Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Min häst var väldigt osäker i början när det gällde att gå först. Så han kunde dö om en annan halkade efter, kom den förbi däremot, så gick det undan. ;) Han ville gärna ha huvudet på baken på sin kompis, tryggt och bra. :p Men det hade egentligen ingenting med hans driv att göra, för han är väldigt pigg. Hur är det om du rider ut själv och galopperar?

Det kan ju vara så att du behöver jobba med uthålligheten. Man kan rida lite intervalllträning 2 min trav, 4 mi skritt, 2 min trav, osv. Min nordis har stark galopp, men jag har ridigt väldigt korta intervaller så han saknar just uthållighet och tappar då styrkan efter några galoppsprång och faller ur formen. Förutom intervallträningen så började jag att rida 10 minuter i trav med inslag av galopp, sen vila och så körde vi samma runda åt andra hållet. Galoppen tog jag där det var lite uppför och alltid på samma ställe där det var utrymme att galoppera en längre sträcka. I början ville han bryta av, men då drev jag på/fattade om och sen fattade han vad som gällde och behövde inte drivas. Ibland är det som att han fastnar i rutiner och vanor, så när man tar honom ur den så är det inga problem alls längre.


Jag tror ju att nordisar har närmare till stillstående än en del andra raser. Jag har en jättepigg nordis som gillar fart och både bockar och sprätter runt. Men när han blir osäker eller motsträvig, eller möter en konflikt i hagen, då blir han till en sten. :p Det är hans hemliga vapen. Ingen flyttar på en sten.
 
Senast ändrad:
Kopierar mitt inlägg från en annan tråd.

Jag är precis hemkommen efter ett dressyrpass på banan med L och jag kan konstatera att jag är den som ser till att vår utveckling inte går i raketfart framåt. När jag rider ordentligt och har koll på min kropp får jag precis de reaktioner och svar av L som jag vill ha, dessvärre har jag inte alltid koll på mig själv. Idag upptäckte jag att jag har ett mycket bättre tramp i högerstigbygeln än i vänster. Jag har tyckt att L drar lite till höger och har lätt att förböja sig till vänster och nu förstår jag bättre varför. Nu är han säkert också lite ojämn i sina sidor, men det blir ju inte bättre av att jag också är det.
 
Precis hemkommen från en blöt ridtur. Idag hade vi både toppar och dalar, till exempel gjorde vi flera fina fattningar, men också några mindre bra. L var helt obrydd om vädret och det är ju himla skönt att han är det, då kan jag rida i princip när jag vill utan att han blir missnöjd. Om jag sedan tycker att det är för dåligt väder är ju en annan sak :D

L fyller förresten 5 år idag! Jag tänkte att jag skulle ta några bilder, men eftersom typ himlen har öppnat sig här på västkusten blev det inga :( Ska se om jag kan få till några i helgen.
 
Var i nyss i stallet och red en stund idag med. Det var samma som igår med både toppar och dalar, men det är ju så som det är mest.

Tänkte ju att jag skulle tagit bilder igår, men de blev lite tråkiga. Som denna:
STP85739.jpg

Ser ju ut ungefär som han har sålt smöret och tappat pengarna...
Så jag gjorde ett nytt försök idag:
STP85753.jpg

Med ungefär samma resultat. Nåväl, vi skulle ge oss ut i alla fall och visst ser han peppad ut?
STP85754.jpg

Enda gången han såg nöjd ut var när han fick gå ut till gräset igen:
STP85755.jpg

Söteplutt :love:
 
Måste skriva att min häst är underbar. Övningskörde för att miljöträna på vårt sommarjobb idag, och Dacke skötte sig ypperligt. Lagom framåt, nyfiken och stabil.
Allt gick bra tills vi slog på slänggungekarusellen.. Den behöver vi öva endel mer på. Inte så konstigt att en häst är rädd för en sån i och för sig. :)







Jag älskar min fina körhäst. :love:
 
@parellikusken Vad fina ni är! Inte så konstigt om han tycker slänggungan är läskig ju, den måste ju vara sjukt konstig i en hästs värld. Hoppas ni får roligt på sommarjobbet :)

Jag och L har kört idag också. Vi började med att värma upp runt en kortare slinga och gick sedan in på ridbanan och körde lite. Det gick riktigt bra idag! Det började med att han var jätteduktig med trafiken under uppvärmningen och sedan var han superfin på banan. Jag älskar också min fina häst :love:
 
Ni vet denna Hercules jag efterlyst här? Var framfusig och skrev till personen jag trodde ägde honom (ahmen du heter ju samma som den som tävlat enlgit tdb och har en dressyrnordis som profilbild???) visade sig vara rätt och nu har vi snickesnackat i facebookchatten en stund.

Lite upplyftande mitt i allt strul med lillpollan. Hon har tydligen fång och buhu vad fasen jag vet väl inte hur man har sjuka hästar. Nu läggs utbildningsplanerna (och hovarna) på is ett tag. :(
 
@Cherarriduracell Vad kul att du hittade Hercules :) Men så otroligt tråkigt med fång :( Det är ju en sån där sjukdom som i alla fall jag har mardrömmar om att L ska drabbas av, det verkar vara så otroligt mycket jobb och ändå oviss utgång. Hoppas det löser sig för er.

Vi gjorde samma sak idag som igår och det var lite mer av en utmaning idag. Dels blåste det ganska rejält ute och L var lite mer på tårna och dels så hölls det på att klippas gräs utanför ridbanan samtidigt som vi körde så L hade väldigt svårt att fokusera :D Men känslan är ändå väldigt bra idag :)
 
@parellikusken Vad fina ni är! Inte så konstigt om han tycker slänggungan är läskig ju, den måste ju vara sjukt konstig i en hästs värld. Hoppas ni får roligt på sommarjobbet :)

Jag och L har kört idag också. Vi började med att värma upp runt en kortare slinga och gick sedan in på ridbanan och körde lite. Det gick riktigt bra idag! Det började med att han var jätteduktig med trafiken under uppvärmningen och sedan var han superfin på banan. Jag älskar också min fina häst :love:

Tack. :)
Kommer bli ännu finare sedan med tidsenlig klädsel och den rätta vagnen, en fin trilla. Kommer nog få väldigt roligt på jobbet, hoppas på bra väder så det blir mycket besökare bara..
Hoppas också på en fint tränad häst efteråt, var endel backar och blir tungt att dra vagnen. Kommer få fina muskler av träningen tror jag.
 
Måste skriva att min häst är underbar. Övningskörde för att miljöträna på vårt sommarjobb idag, och Dacke skötte sig ypperligt. Lagom framåt, nyfiken och stabil.
Allt gick bra tills vi slog på slänggungekarusellen.. Den behöver vi öva endel mer på. Inte så konstigt att en häst är rädd för en sån i och för sig. :)







Jag älskar min fina körhäst. :love:
Drömjobbet ju!
 
Ni vet denna Hercules jag efterlyst här? Var framfusig och skrev till personen jag trodde ägde honom (ahmen du heter ju samma som den som tävlat enlgit tdb och har en dressyrnordis som profilbild???) visade sig vara rätt och nu har vi snickesnackat i facebookchatten en stund.

Lite upplyftande mitt i allt strul med lillpollan. Hon har tydligen fång och buhu vad fasen jag vet väl inte hur man har sjuka hästar. Nu läggs utbildningsplanerna (och hovarna) på is ett tag. :(
Så tråkigt att hon har fång! Min skräck att E ska få det. Han har munkorg på sig på sommaren för att hålla hullet i schack.
 
Så tråkigt att hon har fång! Min skräck att E ska få det. Han har munkorg på sig på sommaren för att hålla hullet i schack.
kan ju vara bra... denna är inte i överhull alls, fick beröm av vet för att hon var i så fint hull. Har inte heller några direkta fångsymptom utöver att hon inte vill lyfta hovarna och står en aningens aning längre isär med benparen än tidigare...

Gissa vemsom kommer vara försiktigare än försiktigast med hästarna från och med nu...
 
Härlig helg här med sol och lite lagom blåst så flygfän håller sig borta.
Har ni haft några fina upplevelser med era hästar i helgen"
Igår red jag ett kort pass på banan och eftersom han kändes fin så slutade vi efter en halvtimme och gav oss ut på en liten skrittrundor med 1 åringen som handhäst. E har verkligen mognat med åldern och kan hantera lite spooky saker nu. Det kunde han inte dom ung. Då kröp han ur skinnet för minsta lilla. Nu får han vara mentor :)
 
Nu har jag börjat rida igen, lite väl tidigt efter min operation kanske, men har inte kunnat hålla mig. :)

Men det är så roligt att rida honom nu, han känns framåt och glad. Visst, lite tittig som alltid när han rids, och jag blir lite rädd. Men härligt är det. :)

Kört in honom till stan en till gång också och miljötränat. Då utan karusellen igång. Bara stannat vid den flera gånger och matat med morötter för att han ska få en positiv upplevelse av den,
Tror jobbet kommer fungera bra för honom, ska övningsköra några till gånger innan premiären på midsommar också.
 
Kopierar från en annan tråd:
Kom precis hem från stallet. Hoppade lite idag faktiskt :) Eftersom L är väldigt grön i hoppningen började jag med att lägga ut en travbom framför ett litet kryss till att börja med. Min tanke var att han skulle trava över bommen och sedan ta ett litet skutt över krysset och landa i galopp. Lazer tyckte att det verkade jobbigt och travade över bommen och även över hindret, så jag gav upp den övningen rätt omgående. Vi avslutade i alla fall med att hoppa en liten studs, med bara två hinder, och det löste han galant :) Trots att det var första gången han hoppar studs :bump:

Igår hade jag en vän med mig ute i stallet och hon fick rida L en stund, första gången någon annan än jag rider honom, och jag var lite spänd på hur det skulle gå. Det var intressant att se hur han reagerade, nämligen inte alls. Några missförstånd blev det, men annars gick det bra. Det kändes rätt bra att det gick så bra och att få höra att han är känslig och lyhörd gjorde att mattehjärtat svällde lite av stolthet :D
 
Igår var vi på dressyrträning och fick lite nya verktyg att jobba med. Främst att hålla tempo och takt genom sidvärtsrörelserna och att jag måste bli ännu snabbare med eftergift. Blir gärna någon halvsekund sen. Galoppen var jätte bra men det krävs verkligen jobb från min sida för att den ska vara fin. Pust... Nöjd iallafall och det är bara att kämpa på.
 

Liknande trådar

Hästvård Halloj, Min grabb går på beräknad foderstat och alla behov är tillgodosedda. Han går vanligtvis på lösdrift men pga skada och sen...
Svar
5
· Visningar
815
Senast: CarroT
·
  • Artikel
Hästnyheter Den 20-23 juli arrangeras SM för nordsvenska brukshästar och SM/NM för fjordhästar på Vaggeryds travbana. Över 100 ekipage från Sverige...
Svar
0
· Visningar
376
Senast: Gunnar
·
Avel Råkade läsa ett avelsvärderingsutlåtande(?) i blå basen där det stod att hingsten kom från samma stolinje som hingsten Udd och denne...
Svar
2
· Visningar
713
Senast: Oknytt
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
2 679
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp