Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

DSC_9211_zps369cd78b.jpg

:(
Så himla fin han var! Kram på dig!
 
Tack!

Idag är det en vecka sedan han lämnade mig, och jag har fortfarande svårt för att faktiskt förstå det.
Det är så otroligt tomt efter honom. Vi stod så otroligt nära varandra att det kändes som halva jag också dog när han gick i marken.

Jag är glad att jag orkade vara med hela tiden, att jag kunde få sitta hos honom en stund efteråt.
Samtidigt känns det så lättare nu, all oro jag känt är borta, all rädsla för att åka ut till stallet och se hur han mår är borta, jag lider inte av att se hans lidande längre. Men tomt, ja det är det. Mamma och min kille tycker jag ska leta efter en ny kompis, men det känner jag får vänta lite.

1910008_10152401950957745_3992521670316802775_n_zpsd5581376.jpg
 
@Shenzi En sån snygging! Beklagar förlusten :(

Dyker in med två bilder på klumparnas rejs i hagen från igår.
Min Våd i täten, hans kusin Mistel i mitten (10 veckor) och faster Prima längst bak.
10522406_1456827931233743_8780277494421730100_n.jpg

10534490_1456828001233736_9135933667602063726_n.jpg


Prima skall stambokföras imorn så håller tummen för fina poäng och att körprovet ska gå vägen :)
 
@Shenzi Jag beklagar förlusten :(

Jag har börjat sätta igång L så smått efter vilan nu. Igår tömkörde jag en liten stund och idag blev det en lugn tur ute i skritt och trav. I övrigt har det inte hänt så mycket i våra liv sedan sist, men nu blir det nya dojjor på torsdag och sedan blir det fullt fart mot hösten :)
 
Min lilla har jag fått börja rida på igen! Hon har verkat vara rädd för att galoppera innan, men med ett jättelitet hinder förstår hon, tar i för kung och fosterland och landar i galopp. Efter det kunde hon även fatta galopp utan hinder, båda galopperna så jag tror (och hoppas) att vi tar oss förbi två-gångartsstadiet. Galoppen är riktigt trevlig!
 
Nya skor idag, en storlek större än sist och det såg ut att bli riktigt bra. Det blev en lugn ridtur också. L var lite tittig, men det hände inget spektakulärt. Känns skönt att vara på gång igen :)
 
Varit ute och kört nu på kvällen. Det var himla härligt och L var på gott humör :) Han blev lite busig för en stund när några hästar i en hage vid sidan om vägen kom farande i full fart och skulle kolla på oss, men vad gör det när han är glad :)
 
Våd har vilat i två veckor då det dels varit för jäkla varmt och sen har jag passat på att ha lite familjesemester.
Han är ju ung så vilan har bara gjort gott. Han har växt till sig lite och breddat en hel del.
Fått lite kött på bena som kan omvandlas till snygga muskler nu :D

Hat ridit två gånger och han är pigg som satan.
Sist hade jag och kompisen med sin nordis fullt sjå med att hålla dom.
Känns som det finns mycke energi där att förvalta nått bra :up:

I slutet av augusti flyttar vi till nytt stall med eget ridhus så hoppas på att kunna rida för tränare.
Kommer även att ha tillgång till hjälp med inkörningen så nu längtar jag till flytt
 
Kul att ni är så aktiva med era kusar :)

Själv har jag insett att jag nog inte kommer klara av hästlivet igen. Kanske får jag bli ponnymorsa åt dottern om några år, men just nu känns det motigt. Har insett att Lukas skulle ha det bättre hos någon som kan rida, köra och pyssla med honom. Men hur släpper man iväg sin kompis sådär bara..?

17_6_12_3.jpg
 
@Zewz Jag vet faktiskt inte hur man släpper iväg sin vän :/ Men å andra sidan om du känner att du inte klarar av att ha häst (du hade skadat dig, eller hur var det?) så behöver ju inte en försäljning vara som att bara "släppa" iväg hästen. Jag tycker i och för sig också att om han inte mår dåligt och du klarar av att ha honom så varför skulle han inte kunna vara kvar? Jag har lite svårt att förstå tanken att hästen skulle må sämre hos en ägare som bara pysslar med den mot hos en som rider/kör. Får hästen bara sina behov tillgodosedda är det min fasta tro att en häst kan trivas lika bra med att bara gå och skrota. Man ska väl dock ha i åtanke att det kan bli lite trist för en själv att betala för och ha en häst som man inte gör nåt med, men har man inga problem med det så är det ju inget problem. Var och en får ju ha häst efter sitt tycke (så länge hästen mår bra).
 
@Lazer09 Jo, är fortfarande kass efter en trafikolycka.
Egentligen kostar han mig inte mycket alls, men det känns som slöseri på en så himla trevlig häst med så bra förutsättningar att bli en riktigt bra ridhäst. (Kanske även körhäst, men där kan inte jag så mycket.)
Jag pm:ade gabriol som visade intresse för ett par månader sen men har inte fått nåt svar.

Får se om jag hittar nån som letar nordsvensk, vet inte om jag ger mig på att annonsera.
Annars får han vara kvar. En vacker dag kanske jag kan rida igen. Annars är han ju iaf fin att titta på :)
 
Glömde ju avrapportera kvällens körtur. Körde en sväng i kvällssolen och njöt i fulla drag. Det var lite spännande bitvis, framförallt när vi fick syn på en häst som trimmade på en stubbåker. L var tvungen att kolla riktigt noga vad de höll på med och han verkade tycka att det såg väldigt konstigt ut :D
 
Red en kortare sväng med sällskap idag. L blev lite taggad av att ha kompisarna med sig ute och taktade och lade till och med av ett par bocksprång för att visa att det var roligt :) Imorn tänkte jag att vi skulle trimma lite på banan, för det kändes idag som att vi behövde repetera lite lydnad och signalkänslighet :D Återkommer med ny rapport imorn.
 
Tog en tur med två av stallets raggsockor (islänningar) och grannens långbenta dressyrtant.
Övade på att gå först idag, och det funkade så jäkla bra. Bara jag riiiider och är med så är han med oxå.
Ibland e de enklaste sakerna så svåra att få till :angel:

Hoppas på en tur imorn em oxå. :D
 
Kul att ni är så aktiva med era kusar :)

Själv har jag insett att jag nog inte kommer klara av hästlivet igen. Kanske får jag bli ponnymorsa åt dottern om några år, men just nu känns det motigt. Har insett att Lukas skulle ha det bättre hos någon som kan rida, köra och pyssla med honom. Men hur släpper man iväg sin kompis sådär bara..?

17_6_12_3.jpg
Va tråkigt, men om du inte kan rida efter olycka förstår jag att det blir motigt. Kan du inte låta en medryttare rida honom, så kan du vara ute när de passar dig och göra sånt du klarar av. Jag har en medryttare och rider själv lite då och då bara. Hästen står på lösdrift och har det bra, så det gör mig inget att han inte rids och tränas 7 dar i veckan längre.
 
Vi fortsätter jobba på med körningen, men är inne på sista arbetsveckan nu. Sedan får jag och hästen en välförtjänt semester. Jag måste börja förbereda oss för flytten till Göteborg i slutet av månaden..

Det jobbigaste med det är dock att herrn måste skiljas ifrån vår andra arbetskompis som han bott med i sommar. Han brukar inte bry sig värst mycket om andra hästar, men denna gillar han verkligen.





 
@parellikusken Vad söta de är ihop :) Hoppas att ni kommer trivas på "rätt" sida Sverige ;)

Jag och L gjorde ett pass på banan idag. Vi började med att värma upp på den så kallade "tråkrundan", en kort runda på grusväg runt området, och gick sedan in på banan. Med tanke på att L varit lite stretig och okänslig när vi varit ute de sista veckorna trodde jag att det skulle vara en del att träna på idag, men han var en fröjd att rida idag. Lätt för hjälperna och uppmärksam och helt enkelt så där som man vill ha dem :) Sedan att han faller isär ibland och inte orkar med allt fullt ut det är helt ok. Han är ju inte så gammal, eller färdigskolad, så det får jag ta. Matte är glad idag :)
 
@parellikusken Vad söta de är ihop :) Hoppas att ni kommer trivas på "rätt" sida Sverige ;)

Jag och L gjorde ett pass på banan idag. Vi började med att värma upp på den så kallade "tråkrundan", en kort runda på grusväg runt området, och gick sedan in på banan. Med tanke på att L varit lite stretig och okänslig när vi varit ute de sista veckorna trodde jag att det skulle vara en del att träna på idag, men han var en fröjd att rida idag. Lätt för hjälperna och uppmärksam och helt enkelt så där som man vill ha dem :) Sedan att han faller isär ibland och inte orkar med allt fullt ut det är helt ok. Han är ju inte så gammal, eller färdigskolad, så det får jag ta. Matte är glad idag :)

Ja, de är så söta. Och den andra kallblodstravaren är så vacker att titta på dessutom, och en fin körhäst som skulle kunna gå långt med utbildning. Är nog inte bara för Dackes skull det blir jobbigt att skilja på dom.. ;)

Jag bor helt klart på rätt sida nu, funderar varje dag på hur man kan flytta härifrån. Kommer definitivt sakna närheten till naturen och möjligheten till att fjällvandra så fort man får en ledig dag till övers.. Men stan har väl sina fördelar med antar jag. :)

Härligt att det gick bra att rida för dig idag, alltid roligt när man har den känslan. :)
Saknar att rida lite ibland faktiskt, bara ridit Dacke en gång på nästan två månader, så ser fram emot att rida sedan. Och att komma igång med den akademiska träningen igen.
 

Liknande trådar

Hästvård Halloj, Min grabb går på beräknad foderstat och alla behov är tillgodosedda. Han går vanligtvis på lösdrift men pga skada och sen...
Svar
5
· Visningar
803
Senast: CarroT
·
  • Artikel
Hästnyheter Den 20-23 juli arrangeras SM för nordsvenska brukshästar och SM/NM för fjordhästar på Vaggeryds travbana. Över 100 ekipage från Sverige...
Svar
0
· Visningar
365
Senast: Gunnar
·
Avel Råkade läsa ett avelsvärderingsutlåtande(?) i blå basen där det stod att hingsten kom från samma stolinje som hingsten Udd och denne...
Svar
2
· Visningar
703
Senast: Oknytt
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
2 646
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp