Bukefalos 28 år!

Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

*kl*

Har nu egen ponnytravare, men började som dom flesta börjar antar jag - på ridskola.
Där fanns Mimosa, en liten svart shettis jag inte vill bli påmind om.
Och jag var inte ensam om att inte tycka om henne.
En gång när jag var vid kassan där hästarna delas ut fick en liten tjej Mimosa och började gråta!
Jag red bara Mimosa en sisådär fyra gånger.
Den sista gången red vi ut.
Vi skulle trava på en volt, alla travade utom Mimosa och jag.
Jag drev som en galning, smackade, andvände spöt.
Min mamma(jag hade ledare) smällde henne i baken och drog i sitt grimskaft(man har ju de när man har ledare) och min ridlärare kom och hjälpte till, vilket vanligtvis brukar fungera så fort ridläraren ens närmar sig, men nej nej Mimosa ska bara skritta.
Till slut blev hon trött på drivande och bockade av mig.
Min mamma försökte fånga in Mimosa men fick en spark i magen vilket blev ett enormt blåmärke och sen fick en oskyldig häst i gruppen också en spark och ett fult bett.
Jag har slutat rida nu så jag vet inte om Mimosa är kvar, men jag hoppas inte det:crazy:
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

Jag tycker det är bra att rida olika hästar, och även om jag inte alls kom överens med vissa hästar första lektionen så börjar det lossna efter ett par gånger. Vi brukar rida samma häst kanske 5 gånger, och då börjar man ändå hitta knapparna.

Så nej, jag brukar inte undvika vissa hästar när jag rider lektion, men om jag skulle hoppa (rider i dressyrgrupp) skulle jag nog undvika de allra piggaste eftersom jag är HOPPRÄDD! :eek:
Annars tycker jag bara att det är bra träning att lära sig rida olika hästar.
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

*kl*

Jag kan inte påstå att jag undviker någon häst. Men favoriterna rider jag gärna gång på gång. Just därför har jag lovat mig själv att prova åtminstone tre nya hästar den här terminen som jag inte red förra terminen. Ännu så länge har jag provat en ny och han var toppen att rida. Så jag har i vart fall några favoriter som jag växlar mellan. *ler*
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

Just nu finns det en häst som jag inte gillar riktigt.. har ridit den en gång bara. kan ju säga att så fort vi skulle trava började han gallopera :mad: det var ingne roligt lektion.. sen har jag inte fått han nån mer gång haha, men det är nästan alltid samma tjej som får honom för att ingen annan vill ha honom...

Sen finns det en till häst som jag inte gillar så jättemycket med det går ju rida honom. Det är en väldigt "tung" häst att rida och passar mig inte bara.
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

Jag rider alla hästar, men om det finns valmöjlighet så undviker jag gärna vissa exemplar.

På en av de ridskolor där jag rider har man tyvärr börjat tappa greppet om sin hästhållning en smula- plötsligt är hela stallet befolkat av hästar med olater, dåligt genomridna och underhållna hästar och halta hästar som man försökt ersätta med diverse inhyrt material från ställen som gjort business av att köpa upp billiga hästar utomlands, sadeltämja dem och därefter hyra ut dem till mindre nogräknade ridskolor.

Den sistnämnda kategorin hästar är en sorglig samling av ofta dåligt hanterade djur som sällan har den form av utbildning man skulle kunna önska sig av en häst som det är tänkt att folk ska kunna lära sig rida på. Vissa av dem som kommit till detta stall har inte ens begripit grundläggande hjälper.

Flera av hästarna har olater, några bits, sparkas och är otrevliga eller till och med farliga vid hantering, ännu fler har olater vid ridning- det bockas och sparkas bakut, hästar sticker och slänger av folk mest varenda lektion.

Eftersom jag rider i avancerade seniorgrupper samt dressyrspecial på detta stall, så har det ofta varit fallet att jag (och andra i mina grupper) fått på vår lott att rida vissa av de hästar som jag beskrivit- just därför att de tex. slängt av och skrämt upp elever på lägre nivåer.

Att i utbildningssyfte få sig tilldelat en häst som man kan öva korrigering/tillridning/utbildning av häst på är väl okej- om det är uttalat att detta är syftet, men när man som jag betalar närmare 300:- per ridlektion, så är det kanske inte precis vad man ser som valuta för pengarna, så efter ett otal lektioner på bockande Broncos, outbildade polacker och annat avskrap har åtminstone jag tagit mig ett snack med ridskoleledningen och krävt Kvalitét på riddjuren, annars drar jag...

Annars tror jag att det är nyttigt att rida olika hästar. Jag rider på flera olika stall+privat just för att få variation.
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

Finns inga hästar jag undviker. Däremot känner jag en del som blankt vägrar rida vissa hästar. Självklart kan jag också vilja byta bort en häst nån gång men inte för att jag är osäker eller rädd.
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

Jag har egen häst men rider på ridskola ändå. Ja, jag undviker vissa hästar, mest de som har massa humör. Vill helst ha den välutbildade skimmeln då det är SÅ skönt att rida en häst som kan nåt istället för min outbildade ;)
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

*knapp*

De hästar jag undviker är de som faktiskt inte klarar de övningar vi gör på lektionerna (typ diagonala galoppslutor, förvänd galopp, lite byten och lite samlatänk). Det är vissa som är för svaga för att bära sig i galoppen och/eller traven, som slår och ska ha av en när man börjar få igenom dem eller som av andra anledningar inte är redo för samling och högre krav än.
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

Ja, jag undviker vissa hästar ;)
pågrund av att jag inte tycker om att rida dem, för att dem är extremt stela och eller för att jag helt enkelt inte trivs med att irda dem..
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

Nu var det ett tag sen jag red på ridskola men det fanns vissa hästar jag undvek. Bla en stjärnkikar häst som gick med gummisnodd och ändå hade huvudet i det blå. På det var hon lat och sur. Vi fungerade inte alls ihop. Däremot passade jag superbra med en tyngre vallack som många tyckte var tungriden, jag tyckte han var superbra och det var den häst som jag red bäst på.

Sen fanns det ju en häst som gick med munkorg på lektionerna, den hästen vägrade jag rida av princip, man såg hur han vantrivdes som ridskolehäst men han skulle stå kvar. Jag vill helt enkelt inte rida honom, jag tyckte att han skulle slippa bo på ridskolan där han vantrivdes så mycket. Han gick med munkorg för han bet både hästar och ryttare. Ja han bet i spilta och sparkade om han kom åt också.
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

Har ridit på ridskola i många år och endast en enda gång har jag bytt den hästen som jag fick tilldelad. Det var en privathäst som bar sig knepigt åt. Han lättade i framändan, hoppade rätt upp och bockade sedan och det började han med redan under framskrittningen. Ägaren fick rida honom själv den lektionen!!! Vår ridlärare ville inte rida den hästen under hans värsta period och ändå skulle han gå på lektion......
För mig spelar det ingen roll vilken häst jag får på lektionen. Vissa är roligare att rida och andra får man göra så att det blir roligt.
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

*kl*

Jag slutade innan höstterminen 07 men jag kommer ändå ihåg.:D
JAg undvek ju några hästar, det var dom lata och segaste. Jag ville mest ha dom piggaste och gladaste (dock inte bockiga). :) Och så ville jag rida c-ponnyerna:angel: Dom va(är) så roliga att rida och lite mer håll-i-gång än dom större.

På uteritterna dock, ville jag inte ha dom piggaste. Fast när jag tänker efter så var det oftast dom segaste hästarna som bockade och höll på ute.. Haha, jag ville helt enkelt ha en som inte bockade.:angel:

Men jag bytte inte så ofta, eftersom dom inte var så populära. Ibland bytte vi fyra stycken, så alla fick den dom ville ha:rofl: Tex. Jag ville ha 1 tjejs häst, den tjejen ville ha en annans häst, den tjejens häst ville ha min häst osv..:D krångligt..:angel:

(ursäkta för många smileys )
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

................
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

Red på ridskola fram till för något år sedan och visst ville jag undvka vissa hästar, mest dom lata :angel:
Fick ofta rida busponnyer (trots att jag red i storhästgrupp) eftersom jag är hyfsat kort. Men hittade en riktig favorit bland ponnyerna :banana:
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

Ja, jag undviker vissa hästar ;)
pågrund av att jag inte tycker om att rida dem, för att dem är extremt stela och eller för att jag helt enkelt inte trivs med att irda dem..
preciesly, varför ska man betala för att rida en häst man inte trivs med och inte passar ihop med liksom?

nu är ju den där pissmärren borta från ridskolan men en ny pissmärr finns det... hon är en riktig "skicka ansökan i 3 exemplar"-märr som jag hatar.. hon tycker inte om mig och bråkar mot mig, jag ligger an med skänklarna för att dom ska vara stadiga. irriterande säger hon.. jag vill böja och ställa och få henne ett jobba, usch va du är bossig säger hon.. blä.. men mina polare gillar henne så dom får mer än gärna ta henne, rider hellre avkastaren än märren..
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

Jag slutade på ridskola för ugnefär 1 år sedan då jag hade ridit där i ca 6 år. På ridskolan undvek jag oftast de hästarna som var busig som tex. stack, bocka osv. :angel:

Men nu har jag dock själv en ponny som är 7 år (eller fyller i april :p )
Han är inte riktigt den sortens ponny som jag gäran red på ridskolan... Vissa dagar är han som en ängle och gör precis som man vill! :)
Men sen har han också dagar då han gör allt för att få av mig tex. kastar sig, försöker sticka, bockar osv :mad:
Hade han varit en ridskoleponny hade han nog varit den sorten jag undvek... Men han har ändå något speciellt som gör att jag älskar honom och jag skulle aldrig få för mig att sälja honom p.g.a hans uppförande vissa dagarn när jag rider :rofl::p
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

Jag rider på ridskola, varvat med privatridning eftersom jag, som säkert många andra, tycker det är bra att rida olika hästar. Jag tycker det är bra att träna att rida även de hästar som man har lite svårt för eller inte passar bra med, men känner jag att det inte alls funkar och jag inte får ut något av det så är det klart bäst med en annan häst:)
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

*kl*

Jag rider och jobbar på ridskola och min ridlärare (även chef och god vän) sätter mej inte på hästar som hon vetatt jag inte reder ut rent mentalt. Så ja, jag kan definitivt säga att jag undviker vissa individer, men vägrar inte att rida dem ifall jag blir tilldelad. Litar på att hon vet vad hon gör och att hon vet vad jag kan och hjälper mej. Måste jag säga att hon är bäst?
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

När jag engång i tiden red på ridskola red jag alla typer av hästar just för att lära mig hantera alla typer av hästar.

Att unvika hästar tycker jag är ganska dumt, då man inte får en bra grund till att lära sig rida alla typer av hästar.
Det är väl därför man går på ridskola för att lära sig just det.

Favoriter kan alla ha:angel:
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

jo, men om man inte känner att man har tillräcklig mental grund att rida de här hästarna tycker jag att det är lite dumt att göra det och stressa både sej själv och häst.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
12 260
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
876
Senast: cassiopeja
·
Ridning Ja, som rubriken lyder. Jag har på senare tid letat medryttare till min ena häst pga graviditet, och har haft en del som varit här och...
Svar
17
· Visningar
6 063
Senast: Squie
·
P
Ridning Jag har alltid varit en hästtjej, men utan direkt kontakt till hästar. Jag gick, som så många andra, igenom den där perioden då man...
Svar
1
· Visningar
1 047
Senast: Elizette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Melatonin
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp