Bukefalos 28 år!

Nu äntligen!

Eme_liie

Trådstartare
Nu äntligen är det dags att byta bil så jag får drag och även nu införskaffa transport. Men det är en jungel där ute och behöver bukes bästa tips.
  • Vad skall man tänka på när man köper beg transport?
  • Har endast b-körkort så vad kör ni med som har b-körkort både bil och transport?
  • Hur minskar man risken att bli lurad, vad skall man titta efter?
  • vill inte åka på böter och så vidare men har verkligen inte alls så bra koll på viljan bilar som orkar och får dra med b-körkort.
  • likadant med vikten på släpet vilken totalvikt är "bäst" att gå efter vill som sagt inte ha en släp där jag knappt får lasta min kära häst i.
  • ser gärna också att inte bilen slukar bensin så det inte bli så att man bara kan åka till stallet för det var den bensinen man hade råd med :)

Har ni andra bra tips på något som jag inte frågat om får ni gärna slänga in det.
 
Sv: Nu äntligen!

Vad kul :D
Har en gammal bygdsiljum brunte med totalvikt 1500, kör med en v40 2.0T eller en Skoda octavia 1.8 4-hjulsdriven på mitt b-kort.

Angående b-körkort, det är väldigt enkelt att införskaffa sig ett utökad b-körkort, det är en uppkörning med släp och kan du köra med släp så borde det inte vara något problem. Ska själv göra det till hösten :) mer info på trafikverkets hemsida, sök på utökad behörighet.

På transportstyrelsens hemsida kan du kolla vikter på både bilar och släp sålänge du har registreringsnummer på fordonet i fråga. Det står också hur tungt du får dra med b-kort respektive utökat b-kort.

Min pappa köpte en transport till mig för några år sen, som en överraskning. När han kom hem med den var jag överlycklig och det var till och med rent och fräscht spån inlagt i transporten. Gissa varför! Jo gummi mattan hade två stora hål som min pappa inte märkte på grund av spånet. Lycka till :)
 
Senast ändrad:
Sv: Nu äntligen!

Jag har en Kylinge Apollo med en lastvikt på 590 kg och totalvikt på 1450 kg (frontutlastning, därav vikten). En Volvo V50 med stora bensinmotorn eller diesel får dra 1500 kg på B-kort och den bilen drar faktiskt riktigt bra. Nu har jag inte Volvon kvar, så vi drar med vår SUV, det funkar dock inte på B-kort.
 
Sv: Nu äntligen!

Det vore bra att veta ungefär vilken budget du har på bil/släp om du vill ha mer specifika tips. Beroende på hur mycket pengar man vill/kan lägga får man prioritera vilka egenskaper som känns viktigast.

Lycka till!
 
Sv: Nu äntligen!

Jag har en Kylinge Apollo med en lastvikt på 590 kg och totalvikt på 1450 kg (frontutlastning, därav vikten). En Volvo V50 med stora bensinmotorn eller diesel får dra 1500 kg på B-kort och den bilen drar faktiskt riktigt bra. Nu har jag inte Volvon kvar, så vi drar med vår SUV, det funkar dock inte på B-kort.

Men vad har du för bly släp?

Jag har ju också ett Kylinge Apollo med fronturlastning och den har 600kg lastvikt och 1400kg totalvikt.
Vilket även stämt bra när jag vägt släpet.

Ts jag är väldigt nöjd med mitt släp och jag har en Saab 9-3 kombi som får dra 1440kg på b kort.
Är supernöjd med bilen också :)
 
Sv: Nu äntligen!

Jag skulle dra mig för att köpa något som har nära till besiktningen. Be då att dom besiktigar först. Det är två år mellan varje besiktning och det kan hända mycket med bromsar och rost på två år.

Annars är det ju mest att man ska räkna rätt mellan vad bilen får dra och vad släpet får väga och vad man får lasta. Det går ju lätt att se vad bilar och släp har för vikter om man söker på regnr hos transportstyrelsen. Om bilen har en lite motor men får dra mycket ska man tveka, troligtvis kommer den inte orka. Min förra var en Opel Astra med 1,6 bensin motor som med nya reglerna fick dra 1670kg. Den orkade knappt 1100kg i uppförsbacke på grusväg eftersom den var för lätt i framänden och inte fick fäste.

invändigt är det oftast golvet i bakänden och längst fram och främre väggarna som brukar vara murkna först. Om det verkar finnas blöta fläckar invändigt ska man ta det som ett problem, kanske läcker taket? lämmen är förstås också viktig. Sen är ju frågan med vad för tillbehör du vill ha.

Lycka till!
 
Sv: Nu äntligen!

Svarar alla så gott det går

Har väl runt 80. Till bilen och 30 till transport, känner väl att man inte kan gå ner så mycket mer på bilen och känner att under 30 till transport inte heller känns super. Om jag inte skrev det är det boggi som jag tittar på då jag själv inte kört så mycket och jag får för mig att det blir stadigare på vägen och att det är lite bekvämare för hästen. Men det kanske bara är att glömma, får jag en vikt på släpet på 1400 så ligger ändå vikten på släpet 700-800 och kan då bara lasta runt 500 visserligen väger min häst inte mer än 600 kilo men det blir ju kanske lite tajt. Och nu när jag kollat på förmiddagen är det inte lätt att hitta bilar som får dra mer än 1200 :((
 
Sv: Nu äntligen!

jag har en kylinge ht1300, får lasta 760kg, drar den vanligtvis med en äldre Mercedes kombi från 1991 vet inte modell men :love: bilen :D.

bilen kostar runt 8000kr i nuläget och släpet runt 14-15000kr, = väldigt bra för plånboken :p. drar inte hutlöst mer bensin med släpet påkopplat heller och denna kombinationen tycker jag är väldigt trevlig att köra med :p.

för att inte bli lurad så är det bästa nog att få den kollad på verkstad, lurad blir man väldigt lätt. min kylinge betalade jag ett rejält överpris på för det skicket. golv, väggar, ramp var ruttet, elen var dålig och bromsen hade låst sig. min böckmann var otroligt fin utvändigt och invändigt men axlarna var körda i botten och kostar 20000kr att reparera.. och då hade jag ändå med min pappa som drivit verkstad i hela sitt liv och byggt flera släp själv :(.
är väldigt lätt att bli lurad.
 
Sv: Nu äntligen!

Jag gav 45 000 kr för bilen 2011 och satte dit dragkrok "själv" (läs: "med hjälp av pappa"). Bilen är en Toyota Carina E (1997) som drar 0,8 l/mil blandad körning och får dra 1400 kg oavsett körkort. Den hade bara 3 700 mil på mätaren när jag köpte den! :cool:

Släpet är en enaxlad Dalavagnen 200-1300 (1999). Totalviken är på 1300 kg och då får jag lasta 700 kg. Jag köpte det obesiktat med en spricka i taket för 5 000 kr och Brorsan återställde släpet till toppskick för en materialkostnad på 3 000 kr. :)

Hästen väger runt 520 kg

Jag har BE
 
Senast ändrad:
Sv: Nu äntligen!

Jag kollar själv efter släp i samma prisklass (helst runt 25 000) och har kommit fram till att det är Kylinge, Star eller äldre Boj som är aktuella för mig. Har prioriterat bort sadelkammare men vill ha boggie och givetvis bra skick, nybesiktigat, trevliga vikter. Lutar nu starkt åt ett Boj Bravo från -97 med aluminiumgolv. Men det finns ffa många Star och Kylinge i den prisklassen. Och VV, men dom har jag personligen valt bort.

Jag drar med en SAAB 9-3 från 2002, får dra 1600 kg så har rätt stor valmöjlighet när det gäller släp.
 
Sv: Nu äntligen!

Jag vet inte om det är blysläp...

Har en kyllinge apollo 07 boggi, fronturlastning och sadelskåp vägt på besiktning och då vägde den 900kg

Den är typad till 1500kg så jag får lasta 600kg. Den drar vi med vår äldre volvo S70, den drar dock lite mycket soppa att ha som pendlarbil (ca 0,8 utan släp och 1,2 med släp)

Vi får även dra med vår Peugout skåpbil, det är en turbo och den drar hur fint som helst. Den har jag som pendlarbil då den drar ca 0,6 disel utan släp med släp vet jag inte säkert då vi bara dragit tre fyra ggr med den. Vi har volvon som dragbil. :)
 
Sv: Nu äntligen!

star och kylinge är väldigt trevliga, star har smidigare bakbommar än kylinge men de är väldigt lika i övrigt. tänk på att det är enklare och billigare att renovera ett släp med marin plyfa golv än ett med alu golv.
 
Sv: Nu äntligen!

Jag vet inte om det är blysläp...

Har en kyllinge apollo 07 boggi, fronturlastning och sadelskåp vägt på besiktning och då vägde den 900kg

Den är typad till 1500kg så jag får lasta 600kg.

:eek:

Men är inte de nyare kylingesläpen större? Tänker att det rinner iväg kilon om det är lite större än mitt.
Mitt är från -01 om jag inte minns fel och har också sadelskåp förutom fronturlastningen.
Har vägt den flera gånger på jobbet där det finns lastbilsvågar.

100kg är ju ändå ganska stor skillnad..

Till ts kan jag iaf varmt rekommendera Kylinge då jag är supernöjd med mitt, så nöjd att jag är inne på mitt andra Kylingesläp på rad :D
Annars tycker jag väldigt mycket om Star Trailer, men jag tycker att panikbommarna är bättre på Kylinge.
Boj tycker jag personligen har oförtjänt bra rykte även om de äldre släpen är bättre än de nyare. Så för min del skulle det behöva vara ett sjujäkla bra pris för att köpa ett boj släp.
 
Sv: Nu äntligen!

Jag körde tills förra året en Saab 9-5 -03 Aero som vi sålde för 12 000:-, den fick dra 1370 och släp hade jag en Star Diamant -04, fronturlastning och sadelkammare som var nervägd till 1340 och fick lasta 590 kg den sålde jag för 27 000:-
Men finns det inte en lite mindre modell av Star än Diamanten?
Bilen drog ca 0,85 utan släp och 1,0 med släp. Med mindre motor än min så skulle den säkert dra lite mindre.

Saaben var faktiskt ok att dra med och inte så dyr.
 
Sv: Nu äntligen!

Det är från 98 så antar att det är lite därför det är så tungt, lätta släp var inte inne då ;) Men det ligger iaf väldigt bra på vägen så tyngden kanske är bra för något.
 
Sv: Nu äntligen!

Det är från 98 så antar att det är lite därför det är så tungt, lätta släp var inte inne då ;) Men det ligger iaf väldigt bra på vägen så tyngden kanske är bra för något.

Jag är helt övertygad om att våra äldre släp är mer gedigna och tåliga än många nya.
Man jagar ju kilon på bekostnad av något, främst genom att gå ned i klenare dimensioner...
 
Sv: Nu äntligen!

Och jag har en Kylinge Apollo från 98 med fronturlastning och boogie, totalvikt 1500 och lastvikt 640 kg. Den drar jag med en Volvo v70 från 01. :)
 
Sv: Nu äntligen!

Måste tacka för alla tips som kommer, tar med mig allt.

Men lite mer frågor har hittat en christ som ligger i min prisklass men den är typad 1990 kilo så den går ju bort på grund av vikten men frågan är då hur enkelt är det att typa upp/ner ett släp? Och vad kostar det?

Har inte tittat på släpet än så vet inte hur den ser ut live men som sagt den ser trevlig ut på bilderna och den ligger i min prisklass.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 115
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 194
Senast: tuaphua
·
Utrustning Hej! Jag har en fråga angående max släpvagnsvikt. Jag har en bil som får väger 2000kg. Max släpvagnsvikt är 1500kg. Jag har utökat...
2
Svar
36
· Visningar
3 112
Senast: Bison
·
Fritid Jag och min sambo ska åka till USA i september. Vi kommer, efter lite solsemester, att landa i Dallas och har sedan 3 veckor på oss att...
Svar
3
· Visningar
528
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp