Bukefalos 28 år!

Nu äntligen!

Sv: Nu äntligen!

Subaru legacy 96.
Drar 1600kg på B.

Tvåaxlat äldre Ume, totalvikt 1500, lastar över 800 enl papper men mer troligt kring 700 numer.
 
Sv: Nu äntligen!

Jag älskar min volvo V50, den har klarat vintern med släp på gräsmattan över 20 cm snö helt klart över förväntan, trots att den är framhjulsdriven. Orkar lätt dra, får dra 1500 på B-kort. Drar 0,55-0,65 blandad körning, givetvis mer om du hänger på ett släp. Har en diesel, finns hyfsade till bra pris.

Ett tips bara, köper du en diesel så har den antagligen partikelfilter. Dessa byts var 12 000:e mil. Så köp en bil som ligger strax efter 12 000 eller 24 000 och kolla att den servicen verkligen är gjord! Partikelfiltret är nämligen SNORDYRT att byta, dessutom byts kamremmen på samma service med...


Småtips på bilen är ju att kolla så att all elektronik funkar, AC osv. Jag missade själv att min yttertemperaturmätare inte funkar. En skitsak kan tyckas, men icke! Bilen använder nämligen yttertemperaturmätaren som referens när den ställer in värmen/kylan i bilen... Så när den tror att det är -20 ute och det igentligen är 25+ så är det inte sådär jävla trevligt i bilen kan jag tala om...

Annars är jag nöjd med den. Den går bra, jag har kört lite över 3000 mil i den, på ett år och den går som en klocka. Men så sköter jag servicen, lämnar in den om bilen säger att nåt är fel osv.
Ett tips är att välja skinnklädsel, fuskklädseln i denna modell har tendens att gå sönder... Och undvik borttagbar dragkrok, de krånglar vid varenda besiktning, jag bytte nyss till en riktig för att jag tröttnade...
Jag köpte min för 64 000, men det finns billigare där ute.
 
Sv: Nu äntligen!

Som jag skrev lite längre upp 80 till bil och 30 till släp :)

Du får definitivt en Kylinge eller Star för 30, inte världens nyaste, men de är av god kvalitet. Jag hade definitivt valt nåt sånt i stället för en Christ. Tex har de panikbommar i stället för säkerhetsbommar, oftast bättre golv osv.
 
Sv: Nu äntligen!

Vi kör också kombinationen Saab (9-3 sport sedan biopower) + kylinge. Bilen får dra 1400 kg och gör det glatt i uppförsbackar också särskilt bra med etanol i tanken. Dessutom är det en väldigt snygg bil :D Kylingesläpet var ett riktigt dåligt köp dock. Prutade ner det från 35' till 20', fick spendera lika mycket till på nytt golv, nya bromsar, elsystem och inte minst nya hjulaxlar. Så nu har jag ett släp vars osynliga delar är sprillans nya, och skalet ser ut som f*n.... Det är GRÖNT till färgen och borde varit vitt. Jag skulle vilja byta ut ytterväggarna på det nu så det ser lite trevligare ut men hittar inte så stora bitar plywood som behövs; det måste specialbeställas och kostar runt 2000 kr / st och jag har verkligen inte lust att spendera en krona till på det här gamla släpet...
 
Sv: Nu äntligen!

Om du googlar bättre så hittar du vita plyfaskivor som passar till släp som inte kostar 2000kr st.
Inte behöver du specialbeställa heller :)
 
Sv: Nu äntligen!

Har kollat vartenda byggvaruhus hemsida, letat på släpvagnshuset, mindre trävaruhandlar, kammar noll... Så tipsa gärna :)
 
Sv: Nu äntligen!

En subaru hade jag köpt alla gånger om jag bara skulle dra på b kort...

Släpmässigt hade jag köpt en boj, ume, trane eller kyllinge
 
Sv: Nu äntligen!

Förra bilen var en Volvo S60 -02 med 4-hjulsdrift, fick dra 1450 på b-kort :)
Mina föräldrar har en Volvo V70 -00 som får dra 1500 på b-kort, dock har den lilla motorn så det orkar inte så mycket... Deras andra bil är en Subaru Outback -10, som får dra 1440 på b-kort - och den bilen är super att dra med! Men Subaru är ju rätt kända för det ^^

Transporten är en Star Safir med fronturlastning och boggi, totalvikt 1400 kg (släp: 760 kg, lastvikt 640 kg).

Nu kör jag en Subaru XV diesel -13 istället, den får dra typ 1520 på b-kort enligt pappren (har jag för mig), dock bara 1600 totalt, så det är ingen bil att satsa på om man vill ha BE-kort. Har inte provat dra med den än dock :p Måste ut och motionera transporten här nån dag tror jag ;)
 
Senast ändrad:
Haha nu behöver jah hjälp igen tror att jag kanske skulle ha startat en tråd om vilken bil man skall statsa på istället. Försöker få hjälp av min kära far men han ser helst att man skall kolla på antal mil då planen är att ha kvar bilen rätt länge. Men då stiger också priset, enligt honom skulle jag klara mig på en lite mindre bil typ ford/volvo men jag vet att de kanske inte är super bilar att dra men dessa ligger i rätt bra pris på få mil. Tittar jag på typ honda och subaru går genast priset upp och de kostar nästa lika mycket som en fåmilar av ovannämda bilar så en som har gått runt 14 15 får jag ju ge uppåt 90 för.

Men så vad tycker ni hur länge rullar en som gått de högre antalen mil? är det mycket småfel som kommer då de som sagt har rullat en del på vägarna?

Tanken är att vi skall ut och åka ca 1 gång i veckan för träning och sen kommer vi förhoppningsvis att komma igång med tävlingar här framöver.

Så åker jag så lite att det kanske är värt att ta en lite sämre dragbil? som då har gått lite mindre och kanske kommer att rulla på lite längre än vad kanske en bil som har gått 14-15?
 
Hur
Haha nu behöver jah hjälp igen tror att jag kanske skulle ha startat en tråd om vilken bil man skall statsa på istället. Försöker få hjälp av min kära far men han ser helst att man skall kolla på antal mil då planen är att ha kvar bilen rätt länge. Men då stiger också priset, enligt honom skulle jag klara mig på en lite mindre bil typ ford/volvo men jag vet att de kanske inte är super bilar att dra men dessa ligger i rätt bra pris på få mil. Tittar jag på typ honda och subaru går genast priset upp och de kostar nästa lika mycket som en fåmilar av ovannämda bilar så en som har gått runt 14 15 får jag ju ge uppåt 90 för.

Men så vad tycker ni hur länge rullar en som gått de högre antalen mil? är det mycket småfel som kommer då de som sagt har rullat en del på vägarna?

Tanken är att vi skall ut och åka ca 1 gång i veckan för träning och sen kommer vi förhoppningsvis att komma igång med tävlingar här framöver.

Så åker jag så lite att det kanske är värt att ta en lite sämre dragbil? som då har gått lite mindre och kanske kommer att rulla på lite längre än vad kanske en bil som har gått 14-15?

Hur kör du för övrigt? Mycket och långt? Bara till stallet?
Du får ju en V50 med stora motorn inom din budget. Det är en bra dragbil som inte är för stor för annan körning.
 
Nja, V50 är väl ett av de sämre valen man kan göra. Har på nära håll fått se några av de riktigt allvarliga felen (helt fabriksny bil) som Volvo vägrar ta ansvar för, och det har verkligen varit en katastrofalt dyr historia för bilägaren, som i många fall inte ens haft en bil medan V50 stått på verkstanden i veckor för utredning.

Bl a här finns en artikel om V50´s uselhet, men det finns en uppsjö andra att läsa. Intressant är att det är olika problem, varav ett är att motorn skenar.


http://www.teknikensvarld.se/2007/09/28/2861/nya-bilar-har-allt-fler-fel--v50-varst/
 
Nja, V50 är väl ett av de sämre valen man kan göra. Har på nära håll fått se några av de riktigt allvarliga felen (helt fabriksny bil) som Volvo vägrar ta ansvar för, och det har verkligen varit en katastrofalt dyr historia för bilägaren, som i många fall inte ens haft en bil medan V50 stått på verkstanden i veckor för utredning.

Bl a här finns en artikel om V50´s uselhet, men det finns en uppsjö andra att läsa. Intressant är att det är olika problem, varav ett är att motorn skenar


http://www.teknikensvarld.se/2007/09/28/2861/nya-bilar-har-allt-fler-fel--v50-varst/


Visst har V50 fått mycket skit. Men vi hade en själva, det var en bra dragbil, framförallt fick den dra 1500 kg på B-kort.
 
Jag är skeptiskt när det kommer till att räkna med tur, när man ska köpa sitt exemplar. Det är allvarliga och dyra fel modellen är behäftad med, och att det finns vissa enstaka exemplar som fungerar tycker jag är dåligt underlag att rekommendera utifrån.

Det finns de som utan ersättning fått skrota sina V50 innan 5000 mil, det har varit för kostsamt att göra vid dem.
 
Så åker jag så lite att det kanske är värt att ta en lite sämre dragbil? som då har gått lite mindre och kanske kommer att rulla på lite längre än vad kanske en bil som har gått 14-15?

Vissa bilar gör det inte så mycket att de rullat mycket, andra bilar har ett sista milantal då de bara brakar ihop...

Vi har en v70 diesel som rullat +40´000 mil. Kanske inte den mest flådiga bilen, men den känns rejäl, drar hästtransporter utan problem och dessutom är den dieselsnål. Används både som pendlar/familje/hästbil.
Är riktigt nöjd med den, den bara går och går och går bara man ser till att serva den när det behövs.

Hästtransport under 30´000 kr säger jag också Kylinge. Köpte en Kylinge Eurotrailer för två år sedan och är så himla nöjd, den har allt jag vill ha. Enda nackdelen är väl att den inte ser så flådig ut som de nyare transporterna men det kan jag verkligen leva med ;)
Otroligt mycket transport för pengarna.
 
Hörreni, kollade upp bilen jag ska få ta över men jag förstår inte helt. Maximal släpvagnsvikt 1400, men får dra 1900 på b-kort och ännu mer på utökat? Är det vagnens vikt som (tom) inte får överskrida 1400 eller är det all vikt?

Annars var det väl en trevlig dragbil på pappret...? :confused:

Skattevikt, kg: 1300
Tjänstevikt, kg: 1300
Totalvikt, kg: 1600
Ursprunglig totalvikt, kg: 1600
Max släpvagnsvikt, kg: 1400
Max släpvagnsvikt kg, obromsad:
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg:
1900
Släpvagns maximala totalvikt vid utökad B-behörighet, kg: 2650
Max sammanlagd bruttovikt, kg:
Max lastvikt, kg:
300
 
Slamkrypare.

Med B-kort får du koppla ett släp med totalvikt 1900 kg men du får inte lasta det till mer än bruttovikt 1400 kg, oavsett vilken körkortsbehörighet du har,
 
Hur


Hur kör du för övrigt? Mycket och långt? Bara till stallet?
Du får ju en V50 med stora motorn inom din budget. Det är en bra dragbil som inte är för stor för annan körning.
Jag kör väl ca 1500-2000 per år det är stallet och jobbet nu blir det dock längre till stallet för mig än förut.
Har kollat en del på V50 men kollade igenom lite andra trådar och där det ingen som direkt rekommenderar Volvo, många som skriver att man skall försöka att undvika framhjulsdrivet.
 
Behöver du inte kombi så får väl Volvo S60 också dra ganska mycket. Samma med vissa Audi-modeller, men då sticker priset lite. Passat får också dra en del.
 
Vad behöver du för bil i övrigt? Stor, liten, kombi osv..
Jag har en fyrhjulsdriven dieselgolf som jag är överförtjust i, den får dra 1480 kg på B och 1600 på BE, till det har jag en gammal renoverad 1400 kgs Ume (lastvikt 850 kg enligt pappren, men 750 får jag nog lasta iaf).
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 118
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 198
Senast: tuaphua
·
Utrustning Hej! Jag har en fråga angående max släpvagnsvikt. Jag har en bil som får väger 2000kg. Max släpvagnsvikt är 1500kg. Jag har utökat...
2
Svar
36
· Visningar
3 112
Senast: Bison
·
Fritid Jag och min sambo ska åka till USA i september. Vi kommer, efter lite solsemester, att landa i Dallas och har sedan 3 veckor på oss att...
Svar
3
· Visningar
528
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Fixa innan tävling?
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp