Nordsvenskar och kallblodstravare del 8!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har tänkt vara en dålig hästägare och helklippa innan Lisa börjar fälla för att se om det går bättre med allergin för mig. Är bara lite fundersam när jag ska klippa, hon har börjat fälla några strån men det är fortfarande början av februari, det känns väldigt tidigt. Jag bor ju i norra Västerbotten dessutom...
 
Jag har tänkt vara en dålig hästägare och helklippa innan Lisa börjar fälla för att se om det går bättre med allergin för mig. Är bara lite fundersam när jag ska klippa, hon har börjat fälla några strån men det är fortfarande början av februari, det känns väldigt tidigt. Jag bor ju i norra Västerbotten dessutom...

Min häst börjar alltid fälla i mitten av januari, spelar ingen roll vart i landet vi bor. Vi båda är norrlänningar tills för några år sedan.
Så vill du slippa fällningen skulle jag klippt nu, känns som att det borde vara risk att skada sommarpälsen om du klipper senare. Jag brukar klippa sista gången i början av januari, och slipper då mycket av pälsfällningen trots att jag bara halvklipper. Nu klipper jag ju visserligen inte av allergiskäl, men klagar ändå inte på att slippa få hår överallt. :)
 
Jag misstänker att jag får ge mig ut i sadeldjungeln igen :banghead: den hon har nu (santa Cruz Jean luc) ligger fint längs med, men misstänker att den är för trång (xw och dom är väl lite små i sina storlekar har jag läst mig till). Efter en tur där hon blivit svettig på kroppen så är det som två fläckar på vardera sida under sadeln som är torrare än allt annat och även lite ruggad i pälsen där.
Och förstår jag rätt så är torra fläckar = punkttryck?
Rätta mig gärna om jag har fel för jag tycker detta är jättesvårt.
Min fråga är (då denna sadel ligger bäst över lag mot annat vi provat) om jag ska försöka hitta en xxw istället eller en såndär barbacka "sadel" tillsvidare. Har sneglat på horsdream iberica, någon här som har erfarenhet? Eller bör jag försöka hitta en vanlig sadel ?
Jag blir helt tankspridd i denna djungel , trodde denna skulle fungera ett tag till, men sån tur verkar vi inte ha ^^
 
@Darkie Det där är skitsvårt. Om du springer över en likadan sadel i vidden större så prova, annars kan ju en barbackapad vara ett väl så gott alternativ (om du nu inte tänt dig att tävla). Det finns ju andra paddar än en sådan där horsedream som är billigare, men du kanske ville ha stöden fram och bak? Jag skulle väl egentligen behöva titta på en ny sadel, men orkar liksom inte ta tag i det. Så jag rider helt enkelt barbacka.
 
@Darkie Det där är skitsvårt. Om du springer över en likadan sadel i vidden större så prova, annars kan ju en barbackapad vara ett väl så gott alternativ (om du nu inte tänt dig att tävla). Det finns ju andra paddar än en sådan där horsedream som är billigare, men du kanske ville ha stöden fram och bak? Jag skulle väl egentligen behöva titta på en ny sadel, men orkar liksom inte ta tag i det. Så jag rider helt enkelt barbacka.

Ja det är mest för stöden då hon är rätt så hetsig och hoppig nu , hamnar lätt på sniskan när hon far omkring :p behöver träna upp min balans bättre igen men tänkte att med stöd känner jag mig kanske lite tryggare om vi ska göra mer än att skritta när hon håller på såhär ^^
Känner också lite så, man behöver men orkar inte ge sig ut i djungeln igen, det bästa hade ju varit om en perfekt sadel helt plötsligt hängde i stallet :D
 
Idag följde @Lazer09 med ut till stallet och körde med Dacke. Var bra att ha med henne då jag ville ta med lilla ponnyn ut med vagnen för första gången. Planen är inkörning av henne i sommar, så tänker att det är bra om hon får följa med Dacke ut när han körs.
Båda hästarna var pigg och roliga, ponnyn fick springa av sig en massa energi och Dacke fick lite motion i alla fall.

Insikten idag var att det blir svårt att ha med ponnyn själv när jag kör, åtminstone tills hon lärt sig att hålla sig bakom vagnen. Nu springer hon gärna på sidan, och då är risken att hon får benen in i hjulen vilket är mindre bra. Så får ta med min vänner i vagnen några gånger och träna henne på det innan jag testar själv. :)

Sällskapet av @Lazer09 var fint! :)
 
Kul att lösa om era upptåg. :) Här är det ganska mycket stiltje och renoveringen har tagit längre tid än vi trodde. Så jag är rätt trött på det mesta, vill gärna jobba med hästen men måste ofta välja huset före. Men tömkörde på ridbanan i förrgår och i veckan lekte vi lite med lastpall och kroppsspråk. :)
 
Då förstår jag att du vill ha lite stöd @Darkie :D

Tack för en trevlig och rolig tur @parellikusken Det var jätteroligt att träffa din lilla ponny :)

Jag fick inspiration av turen med @parellikusken och körde en runda med L också idag. Han kändes riktigt fin och lyhörd idag, så trots kyla och fukt var det kul :)
 
Unghästar är så söta! Idag gick vi på promenad ackompanjerade av att de sköt högljudda skott på skjutbanan i närheten. Inget konstigt men bra träning. Sen efter ett tag skulle vi hoppas över en liten bäck och kanske har hon inte gjort det så mycket innan. Hon fick fundera, mycket uppmuntran och slutligen hoppade hon över den enorma fåran om ca 30 cm med rinnande vatten. :D

Det bästa är ju efteråt. Hon blev så himla fundersam över detta att hon blev alldeles matt, gick och såsade och verkligen var helt mentalt rastad. Det krävs så lite. :D
 
Visst är det mysigt med de små hästarna :love: @Chili Man kan liksom se hur huvudet jobbar på högvarv emellanåt och efteråt är de alldeles slut.

Vi var ute på samma tur idag som igår. Det är rätt skönt att komma ut och få rasta av honom så. Då har jag mindre dåligt samvete när han får vila i veckorna. Som bonus blir han så tillfreds och trevlig att ha att göra med i allt runtomkring också :up:
 
Jag har haft Dacke i snart sju år, men han har nu börjat visa nya sidor hos sig själv.
Vi var ute igår på en lugn travtur för att motionera den vilda ponnyn. Dacke travade på lugnt, ponnyn skulle bocka, sparka bakut och galoppera. Jag lät henne hållas då hon behöver vara så ibland, men Dacke vände öronen lite bakåt och fortsatte gå i en lugn trav.
Normalt sett så tycker han inte alls om när hästar inte uppför sig normalt, d.v.s. lugnt och stabilt utan en massa trams. Men han accepterar allt sånt från ponnyn. Han är annars den där uppfostrande polishästen som vill att flocken ska skärpa till sig, spara på energierna tills lejonen kommer.
Jag tror att han inte riktigt ser ponnyn som en riktig häst som han behöver bry sig så mycket om.. Vilket jag förstår. Hon är ju så liten.
 
Ute med skaklarna idag. Märktes att hon vilat sedan måndag. :D Det gick undan och hon var väldigt pigg. Tänkte ta med en liten gran hem men hon blev jättestressad när sambon började dra ut den mot vägen. Normalt sett reagerar hon inte alls på sånt. Det fick vara en sån dag idag, inte så konstigt när hon vilat så mycket och det är kallt ute. Granen får ligga kvar till en annan dag. :) Superduktig med att kliva i skaklarna och sen tog jag loss henne själv, vi brukar annars alltid vara två.

Efteråt bytte jag ett hönät i hagen och flyttade det till en ny plats. Min häst visade att hon är klåfingrig som bara den. :p Välte pallen och gnagde på den, trampar på allt, hittade repet och släpade det genom halva hagen, hittade rep i min jackficka och drog ut det, stod med mulen mot min kind länge och bara kollar så nätet hamnar rätt... Kan inte annat än att skratta. :laugh: När pallen står på stallplan efter att någon suttit upp från dem ska hon gå fram och nosa, kanske gnaga lite. Sen tänker hon inte gå runt den, nej nej. Självklart ska hon gå rakt över den. :idea:
 
Igår var vi ute på en långtur i solskenet. Mycket pigga hästar, lite väl pigga. Ponnyn var rätt så vild och jag funderade hur hon plötsligt lyckades få kondition. I december var hon trött av kortare turer med skritt och trav, nu är hon vild på hemvägen trots en tur på två timmar med trav och galopp. Hon är en märklig ponny.

Idag var vi ute på en skrittur i skogen, vilket Dacke inte gillar. Han tycker om platt mark, vilket jag förstår med tanke på hur dålig han är på att sätta fötterna rätt. Han blir inte bättre hur mycket han än går i skogen, han fortsätter vara en ångvält.
Ponnyn däremot snarare svävar fram i skogen, men hon slipper å andra sidan ha en människa på ryggen så hon har väl det lite lättare.

En härlig helg med hästarna, bra uppladdning inför några extra stressiga veckor framöver.
 
Lite kul ändå med busponny @parellikusken :D Roligt att hon fått bättre kondition, hon mår nog bättre nu också genom det.

Igår spände jag för släpan själv för första gången. :) Sen tog vi en liten tur i skogen ensamma. Supermysigt! Hon har gått tre dagar på raken så hon var lugn och beskedlig. Funderar på att utnyttja den sista snön idag tillsammans med att hon är välrastad också. Sen får hon vila i några dagar.

Har just nu utsläppen på vardagar och kommer ut ganska tidigt, strax efter klockan sex. Så mysigt när hästarna fortfarande sover och hälften ligger i sina boxar. :love: Ganska bra start på dagen ändå, trots att jag måste gå upp tidigare/vara på jobbet senare.
 
Tagit det lugnt en vecka, haft en massa annat som tagit upp tiden. Men tagit ett par turer sista dagarna. Banan är hård och frusen så det blir inget sånt nu, men å andra sidan har vi haft sönder tränset så vi rider i grimma ft och den glider runt så mkt så den är inge bra att dressyra i. Ska köpa ett nytt träns när jag har vägarna förbi affären...
 
Varit ute och kört de sista dagarna. Strålande sol både idag och i förrgår, dock väldigt kallt i förrgår.. Idag däremot var det varmare och det kändes till och med som att solen värmde lite grann, till och med några småfåglar hade letat sig ut och kvittrade lite. Testade en ny bettsling idag, ett postkandar med en lätt uppåtböjd mundel. Det kändes faktiskt ganska bra, men man vet aldrig så får fortsätta känna efter imorgon.
 
Har haft en så mysig helg med lilla hästen. :) Igår gick vi långpromenad i skogen på härliga stigar som jag verkligen gillar. Det är inte så långt bort men tillräckligt för att man inte ska gå där jämt. Det är en del lövskog bland all granskog, det är lite betesmark men mest är det kulligt, ensamt och inte en själ. Jättemysigt och vi tog oss förbi en översvämmad bäck också. :D

Idag gick vi ut med linor och svängel med en kätting så det blev lite tyngd. Trött häst från igår så hon var otroligt fin, skrittade på med god bjudning men utan att vara het. Har blivit mycket bättre på att gå rakt och kunde skritta mycket på lösa tömmar, det njöt hon verkligen av. Alldeles ensamma i skogen på mjuka vägar. Efter vi kommit hem började det regna och så åkte det en fyrhjuling ner i skogen, är glad att vi missade den. Hade ju varit bra träning men det är så skönt att få lite rundor där allt bara flyter på och inget alldeles oväntat händer. :) Man vet aldrig med fyrhjulingarna heller, jag vet inte riktigt vilka det är som kör (det bör vara grannar) och man vet inte hur mycket vett de har. Älskar känslan av nöjd, trött och lite svettig häst efter sådana här turer!
 
Låter jättehärligt @Chili :)

Blivit mycket körning på sistone. Igår var jag och en kompis ute och körde milen. Vi hade jättemysigt ute trots att det var dassigt väder ute. Idag var vi ute och red istället och det var mysigt. Det är bara det att L känns lite m att i energin nu. Visserligen inte så konstigt med tanke på att han bara är klippt en gång den här säsongen (i oktober) så det är lite varmt för honom och dessutom börjar han fälla nu. Har börjat mata honom med lite betfor för att se om det hjälper upp energinivån lite. Några andra bra tips?
 
@Lazer09 Ja det kan vara tufft för dem nu! Dels pälssättning/pälsfällning och dels kanske för mycket päls. Nu är din klippt men kanske för pälsig ändå om det var längesen. Lycka var väldigt svettig efter promenaden på en timma i lördags, och då var vi ju bara skrittat. Det tar på krafterna.

Just nu får det bli lite som det blir tänker jag. Det är en kort period som är lite slitig för dem. Lite extra vila och lite extra mat, och mycket rykt. :D

Min dam har dragit iväg lite över bakdelen nu för första gången så hon har vuxit en del i vinter. Kanske första riktiga brunsten på väg också. Och just nu det äckligaste, lerigaste vädret med stallplan och hagar som inte liknar något annat. Känns lite deppigt, tur nog så har de åtminstone platser i hagen att vara på som inte är leriga. Får tänka att det snart är vår på riktigt med spirande grönska och torra marker!
 
Ja,extra mycket rykt blir det nu @Chili Hade tänkt borsta och mysa ordentligt idag, men det hade regnat i flera timmar och pälsen var rätt blöt och svårjobbad så det blev inget med det. Imorgon kör vi långmys :heart
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 092
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
22 314
Senast: zassoo
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
96 912
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 815
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp