Bukefalos 28 år!

Nu äntligen!

Slamkrypare.

Med B-kort får du koppla ett släp med totalvikt 1900 kg men du får inte lasta det till mer än bruttovikt 1400 kg, oavsett vilken körkortsbehörighet du har,

Ber om
ursäkt för enormt trådkap, men nu äntligen trillade poletten ner (tror jag?)

Max släpvagnsvikt, kg: 1600

Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1620
Släpvagns maximala totalvikt vid utökad B-behörighet, kg: 2370

Med denna bil finns det alltså ingen anledning att ta ny körkortsbehörighet, jag får "bara" dra 1600 oavsett? Men jag skulle kunna köpa mig ett släp med till exempel totalvikt 2000 och lastvikt 1000 men bara lasta i 600 kg?
 
Vad behöver du för bil i övrigt? Stor, liten, kombi osv..
Jag har en fyrhjulsdriven dieselgolf som jag är överförtjust i, den får dra 1480 kg på B och 1600 på BE, till det har jag en gammal renoverad 1400 kgs Ume (lastvikt 850 kg enligt pappren, men 750 får jag nog lasta iaf).
Det är väl ingen bjässe bil jag behöver, har idag en ford focus som jag tycker är i helt okej storlek men har för lite under huven för att vara en värd dragbil tyvärr. Just forden har jag haft lite småproblem med de åren som jag haft den och jag vet att de har en hel del fel som brukar hänga med alla fords modeller så vet inte om jag var så sugen på en ford igen.
 
Sådär på måndag hämtar jag en Nissan x-trail. Hoppas på att det kommer att fungera bra osv fanns inte jätte mycket info om just Nissan som hästbil :)

Nu är det bara att fortsätta transport jakten det lutar starkt åt en star med 2 axlar och sadelkammare de blir inte så fasligt tunga. Så man inte behöver oroa sig för att man skall råka lasta lite för mycket. Men skall man undvika frontutlastning för och nackdelar där?? Många av dem som jag sett har just frontutlastning
 
Det bästa med frontutlastningen är att man kan öppna den övre luckan så hästen kan titta ut och få bra med luft på tävlingsplatsen :). Smidig också när man lastar annat än hästar. Har haft frontutlastningen i 3 år och aldrig lastat ur hästen därigenom :p
 
Sådär det vart inte alls som jag hade tänkt men nu är transport och bilköp klart. Jag hoppas att jag kommer att bli nöjd.
Nissan x-trail 2005
Thule royal xt 2014
20140518-002307.jpg
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 118
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 198
Senast: tuaphua
·
Utrustning Hej! Jag har en fråga angående max släpvagnsvikt. Jag har en bil som får väger 2000kg. Max släpvagnsvikt är 1500kg. Jag har utökat...
2
Svar
36
· Visningar
3 112
Senast: Bison
·
Fritid Jag och min sambo ska åka till USA i september. Vi kommer, efter lite solsemester, att landa i Dallas och har sedan 3 veckor på oss att...
Svar
3
· Visningar
528
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Fixa innan tävling?
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp