Bukefalos 28 år!

Normalt hundbeteende?

fejko

Trådstartare
Mina grannar har tagit över en tio år gammal hund korsning golden-schäfer pga allergi hos tidigare ägare. Hunden verkar världens snällaste och det är mest han som hållit på med den. De har haft den ca 1 månad. För en vecka sedan var hunden ensam hemma med henne och den hade något i munnen. Hon skulle ta det ifrån hunden och då högg den. Den höll dessutom fast en stund. Är detta normalt hundbeteende eller har hunden en beteendestörning och bör avlivas? Finns det någon man kan vända sig till och fråga?
 
Sv: Normalt hundbeteende?

det är inget sjukligt beteende och eftersom hunden är så gammal är det kanske inte lönt med en stor psykologisk utredning. men en hälsoundersökning där man kollar syn och ser till så att hunden inte har ont någonstans. sedan får de i fortsättningen låta bli att ta saker från den, eller börja idka byteshandel.
 
Sv: Normalt hundbeteende?

Den har haft 10 år på sig att lära sig de dumheterna!! Jag skulle struntat i att göra någon sak i det och bara accepterat det. Den är så pass gammal. Kör byteshandel. Värre är om man har småbarn i familjen som inte kan hålla fingrarna borta. Då kanske man ska överväga att inte ha kvar hunden.
 
Sv: Normalt hundbeteende?

Jag tog en omplacering som var 2,5 år som var minst sagt lurig i början...han kunde morra och ställa folk och även göra utfall om dom inte kunde läsa honom...han red även på främmande och alla var så rädda att dom inte vågade säga ifrån ( stor hund, skarpa raser..bl a schäfer , howavart, pyrenee)

Jag brydde mig faktiskt inte så mycket om detta, naturligtvis sa jag ifrån men på ett "naturligt" och snällt sätt......efter några månader var han trygg här och i sig själv och det var aldrig några problem eller aggressiva tendenser varken hemma eller med främmande...en enda gång ställde han upp en filur mot väggen...men det sägerjag inget om för denna var minst sagt lurig...

En såpass gammal hund som i ditt fall bör nog få landa ordentligt innan man börjar prata beteenderubbningar o dyl.....
 
Senast ändrad:
Sv: Normalt hundbeteende?

Svar till alla: I ärlighetens namn ska sägas att hunden skadade sin matte så illa att hon var tvungen att åka till akuten med bit- klämskador. Hon brottade ned hunden men den släppte ändå inte taget. Tycker ni fortfarande att det är ett normalt hundbeteende?
 
Sv: Normalt hundbeteende?

aåklart det inte är normalt...men ibland för man ta lite hänsyn till omständigheterna...när min hund skulle attackera min brorsa(det var nära) så tycker jag att det var brorsans frl...hunden hade klart varnat och han var ny i familjen och osäker...men brorsan skulle ändå fram..så han får faktiskt skylla sig själv tyckte jag.(hunden låg under ett bord)

Men som sagt när hunden landat här så kunde vemsomhelst göra nästan vadsomhelst med hunden.....Nu visste jag att det i grunden inte var en aggressiv hund, utan dom som hade honom innan hade både mamman o pappan....pappan o min drog inte jämt och dom var tillsut tvugna att ha dom i olika rum och var då tvungna att göra sig av med en av dessa....Jag vet inte hostorian om denna hunden, men man skall inte provocera och brotta ner en hund i en ny miljö och med nya "mattar"...då kan man kanske räkna med att få onödiga svar.
 
Senast ändrad:
Sv: Normalt hundbeteende?

Tja jag vet inte... Men hur skulle du reagera om någon började att brotta ned dig? Skulle du lägga dig ned passiv eller skulle du försvara dig?

Absolut inte önskvärt beteende, men jag är inte ett dugg förvånad att det sker i en sådan situation. Det är många som försökt att straffa eller spöa bort ett beteende som hunden gör när den blir rädd/får panik, men det blir ju bara motsatt effekt och hunden blir bara osäkrare och osäkrare och försvarar sig snabbare och snabbare för att själv slippa få obehag.

En Golden är ingen tuff hund, det i kombination med att det finns en del försvarslust i dem, i kombination med nytt hem och en liv med många erfarenheter sen tidigare, kan ju ge utslag lite hur som helst.

Den kanske har morrat tidigare och fått storstryk. Det vet ni ju inte. Kanske därför denna våldsamma reaktion. Jag skulle aldrig gett mig in i fysisk konflikt med en hund som jag känner så pass dåligt som 1 månad.

Så frågan är om man fortsätter, hur skulle du reagera om någon kom och brottade ned dig när du i en liknande situation innan fått däng? Du skulle antaligen blir jätterädd och kanske försvarat dig lite mer än vad som var rimligt...

Är de rädd för hunden efter detta så ska de inte ha den kvar. Har de barn hemma eller ofta på besök så måste man fundera igenom det också. Om det fungerar eller inte beror ju helt på ens personliga livsstil.
 
Sv: Normalt hundbeteende?

Hej fejko!

Du har inte skrivit hur matten betedde sig. Uppträdde hon hotfullt och böjde sig över hunden. En 10-årig hund har en del i bagaget, och efter 1 mån har kanske husse och matte inte lärt sig hunden än.
Jag skulle ta det lugnt och tänka på vilka signaler jag ger hunden.
Hur var den hos förra ägaren? Eller är det så att de tröttnat på hunden?
 
Sv: Normalt hundbeteende?

Kanske därför de gav bort han? I så fall så skulle det ringa en klocka...
 
Sv: Normalt hundbeteende?

men inte ger man väl bort en hund man haft i 10 år av en sån anledning??? Har man haft den så länge så lär man ju känna sin hund och vid den åldern tar man ju hellre bort den????
 
Sv: Normalt hundbeteende?

Anser att det är ett normalt beteende. Den har precis bytt hem, fått nya ägare och ska anpassa sig i en helt ny miljö. Att ta saker ur munnen på en hund är en fråga om förtroende, vilket denna hund uppenbart inte har hunnit få för sina nya ägare.

Jag skulle acceptera detta beteende fullt ut, men köra byteshandel nästa gång det skulle behövas ta något ur munnen på hunden. I alla fall tills förtroendet och relationen dem imellan har förbättrats. Vilket det troligen gör relativt snabbt om den nya ägaren låter bli att brotta ned hunden. Det förstör snarare relationen och det lilla förtroendet hunden har.
 
Sv: Normalt hundbeteende?

fejko skrev:
Svar till alla: I ärlighetens namn ska sägas att hunden skadade sin matte så illa att hon var tvungen att åka till akuten med bit- klämskador. Hon brottade ned hunden men den släppte ändå inte taget. Tycker ni fortfarande att det är ett normalt hundbeteende?

Nu har ju hundar en hel del tryck i käken när de biter. Så att det blir bit- klämskador är ju inte så konstigt.

Med tanke på att det blev skador så säger det ju sig själv att hunden har känt sig väldigt stressad/rädd i situationen. En hund med kontroll på situationen har bithämningar, det har inte en stressad/rädd hund.
 
Sv: Normalt hundbeteende?

Om ni läser lite noggrannare så fick den förra ägaren allergi och var därför tvungen att göra sig av med hunden. Själv kan jag också tycka det är lite onödigt att brotta ned en hund som man inte känner så väl men matte sa att hon var tvungen att göra detta för att "annars skulle hunden vinna". Det är naturligtvis svårt att veta vad som egentligen hände. Hur som helst är hunden kvar men har orsakat en klyfta mellan husse och matte.
 
Sv: Normalt hundbeteende?

det var ju synd att hon brottade ner den...ibland kan man låta hundar "vinna"..men då skall man ju inte ens börja med provokationen.....lite för tidigt för en maktkamp kan man tycka...men jag var ju inte i situationen heller....

Min ena hund vaktar sin mat inför de andra hundarna, jag KAN ta hans mat när jag vill i från honom...men en gång provade :angel: jag att stoppa mitt nylle i hans mat...men där visade han att jag gått för långt :rofl: Jag kunde ha fortsatt provocera, men jag valde att inte göra det...det blev aldrig nån strid och ingen "vann" ( tror aldrig att han skulle göra nåt heller, men man vet inte) en del saker ligger under onödig provikation tycker jag....fast jag vet ju inte hur o vad som utlöste situationen i "ditt" fall.
 
Sv: Normalt hundbeteende?

Jag är ingen hundexpert utan har mest använt sunt förnuft och känsla och det brukar funka rätt bra. Mina föräldrar hade en liten papillon och när han hade ett smakigt köttben kunde han morra åt folk som kom för nära. Vi lät honom vara och hade aldrig några problem med honom i andra sammanhang.
 
Sv: Normalt hundbeteende?

Genom att brotta ned en hund som gjort något dumt, vinner man ALDRIG något på. Det enda denna människa gör är att förlora stort. Man förlorar hundens respekt och tillit.

Då är det hundra gånger bättre att ignorera om man inte vet hur man ska göra.
 
Sv: Normalt hundbeteende?

Synd att gamla läran finns kvar i böcker och annat som säljs även idag som förespråkar alfarullningar och annat s*it.
Det var någonting jag fick lära mej som liten när jag började med hund (10-15 år sedan). På samma sätt som jag gått vidare i mitt hästande från ridskolemetoder som jag blev instruerad om vid samma tidsperiod till nuvarande Nh/Team/AR så har hundläran gått vidare X antal steg också.
Och jag inser ju också att hade jag haft en större hundavbrott från ... ja, -90 till nu skulle jag också ha svårt för allt det nya.
Iofs har jag ett hundavbrott eftersom jag inte köpt någon ny sedan Taxen dog (massa mittemellan saker...Nordsvenskar mestadels :p ) men intresset att lära sej finns ju kvar med lånade hundar och som fotfolk eller som lyssnare på seminarier.

(bara en liten parantes ang. detta tänkesätt, finns säkert många som haft hund för många år sedan som får en ny eller en omplacering och det är en hel massa nytt som inte sades då)
 
Sv: Normalt hundbeteende?

jag har "rullat" en hund med positivt resultat...mammas terv var hopplös...så fort jag var i närheten skulle hon nypa, skälla o nafsa och lät mig aldrig "vara ifred"...tillslut efter jag provat vänta ut henne så tog jag ett tag um käken på henne( hon "bet") och helt sonika la henne på rygg...bara med käkens hjälp....hon låg o skrek som en stucken gris men jag väntade nån halvninut eller nåt...sen bara släppte jag o sa till henne att mig tjafsar du inte med mera....det gjorde hon aldrig heller....däremot är hon alltid jätteglad numera när jag kommer dit...men sluttjafsat blev det....
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 291
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 344
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 016
Senast: lilstar
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 844
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp