Nu börjar vi med vårt stall...

_Eva_

Trådstartare
Hola,

För de som vill följa vårt stall- och lösdriftsbygge...

Dikning av hagmark
dikn1.jpg

Dikning och delvis dränering för stallet samt lösdriften. Skall täckas.
dikn2.jpg


Schaktat! Här skall stallet ligga. I bakgrunden ses min ena 20 fotscontainer som just nu tjänar som sadelkammare..
schaktat.jpg


På med markduk, sonen hjälper till såklart!
duk.jpg


Fått till en liten väg och Bärlager börjar komma på...
barlager1.jpg


Fortsättning följer...
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

Bonusbild på sonen som ääälskar detta med att gräva..

axelgrav.jpg
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

Vad skoj att du gör en sån här tråd!!!

Skall följa den med spänning.
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

Vad spännande! Den här tråden ska jag följa!

Vi ska ju också bygga men i den gamla ladan. Plattan är gjuten sen nåt år tebax. Ang. grävmaskin det förstår du väl att din son måste ha en egen ;)
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

Idag har vi grävt ner pengar.

Gårdagens dikning har tagit sig bra. Massorna är utslätade och ett markrör ligger på plats. Litet jord och grus skall på markröret, sedan en grind, så blir det en utmärkt foderplats några meter in i hagen men ändå 50 geggfria meter från stallet.
dikn1-1.JPG


Täckdikningen genom hagen. Vi har lagt i markduk, dränrör och 30 grus.
dikn3.JPG


Samma, fast börjar lägga igen
dikn2-2.JPG


dikn2-3.JPG


Ringde och beställde stallbyggnaden. Vi har valt att köpa en som kommer oisolerad i färdiga block från LövångersBygg.
Grejjerna kommer om tre veckor....:crazy: löd beskedet i telefon. Vi kommer inte att hinna gjuta klart allt innan dess så jag kommer att få senarelägga leveransen.

mer kommer.....
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

kommer att följa med spänning!!:bump:
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

Nu har vi fått på bärlager på hela ytan. Vi använder 0-100 vilket skall packas med en "padda" innan vi kan lägga på 30 gruset.
barlager1-2.JPG


Högar med 30 grus som skall ligga ovan bärlagret och under gödselplattan.
grus.JPG


Idag kom sista lastbilslasset, hittills har vi fått hem;
113 ton bärlager
53 ton 30 grus

Mera dränering och täckdikning för att få undan vatten från plattan och hagar.
dikn4.JPG


Vår tomt är nu ett hopplöst kapitel..... om än ett kul plejs att leka på....
lertomt1.JPG


Men det finns hopp
hopp1.JPG
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

Ang. grävmaskin det förstår du väl att din son måste ha en egen ;)

Stön! Ja jag har förstått det.....

Idag har han stått med inne i grävaren hela dagen, så snällt och lydigt har han gjort allt vår granne Stefan säger...

axelgrav2.JPG
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

Det kommer gå undan med bygget med andra ord. Stall från Lövpånger ser trevliga ut!

Kan tänka mig sonen tyckte det var kul igår. Sambons grävmaskin har också blivit poppis av ett par barn.
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

Ja och de är väldigt prisvärda.

För oss är det inte alternativ att göra annat. Att sätta upp den går på några dagar. Sedan skall tak på.
Därefter kan vi isolera och snickra lite när allteftersom och inte känna att vi har ytterligare ett heltidsjobb förutom dom vi redan har.

En vinter till utan går fet-bort.

Idag skall vi gräva och schakta det sista (hoppas jag) bilder kommer förhoppningsvis ikväll. Sedan måste jag börja ragga kantblock, isolering, armering osv.

mvh Eva
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

Ytterligare en hel dag där vi bokstavligen grävt ner pengar...

Vi började dagen med att ansluta på vår dränering och täckdikning på en den gamla men väl fungerande dräneringen 60 meter ner i hagen. Tyvärr gick tegelröret sönder litet när vi letade med grävaren men vi löste det genom att såga till en plastbit vilken jag borrade hål i som nu ligger över det trasiga.
På med ett plaströr där vi sågat ut för inkommande nya svarta dränslangen.
anslut.JPG


Sedan på med 30 grus och ett varv med markduk, litet mera 30 grus och sedan på med massor fram till trädgården där vi (för att spara några kronor) kommer flytta ut staketet och ha ett öppet dike mellan trädgård och hagstaket.
dikn4-2.JPG


För att slippa igensatt dränering har vi en hemtillverkad sandfälla i öppna diket innan täckdikningen.
dikn4-3.JPG


Därefter påbörjades lerhögarna på vår obefintliga tomt. Tanken är att slänta ut från huset med schatmassorna från stallet så marken inte blir så brant.
slanta1.JPG


mer kommer...
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

Här börjar massorna komma på plats i vår framtida trädgård.
barlager1.3.JPG


Därefter påbörjade vi en väg (eller utökade gårdsplanen kanske är mer korrekt) så det blir lätt att ta sig fram med bil eller traktor till stalldörrarna och lösdriften (som ännu ej är schaktad för, kommer att hamna till höger där skopan ligger).
Duk på.
vag.JPG


Samma "väg" sedd från min blivande trädgård. Börjar komma på bärlager.
vag2.JPG


Här sett från hagen. Stallet kommer att ligga till vänster, Avgränsningen mot trädgården framgår ganska tydligt för att slippa hästar i den.
Vi kommer att vrida duken lite till vänster från "vägen" och lägga på bärlager där för den blivande lösdriften (som kommer att hängas på kortsidan av stallet mot hagen).
vag3.JPG


Min granne tänkte till lite och "fixade" för sonens blivande sandlåda med utsikt över stallet.
Sandlådan kommer ha sol på förmiddagen när det är kyligt, skugga mitt på dagen när det är som hetast. Solen kommer tillbaka framåt fyradraget och han kan leka där hela kvällen.
sandlada1.JPG


Här ses anslutningen mellan vår befintliga gårdsplan och den vi bygger på.
Lertomtens högar äro borta...
lertomt2.JPG


Alles för idag.

Måste rätta mig litet. Det var 117 ton bärlager.

I helgen skall vi vila. På måndag schaktar vi för gödselplattan och får ut sista bärlagret på stallplattan som inte riktigt är i våg.

mvh Eva
 
Senast ändrad:
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

Glömde alldeles...

Inkommande el och vatten!
el.JPG

Det svarta röret är dränslang, som skall ligga runt plattan.
Vi får beställa hem mera. Hittils har vi gjort av med nästan 100 meter för täckdikning/dränering. Jag har räknat lite galet, det räckte bara till halva långsidan på stallbyggnaden.

400 kvm markduk har gått åt, hittills.
 
Senast ändrad:
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

Vad fint det verkar bli! Skoj!

Kan man få komma på studiebesök senare och se hur det utvecklat sig?
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

Japp, det får du. Välkommen! Kaffepannan åker på.
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

Vad ni arbetar och står i :)

Kul att se bilder. Kanske kan de inspirera min sambo att sätta igång :angel:
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

För en okunnig... vad är en "sandfälla" och hur hjälper den dräneringen?
Kul att se era framsteg!:love:
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

Hola,
JAg vet inte vad det kan tänkas kallas, lite egenpåhittat som det är.
Tanken med sandfällan är i alla fall den att den skall skilja av sten osv som kan komma med i det öppna diket.

Det stora röret är nergrävt en bit ner under dikets nedersta punkt.
Så är det ursågat två hål någon cm upp från botten av diket.
Vattnet rinner in i första hålet och grus/sten/sand faller ner på botten i det stora röret innan vattnet fortsätter in i det dräneringsrör som ligger täckdikat.

Poängen är att jag nu kan ta en spade och rensa ur ev sand i sandfällan lite då och då istället för att det far in i dräneringen och täpper till sisådär 30 meter ner i hagen.

Var det en rörig förklaring? Eller fattade du?

mvh Eva
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

Förra veckan när vi grävde drogs vi alla med magsjuka men kämpade tappert ändå.

Helgen inleddes med 39 graders feber och rosselhosta. I skrivnde stund har jag, maken och sonen varit tillräckligt sjuka för att känna att livet inte är rikigt rättvist.
Mitt i bygget lixom.

En gooo granne levererade en rejäs Padda här i morse. Jag var för sjuk för att ens tänka tanken att köra den. Men min snälla Stefan-granne tog sig an den och paddade hela ytan om 120 kvm + lite runtom.

Sen lastade Stefan den åt mig och Goooa grannen kom och plockade upp den.

SAnslöst gooa grannar jag har. Heder åt dem :bow:

Idag landade 8 feta kantelement, isolering, armering mm. Tyvär är jag alltför dålig för att fota och lägga ut idag.

JAg sätter mitt hopp till morgondagen.

Fått sprutt på grannarna att ta ner träd som står olägligt. Här rings Telia och Elverk för samarbete.

mvh Eva
 

Liknande trådar

Anläggning Jag driver en liten hästgård med 3 inackorderingar. Igår blev jag påhoppad av en av hyresgästerna (som tyvärr är en släkting..) om att...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
12 021
Senast: Pilot
·
Trav Hej alla, När jag började fundera på att börja köra häst så googlade jag runt för att hitta lite information.. Tyvärr finns inte...
Svar
17
· Visningar
2 955
Senast: MayGrace
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
2 661
Senast: Alexandra_W
·
Anläggning Hej! Jo nu är det min tur, min familj har köpt gård:love: Och vi flyttar in 1 april:love: Men nu börjar ju tankarna gå på hur allt ska...
2
Svar
31
· Visningar
3 067
Senast: LillaMusse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp