även om jag inte får en av de "bästa" hästarna. Självklart är det vissa jag trivs mindre bra med men jag försöker alltid. Fast jag har ju förstås en egen häst som jag rider varje dag, om man bara har den där enda ridlektionen i veckan förstår jag absolut att man undviker de man inte trivs med.Om jag fått en tråkig lektion på ridskolan så åker jag ju bort och rider ett bra pass på min häst efteråt.:D
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

Jag rider på ridskola 1gång i veckan och passar på dem flesta hästar:)
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

Jag får nästan alltid rida dom hästar jag trivs med och passar med, även om det händer att jag får rida hästar jag inte gillar. Dom senaste åren har jag dock ridit långa perioder på samma häst så det är inget större bekymmer :)
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

Jag red alla, man måste kunna rida alla hästar. Fast vissa trivdes jag förstås bättre på än andra!
Det är inte riktigt samma sak..
jag kan lätt rida en av de där pissmärrarna, men eftersom att vi inte snackar samma språk blir det tabbar hela tiden och jag har ingen lust att betala för att skritta flera lektioner och försöka lära mig konversera med pissmärren medans de andra gör övningar som utvecklar dem som ryttare..
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

Jag rider i princip alltid samma häst, med vissa undantag lite då och då.
Jag skulle inte direkt säga att jag undviker någon, man rider helt enkelt den häst man blir tilldelad. Däremot finns det hästar jag helst slipper att rida, men om jag skulle få nån av dom så rider jag självklart den! Dessutom är det väldigt utvecklande och nyttigt att rida olika typer av hästar. :)
Jag tror att man faktiskt får försöka anpassa sin ridning efter den häst man rider, alltid genom att vara så följsam som möjligt och följa med sin hästs rörelser istället för att tvinga på hästen ens egna "ridstil".
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

när jag red på ridskola hade vi sällan eller aldrig möjlighet att byta med varann. var man uppsatt på en häst red man den ingen diskussion. vilket kan vara väldigt utvecklande om man bara har rätt inställning...

Samma här, på vår ridskola är det bestämt på förhand vilken häst man skall ha, sen är det bara att göra det bästa av sistuationen! Har dock en valack som är ett stort kallblod på ca 170 cm som jag inte gillar, kommer inte alls öeverns med hans steg. Annars beror det ju också på vad man gör på lektionen, hoppning, dressyr eller terräng? Gillar vissa hästar mer inne i manegen medan vissa är bättre ut i terräng.
Tror det är bra för ens utveckling att pröva på att rida olika hästar!Då vet man ju också sen den dag man köper egen vilken typ man vill ha!:banana:
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

Jag red alla, man måste kunna rida alla hästar. Fast vissa trivdes jag förstås bättre på än andra!

Varför måste man kunna rida alla hästar? Vet inte om jag håller med riktigt?
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

Jag försöker rida alla hästar på ridskolan eftersom jag tror att man lär sig mycket på det. Visst, det en del hästar passar mig superbra och andra mindre bra men den känslan man får när man lyckats med någon av de "mindre bra" hästarna är hur skön som helst. Sen får man ju givetvis favoriter.
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

Vi får inte byta, utan ska rida det hästar vi är skriva på. Men om någon är sjuk/borta så kan man fråga om man får rida den hästen som någon sjukling skulle ha.

Finns däremot en häst som jag verkligen inte gillar att rida, och står jag skriven på honom så känner jag mest för att bara vända om och gå hem igen.

Klarar inte av honom bland andra hästar för fem öre. Han är alldeles för stark för mig så det blir pannkaka av allt, kan inte vara med på övningarna i galopp - för då har jag fullt upp med att hålla han på volten och försöka få honom att sakta ner och släppa efter i munnen (blir som en betongvägg...).

I trav är han helt okej, förutom att han fortfarande är stark.
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

Som frågan lyder i rubriken, ni som rider lektion på ridskola 1-2 ggr i veckan.. undviker ni att rida en speciell häst som ni inte passar ihop med eller är för svår för er?

jag gör det, jag går inte ihop mer märriga ston då jag är ganska drivande ryttare, jag trampar märrarna på nerverna i varje varv och det blir bara dragkamp och studsande.. inte kul för varken mig eller hästen och jag får inte ut något av lektionen..

varje gång jag är uppskriven på någon av dem två byter jag bort dem illa kvickt, har 3 andra ryttare i gruppen som bara älskar dessa knäppa ston.. :smirk:

På min ridskola finns det en del hästar som jag tycker är mindre roliga, och så en som jag absolut inte står ut med, jag bara blir förbannad när jag rider henne. Men det är bara att hålla god min, för hos oss är det inte ok att byta. Man har samma häst en hel termin, och det blir den hästen som ridläraren bestämmer. Men sist jag fick den där hästen jag verkligen avskyr så bad jag snällt att få byta efter halva terminen. Ridläraren blev inte glad, men jag fick faktiskt en annan häst.

Sen det där att man ska kunna rida alla hästar - varför det, egentligen? Den där hästen som jag avskyr kan jag faktiskt rida helt ok, hon går i alla fall inte sämre med mig än med andra, men jag skulle aldrig i livet köpa en sån häst med det temperamentet när jag själv köper häst. Skulle inte ta den om jag fick den gratis. Så varför ska jag lägga flera år av ridlektioner på att rida just den hästen?

Det skulle dessutom bli rätt dyrbart och smärtsamt, för jag får fruktansvärt ont i ryggen av att rida den hästen, hon är väldigt sned, vilket gör att jag belastar ryggen snett, och ryggmusklerna bara knyter ihop sig, och sen får jag gå till massör o naprapat för att inte gå med ständiga ryggsmärtor. Dessutom sitter snedheten i, så efter en halv termin på den hästen har jag fått kämpa i ett år för att lära mig att belasta ryggen rakt igen.

Och nej, åtminstone jag kan inte lära mig att sitta rakt på den hästen. När jag redn den så frågade jag ridläraren flera gånger om hon kunde se att jag satt snett men hon tyckte jag satt hur fint som helst, jag bara inbillade mig att det kändes snett - uppenbarligen inte, eftersom ryggen kajkade ur helt och hållet.
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

jag kan lätt rida en av de där pissmärrarna, men eftersom att vi inte snackar samma språk blir det tabbar hela tiden och jag har ingen lust att betala för att skritta flera lektioner och försöka lära mig konversera med pissmärren medans de andra gör övningar som utvecklar dem som ryttare..

:bow::bow::bow::bow:

Nu rider jag inte på ridskola längre utan har egen häst och rider för tränare, men tycker att man ska få rida en häst man fungerar med. :crazy:
Sen är det klart man inte kan få favoriten hela tiden. Men finns ju dom som aldrig får sina favoriter (åh jag var en av dom en gång i tiden, har haft så många ridlärare, och en var en stor jävla idiot faktiskt), just därför att dom är ens favorithäst. Visst, jag kanske inte kan få ha Kalle hela tiden, men jag och Kalle fungerar uppenbarligen bra tillsammans, alltså borde jag kunna få rida Kalle då och då, det kan ju vara så att jag litar mer på Kalle, och vågar då testa mera saker.
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

När jag red på Ågesta försökte jag ofta undvika hetsiga hästar och sådana som bockade.
Kom ihåg en ponny vid namn Fritte som jag var rädd för att rida och efter två ritter med en massa bockanden ville jag inte rida honom mer.
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

Varför måste man kunna rida alla hästar? Vet inte om jag håller med riktigt?

Precis, jag tycker inte att man måste kunna rida alla hästar.
När man senare skaffar egen häst så väljer man ju en av typen som går bra ihop med en själv (min häst tex är världens tryggaste och lugnaste, jag skulle aldrig ha köpt en nervig eller het häst så då behöver jag inte kunna rida dem jättebra heller). Om man jobbar med hästar kan det väl vara en annan sak förstås...

När jag rider på ridskola undviker jag dem hästar som jag vet är heta eller tenderar att kasta av folk de inte gillar. En där jag rider nu får panik när man blir hård i handen eller klämmer med knäna...jag däremot blir nervös, hård i handen och klämmer med knäna när jag känner att hästen studsar och springer iväg (=ond cirkel)...det resulterade i två avbockningar på ca 5 min!
Såna hästar undviker jag ;)
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

Vi får inte byta, utan ska rida det hästar vi är skriva på. Men om någon är sjuk/borta så kan man fråga om man får rida den hästen som någon sjukling skulle ha.

Finns däremot en häst som jag verkligen inte gillar att rida, och står jag skriven på honom så känner jag mest för att bara vända om och gå hem igen.


Så har vi också sånt system, jag har faktiskt låtit bli att rida ett par gånger.
Det är tyvärr väldigt dyrt att göra så eftersom man inte får tillbaka pengar på lektionen, men om jag bara kan trava runt och hålla mig kvar så får jag ju inte ut något av lektionen i alla fall...utom dåligt självförtroende då kanske.
Varje gång jag påpekar för ridläraren att det är obehagligt att rida vissa hästar eller att jag inte klarar av dem så blir jag avfärdad.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
12 229
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
875
Senast: cassiopeja
·
Ridning Ja, som rubriken lyder. Jag har på senare tid letat medryttare till min ena häst pga graviditet, och har haft en del som varit här och...
Svar
17
· Visningar
6 063
Senast: Squie
·
P
Ridning Jag har alltid varit en hästtjej, men utan direkt kontakt till hästar. Jag gick, som så många andra, igenom den där perioden då man...
Svar
1
· Visningar
1 047
Senast: Elizette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Bärstol
  • Mindre kombi?
  • Melatonin

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp