Bukefalos 28 år!

Nu börjar vi med vårt stall...

Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

Bevakning krävs. Såpoperor kan slänga sig i väggen!
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

Knapplån

Intresant tråd :D
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

Hola,
Det har tyvärr inte hänt så mkt.

Vi måste ha tag på mera isolering och än har det varit för kallt för att gjuta.
Vi har bara gjort smågrejjer som inte syns så mkt, men jag kan försöka uppdatera med några bilder på det de närmaste dagarna.

Byggnaden är i alla fall beställd och kommer i månadsskiftet april/maj.

mvh Eva
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

Det skulle vara oerhört intressant med en slutnota när allt är klart också!
Kul att du gör dig besväret med tråden. :bow:
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

Oj va spännande gillade denna tråden :) Hoppas ni snart får fint väder så ni kan fortsätta :) När tror ni för övrigt att ni är klara???
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

Hola,

Efter att ha haft litet stilltje i bygget så har det nu börjat hända litet smått i veckan....

Leveranser.

På måndan dök 19 kolli med isolering upp. 1x2 meter och 6 skivor i varje. De 19 kollina fyllde hela lastbilen.

Tisdagen bjöd på leverans av ladan.

Och idag onsdag kom takstolarna med med tillräckligt kort varsel för att både jag och grannen Anders skulle få halvt frispel och dilerium. Som tur var gick det att lösa.

Bjuder på en bild där vi lastar av paketen med vår lada/stall i byggsats...
lossa1.jpg


Som tur är rymms det bra på vår gårdsplan...
lossa2.jpg


Grannen Anders, aka "Dö-grävarn", har en rejäl lastare. Den lyfter högt och tar nästan 3 ton högst upp.
lastare.jpg


Fortsättning följer........
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

Så idag kom takstolarna.... 13 st a 96kg st
taks1.jpg


Det gäller att hålla tungan rätt i mun.... lasset väger 1248 kg
taks2.jpg


Här står de säkrade mot en av våra 20-fots containers tills det är dags att montera upp dem.
taks.jpg


Delar av isoleringen som kom i måndags.....
isol2.jpg


Grunden där vi småpysslat och finlirat en smula. Här har det börjat komma på litet isolering.
isol1.jpg


Här ses var vi schaktat för gödselplattan....
platta.jpg

Alles för idag!
 
Senast ändrad:
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

Det är så roligt att följa ditt stallprojekt. Jag hoppas det kommer bli jättefint när det är klart. :)
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

nu hittade jag! vad spännande att få följa från start:)

Lycka till med bygget :)
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

:banana: :banana: :banana:

Vad spännandet det är när man själv inte har en aning om hur er "färdig-bild" är!
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

vad är det för stall??? :laugh:
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

Hola,
Det är en byggsats från Lövångers bygg. Vi har båda heltidsarbeten utanför gården så vi mäktar inte med att lösvirkessnickra allt.

Det är bara drygt halva som blir stalldel. Den andra kommer att användas till lite annat.

Såhär kommer byggsatsen se ut när den är uppe..
stall2.jpg

Vi väljer dock att placera dörrar och fönster litet annorlunda. Sedan kommer vi att hänga på en lösdrift under snedtak och glespanel på ena kortsidan mot hagen.

mvh Eva
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

gudars vad snyggt!!!!!!!!!! jag var inne på att köpa lövångers för några år sen men jag flyttade och sålde gården i stället så det blev inte av. Spännande att få höra vad ni tycker då det är klart :) Dom har fina byggnader.
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

Härligt att få följa erat bygge!! :)
Hur mycket är hela bygget beräknat att kosta? om det är okej att jag frågar såklart! :)
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

Klart du får fråga.

Men jag är rädd att jag inte kan svara :crazy: då vi inte tänkt eller kalylerat mer än på en höft, sådär lite mellan tummen och pekfingret.

Generellt för att göra platta brukar ligga på ca 1000/kvm i Stockholmstrakten där vi bor och vår blir 120 kvm så säg 120 tusen för det.
Sen byggnaden stannade på 140 tusen. Så måste den ha tak, då går det väl kanske 20 till.

Jag tror att vi kommer att isolera, där har jag inte tänkt på pengar alls.
Och så skall det väl bli någon form av inredning. Där har jag inte räknat heller.

Sen ett loft, ventilation, el, vatten och sånt.

Det skulle inte förvåna mig om det kryper upp mot en halv miljon innan det är klart.

mvh Eva
 

Liknande trådar

Anläggning Jag driver en liten hästgård med 3 inackorderingar. Igår blev jag påhoppad av en av hyresgästerna (som tyvärr är en släkting..) om att...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
12 090
Senast: Pilot
·
Trav Hej alla, När jag började fundera på att börja köra häst så googlade jag runt för att hitta lite information.. Tyvärr finns inte...
Svar
17
· Visningar
3 028
Senast: MayGrace
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
2 675
Senast: Alexandra_W
·
Anläggning Hej! Jo nu är det min tur, min familj har köpt gård:love: Och vi flyttar in 1 april:love: Men nu börjar ju tankarna gå på hur allt ska...
2
Svar
31
· Visningar
3 161
Senast: LillaMusse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp