Bukefalos 28 år!

Nu är hon kastrerad!!!

TinyWiny

Trådstartare
Igår kväll när vi skulle ta in hästarna kommer vildkatten in i stallet.
Hon verkade medtagen och såg väldigt sliten ut.
Hon gick rakt fram till mej:eek: stannade bara någon meter ifrån mej, något som aldrig har hänt förut.

Jag rusade in och hämtade kattburen för jag insåg ju att det var nu eller aldrig.

Jag fick tag i henne en gång, hon bet tag i mitt finger (som nu har dubbel storlek) men hon kom loss genom att kasta sig bakåt.

Efter en stund hoppade hon ner i en hink och snabbt som attan en kattlåda över och efter lite krånglande så var hon i kattburen:banana:


Ringde veterinären direkt och hon ringer tillbaka efter en kvart och säger att vi kan komma med en gång "för där kan hon ju inte sitta".

:bow::bow::bow: till veterinären!

Klockan är då 21.15.

Katten är lugn hela tiden, inte ens ett morrande.

Åker dit och förklarar läget, katten är utmattad och efter att först fått över henne i en special bur och ha sövt henne kan vet undersöka henne.

Hon är oerhört mager, det finns inte en uns fett på kroppen, tarmarna är tomma och efter laktation finns inte ett spår, hon är också väldigt uttorkad.
Kanske har hon varit instängd någonstans?

Det är ju absolut inte optimalt tillfälle att kastrera en katt i det skicket men vi provar och hoppas att hon är seg, vilket hon är:love:
Vet. vätskade upp henne med en dryg liter vätska under huden.

Så nu ligger hon i pannrummet i en bur, hon säger fortfarande ingenting och verkar ändå ganska lugn.

Jag ska ta in kattungarna så att hon kan nosa på dem genom gallret, har vi riktigt tur tar hon tillbaka dem, även om hon inte kan dia dem så kan hon ju vara mamma.

Jag är så glad att hon reagerade som hon gjorde och håller alla tummar att hon kommer överleva.

Om hon överlever detta så har det varit värt allt:love: jag är så glad att hon hjälpte mej att hjälpa henne få välja livet.

Ni som inte läst andra tråden kan läsa här http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=925991
 
Sv: Nu är hon kastrerad!!!

Ååååh vad bra!!

Nu kanske du dessutom har en god chans att få henne mer tam, nu under tillfrisknandet? Syddes hon med stygn som ska tas bort eller hur gjorde ni?
Lilla kissen, vad skönt för henne att aldrig mer behöva gå igenom en enda förlössning till, eloge till dig!! Hoppas du att hon klarar sig, men hon verkar ju vara en kämpe!

:bow:
 
Sv: Nu är hon kastrerad!!!

Härligt! :laugh: Hoppas hon hämtar sig snabbt och hon kan bli lite tamare nu.
 
Sv: Nu är hon kastrerad!!!

Ja det käns så bra just nu:D
Även om min plånbok gråter blod:angel: så är det värt varenda krona:banana:

Hon syddes med stygn som ska tas bort så vi får åka tillbaka när det är dags.

Hon äter med god aptit även om hon ser lite stressad ut så börjar hon äta när jag är kvar.
Jag ger henne ca 1 msk kattunge mat en gång i timmen just nu eftersom hon inte ätit på så länge, jag vill ju inte att hon ska vräka i sig och må dåligt sedan.

Jag hoppas att hon iallafall kan bli "rums tam" att hon inte försöker fly så fort man kommer.
Hon är fortfarande kvar i buren på veterinärens inrådan, om hon nu skulle flippa ur så kan hon iallafall inte fara runt och skada sig.
 
Sv: Nu är hon kastrerad!!!

Ja det hopppas jag med.
Hon ser betydligt piggare ut nu redan än de andra honorna har sett ut efter deras kastrering.

De två senaste åt inget på ett par dagar, då var jag verkligen orolig.
 
Sv: Nu är hon kastrerad!!!

Jag förstår din glädje!!
Denna katt har du väl kämpat med länge, tagit omhand ungar osv?
Så skönt att du äntligen slipper fler ungar!
Å att katten slipper fler förlossningar förstås, bra jobbat!

Hon kommer säkert bli mer tam nu när du lägger mycket tid på henne och hon inte kan fly. Du verkar ha mkt kärlek och omtanke i dig, det ser katter när de väl får vara kvar runt oss och får tid att upptäcka detta (å inte kan fly innan).
Å hon gick ju till DIG när hon var så dålig där innan kastreringen, vilken förtroendegrej!

Härligt att hon äter och piggar på sig!
Tiden fram till stygntagningen kommer nog gå jättebra.
Har du henne inne i ditt hem eller vart är hon?

Berätta hur det går!
:bow:
 
Sv: Nu är hon kastrerad!!!

Jag förstår din glädje!!
Denna katt har du väl kämpat med länge, tagit omhand ungar osv?
Så skönt att du äntligen slipper fler ungar!
Å att katten slipper fler förlossningar förstås, bra jobbat!

Hon kommer säkert bli mer tam nu när du lägger mycket tid på henne och hon inte kan fly. Du verkar ha mkt kärlek och omtanke i dig, det ser katter när de väl får vara kvar runt oss och får tid att upptäcka detta (å inte kan fly innan).
Å hon gick ju till DIG när hon var så dålig där innan kastreringen, vilken förtroendegrej!

Härligt att hon äter och piggar på sig!
Tiden fram till stygntagningen kommer nog gå jättebra.
Har du henne inne i ditt hem eller vart är hon?

Berätta hur det går!
:bow:


Jo sedan vi flyttade hit för tre år sedan har hon varit mitt hjärtas tagg, hon är så underbart fin och att se hennes rädsla gör mej så ont.

Hon är väldigt speciell, när hon fick ungar första gången kom hon till mej, satte sig på behörigt avstånd och såg ut som om hon bad om hjälp.

Jag sa till henne att hon skulle lägga sina ungar i boxen så att det var mjukt och skönt för ungarna och minutrarna efter var hon i boxen och jag och min dotter fick följa hennes förlossning på avstånd:love:

Vi har alltid fått titta och ta på hennes ungar, och berömt henne för hennes fina barn, hon såg så stolt ut:love:

Att få ett sådant förtroende av en katt som är så rädd är stort, riktigt stort, och jag är så glad för varje timme som hon verkar ta det hela med ro.

Hon är just nu i pannrummet så att hon får vara ifred, hon ligger ner fortfarande så hon äter liggandes.

Tanken är att sätta upp lite skivor sedan så att hon känner att hon får vara ifred men att vi ändå kan gå in till henne och prata med henne utan att vara rädda för att hon springer ut i övriga huset, för möte med två hundar och våra tre katter som går in vill jag inte att hon lägger energi på nu.
 
Sv: Nu är hon kastrerad!!!

En uppdatering

I går kväll efter att ha matat med små portioner hela dagen släppte jag ut henne ur buren.

Efter en stund gick jag in igen för att ställa in mat och nytt vatten.
Då hade hon gömt sig bakom skorstenen.
Ett par mordiska ögon tittade fram på mig.
Då var hon verkligen sur på mig.

Idag på morgonen låg hon på buren (hade lagt en filt över så att hon skulle känna sig trygg när hon var där i) och tittade på mej som om hon tyckte att det var ok att jag kom in.

Jag pratade lite och hon hade ätit upp all mat hon fått kvällen innan.
Jag gick och hämtade ny mat och vatten och under tiden hade hon tagit sig in bakom bergvärmepumpen.

Jag ställde in maten och vattnet i buren, pratade lite till och gick sedan ut så hon skulle våga gå fram och äta.

Varje gång jag tittade till henne låg hon nöjt på buren:love:

Jag sa till henne att hon nog har mindre ont än jag, jag fick lite skäll av läkaren igår för att jag inte åkte direkt till jouren när jag blev biten, jag svarade: -men jag skulle ju med katten till veterinären (jag hade inte ens en tanke på sjukhus för min del:o ja jag är lite korkad ibland) nåväl, jag fick en ny stelkramp AJ ont i armen fortfarande, fingret ser ut som en tjockkorv så givetvis fick jag antibiotika, helt otroligt att två så små hål kan göra att hela fingret och halva handen svullnar så.
Så nu är jag verkligen handikappad med stort H min andra arm har ju inte varit brukbar på sju år.

Men vad spelar det för roll, katten verkar ta det hela med ro:love: så länge jag pratar när jag ska öppna dörren så ligger hon kvar, jag glömde det en gång och då hade hon ju gömt sig igen.

När jag skulle ge henne mer nu ikväll låg hon fortfarande på buren och jag ville inte riskera att hon flög på mej genom att stoppa in maten i buren igen så jag satte mej ner och ställde maten en halvmeter från buren och hon rörde sig inte ens, bara följde mej med blicken:banana:

Jag var ju tvungen att kolla så att hon åt så jag tittade in igen efter en stund och då åt hon och brydde sig inte ens om att höja blicken.

Jag hoppas att hon förblir så nöjd och lugn hela tiden hon måste vara inne.

Att jag sedan kommer behöva sanera hela pannrummet är en annan sak, kattlådan är nog under hennes värdighet att använda;) vilket inte är så konstigt med tanke på att hon aldrig har varit i behov av någon innan.
 
Sv: Nu är hon kastrerad!!!

Människa, du är ju helt underbar! :D Jag blir alldeles lycklig när jag läser den här (och den tidigare) tråden; att du bryr dig så mycket om en katt som många andra skulle resonerat "Skjut!" om.


:bow::bow::bow:

Många lyckönskningar härifrån
 
Sv: Nu är hon kastrerad!!!

Jag blir nästan rörd till tårar!
grouphugg.gif


Så skönt att allt fungerar, och förhoppningsvis kommer hon åtminstone se er som praktiska matmaskiner sen ;)
 
Sv: Nu är hon kastrerad!!!

Har läst din tråd nu o vill bara säga att du verkar vara en riktigt envis en!!! Tänk om det fanns fler kattägare som du, som inte ger upp så lätt. Hoppas allt fortsätter att gå bra med katterna! Kram Marre
 
Sv: Nu är hon kastrerad!!!

Människa, du är ju helt underbar! :D Jag blir alldeles lycklig när jag läser den här (och den tidigare) tråden; att du bryr dig så mycket om en katt som många andra skulle resonerat "Skjut!" om.


:bow::bow::bow:

Många lyckönskningar härifrån

Tack det behövde jag höra:D

Jo snart går väl ryktena i byn om den tokiga människan:o för det är verkligen vad folk tycker, de flesta anser ju att vi borde skjutit alla katterna istället för att ta hand om dem, för de menar att de är ju inte våra.


Men än har jag inte kommit över mina föräldrars svek mot våra katter när jag var liten, att låta dem få kull efter kull för att slå ihjäl kattungarna så fort de hittade dem:cry:
Jag har lovat mej själv att aldrig ta bort ett friskt djur och så långt det går hjälpa sjuka djur att bli friska, det har varit en svår och fruktansvärt jobbig tid att veta att hon finns där ute, men inte kunna avgöra hur hon egentligen mår, att hon fått en kull ungar som vi hittade först på vårkanten i form av torra skinn som hunden hittat någonstans:cry: det var fruktansvärt.

Så ja jag är glad nu (fast just nu trillar tårarna när jag tänker på allt elände som varit) att hon äntligen lät sig fångas och tillät mej att hjälpa henne.
 
Sv: Nu är hon kastrerad!!!

Jag blir nästan rörd till tårar!
grouphugg.gif


Så skönt att allt fungerar, och förhoppningsvis kommer hon åtminstone se er som praktiska matmaskiner sen ;)

Ja jag hoppas att hon dessutom inser att matmaskinerna är helt ok att umgås med;) att man inte behöver springa iväg när vi kommer.
För matmaskiner har hon nog sett oss som länge, även om hon hållt sig på avstånd.

Och tack för kramen:laugh:
 
Sv: Nu är hon kastrerad!!!

Har läst din tråd nu o vill bara säga att du verkar vara en riktigt envis en!!! Tänk om det fanns fler kattägare som du, som inte ger upp så lätt. Hoppas allt fortsätter att gå bra med katterna! Kram Marre

Jo envis är mitt mellan namn:o

Beror det på mej så ger jag mej aldrig, inget är omöjligt, det är bara att hitta en annan väg att gå;) och att utnyttja tillfällena när de kommer.
 
Sv: Nu är hon kastrerad!!!

Nu måste jag ju bara berätta vilken tuff kisse hon är:love:

Jag går in och sätter mej på huk ca 1,5 meter ifrån henne, hon börjar kloa och gosa på filten (hon ligger på buren) helt plötsligt hoppar hon ner och går i lovar mot mej, stannar när hon är ca 30 cm i från mej och kloar i golvet, hon är så mysig:love: jag hoppas att detta är ett tecken på att hon vågar kolla in vad som händer om hon närmar sig, jag rörde mej inte utan fortsatte bara prata med henne.

Jag ska ta in ungarna i deras bur när de har ätit och se vad hon gör då.
Jag vågar inte ta in dem lösa om hon skulle känna sig hotad av dem vill jag ju inte att hon gör dem illa.
Fräser hon så vill hon ju inte ha dem där och då är det lättare att bara ta ut buren igen.

Jag hoppas hoppas hoppas att hon vågar bli den gosiga katt hon kanske innerst inne är:bump::bump::bump:
 
Sv: Nu är hon kastrerad!!!

Så härligt att katten har fått komma in och blivit kastrerad.
vad har du för nåt i toalådan?
Ibland funkar det om man har jord i lådan.
Behöver du tips om hur du ska göra för att få henne tamare så kan du läsa på www.katthemmet.se klicka på skygga katter.
Men jag börjar undra om hon inte har bott i en familj en gång .Hon kanske var en sommarkatt som lyckades överleva
 

Liknande trådar

Katthälsa vi har en kastrerad katthona på 4 år. Får vara ute hur mycket hon vill men har ingen kattlucka. Sen i höstas har hon varit inne typ hela...
Svar
4
· Visningar
1 404
Senast: bergstopp
·
Katthälsa En av våra hittekatter eller "jag kom hit och nu bor jag här katt" har haft kronisk snuva i snart fyra år, eller iallafall vad jag vet...
2
Svar
21
· Visningar
7 267
Senast: TinyWiny
·
Övr. Katt Har en 'liten' stallkatt som kallas för Måns. Han är nu ca 6 år gammal men kom till vårt förra stall för 3 år sedan som helt vild, strök...
Svar
3
· Visningar
866
Övr. Katt För igår kastrerade jag min ena dam. Visste att hon var dräktig i 2-3 veckan, och det stämde visade det sig sen. Ringde Rinkebys...
Svar
7
· Visningar
996
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp