Bukefalos 28 år!

Nu är hon kastrerad!!!

Sv: Nu är hon kastrerad!!!

Nu är hon ute och jag har inte sett henne sedan i morse, hon har nog sprungit långt i sin åter vunna frihet:love:

På samma gång som jag är så glad att äntligen få släppa ut henne så känns det ändå lite sorgligt att jag nog aldrig får komma henne så nära igen:(
 
Sv: Nu är hon kastrerad!!!

Tyvärr kan jag ju inte behålla dem, tretton katter är (några) för många så jag hoppas att jag kan hitta bra hem åt dem framåt jul.


Har du tretton katter?:rofl:

Ja, jag är iaf impad att du har tagit dig tid och peng att sterilisera honon, men det är klart, är det hennes ungar som samlar sig på hög hos dig så hade du väl inget val?:rofl:
 
Sv: Nu är hon kastrerad!!!

Det är ju absolut inte optimalt tillfälle att kastrera en katt i det skicket men vi provar och hoppas att hon är seg, vilket hon är

Ja vildisar brukar ju vara det.
Det är ju fråga om överlevare, de segaste av dem sega.


Det är bl.a. detta som gör att jag anser avlivande / avskjutning av vildisar som synd - synd även i religiös mening - när man kan TNR:a dem.


Härlig tråd, även jag tackar dig TinyWiny. :bow:
 
Sv: Nu är hon kastrerad!!!

Har du tretton katter?:rofl:

Ja, jag är iaf impad att du har tagit dig tid och peng att sterilisera honon, men det är klart, är det hennes ungar som samlar sig på hög hos dig så hade du väl inget val?:rofl:

Hm ja:angel:

Jag hade ju skaffat två katter, eller, det är barnen som har varsin, de är nio år nu och går ut och in som de vill.
Sedan blev min sambos fd "allergisk" mot den katten de tidigare skaffat gemensamt så då fick han flytta hem medans fd skaffade en kattunge:confused:

Sedan flyttade vi då hit, förra ägaren sa att det fanns en honkatt och en kattunge i stallet som hon skulle hämta innan vi flyttade in, vilket hon inte gjorde.

Sedan började en hankatt stryka här och grannen berättade att jo då, han har bott där men varit borta ett tag.

Så då var det sex katter.

Sedan var jag inte på hugget (eller ärligt talat trodde jag ganska länge att förra ägaren skulle hämta sina katter) så det blev kattungar igen, de två fick inga nya hem, de som hörde av sig kändes inte seriösa så de fick stanna.
Kastrerade dessa två i oktober och tänkte ta honkatterna när dessa två hade friskat på sig och kunde gå ut igen.
Men då blev min häst svårt sjuk, alla pengar och all tid gick åt till behandlingar och mediciner, hon var sjuk i nästan 18 månader innan hennes lidande fick ta slut:cry:
Jag "glömde" faktiskt katterna ett tag och insåg att jaha, då var det två kullar med sammanlagt 9 ungar:crazy: mammakatt och vildkatt.
Av dessa nio blev en kvar, ja det var svettigt ett tag där.
Mammakatt och den som blev kvar steriliserades.

Vildkatten fick en kull till och av dessa är två kvar, inte heller då kom rätt person till dem.

Och sedan har vi då dessa små nu som är sex veckor.

En av dem i första kullen försvann, eller båda försvann men efter mycket letande hittade vi den ena men inte den andre:( förmodligen har den kommit ivägen för en räv.

Sedan är det väl så att jag hade kunnat få iväg fler ungar om jag inte varit så hård mot blivande kattägare, men jag kan inte med gott samvete lämna iväg en katt som jag känner att personen inte kommer ta hand om.

Jag skulle t.ex aldrig lämna iväg en katt till min svägerska som jag annars tycker väldigt bra om, vi har så olika syn på katter, hon skulle inte ta sin katt till veterinären om den blev sjuk eller skadad, antingen tar hon bort den eller så får den repa sig själv och så kan jag inte göra.
Hon menar att enda gången man åker till veterinär med en katt är vid kastrering.
 
Senast ändrad:
Sv: Nu är hon kastrerad!!!

Ja vildisar brukar ju vara det.
Det är ju fråga om överlevare, de segaste av dem sega.


Det är bl.a. detta som gör att jag anser avlivande / avskjutning av vildisar som synd - synd även i religiös mening - när man kan TNR:a dem.


Härlig tråd, även jag tackar dig TinyWiny. :bow:

Ja det är märkligt att en katt med en dålig start kan bli så seg!

Jag kan ju tycka att det är fel att låta katter bo inne i stan med alla faror (alltså vilda) som finns och att risken finns att folk aldrig lär sig att sommarkatten inte klarar sig själv när de ser andra vildkatter stryka i bostads områden.

Det ultimata hade ju varit att försöka flytta katterna till områden där det finns övergivna byggnader och någon som ger dem mat och håller koll på dem, men det är ju som att välja mellan pest eller kolera.
 
Sv: Nu är hon kastrerad!!!

Jag kan ju tycka att det är fel att låta katter bo inne i stan med alla faror (alltså vilda) som finns och att risken finns att folk aldrig lär sig att sommarkatten inte klarar sig själv när de ser andra vildkatter stryka i bostads områden.

Det ultimata hade ju varit att försöka flytta katterna till områden där det finns övergivna byggnader och någon som ger dem mat och håller koll på dem, men det är ju som att välja mellan pest eller kolera.


Ja, precis. Vad som inte syns är att dessa är ju överlevare. Många, antagligen rent av de flesta dumpade katter dör ju, oftast en långdragen död om de inte får nytt hem. I USA går det snabbare att få dö för dem som skola dö, de har gott om predatorer, t.ex. lösspringande hundar.
Men en hel del klarar sig alltså som hemlösa. De sega, de gatusmarta. Överlevarna.


I en del städer i USA har de ett intressant projekt: TNR:ade vildisar får bo invid polisstationerna, och skötes om utav en frivillig polis. Det är tydligen så, att råttorna undviker katter - även katturin då. Så själva faktum att katter håller sig i närheten av polisstationen gör att poliserna slipper att få gnagskador på sin utrustning.... Liksom att få råttor och möss i sitt närområde....
Detta brukar funka bra och det är aldrig svårt att få tag i frivilliga skötare bland polispersonalen. :)
 
Sv: Nu är hon kastrerad!!!

J Det är tydligen så, att råttorna undviker katter - även katturin då. Så själva faktum att katter håller sig i närheten av polisstationen gör att poliserna slipper att få gnagskador på sin utrustning.... Liksom att få råttor och möss i sitt närområde....

:rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl:

Du och poliserna får gärna komma och tala om det för alla möss som stryker runt i bostadshusen på vår gård, råttorna syster yster har i sina garderober i sitt hus på granngården samt för de möss som tuggat sönder x-antal filtar och täcken i sadelkammaren.

Och vi har inte de mest rumsrena katter som finns. 6 stycken. Den sjuke inne hos mig gick på lådan och la en hög, klev ur och gick och satte sig och kissa i en av mina skor.

Med tanke på det så borde vi inte ha några som helst möss eller råttor här.

Tror inte den teorin stämmer. Man kunde ju alltid hoppas.
 
Sv: Nu är hon kastrerad!!!

:rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl:

Du och poliserna får gärna komma och tala om det för alla möss som stryker runt i bostadshusen på vår gård, råttorna syster yster har i sina garderober i sitt hus på granngården samt för de möss som tuggat sönder x-antal filtar och täcken i sadelkammaren.

Och vi har inte de mest rumsrena katter som finns. 6 stycken. Den sjuke inne hos mig gick på lådan och la en hög, klev ur och gick och satte sig och kissa i en av mina skor.

Med tanke på det så borde vi inte ha några som helst möss eller råttor här.

Tror inte den teorin stämmer. Man kunde ju alltid hoppas.

Våra möss har nog inte heller lärt sig det, en teori jag har är att de dör så unga att de aldrig hinner lära sina bebisar att man ska vara rädd för katter, så vi har en stam ickekatträdda möss:angel:

Jag tänker att första musen blev uppäten precis innan denne skulle börja lära sina barn vett och eikett och sedan hann de precis få bebisar också, ja du vet, så våra möss fattar inte, för i såfall skull det inte finnas ens en mus svans här.

Men, om det inte har funnits katter på ett ställe (eller för den delen, katter som inte jagat) och katter kommer dit, då förvinner de ganska fort, det märkte gubben vi hyrde hus av för några år sedan, helt plötsligt kunde han lägga havren utan att behöva fundera på hur mycket som råttona åt, för där snackar vi råttor av stor kaliber som försvann helt och hållet (och kom tillbaka när vi flyttade).
 
Sv: Nu är hon kastrerad!!!

Javisst, uppgiften om katturin som tillräcklig avskräckare i sig själv är nog överdriven. Vad skulle annars gårdskatterna jaga??? De jagar ju bevisligen. Det är alltså MINST lika troligt att "polis" katterna ifråga jagade OCKSÅ. Det kunde de säkert, det var inga
färsk-dumpade hemmakatter utan vana hemlösingar, ja rent av riktiga feraler.


Att projektet sjösattes var alltså huvudsakligen pga polisens problem med söndertuggade polis-persedlar i dessa svårt råttinfekterade städer. Att hjälpa ferala hemlösingar var bara som extra. Och problemet liksom råttorna försvann. Vare sig de blev uppätna, bortjagade eller ogillade lukten...

Intressant uppgift detta tycker jag. Ofta ses ju hemlösingar som ett problem i sig, ja ohyra.
Projektet visar att de faktiskt gör nytta i sig. Och sköter man om det hela på ett bra sätt, t.ex. via ett bra TNR - så är problemen som katterna orsakar minimala, och nyttan - betydlig.

Sånt TNR kan göras för hela kolonier, och den kan också göras indviduellt hos stall- eller gårdsägare, som TinyWiny har visat. :)
 
Sv: Nu är hon kastrerad!!!

Hur går det, har hon visat sig ännu?
Dom brukar ju hålla sig i närheten när dom blivit kastrerade (bli lite lugnare).
Skickar många rosor också för ditt engagemang!:love:
 
Sv: Nu är hon kastrerad!!!

Nej hon har inte visat sig än, kanske håller hon sig undan från de andra katterna med, man vet ju inte hur de reagerar när hon kom tilllbaka och luktade annorlunda.
Kanske vill hon inte riskera att bli infångad igen och håller sig borta för det.

Hon har ju alltid varit sådan att hon varit borta några dagar för att sedan komma hem och äta så kanske är det så hon gör nu med, hon "vet" ju inte att hon är kastrerad så hon kanske är ute och letar efter sin kompis (ännu en okastrerad hane som jag inte vet vems den är men som har varit synlig här sedan i våras) som är pappa till ungarna, de umgicks ovanligt mycket även när hon inte marsade så det är ju inte otänkbart.

Jag hoppas bara att hon inte letar efter kattungarna utan fattar att de inte är kvar där ute, och jag hoppas att hon kommer vara ute i stallet och iallafall sova och äta där, även om hon gömmer sig när vi kommer dit.

Tack för rosorna:laugh:
 
Sv: Nu är hon kastrerad!!!

Inget påhopp, men en upplysning. Om man har fler än 9 katter över 10 månader så måste man ha tillstånd av kommunen. Nu vet jag iofs inte om alla dina är över 10 månader, så det kanske inte rör dig alls :D
 
Sv: Nu är hon kastrerad!!!

Gud vad roligt att höra! Jag blir så lycklig när jag läser om dig och katten, man fylls av hopp att det finns goda människor kvar här i världen..:)
 
Sv: Nu är hon kastrerad!!!

Hur går det för er därborta? :)

Ja hon vet ju inte sitt eget bästa (enligt mej då), jag har sett henne två gånger sedan hon fick gå ut, men nu har det ju varit minusgrader i flera dagar och hon syns inte till:( jag hoppas hon har hittat något varmt krypin så att hon inte har frusit ihjäl.
 
Sv: Nu är hon kastrerad!!!

Inget påhopp, men en upplysning. Om man har fler än 9 katter över 10 månader så måste man ha tillstånd av kommunen. Nu vet jag iofs inte om alla dina är över 10 månader, så det kanske inte rör dig alls :D

Jo jag vet det och har haft det i tankarna en tid.

Tre av dessa tretton är kattungarna som vi tog in och alla har blivit tingade till vad som känns som bra hem:banana:

Sedan har vi ju två kattungar kvar sedan i somras som fick stanna i brist på bra hem, dessa två är ju än så länge bara 6 månader.

Om nu lilla "vildkatten" inte kommer hem så är de ju tyvärr bara 9 kvar:(

En av katterna i stallet kommer flytta till min bonusdotter med sambo så snart de hittar ett hus, så då blir det ju nio kvar även om vildisen dyker upp igen.
 
Sv: Nu är hon kastrerad!!!

En uppdatering igen!

Hon har kommit tillbaka igen:banana::banana::banana: nu har hon varit hemma några dagar och lyssnar väldigt uppmärksamt när jag pratar med henne istället för som innan vi fångade in henne då hon sprang iväg så fort hon kunde.

Idag gick jag bara några cm ifrån henne utan att hon rörde sig:banana: jag hoppas att hon håller sig hemma nu och att hon fortsätter vara "tal tam".

Hon är givetvis liten och mager fortfarande men pälsen glänser som aldrig förr:love:
 

Liknande trådar

Katthälsa vi har en kastrerad katthona på 4 år. Får vara ute hur mycket hon vill men har ingen kattlucka. Sen i höstas har hon varit inne typ hela...
Svar
4
· Visningar
1 416
Senast: bergstopp
·
Katthälsa En av våra hittekatter eller "jag kom hit och nu bor jag här katt" har haft kronisk snuva i snart fyra år, eller iallafall vad jag vet...
2
Svar
21
· Visningar
7 288
Senast: TinyWiny
·
Övr. Katt Har en 'liten' stallkatt som kallas för Måns. Han är nu ca 6 år gammal men kom till vårt förra stall för 3 år sedan som helt vild, strök...
Svar
3
· Visningar
868
Övr. Katt För igår kastrerade jag min ena dam. Visste att hon var dräktig i 2-3 veckan, och det stämde visade det sig sen. Ringde Rinkebys...
Svar
7
· Visningar
1 005
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp