Bukefalos 28 år!

Nivå på ras SM?

Sv: Nivå på ras SM?

men jesus vilket kackel..

Kolla på Arab Sm säger jag.
De har tre olika nivåer man får kvala till.
Silvercup och guldcup osv.

SMklass SKA vara hög nivå, annars sänker man sin ras om man först hävdar att det är en dressyrras och sen rider LB. Varför, liksom arab, inte ha kringklasser som visar på bredden?
jag vet folk som tävlar msv nivå i WE, varför inte ha med det?
 
Sv: Nivå på ras SM?

Alltså ursäkta men vad fullständigt löjligt . Och befängt att tro att det skulle gå att reglera sociala media .
 
Sv: Nivå på ras SM?

Att kalla det brons silver och guldcup var ett mkt bra förslag! :)

Kl
Och för övrigt är jag inte admin i någonting, så jag har inte bestämt något alls ang någon fb grupp.
 
Sv: Nivå på ras SM?

Nu har Facebook gruppen gått ut med att det som diskuteras i gruppen inte får avslöjas eller diskuteras någon annan stans, trotts att det var dem som avslöjade rasen i tråden, så nu får jag uppenbarligen inte fortsätta att diskutera här på buke. :/

Du får diskutera precis hur mycket du vill här. Dumheter att du inte "får" yttra dig:D! Vi lever i ett alldles fantastiskt land med fullständig yttrandefrihet, det kan inte nån fb-grupp ha nånting att säga om:rofl:(saknar gamla roflen!). Vilket trams att säga "du får inte diskutera detta nån annanstans, jisses:banghead:.
 
Sv: Nivå på ras SM?

Men herregud, det var det löjligaste jag hört! :banghead: Och dessutom var det inte särskilt svårt att klura ut vilken ras det gällde även innan LL kom in i tråden, och jag kan inte se varför det skulle vara så farligt att det kommer fram vilken ras det gäller...
 
Sv: Nivå på ras SM?

På Lusitanosällskapets dressyrtävlingar som brukar finnas på den årliga feiran så har man flera olika klasser där man dels tävlar mot de andra i sin klass, och dels "alla mot alla" för att kora en "dressyrmästare". Då multipliceras ens procent med en viss koefficient beroende på i vilken klass man rider.

Hittar inte dagsaktuella uppgifter, men 2009 såg det ut så här:

"För den gemensamma placeringen uppräknades procenttalen med koefficienten
1 för Lätt B:3
1,025 för Lätt A:5
1,05 för Msv B:4
1,075 för Prix St. Georges"
 
Sv: Nivå på ras SM?

Nä årets naivaste grej lär vara att ha en öppen FB grupp och bli förvånad om det diskuteras på andra forum . Jisses .
 
Sv: Nivå på ras SM?

Ok fast ändå ? På vilket sätt kan en sociala media grupp på ngt sätt öht reglera sina medlemmar eller förkunna ngn "lag" som man tror verkligen skulle gälla vattentätt med straff som påföljd om ngt läcker ? Jag förstår dessutom inte hypen öht att rasen som diskuteras inte får "komma ut" ? Vad är hysterin ? Fattar inte öht ?
 
Sv: Nivå på ras SM?

Jag förstår dessutom inte hypen öht att rasen som diskuteras inte får "komma ut" ? Vad är hysterin ? Fattar inte öht ?

Jag blev sur för att min önskan om att hålla rasen hemlig inte repekterades. Jag vet att många tycker att PRE har symaskinsgång, svårt för längning och biljaderar och att de är mindre lämpade som dressyrhäst än ex halvblod. Och jag ville då höra vad folk tycker att ett ras SM ska ligga på för nivå, utan att blanda in fördomar om rasen.
 
Sv: Nivå på ras SM?

Njae.. PRE börjar väl bli mer o mer populära som dressyrhästar. Att en PRE bara skulle gå tex. LA på ett SM låter lågt. Dom har ju ändå betydigt mer förutsättningar än många andra raser för att bli bra dressyrhästar. Så på så sätt tycker jag inte det är konstigt om det diskuteras nivå beroende på vad det är för ras.
 
Sv: Nivå på ras SM?

Absolut, men eftersom vi redan diskuterade på Rasens Facebook grupp och har väldigt olika åsikter så ville jag ha ett tredje perspektiv från de som inte håller på med rasen. :)
 
Sv: Nivå på ras SM?

Jag blev sur för att min önskan om att hålla rasen hemlig inte repekterades. Jag vet att många tycker att PRE har symaskinsgång, svårt för längning och biljaderar och att de är mindre lämpade som dressyrhäst än ex halvblod. Och jag ville då höra vad folk tycker att ett ras SM ska ligga på för nivå, utan att blanda in fördomar om rasen.

Fördomarna lär väl inte bli färre om man lägger SM-nivån för lågt? Ska man försöka lansera sin ras som dressyrhäst måste man ligga på en högre nivå än en allroundhäst som fjordhästen.

Om det är dåligt med anmälningar på MSV-nivå, beror det på att det är för långt att åka eller att det saknas MSV-ekipage? Är det det senare blir det svårt att lansera PRE som konkurrent till halvbloden, hur vackra och trevliga de än är.
 
Sv: Nivå på ras SM?

Jag blev sur för att min önskan om att hålla rasen hemlig inte repekterades. Jag vet att många tycker att PRE har symaskinsgång, svårt för längning och biljaderar och att de är mindre lämpade som dressyrhäst än ex halvblod. Och jag ville då höra vad folk tycker att ett ras SM ska ligga på för nivå, utan att blanda in fördomar om rasen.

Fast återigen det är oerhört naivt att förvänta sig ngt sånt och poängen känns jättemärklig varför det skulle vara tabu ? Dessutom så att skriva en sån önskan om hemlighet på sociala media lär vara en direkt uppmuntran att folk börjar googla . Det är ju så det fungerar .

Skriv inget på internet om du inte vill ha det tillgängligt för alla . Det är grejen . För mig är det självklart .
 
Sv: Nivå på ras SM?

KL
det jag inte förstår är att dom två som kom in med såkallade rättelser och sen hintade om ras så är den ena moderator i den gruppen och en är mycket aktiv där ?
Om dessa inte hade skrivit det dom skrev så fanns det ingen hint alls om vilken grupp eller ras det var frågan om ?

Men tydligen så var det att trampa vissa på tårna då ? Jag är så INNERLIGT emot munkavlar och förbud i våran ras värld , Detta har vi levt med länge nog !
Och det roliga är att just denna grupp startades nästan pågrund av att det var som det var i denna rasens värld och nu är dessa likadana ????

Varför i himmelens namn ska det vara förbjudet att diskutera utanför en mycket sluten krets ???
För det är det ! Det är 1 en sluten grupp, 2, speciellt invalda , så det är en liten grupp av människor som sitter och såkallat diskuterar hela tiden ? Ingen öppenhet för fria disktutioner om man inte kan låta andra komma till tals tycker jag ! Och vill man nu sprida rasen så finns det ju INGET bättre en att höra med andra hästmänniskor ;)

Och jag skriver hur mycket jag vill ;) För jag klev ur gruppen för att jag kan inte stå för det som dom vill ! Inga mera diskutions förbud tack ;)
Det har hymlats och smusslat i många år och jag tycker att ju mera öppet man diskuterar ju bättre ,
Att hålla det till en liten grupp är för mig ganska så lönlöst . Och fördelen som som sagt att ta upp vissa saker som typ detta är ju att man får en massa info och input från många människor och inte bara från "vissa"

Tesora
 
Sv: Nivå på ras SM?

Fördomarna lär väl inte bli färre om man lägger SM-nivån för lågt? Ska man försöka lansera sin ras som dressyrhäst måste man ligga på en högre nivå än en allroundhäst som fjordhästen.

Ja det är ju det jag vill! Jag är en av de få som vill ha en högre klass på SM. :p
 
Sv: Nivå på ras SM?

Fast återigen det är oerhört naivt att förvänta sig ngt sånt och poängen känns jättemärklig varför det skulle vara tabu ? Dessutom så att skriva en sån önskan om hemlighet på sociala media lär vara en direkt uppmuntran att folk börjar googla . Det är ju så det fungerar .

Skriv inget på internet om du inte vill ha det tillgängligt för alla . Det är grejen . För mig är det självklart .

Vad är tabu? För att jag önskade en diskussion om vilken nivå ett SM bör ligga på på en dressyravlad hästras? Inget är ju hemligt, jag bara önskade åsikter ifrån de utanför just den här rasföreningen. Vi diskuterade ju redan på Facebook, så det går ju inte att ta bort under tiden jag frågar på buke.
 
Sv: Nivå på ras SM?

Jag blev sur för att min önskan om att hålla rasen hemlig inte repekterades. Jag vet att många tycker att PRE har symaskinsgång, svårt för längning och biljaderar och att de är mindre lämpade som dressyrhäst än ex halvblod. Och jag ville då höra vad folk tycker att ett ras SM ska ligga på för nivå, utan att blanda in fördomar om rasen.

Men oavsett att det finns folk som tycker negativa saker om rasen i sig, så finns det nog en och annan som inte tycker att man kan rida dressyr på varken en fjording eller arab heller;). PRE som ras harså pass bra dressyrkvaliteer att den absolut kan ha en sm-klass på msv-nivå. Det ÄR ju skillnad rasmässigt med lämplighet för dressyr, men i det spannet ligger väl ändå PREn högt skulle jag tycka:).
 
Sv: Nivå på ras SM?

Rätta mig om jag har fel, men är det inte rätt vanligt att PRE:s i Sverige rids på dressyr på hyfsat hög nivå men tävlar relativt lite? Vore det inte kul då att släppa upp de ekipagen till en klass som är värdig dem (msv då), men att hålla tävlingen inofficiell så att även tävlingsovana kan ställa upp? Typ som Vasaloppet. :D Svårt men öppet.

Sen känns det som att PRE-ägare generellt är väldigt stolta över sin ras, kan tänka mig att uppslutningen kring ett SM skulle bli rätt bra. Kul initiativ
 

Liknande trådar

Tävling Hej! På vilken nivå är dressyren och hoppningen på fälttävlans SM? Jag har försökt läsa mig till det, men förstår det som att...
Svar
1
· Visningar
1 102
Senast: hamilton1
·
Dressyr Ingen kritik mot någon, bara genuint intresserad av orsakerna samt en allmän debatt om hobbysportens konstnader, med utgångspunkt i...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 628
Senast: fio
·
Avel Jag läste en gästkrönika i senaste Ridsport (nr 3 2015) som i korthet handlar om att halvblodsaveln borde bli ännu mer grenspecifik än...
Svar
5
· Visningar
1 297
Senast: Angel
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 376

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp