Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Eldas fick flughuva idag. Han accepterade den faktiskt bra. Får väl se hur den sitter i morgon.
Han har rejäl lugg, men har ändå varit svullen runt ögonen nu och värst är öronen. Har smort med tjärsalva men han har ändå varit irriterad. Så vi gav upp och skaffade huva.
Jag undrar dock lite vad man ska göra med luggen? Ska man ha den flätad i huvan? Den kommer ju ligga i vägen annars?


DSC_9009.jpg
 
Eldas fick flughuva idag. Han accepterade den faktiskt bra. Får väl se hur den sitter i morgon.
Han har rejäl lugg, men har ändå varit svullen runt ögonen nu och värst är öronen. Har smort med tjärsalva men han har ändå varit irriterad. Så vi gav upp och skaffade huva.
Jag undrar dock lite vad man ska göra med luggen? Ska man ha den flätad i huvan? Den kommer ju ligga i vägen annars?


DSC_9009.jpg
 
@purity_666 Klippa ett hål och trä ut luggen? Fläta?

Idag blev det en förmiddagstur för oss. Det blev en del skrämselträning under turens gång. Bönderna var ute och strängade hö och balade hösilage och vi skulle under ett par viadukter under E6an och alltihop gick jättebra :) Men när vi skulle förbi en gård med ankor och höns då tyckte L att det blev lite för mycket och visste nästan inte vart han skulle ta vägen. Flygfän är inte att lita på :cautious: :laugh: Sötnöt :D
 
Så himla fina ni är @parellikusken !

Jag och L var ute och körde idag och det var riktigt trevligt :) L var lite spänd till en början men efter en stund började jag sjunga lite för mig själv och då slappnade han av. Undrar om jag hittat receptet på hur man botar spända hästar? :D
 
Jag och L har kört en sväng idag. Det blev vår vanliga runda eftersom jag var själv och jag inte riktigt vågar ge mig ut på utflykter med vagnen när jag inte har sällskap med mig. Det gick rätt bra. L var avspänd och lyssnade bra under merparten av turen. På vissa speciella ställen blir han dock spänd och tittig, och lite ofokuserad på mig och mina kommandon. Sist jag körde denna svängen satt jag ju och sjöng för mig själv och det verkade släcka en del av spänningarna. Förmodligen för att jag själv blir mer fokuserad på nåt annat än att "nu passerar vi stället där L blir spänd". Men det skulle ju verka rätt suspekt om jag sitter och sjunger för full hals varje gång vi kör där :D Så jag måste nog hitta nån bättre lösning :p Dessutom verkade det inte få riktigt samma effekt idag som det fick sist.
 
Red ett riktigt bra pass på L idag. Det blev dressyr på banan och L var så fin och på hjälperna. Vi flyttade lite för vikten och provade några korta sekvenser öppna och sluta och det gick bara såå bra :) Ska leva på detta länge nu :)
 
Vi tog en tur med vagn idag. Så himla härligt ute!

DSC_9023.jpg


Efteråt fick Eldas beta lite. Han hade då mina kära hundar som höll vakt så han kunde äta i lugn och ro
DSC_9031.jpg


De turades om :cool:
DSC_9032.jpg
 
Sista passet före sommarvilan idag. Det blev lite hoppning och prinsen taggade till lite faktiskt :) Vi hoppade till och med flera hinder i följd, vilket vi inte gjort innan,. Tidigare har vi bara hoppat enkelhinder och enkla övningar, men idag band jag ihop två hinder på vardera snett igenom och en studs på långsidan till en liten "bana". Det gick över förväntan bra :) L höll galoppen hela vägen igenom och löste det galant. Matte älskar sin prins :love:

Förresten, tänker ni ställa av era i sommar?
 
Vi har jobbat några dagar nu och Dacke är bättre än väntat. Inte rädd för något alls, lyhörd och precis lagomt framåt i körningen och en mästare på att stå still och vila. Dessutom älskar han all uppmärksamhet och klappar han får. Han tror att han är en lika stor stjärna som sin far Järvsöfaks, vilket jag just nu tycker han är. :)

Dacke är i sitt rätta element, och det gör mig lycklig. Han jobbar på som om han aldrig gjort annat och verkar ta sitt jobb på allvar. Dock märker man att han framåt eftermiddagen börjar vilja vara ledig. Men å andra sidan jobbar han runt 5 timmar om dagarna.

Nu har jag skrytit klart. ;)





 
Fyfan, jag måste skiljas från min älskade nordis Putte, himlen vill ha hem sin ängel. Fång är sjukdomen från helvetet.
Som vi har kämpat den här sommaren, boxvila, butta, känslomässig berg- och dalbana. Han har stått inne nästan hela juni, halva maj också, han hatar boxvila. Och då har han fått vila och butta utan någon förbättring. Vi har haft stunder där jag trott att yes, vi fixar det. Dagen efter har det varit dåligt igen.

Vi har haft flera kämpiga år, vi har två år i rad råkat ut för fästingsjukdomen anaplasma, han var så sjuk båda gångerna att varken jag eller veterinär vågade hoppas. Men vi klarade det, men så fick han fång. Troligtvis efter att all antibiotika slagit ut hans tarmflora. Vi behandlade enligt konstens alla regler, vi har klarat oss i tre år från ett nytt anfall. Men nu i sommar, trots att jag inte ändrat något i hans mat m.m, har han fått ett nytt anfall.

Jag klarar det inte längre, jag är psykiskt matt av allt kämpande, åker till stallet gör jag med en klump i magen varje dag.
Jag kan inte vinna den här kampen.

Men ändå beskyller jag mig själv för att inte ha kämpat tillräckligt, jag tvekar på att jag gör rätt även om alla som känner Putte, och har sett honom, är eniga om att det är det bästa. Och jag hoppas på att jag gör rätt.

Det gör så ont att tänka på att jag aldrig mer kommer få se honom så pigg och glad som han var i höstas, när han fick skutta små hinder - som han älskar. Att jag aldrig mer kommer få sitta på hans trygga rygg.

_DSC8607_zpsecbddc75.jpg

_DSC8546_zps74027bff.jpg
 
Det känns hemskt att säga såhär, men jag är glad över att veterinären hittade massa saker på B idag.

Det har känts knasigt, något har varit fel, ridningen har varit spänd och orolig och fylld av stress och jag har inte tyckt att ridningen varit kul och har inte lyckats komma över min ridrädsla sen avtrillningen i höstas. Men han har aldrig reagerat på att jag tryckt på hans rygg eller tydligt visat smärta. Enligt veterinär var det typiskt nordsvenskar, dom biter ihop. En "vanlig" häst hade protesterat hejvilt om dom haft det B har.

Jag är inte hypokondriker! Det känns så skönt att veta att jag inte har inbillat mig, jag har tvärtom egentligen vetat exakt vad som varit fel men inte vågat lita på min magkänsla för att "alla andra" har tyckt att det inte verkat vara något.

Från journalen:
Rör sig ojämnt bak, kort stumt steg vänster bak, höger bak slänger han fram. I trav ojämn fram, halt höger fram eller kliver tyngre på vänster fram. På volten krokar han in rumpan till höger i högervarv, ojämn fram. Vänster mindre tydligt. Reaktion bakre sadelläget ligament dorsalis samt på kanten höger sida. Spänd och svälld i ländrygg, låsningar från och med L5-L1. SI-led vänster sida stum!! retur höger SI-led något sämre. revbensbåge vänster sida långt bak.
---

Och alla problem vi har haft i ridningen.... inte så konstigt!

Nu känns det som att det bara kan bli bättre, nu löser vi det här :). Min stackars tappra häst, som bara bitit ihop....
 
Shenzi - Vilken sorg, och va jobbigt att behöva ta beslutet så. Jag tog ett liknande beslut med min förra häst, han hade helt enkelt haft nog, men han stod också med en färsk skada med otroligt dålig prognos och fick tas bort akut. Så det var kanske ett lättare beslut just då. Men jag klandrar mig själv, man undrar nog alltid om man borde ha gjort mer, kämpat lite till. Om man svikit sin bästa vän. :( Men beslutet man tar är ju aldrig lätt, så när man väl tar det beslutet finns ju stora orsaker till det. I det vilda hade han ju inte haft alla de chanser han fått hos dig, så du har gjort mer än nog när du känner att du inte kan hjälpa honom mer. Väldigt vacker häst.
 
Idag red vi en härlig tur efter en tids uppehåll då jag inte haft tid. Han gick så förbaskat bra. Han var stark och framåt och känslig, laddade men var helt och hållet lydig och skötsam. Vi galopperade mycket, han var så stadig och stark men ändå lyhörd och höll precis det tempot jag ville, inga bockningar. Jättefina gångarter, mjuka och trevliga. Så roligt det är när man bara kan slappna av och njuta av en tur, utan begränsningar eller konflikter. Han gick dessutom genom tätbevuxna snår, över buntar med liggande stockar och sly, ner i diken han inte kunde se vart han satte fötterna. Så duktig, så trogen och pålitlig.

Ibland är dom dyra! :)
 
Nu är min prins i himlen, sorgen och saknaden är fruktansvärd. 13 år tillsammans slutade på ett ögonblick klockan 16 igår. Nu vilar han på en äng med en väldigt vacker utsikt. Strax ska jag åka till stallet, där jag har mina två andra som väntar på mig. Jag ska sätta mig vid hans grav en stund, jag vet inte hur jag ska klara att se hans tomma box.

Jag var med honom hela tiden, satt hos honom en stund efteråt och klappade min vackra ängel.

Charlie Boy, 2000-2014. Nu kan du äta hur mycket gräs du vill utan att få ont.

DSC_9211_zps369cd78b.jpg
 

Liknande trådar

Hästvård Halloj, Min grabb går på beräknad foderstat och alla behov är tillgodosedda. Han går vanligtvis på lösdrift men pga skada och sen...
Svar
5
· Visningar
803
Senast: CarroT
·
  • Artikel
Hästnyheter Den 20-23 juli arrangeras SM för nordsvenska brukshästar och SM/NM för fjordhästar på Vaggeryds travbana. Över 100 ekipage från Sverige...
Svar
0
· Visningar
365
Senast: Gunnar
·
Avel Råkade läsa ett avelsvärderingsutlåtande(?) i blå basen där det stod att hingsten kom från samma stolinje som hingsten Udd och denne...
Svar
2
· Visningar
703
Senast: Oknytt
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
2 644
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp