Bukefalos 28 år!

Nordsvenskar och kallblodstravare del 8!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har nästan bestämt oss för att familjen ska utökas nästa sommar. Sambon vill ha häst och jag funderar på att köpa en till.
Min sambo har dock fastnat för nordsvensken, tänkte höra hur stora nordsvenskar det går att hitta? Han är dock lång (195 cm)
men smal, så det vore ju trevligt att hitta en som är i alla fall 160 cm om det går? Kraftig lipizzanare på 160 cm tar hans längd fint.

Jag har en på 163cm vilket inte är vanligt, men det är inte heller jätteovanligt. Han är dessutom grov så hans bål sväljer oerhört mycket ben, 190cm skulle inte vara något problem. Han ser stor och stark ut men mentalt är han väldigt "liten" och han går att styra med sytrådar och vikt.

Nordsvensk tror jag är ett jättebra val :)! Allsidiga.

Det finns ute på annons en valack på 160cm och ett sto på 162cm just nu.
 
@Springsteen

Min första nordsvensk var 167 cm i mankhöjd och jag såg ut som en liten vante på honom trots att jag är 174 cm lång och rejält byggd. Han var dock känslig och relativt lättriden, inte alls så tung i typen. Bar även upp män i din sambos längd utan några som helst problem. Har sett flera nordsvenskar som är uppåt 170 cm, jag vet dock inte hur lätt det är att hitta någon att köpa.
 
Efter att ha läst de andra svaren inser jag nog att jag behöver göra ett litet tillägg och förtydligande. När jag säger stor och stark menar jag inte att den är okänslig, men jag tyckte att det var väldigt tydligt när jag bytte från halvblod till nordsvensk att de trots sin, till höjden, lilla storlek är mycket starkare och mer "häst".

Jag måste ställa frågan till er andra. Har ni upplevt samma skillnad mellan "smalbeningar" och nordisar som jag?
 
@Lazer09 Jo, absolut! Men jag tycker det skiljer väldigt mycket på individnivå. Min favorit, det minsta stoet jag har, är extremt mycket häst på det viset. Framför allt i hantering, men även i ridningen. Inte på samma sätt i körningen dock. Hon är helt enkelt ingen "bussig" häst utan tar alla chanser att hitta på sattyg och stark är hon också.

Jag upplevde inte alls den stora valacken jag hade på det viset. Visst var han stark, men smidig och villig att vara till lags. Det gjorde honom till en relativt okomplicerad individ, sin storlek till trots.
 
Envisheten som vissa nordsvenskar besitter har jag aldrig stött på hos någon smalbening tror jag. Det, i kombination med deras styrka och livliga temperament, gör ju att de verkligen kan vara annat än okomplicerade om man har otur och/eller är orutinerad. Egenskaperna är ju inte konstiga på något vis sett utifrån det ursprungliga ändamålet. :)
 
@Lazer09 Jo, absolut! Men jag tycker det skiljer väldigt mycket på individnivå. Min favorit, det minsta stoet jag har, är extremt mycket häst på det viset. Framför allt i hantering, men även i ridningen. Inte på samma sätt i körningen dock. Hon är helt enkelt ingen "bussig" häst utan tar alla chanser att hitta på sattyg och stark är hon också.

Jag upplevde inte alls den stora valacken jag hade på det viset. Visst var han stark, men smidig och villig att vara till lags. Det gjorde honom till en relativt okomplicerad individ, sin storlek till trots.

Det är nog sant som du säger. Att det framför allt är på individnivå, men de har ju också fysiska förutsättningar att bli väldigt starka. Och inte alltid på rätt sätt ;)
 
@Springsteen
Min 4-åring är 161 nu, var 157 som treåring. Jag letade ett par månader eftersom jag sökte en inkörd tre- eller fyraårig valack på minst 155 cm, det snävade in sökområdet ganska mycket (jag missade ett par riktigt fina valackar som var d-ponnyer, bara för att jag ville ha lite mankhöjd).
 
Jag upplever nog att vanligaste mankhöjden ligger någonstans runt 155 cm, med avvikelser både uppåt och nedåt på ca 5 cm. Det borde inte vara omöjligt att hitta en runt 160 cm. Tänk bara på att det då blir en ganska stor och förmodligen stark häst, då rasen är relativt massiv. För ett par veckor sedan fick jag en fråga om min var stor för rasen och han är högst normalstor. I och med massan och att han är ganska högrest fram så blir upplevelsen att det är en stor häst. Rasen har ju ofta en bredd i bringa och över rygg samt ett gott båldjup och det gör att de ofta bär upp längre ryttare bra. Titta på hästar och prova är väl mitt råd.

Lycka till och hoppas att det blir en nordis :)[/QUOTE]

Jag har en på 163cm vilket inte är vanligt, men det är inte heller jätteovanligt. Han är dessutom grov så hans bål sväljer oerhört mycket ben, 190cm skulle inte vara något problem. Han ser stor och stark ut men mentalt är han väldigt "liten" och han går att styra med sytrådar och vikt.

Nordsvensk tror jag är ett jättebra val :)! Allsidiga.

Det finns ute på annons en valack på 160cm och ett sto på 162cm just nu.

@Springsteen

Min första nordsvensk var 167 cm i mankhöjd och jag såg ut som en liten vante på honom trots att jag är 174 cm lång och rejält byggd. Han var dock känslig och relativt lättriden, inte alls så tung i typen. Bar även upp män i din sambos längd utan några som helst problem. Har sett flera nordsvenskar som är uppåt 170 cm, jag vet dock inte hur lätt det är att hitta någon att köpa.

Efter att ha läst de andra svaren inser jag nog att jag behöver göra ett litet tillägg och förtydligande. När jag säger stor och stark menar jag inte att den är okänslig, men jag tyckte att det var väldigt tydligt när jag bytte från halvblod till nordsvensk att de trots sin, till höjden, lilla storlek är mycket starkare och mer "häst".

Jag måste ställa frågan till er andra. Har ni upplevt samma skillnad mellan "smalbeningar" och nordisar som jag?

@Springsteen
Min 4-åring är 161 nu, var 157 som treåring. Jag letade ett par månader eftersom jag sökte en inkörd tre- eller fyraårig valack på minst 155 cm, det snävade in sökområdet ganska mycket (jag missade ett par riktigt fina valackar som var d-ponnyer, bara för att jag ville ha lite mankhöjd).

Tack så jättemycket för alla svar! Vi vill ha en allsidig häst med mycket bra temperament, orädd och framåt med gott om energi. Skogsridning med långa turer är det som står på schemat för det mesta. Här har vi gott om natur och har många rundor som är 3-4 timmar långa. Kanske lite distansridning osv. på låg nivå. En bra kompis helt enkelt. Jag tror absolut inte vikten är några problem, sambon väger 78 kg och har god balans för att bara ridit några månader för tre år sedan när han jobbade med hästar. Rider utan problem i alla gångarter i skogen med mjuk hand. Sen kan jag hjälpa till med dressyrgörat i början antar jag. :)

Men det låter toppen att dom finns med lite storlek. Halvblod vill vi inte ta i med tång, så då får man titta på fina raser som Nordsvensken!
 
Vi var ute och körde idag. Värmde upp runt korta slingan innan vi gick in på ridbanan. Den är väl inte riktigt lagom stor för körning (20*50), men vi får använda vad vi har. L är grymt tittig för närvarande (eller egentligen åtminstone det sista halvåret), inte så att han hoppar omkring, men han glor på allt. Jag hoppas verkligen att det ska ge med sig med mer vana och träning. Han är ju ändå bara fem, men jag irriterar mig lite på det ibland. Idag var det några som trimmat lite buskar och lagt riset vid sidan av vägen och då kom tefatsögonen fram och samma visa vid soptunnan som flyttat på sig en meter i förhållande till dess vanliga plats :banghead: Annars var han fin. Inne på banan tyckte jag att vi hittade en bra balans och takt. Mer körning imorgon tänkte jag och då tränar vi vidare :)
 
Idag jobbade jag och min kära häst vår sista arbetsdag för i sommar. Riktigt skönt, både jag och hästen börjar bli smått less på att köra runt samma tre-fyra olika rundor 5-6 timmar om dagen.
Men samtidigt älskar jag att få jobba tillsamman med Dacke, han är den bästa arbetskamrat jag haft. Generellt så är jag inte så förtjust i uppmärksamhet, men på jobbet när jag kör häst är det bara roligt för jag är så stolt över att jag kör Dacke. När folk frågar om det är min häst svarar jag med stolthet "ja". :)

Är dock lite orolig över hur mina sadlar ligger nu, har en känsla av att han musklat till sig endel på ryggen av all körning. Vilket är bra, men det är jobbigt med sadlar..

Funderat på att köpa en Wintec Isabell Werth, nån med erfarenhet av en sån?
 
Jag har fått äran att rida en nordsvensk kille nu till hösten. Jag har lagt upp en plan och har nu varit och hälsat på honom ett par gånger. Min första fundering är hur tusan jag ska hitta en sadel som sitter någorlunda på honom (han är breeed, och stoooor) och min andra fundering är tränset. Vad kan en rejäl nordsvensk dra för storlek? Jag har chansat på full/x-full och det finns hemma så jag hoppas jag har tur! Men min största fundering av alla, VAD TUSAN SKA JAG GÖRA AV ALL JÄKLA MAN?! Av tidigare erfarenhet (visserligen en arab med betydligt mindre tjocklek på man) så tycker jag personligen att långa manar gärna "lyfter" lite och trasslar in sig i tyglar, händer och jag vet inte vad. Så min plan var att fläta den. Men alltså...... Hur? Den är överallt! Den är enorm! Jag har aldrig varit med om dess like! Hur gör ni?
 
Jag har fått äran att rida en nordsvensk kille nu till hösten. Jag har lagt upp en plan och har nu varit och hälsat på honom ett par gånger. Min första fundering är hur tusan jag ska hitta en sadel som sitter någorlunda på honom (han är breeed, och stoooor) och min andra fundering är tränset. Vad kan en rejäl nordsvensk dra för storlek? Jag har chansat på full/x-full och det finns hemma så jag hoppas jag har tur! Men min största fundering av alla, VAD TUSAN SKA JAG GÖRA AV ALL JÄKLA MAN?! Av tidigare erfarenhet (visserligen en arab med betydligt mindre tjocklek på man) så tycker jag personligen att långa manar gärna "lyfter" lite och trasslar in sig i tyglar, händer och jag vet inte vad. Så min plan var att fläta den. Men alltså...... Hur? Den är överallt! Den är enorm! Jag har aldrig varit med om dess like! Hur gör ni?
Vår stora kille drar x-full. Manen har jag hängandes löst på min, men funderar på att fläta den. Mammas häst har vi brukat fläta nedersta tredjedelen då vi rider, så den inte hamnar i kläm under sadeln eller i händerna :)
 
Jag har fått äran att rida en nordsvensk kille nu till hösten. Jag har lagt upp en plan och har nu varit och hälsat på honom ett par gånger. Min första fundering är hur tusan jag ska hitta en sadel som sitter någorlunda på honom (han är breeed, och stoooor) och min andra fundering är tränset. Vad kan en rejäl nordsvensk dra för storlek? Jag har chansat på full/x-full och det finns hemma så jag hoppas jag har tur! Men min största fundering av alla, VAD TUSAN SKA JAG GÖRA AV ALL JÄKLA MAN?! Av tidigare erfarenhet (visserligen en arab med betydligt mindre tjocklek på man) så tycker jag personligen att långa manar gärna "lyfter" lite och trasslar in sig i tyglar, händer och jag vet inte vad. Så min plan var att fläta den. Men alltså...... Hur? Den är överallt! Den är enorm! Jag har aldrig varit med om dess like! Hur gör ni?

Antingen gör du en ardenner-fläta utmed mankammen, eller så kan du ju göra några vanliga flätor rakt ner.

Körde idag också och är nöjd. Tog två varv runt vår korta slinga hemma och kunde galoppera en del andra varvet. Det var riktigt kul att galopper så pass mycket för vagn, det har vi inte gjort innan, och L verkade tycka att det var trevligt också. Jag blir bara sååå trött på att allt ska tittas på och gärna fräsas lite åt. Jag hoppas innerligt att det går över med åldern.
 
@Aslan Min förra medryttarhäst hade man så det räckte och blev över och ja det blev lite trassligt om man hade den lös så jag flätade den alltid. Oftast bara flera vanliga flätor men nån gång gjorde jag en sk ardennerfläta :)

IMG_1222_zpsbcc912e0.jpg
IMG_1251_zps2eb0fb11.jpg
 
Jag har fått äran att rida en nordsvensk kille nu till hösten. Jag har lagt upp en plan och har nu varit och hälsat på honom ett par gånger. Min första fundering är hur tusan jag ska hitta en sadel som sitter någorlunda på honom (han är breeed, och stoooor) och min andra fundering är tränset. Vad kan en rejäl nordsvensk dra för storlek? Jag har chansat på full/x-full och det finns hemma så jag hoppas jag har tur! Men min största fundering av alla, VAD TUSAN SKA JAG GÖRA AV ALL JÄKLA MAN?! Av tidigare erfarenhet (visserligen en arab med betydligt mindre tjocklek på man) så tycker jag personligen att långa manar gärna "lyfter" lite och trasslar in sig i tyglar, händer och jag vet inte vad. Så min plan var att fläta den. Men alltså...... Hur? Den är överallt! Den är enorm! Jag har aldrig varit med om dess like! Hur gör ni?

Jag gör en liten utrustningslista, har kämpat med att hitta grejer till min rejäla :).

Träns: Hööks billigaste remontträns i X-full. Nackstycke "akademiskt" från Markus (finns även på Taur). Kapson från Markus. Hackamore hemmabygge av snokremmar och nackpad. Repgrimma Double Diamond Draft beställd via Milsta, fick lossa på knutarna lite och flytta om för att fixa rätt proportioner men den är verkligen superbra och riktigt stor.
Tyglar: Alla vanliga är egentligen för korta. Omgjorda gramantyglar från Hööks blev bra.
Bett: Herrn drar 15,5-16,5cm. Större än 14,5cm har jag hittat 2-delade tränsbett och postkandar (på Hööks och flera andra), tredelat tränsbett i 15,5cm har jag bara hittat på Horze men det är på gnällen till litet på min. Mitt favorit"bett" är hackamore.
Sadel: ett helvete. Förutom att vara platt och bred så är han så grov att han enligt veterinär ska ha minst 8cm kanal. Jag orsakade en rygginflammation av att använda en "normal" sadel. Har nu en Chezz Calido LE (flyttbara paneler, akademisk sadel) som jag precis börjat använda, en Simco Draft westernsadel, och sparar pengar till en Maxflex Valentin allroundsadel. Mitt generella tips om du bara ska medrytta är en barbackapad eller bomlös av "soffkudde-modell" såsom Barefoot.
Sadelgjord: Det var en jakt att hitta en dressyrgjord i 85cm som inte dödade plånkan. Horze levererade.
Grimma: Börjes budget i X-full, Eskadron i X-full.
 
@Lazer09 åh vad jag känner igen tittigheten. Min trillar nästan ihop av att det ligger lite sly på vägen om det inte låg där igår, i våras var lupiner skitfarliga, sen vissnade dom=skitfarliga, sen kom ljungen....skitläskigt!
Och jag som valde kallblod för det coola psykets skull :p
Hoppas som du att det ger med sig, Våd är ju bara 4. Stallkompisen och hans faster är 6 och totalcool när det gäller "konstigheter", så håll ut nått år till ;)

Idag har bi iaf roat oss med detta :D

IMG_6085_zps006b4be7.jpg

IMG_6091_zps0f1cd60e.jpg

IMG_6049_zps6c334c50.jpg

IMG_6124_zpscae71b9b.jpg

IMG_6145_zpsa8cfdc7c.jpg
 
Åhhhh! Det ser så härligt ut @KrullTroll Jag vill också!

Ja, jag planerar ju att hänga ihop med herrn länge, så det är bara att "rida ut" det här med tittigheten.

Idag var vi ute och galopperade i backarna hemma. Det är himla härligt att ha så bra möjligheter att konditionsträna så nära. Det är jag verkligen inte bortskämd med sedan innan. L är väl ingen träningsfreak när det kommer till konditionsjobb. Det är ju så jobbigt, säger han :D Men, han får finna sig och jag klappar och berömmer mest hela tiden för att peppa honom så ibland taggar han till lite.
 
Dacke har fått bli kompis med ett tre årigt fullblod och det går sådär. Dacke är vanligtvis dominant, men en bra och vettig ledare som inte slösar energi i onödan och jobbar inte med konflikter. Men med denna unghäst har han tagit någon sorts uppfostringsroll och är stenhård. Unghästen har mycket plats att springa undan på, men har ändå blivit både bit och sparkskador.
Känns inte alls likt Dacke och jag vet inte när här tänkte ge sig. Inte säker på vilken plan han har.. Litar alltid helt fullt på honom i sällskap med andra hästar annars, han är en vettig och klok häst. Men nu vet jag inte riktigt längre.

Är lite nojjig just nu, känner inte igen min häst.

Någon som varit med om samma sak?
 
Dacke har fått bli kompis med ett tre årigt fullblod och det går sådär. Dacke är vanligtvis dominant, men en bra och vettig ledare som inte slösar energi i onödan och jobbar inte med konflikter. Men med denna unghäst har han tagit någon sorts uppfostringsroll och är stenhård. Unghästen har mycket plats att springa undan på, men har ändå blivit både bit och sparkskador.
Känns inte alls likt Dacke och jag vet inte när här tänkte ge sig. Inte säker på vilken plan han har.. Litar alltid helt fullt på honom i sällskap med andra hästar annars, han är en vettig och klok häst. Men nu vet jag inte riktigt längre.

Är lite nojjig just nu, känner inte igen min häst.

Någon som varit med om samma sak?

Nej, jag har inte varit med om samma sak, men funderar ändå. Det kan inte vara så att han känner att unghästen behöver uppfostras? Hur länge har det pågått?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 321
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
22 834
Senast: zassoo
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
97 711
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 882
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp