Nordsvenskar och kallblodstravare del 8!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag blev det dressyrkörning i paddocken. L kändes framåt och villig, men blev lite stark emellanåt. Inte så konstigt egentligen med tanke på att vi inte regelrätt dressyrat sedan i slutet på november. Dags att boka in lite träning snart.

Har för övrigt plockat av skorna på L nu. Strax innan skoning tappade han en framsko och då plockade jag av den andra. Sedan funderade jag lite fram och tillbaka och beslutade jag mig för att plocka av alla en period för att låta hovarna få växa ifred lite grann. Med tanke på att det är så mjuk i backen nu tyckte jag att det var lämpligt att göra det nu. L verkar funka bra utan skor med sina boots faktiskt, han känns väldigt framåt och glad :up:
 
Har övat longering nu det senaste då vi inte kan ha bett pga utdragna vargtänder. Igår körde vi på fläta och benskydd, plötsligt blev allt, inklusive marsvädret, roligare. :p Börjar genast spana efter lite ny utrustning vilket jag köper väldigt sällan. Besökte ingen ridsportsbutik idag men fixade hyllor och lådor till garderoben i stallet. Ordning bland grejerna höjer ju humöret när man letar efter något. :)

Har också lagt på mitt Bucastäcke och konstaterat att halsen nu är för grov. Trist! La på ett Bucas Big neck som är precis lagom nu. :cautious: Nästa vinter får vi väl se vad som passar, grov och högrest hals har hon verkligen. Ryggen däremot är bara 135 lång.
 
Lillbus idag! Hon hälsar också att man ska gå i diket när det är mycket snö. Så man får snön i lagom noshöjd och kan dra mulen genom snödrivan. :idea:
img-9852.JPG
 
Idag känns det såhär :turd::turd: Det kom snöblandat regn som frös häromdagen och det är snorhalt ute. Jag hade inte riktigt räknat med det eftersom solen legat på hela dagen och vägen till och från jobbet var snustorr. Så när jag selat på och gett mig iväg upptäckte jag mitt misstag och vi fick smyga runt en kort runda i skritt. Vill ha vår nu!!! :arghh::arghh:
 
Haha ja jösses, vi har fruktansvärt mycket snö nu! Det töade lite igår så mycket sjönk undan och i stan smälte solen snön på gator och tak. Idag var det full fart igen! Massor med is på vägarna, snöat hela dagen. Strax efter att jag kom hem syntes inte mina spår på vägen längre. Piskande pärlsockersnö.

Det ska töa på torsdag. :p Med det i åtanke så känns snön ganska mysig när man får såhär mycket. Synd bara att vi inte kan ha bett nu så jag har inte vågat spänna för henne med bara repgrimman. Busar i snön på ridbanan och går i skogen istället.

Hon är ju lite rolig också. Hoppade över ett djupt dike i förrgår för första gången. Då var det fundersamt och tveksamt hur man ska göra. Idag tog hon liksom korn på diket direkt, gick fram, avvägde terrängen och hoppade. Så duktig. :) Har tränat longering nu ganska mycket också och longering på lina börjar gå jättebra i skritt och trav. Löslongering har vi börjat nosa på men hon drar till grinden hela tiden. Blir rolig kommunikation dock, fick till inkallning två gånger så hon vände upp från andra sidan ridbanan och kom till mig i trav. :) Men man får ha ögon i nacken, hon bjuder ju till med lite bock och bus om man "spänner bågen". :D
 
Vi kämpar på här nere, men det blir lättare nu när våren sakta men säkert börjar göra intåg. :)
Rider mycket och har alltid med den lilla ponnyn, hon har hyfsad kondition nu så även Dacke får motion när vi är ute numera. Dock blir ponnyn bara mer och mer vild ju bättre konditionen blir. Hon är som en snabb liten vessla, plötsligt har hon skuttat upp på en kulle eller en stor sten utan att jag förstått när det hände. Eller så gör hon lite bocksprång i luften, men det gillar inte Dacke så mycket så då blir han irriterad..
Är i alla fall riktigt roligt att vara ute med min lilla flock, trivs så bra ihop med de båda och Dacke verkar nöjd över att ha med sig sin ponnykompis ut så han slipper få allt fokus från mig. :)
Har inga direkta mål med Dacke nu förutom att hålla igång honom, känns skönt. Ponnyn håller jag på att träna inför att kunna påbörja inkörning, är ett tag kvar tills vi når dit, men är roligt. :)





Köpte ett fint schabrak till Dacke under horseshowen i Göteborg, kunde inte låta bli. :)



Lillponnyn med Dackes sele, fick ta bort gjorden och tejpa ihop remmarna för att det skulle gå. När jag har pengar får hon en egen sele.



Dacke är stundtals vild numera..



:heart

 
Mysigt! @parellikusken

Vi har en kuldag idag. :) Lastträning ensam, det gick till slut! Hittade rätt metod för oss. Sen miljöträning med presenning som jag klädde in henne i och lät henne longeras över i skritt och trav. Riktigt duktig på longeringen nu. :) Avslutade med kort skogspromenad med hopp över ganska stort dike. Bra träning för bakkärran.

Vill få fram galoppen på ridbanan men hon har ju inte så mycket styrka. Funderar på att börja fokusera mer på att stärka bakkärran på olika vis och börja på mer dressyr med henne på töm. Försöker nyttja terrängen vi har, vi går ju mycket offroad och här är väldigt backigt. Vill komma igång med körning också, men det går sådär med beifntliga vagnar och redskap. Antingen passar de inte hästen eller så passar de inte selen, och så har snön smält så kälke går bort...
 
Mysigt! @parellikusken

Vi har en kuldag idag. :) Lastträning ensam, det gick till slut! Hittade rätt metod för oss. Sen miljöträning med presenning som jag klädde in henne i och lät henne longeras över i skritt och trav. Riktigt duktig på longeringen nu. :) Avslutade med kort skogspromenad med hopp över ganska stort dike. Bra träning för bakkärran.

Vill få fram galoppen på ridbanan men hon har ju inte så mycket styrka. Funderar på att börja fokusera mer på att stärka bakkärran på olika vis och börja på mer dressyr med henne på töm. Försöker nyttja terrängen vi har, vi går ju mycket offroad och här är väldigt backigt. Vill komma igång med körning också, men det går sådär med beifntliga vagnar och redskap. Antingen passar de inte hästen eller så passar de inte selen, och så har snön smält så kälke går bort...

Vad var rätt metod för er i lastträningen? Blev nyfiken. :)
 
Vad var rätt metod för er i lastträningen? Blev nyfiken. :)
Hon ville inte gå in själv så som hon gjort några gånger innan. Så jag försökte först avdramatisera att gå in och ut som vanligt med mig först. Sen lät jag henne stå lös där inne medan jag försökte gå bakåt i andra spiltan. Det tog ett tag men så länge hon stod still fick hon en massa skönt kli. :) Till slut var hon avslappnad och började äta på höet. Då kunde jag gå bak hela vägen och stänga helt. När hon är bekväm såhär kanske vi kan börja skicka in henne igen. :) Vill ju helst kunna lasta och åka iväg själv. Idag var hon dock inte rastad på några dagar, ska nog testa i morgon igen och se om hon lärt sig något! Hon brukar alltid vara mer medgörlig om hon blivit rastad dagen innan.
 
Äntligen ute på tur med skaklarna idag igen! Inga inflammtioner eller så från vargtänderna. :) Gumman var jätteglad och traskade på med stor iver. Vi mötte en hel barnfamilj med barnvagn och hund, hon stannade och tittade lite men skötte det med bravur. Vi har blivit bortskämda med att sällan möta någon ute i skogen här. :p Hemma så testade vi traven på ridbanan för första gången med skaklar. Det var noll och ingen reaktion, hon var rätt nöjd att få sträcka på benen lite. :) Jag hoppas vi kan ordna med rockarden i veckan. Hålen för seltungan måste borras större och så vill jag bocka till skaklarna lite. Hon är verkligen redo för vagnen nu. :)
 
Idag körde vi en kortare tur ute och gick sedan in i paddocken för att trimma lite. Sist var han stark och gick emot handen. Idag började det på samma spår, men det blev bättre ganska snart och och sedan var han riktigt trevlig. Har halkat med på träning på lördag och är peppad :bump:
 
Vi tömkörde ikväll för första gången med sällskap på ridbanan. Superbra träning så jag kastade på grejerna så vi skulle hinna innan de andra avslutade. :D Hon skötte det superfint. Blev lite sur en gång, och så vill hon ju ibland dra till grinden, så det andra ekipaget fick ha ögonen med sig så vi inte krockade. Men hon skötte sig grymt bra, de andra galopperade mycket och banan är inte så stor. Vi travade också en del och hon fick trava över en bom för första gången. Första omgången blev hon paff och hoppade över den. :D

Känns jättekul, vill verkligen träna upp hennes styrka nu! Hon är så smart, arbetsvillig, lagom busig med en räv eller tre bakom örat. Så grymt kul häst! Hon gick direkt fram till en stor lövpåse som en i stallet använder till hö. Hennes kommentar var att det tog hennes häst tre dagar att våga nosa på den. Lycka gick fram och stoppade huvudet i den direkt. :p

Ser framför mig att vi kan göra precis vad som helst. Hoppa, dressyra, rida trail, köra vagn och redskap, dra hem ved, åka släde... även åka/rida i samhället vilketär min långsiktiga plan/dröm. Åka och lämna familjen i kyrkan på julottan med bjällror. Vi pushar sista ca 2 veckorna på renoveringen nu så hästen går verkligen på sparlåga. Så snart vi är inflyttade ska jag låta den här inspirationen bara flöda! :love:
 
Jag smygläser en del även om jag inte alltid uppdaterar så mycket själv.

Med Magnus går allt så himla bra. Går bara från klarhet till klarhet! Jag kör mest, medan maken rider mest. Nu börjar snart tävlingssäsongen, nästa helg är det dags för vår första start för året!
Vi var och tränade för en av favoriterna förra helgen, hon är också dressyrdomare i körning och väldigt inkännande. Det är häftigt vad man kan göra bara genom att ändra position i vagnen!

Vi lyckades dessutom hitta en äldre tvåaxlad vagn (maratonvagn) väl fungerande för inte många pengar alls och nära oss, så den köpte vi direkt. Vår rockard blev såld innan vi ens hann fundera på det, väldigt eftertraktad modell...

Hon gillade verkligen Magnus och trodde stenhårt på honom och att han kan gå långt i körningen, hon tror han kan bli en svårklasshäst. Nåväl, inte säkert kusken blir en svårklasskusk. ;) Men kul att få det omdömet! Lite skillnad från första körlektionen i somras då han inte kunde svänga in på högervolt ens. :)

Bifogar ett par bilder och en film från träningen.

2909C65F-470B-4826-8D03-A57062261972.jpg

61CC7A0E-5FC8-4A19-B2AB-6DD0E1B0F1CD.jpg



 
Kul att läsa om allt ni gör :):up:

Vi har gjort lite av varje sedan jag skrev sist. Bland annat ridit och filat dressyr lite grann där vi jobbat med sidvärtes och övergångar trav/galopp och skritt/galopp och L har varit sååå fin :heart Förra helgen åkte vi med på ett bananskal på körträning (tack vare någon annans återbud) och fick med mig en väldigt lösgjord och lyhörd häst hem. Fick insikt i att jag nog tjuvhållit lite i ena tömmen och jag jobbar nu med att bli bättre och mer vältajmad med eftergiften. Den här veckan började bra med ett bra körpass på banan dagen efter träning och bra känsla i ridningen ett par dagar senare. I förrgår däremot :down::turd::arghh: Skulle ut en sväng och avsluta en kort stund på banan, men det blev inte alls bra. Jag red som en potta skit och var otajmad och obalanserad. Så igår selade jag på och körde dressyr på banan för att backa tillbaka till det som funkade sist och det blev bra faktiskt :up:

Idag var jag funktionär på inomhusmaraton och det var fantastiskt roligt att få se hur det går till och alla duktiga kuskar och hästar. Så jag kom hem med enorm inspiration och vilja att träna och jobba vidare. Tack vare inspirationsboosten blev det en kortare sväng ute och lita avstämning inne på banan idag. God känsla, men en kanske något matt häst. Inte så konstigt eftersom ha gått ganska hårt den här veckan. Nästa vecka får det nog bli lite lugnare.

Film från förra helgens träning:
 
Kul att läsa om allt ni gör :):up:

Vi har gjort lite av varje sedan jag skrev sist. Bland annat ridit och filat dressyr lite grann där vi jobbat med sidvärtes och övergångar trav/galopp och skritt/galopp och L har varit sååå fin :heart Förra helgen åkte vi med på ett bananskal på körträning (tack vare någon annans återbud) och fick med mig en väldigt lösgjord och lyhörd häst hem. Fick insikt i att jag nog tjuvhållit lite i ena tömmen och jag jobbar nu med att bli bättre och mer vältajmad med eftergiften. Den här veckan började bra med ett bra körpass på banan dagen efter träning och bra känsla i ridningen ett par dagar senare. I förrgår däremot :down::turd::arghh: Skulle ut en sväng och avsluta en kort stund på banan, men det blev inte alls bra. Jag red som en potta skit och var otajmad och obalanserad. Så igår selade jag på och körde dressyr på banan för att backa tillbaka till det som funkade sist och det blev bra faktiskt :up:

Idag var jag funktionär på inomhusmaraton och det var fantastiskt roligt att få se hur det går till och alla duktiga kuskar och hästar. Så jag kom hem med enorm inspiration och vilja att träna och jobba vidare. Tack vare inspirationsboosten blev det en kortare sväng ute och lita avstämning inne på banan idag. God känsla, men en kanske något matt häst. Inte så konstigt eftersom ha gått ganska hårt den här veckan. Nästa vecka får det nog bli lite lugnare.

Film från förra helgens träning:
Vilken fin film!
Det är så roligt att se hur mycket ni utvecklats inom körningen. :)
 
Jag smygläser en del även om jag inte alltid uppdaterar så mycket själv.

Med Magnus går allt så himla bra. Går bara från klarhet till klarhet! Jag kör mest, medan maken rider mest. Nu börjar snart tävlingssäsongen, nästa helg är det dags för vår första start för året!
Vi var och tränade för en av favoriterna förra helgen, hon är också dressyrdomare i körning och väldigt inkännande. Det är häftigt vad man kan göra bara genom att ändra position i vagnen!

Vi lyckades dessutom hitta en äldre tvåaxlad vagn (maratonvagn) väl fungerande för inte många pengar alls och nära oss, så den köpte vi direkt. Vår rockard blev såld innan vi ens hann fundera på det, väldigt eftertraktad modell...

Hon gillade verkligen Magnus och trodde stenhårt på honom och att han kan gå långt i körningen, hon tror han kan bli en svårklasshäst. Nåväl, inte säkert kusken blir en svårklasskusk. ;) Men kul att få det omdömet! Lite skillnad från första körlektionen i somras då han inte kunde svänga in på högervolt ens. :)

Bifogar ett par bilder och en film från träningen.

2909C65F-470B-4826-8D03-A57062261972.jpg

61CC7A0E-5FC8-4A19-B2AB-6DD0E1B0F1CD.jpg



Vad ni är duktiga! :)

Och vad roligt med en maratonvagn, någon gång när mitt liv är lite mer stationärt skulle jag vilja ha en sån. Men tills jag bestämt vart jag vill bo i landet passar min ihopfällbara vagn bra. :)
 
Vad ni är duktiga! :)

Och vad roligt med en maratonvagn, någon gång när mitt liv är lite mer stationärt skulle jag vilja ha en sån. Men tills jag bestämt vart jag vill bo i landet passar min ihopfällbara vagn bra. :)

Vi åker runt även med denna, men hopfällbar måste vara skönt! Vår rockard var inte direkt hopfällbar heller. :D

Nu lyckades jag även komma över en fiiiin dressyrgigg, som inte ens går på släpet vi har vagnarna på, för bred. Men fick den till sånt bra pris så kunde inte låta bli! Nu har vi en bra uppsättning tävlingsvagnar, måste bara lösa logistiken! :P

Var mycket smidigare att tävla shettis. ;)
 
Vi åker runt även med denna, men hopfällbar måste vara skönt! Vår rockard var inte direkt hopfällbar heller. :D

Nu lyckades jag även komma över en fiiiin dressyrgigg, som inte ens går på släpet vi har vagnarna på, för bred. Men fick den till sånt bra pris så kunde inte låta bli! Nu har vi en bra uppsättning tävlingsvagnar, måste bara lösa logistiken! :P

Var mycket smidigare att tävla shettis. ;)

Härligt med en fin dressyrgigg också. :)

Har alltid tänkt att det är smidigare med en shettis, lite därför jag valde att ta en liten ponny på foder (mest för att det är så gulligt med småponnyer förstås..). Nu ska jag bara lyckas köra in den lilla ponnyn också, men jag känner att hon behöver mycket tid för att kunna behålla förtroendet för mig, så jag låter det ta den tid det tar. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 092
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
22 311
Senast: zassoo
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
96 908
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 813
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp