Bukefalos 28 år!

Nu ska han bort...:(

Sv: Nu ska han bort...:(

Nej, det är inte värre än att slakta en ko egentligen, därför äter jag inte djur.
Jaha, och vad ger du dina katter att äta då?
Vegetarisk mat?
Eller behöver de att du låter döda djur för för ditt nöje?


Sedan angående ägandeskap, ja då får du väl inte anses äga dina hästar heller.
Jo jag äger mina hästar och håller dem bakom elektrifierat stängsel som de livegna slavar de faktiskt är.

en gratis bondkatt och en fin islandshäst skall man ta lika mycket ansvar för, annars bör man inte ha några enligt mig.
Men jag tar lika mycket ansvar.
Jag avlivar även överblivna hästar som inte håller måttet.
Och tycker att vi skall äta mera häst.
Som på Island där man äter upp alla föl som inte blev som man hade tänkt sig.
Jag ser ingen skillnad på det.

... sedan komma med förklaringar som inte håller något vidare.

Det är olika syn på saken bara.
Och att du inte tycker att det håller betyder inte att du har rätt.
 
Sv: Nu ska han bort...:(

Men varför skriver du då?

Gillar du inte stallkatter?
Eller känner du dig kritiserad?

Ditt inlägg tillför verkligen ingenting.

Därför att ditt resonemang är riktigt vettigt!!

Klart jag älskar stallkatter, vi har haft många genom åren!
 
Sv: Nu ska han bort...:(

Vad består jobbet utav?
Räknar ni hur många råttor varje katt tar per vecka?
Den bästa råttfångaren kan vara den som inte så gärna vill bli klappad av människor. Hur vet du?

Varför inte hålla stallkatter som Inte_ung? Det kan väl ändå inte kännas bra att döda små kattungar och även vuxna? Känns det inte i hjärtat?

Sedan undrar jag hur många som brukar bli överkörda. Det har i tråden låtit som en hel del. Hur kan du med att hålla katter i en sådan osäker miljö i så fall?
Inte släpper du väl dina hästar i en hage där några om året förolyckas? Är det pengarna som gör skillnaden, om dina katter skulle kosta 20" vardera, hur skulle du då hålla dem? Alternativt inte hålla dem alls i en sådan miljö?

Du kan verkligen inte släppa taget va?

Som jag tidigare sagt är det deras jobb att hålla gården fri från råttor och möss. Därtill skall de vara sällskapliga och keliga.

Du antar att jag har en viss katthållning med utgångpunkt från en del uttalande här men vet inte. Det är inte så hemskt som du vill tro.

Nej, jag har inga problem med att avliva katter (oavsett ålder). Enda skillnaden är väl att de inte hamnar på middagsbordet, vilket de andra djuren gör.

Har man tur kan man klara sig utan en påkörning i flera år och rätt som det är går det åt två på en vecka. Och nej jag skulle inte ha samvete att mina hästar går fritt på vägen så en oaktsam trafikant får in dem i bilen i 90 blås. Inte för hästen skull utan mera för att leva med att en människa dött. Så det handlar verkligen inte om pengarna.

//Waern
 
Sv: Nu ska han bort...:(

Det är bra!
Heja! Klart han ska vara kvar. Du behöver bara lära sig att förstå honom bättre och vad han vill säga dig. Och kanske skydda just dyra saker som säng och eventuell soffa med någon plast?
jag har tre katter...och den ena kissar på ställen i huset när hon ser att det finns någonting som är okännt...tillexempel att det ligger en jacka på hennes sovplats helt plötsligt och hon aldrig har sett den..då kissar hon och märker "den hör inte hemma här"..samma katt går jag ut med ibland och efter dom första gångerna jag var ute med henne så kraffsade hon på dörren. och det gör hon fortfarande! din katt vill antagligen ut för att han känner en massa intressantaa dofter när han är ute och för att det finns nya platser att utforska. om du vill att han ska förbli inne katt och sluta kraffsa på dörren så gör bara så här: gå ALDRIG ut med han mer...han kommer att lugna sig efter en tid..det gjorde min katt iallafall..
 
Sv: Nu ska han bort...:(

Jaha, och vad ger du dina katter att äta då?
Vegetarisk mat?
Eller behöver de att du låter döda djur för för ditt nöje?

Vad har det med saken att göra vad de äter?
Katter är rena carnivorer och klarar sig inte utan kött, människor äter kött för sitt höga nöjes skull, utom ett väldigt litet antal som har stora problem med att få upp rätt näring.

Jo jag äger mina hästar och håller dem bakom elektrifierat stängsel som de livegna slavar de faktiskt är.


Men jag tar lika mycket ansvar.
Jag avlivar även överblivna hästar som inte håller måttet.
Och tycker att vi skall äta mera häst.
Som på Island där man äter upp alla föl som inte blev som man hade tänkt sig.
Jag ser ingen skillnad på det.

Ja, folk slutar ju inte äta kött så då kan de väl lika gärna äta häst.
Sedan undrar jag om islandshästarna på Island ägs, när de vandrar runt i hjordar? Jag undrar vad ägarna till dessa hjordar anser om ägandeskapet till dessa hästar.


Det är olika syn på saken bara.
Och att du inte tycker att det håller betyder inte att du har rätt.

Om vi ska hänvisa till vad som är rätt och fel enligt vad man själv tycker så har alla lika rätt eller fel.
Men döda katter i onödan hävdar nog de flesta människor är fel.

Sedan är det ju bra om man faktiskt bemöter argumenten istället för att hänvisa till tyckande och börja skriva om annat.
 
Sv: Nu ska han bort...:(

Du kan verkligen inte släppa taget va?


Oj, jag misstog Bukefalos för ett diskussionsforum. Kanske bättre att bara nicka och hålla med alla? :cool:
Dessutom svarar du inte på alla inlägg riktade till dig, t.ex. mitt första och nu sist MissFidelis.

Som jag tidigare sagt är det deras jobb att hålla gården fri från råttor och möss. Därtill skall de vara sällskapliga och keliga.

Och hur vet du vilka katter som fångar flest råttor som sagt? Det är väl det viktigaste jobbet om de är bruksdjur?

Du antar att jag har en viss katthållning med utgångpunkt från en del uttalande här men vet inte. Det är inte så hemskt som du vill tro.

Jag är inte synsk och kan bara utgå från vad du skriver. Jag tycker det är hemskt att döda katter i onödan, men jag vill tro att alla tar ansvar för sina katter som de kännande individer de är. Jag tycker det är rent ut sagt fruktansvärt att föda upp fler katter än det finns behov för och sedan nacka eller skjuta dem.
När man istället kan ta kattungar utifrån vid behov och de själva lär sig jaktmarkerna antingen på egen hand eller med hjälp av de andra katterna på gården. När man kan kastrera dem så de inte vandrar bort och ge dem vård och omsorg så de aldrig vill lämna gården och känner sig trygga med folket där. Detta kräver inte mycket engagemang alls, ändå väljer du att föda upp katter så det blir överskott för att döda dem när du kunde sett till att de inte fick en chans till att leva från första början.
Rent ut sagt ruggigt, det ger mig kalla kårar.

Nej, jag har inga problem med att avliva katter (oavsett ålder). Enda skillnaden är väl att de inte hamnar på middagsbordet, vilket de andra djuren gör.

Ja, jag tycker det är konstigt, mer kan jag inte säga. Katter är helt underbara djur i rätt händer, levande, kännande och resonerande individer som lever nära sin familj och är en otroligt stor hjälp på en bondgård.
Längre kommer jag inte här märker jag. Vissa människor är födda med mer eller mindre starka spärrar, vissa tycker det är okej att mörda människor, vissa tycker det är okej att mörda friska katter och vissa föredrar att inte döda någon alls när det kan undvikas. Så är världen ...

Har man tur kan man klara sig utan en påkörning i flera år och rätt som det är går det åt två på en vecka. Och nej jag skulle inte ha samvete att mina hästar går fritt på vägen så en oaktsam trafikant får in dem i bilen i 90 blås. Inte för hästen skull utan mera för att leva med att en människa dött. Så det handlar verkligen inte om pengarna.

//Waern


Du säger att det inte handlar om pengarna. Om du säger att du bultar dina hästar första gången de visar upp en olat istället för att försöka jobba bort det så tror jag dig.
Jag kan också säga att det finns en del trafikanter som skulle köra i diket om de såg en katt springa över vägen i sina försök att väja.
 
Sv: Nu ska han bort...:(

Egna erfarenheter.
Det är inte alltid så lätt som man tror.
Jag har genom ett katthem "Adopterat" 3 vuxna och kastrerade honkatter från ett annat stall.
Och det har inte varit helt lätt att få dessa katter att anpassa sig.
Mest för att de letade efter den egna matten och hussen.
Att flytta med egna katter är en sak men att få dem som vuxna är en annan sak.
Att ha kattungar i stallet utan en egen mamma är också svårt.

Vi ger de icke kastrerade katthonorna P-piller för att kunna få en kull om vi behöver.
Alla hanar är kastrerade.
Vi behåller alltid hela kullarna själva.
Och de katter som vi avlivar har blivit sjuka p.g.a. hög ålder.
Just nu så har vi 11 katter.
Varav 6 st som jagar aktivt. En är skadad och 4 st är ungar på 8 veckor.
Här behövs ungefär 7 jagande katter för att hålla undan råttor och möss.

På gården i vår släkt så har de inte dina problem. De skaffar sina katter som kattungar, som sen får växa upp och bli stora med de andra katterna i ladugården. De letar inte efter sin egen matte och husse mer än vad vår katt gjorde när vi köpte henne som kattunge. Stallkatterna behöver inte tränas, de lär sig själva att jaga, förmodligen med hjälp av de andra, vuxna, stallkatterna. Busenkelt, det är bara att skaffa kattungen och sätta den i stallet.

Och det har åtminstone på den gården fungerat i minst 40 år (med undantag för en kort period när de provade att ersätta katterna med råttgift, men det fungerade inte, det blev för mycket råttor då). De har alltid haft ett gäng stallkatter, och sedan man kunnat kastrera katter så har de gjort det. Hålla på med p-piller finns det ingen som har tid till - bonden har ju en gård att sköta, och katterna är ju nyttodjur. Alltså är det mer praktiskt att kastrera dem, då springer de inte bort och får inga onödiga ungar, utan sköter sitt råttfångarjobb som de rena nyttodjur de är.

Varför skulle det vara svårt att ha ungkatter i stallet utan mamma?:confused: Kattungar/ungkatter har det funnits i de flesta stall jag varit ibland, vad skulle problemet vara med dem, menar du? Givet att de är stora nog att klara sig utan sin mamma, men det är ju likadant oavsett om det är en utekatt, innekatt eller stallkatt.
 
Sv: Nu ska han bort...:(

Vad har det med saken att göra vad de äter?

Det har det väl i högsta grad.
Antingen så tycker du att man kan döda djur för att man vill det och tycker att det är praktiskt, t.ex. för att tillverka kattmat till dina sällskapsdjur.
Eller för att man har för många djur, t.ex. för många katter.

Eller så tycker man inte att djur skall dödas för människans nöja alls.
Och då så bör det i konsekvensens namn inte vara kött i din kattmat till dina nöjes-katter heller.
 
Sv: Nu ska han bort...:(

Jag undrar vad ägarna till dessa hjordar anser om ägandeskapet till dessa hästar.
Hästarna anser sig i alla fall inte ägda.
Precis som mina katter inte heller gör det.
Vad jag anser skiter nämligen katterna i.
De gör som de vill i alla fall, för jag har inte stängt in dem.

Sedan är det ju bra om man faktiskt bemöter argumenten istället för att hänvisa till tyckande och börja skriva om annat.
Man hallå är det bara du som får tycka men inte jag?
Du tycker ju en hel massa saker.
Är det mera bemötande då?
Bara för att det är du?
 
Sv: Nu ska han bort...:(

Hålla på med p-piller finns det ingen som har tid till -
Men det tar ju ingen tid alls.
Det är bara att ploppa i pillret en gång i veckan i samband med en av dagens matningar.
Man måste ju i alla fall kontrollera att alla katter mår bra, inte har några skador, ta bort fästingar o.s.v. att då öppna munnen på dem och trycka ner ett piller i gapet tar bara någon minut.
De får mat 2ggr/dag och avmaskas vid behov.
Det behovet måste man ha litet koll på dem för att veta.

Nyttodjur måste hållas i bra skick.

Varför skulle det vara svårt att ha ungkatter i stallet utan mamma? ..... vad skulle problemet vara med dem, menar du?
De problem som vi har haft är att inte aktat sig för hästarna, trasslat in sig i verktyg och maskiner, gått vilse, letat efter mamma, varit ledsna o.s.v.
Det är så mycket trevligare med en hel familj där ungarna får behålla sin mamma under en längre tid.
De katterna har varit mycket mera harmoniska.

Nu så har visserligen de vuxna omplaceringskatterna landat här och de mår jättebra.
Men när en av dem försvann och var borta i 4 månader så var det litet jobbigt.
Vi gillar inte att inte veta var katterna är.
 
Sv: Nu ska han bort...:(

Det har det väl i högsta grad.
Antingen så tycker du att man kan döda djur för att man vill det och tycker att det är praktiskt, t.ex. för att tillverka kattmat till dina sällskapsdjur.
Eller för att man har för många djur, t.ex. för många katter.

Eller så tycker man inte att djur skall dödas för människans nöja alls.
Och då så bör det i konsekvensens namn inte vara kött i din kattmat till dina nöjes-katter heller.

Jag kan släppa ut min ena så han jagar sitt själv, men skillnaden är att han skadar den biologiska balansen etter värre då småfåglar är det han fångar mest av. Min s.k. nöjeskatt har jag inte fött upp själv utan tagit hand om efter att en annan människa dumpat honom på ett nattåg så mitt samvete är rent nog att erbjuda honom kött på tallriken, då han är carnivor och så ledes behöver kött för att överleva. Jag behöver det inte, så jag äter inget men köper avskrädet som kommer efter att människorna ätit sitt. Mer konsekvens i det än att döda honom för att han äter en biprodukt som annars skulle slängas.
Jag sopar upp efter andras misstag så gott det går.

Du snärjer in dig i så många olika saker här i tråden så jag blir alldeles yr i huvudet. Jag brukar tycka du är vettig men om man bara är ute efter att ha rätt och inte bemöter essensen i själva diskussionen så känns det inte så kul att diskutera längre. Jag menar, hur kommer man egentligen från att det är fullt möjligt att inte föda upp långt fler katter än det behövs till att jag inte äter kött och så ledes inte borde köpa kattmat heller?
 
Sv: Nu ska han bort...:(

Hästarna anser sig i alla fall inte ägda.
Precis som mina katter inte heller gör det.
Vad jag anser skiter nämligen katterna i.
De gör som de vill i alla fall, för jag har inte stängt in dem.


Man hallå är det bara du som får tycka men inte jag?
Du tycker ju en hel massa saker.
Är det mera bemötande då?
Bara för att det är du?

Om det vore så skulle jag hellre hålla en monolog men för att undvika förvirring kan det ju vara bra att diskutera om det som diskuterades om från början, dvs. hur man håller katter utan att behöva döda dem i onödan.
Och du med ditt katthållande måste ju uppenbarligen hålla med om det i sak, annars skulle du ha katt på samma sätt som Waern. Som det är nu behöver du ju inte döda några i onödan, och du lyckas ha glada och välmående katter som inte blir skygga.

Saken är ju den att jag blir ganska förvirrad av denna diskussion, jag vet liksom inte riktigt huruvida mitt köttätande har någon relevans i det hela, om jag skulle skrivit att jag åt kött, vad skulle du vilja skriva då?
Något i stil med:
"Aha, dubbelmoral! Man kan ju lika gärna döda katter som kor" och så vore diskussionen slut?

Två fel gör ju inte ett rätt som bekant, hellre inkonsekvens hos människor (äter ko/gris men inte dödar hundar/katter/hästar i onödan) än benhård konsekvens som säger att man kan döda vilket djur som helst. Den ena djurarten tar nog tacksamt emot varje litet avsteg mot synen att alla djur kan dödas godvilligt. Och bidrar i längden med mer empati för den andra arten, tror jag.

Men skriv självklart det du vill så ska jag försöka bemöta det som jag gjort hittills, men då får du leva med att jag blir lite förvirrad när diskussionen vänder riktning.
 
Senast ändrad:
Sv: Nu ska han bort...:(

Jag menar, hur kommer man egentligen från att det är fullt möjligt att inte föda upp långt fler katter än det behövs till att jag inte äter kött och så ledes inte borde köpa kattmat heller?

Enkelt.
Det handlar ju om att du inte tycker att man skall döda djur.
Och att jag tycker att det tillhör det liv som vi människor lever.
Och att katter då hör till de djur som man får döda för att de t.ex. blir för många eller inte passar in.
På samma vis som man dödar för att äta.

Att då hålla sig med husdjur som behöver att man dödar andra djur för att de skall äta känns för mig som hyckleri.
Kan du inte ha kaniner eller andra växtätare som husdjur i stället?
 
Sv: Nu ska han bort...:(

....men då får du leva med att jag blir lite förvirrad när diskussionen vänder riktning.

Jag brukar kunna ha den effekten på folk.
Mitt perspektiv är så stort att många blir yra av det.
Vissa blir då arga på mig men du skall ha en eloge för att du i stället förklarar att du blir yr.
Jag uppskattar det.
Det gör det ju möjligt för mig att förklara mig.
 
Sv: Nu ska han bort...:(

Enkelt.
Det handlar ju om att du inte tycker att man skall döda djur.
Och att jag tycker att det tillhör det liv som vi människor lever.
Och att katter då hör till de djur som man får döda för att de t.ex. blir för många eller inte passar in.
På samma vis som man dödar för att äta.

Att då hålla sig med husdjur som behöver att man dödar andra djur för att de skall äta känns för mig som hyckleri.
Kan du inte ha kaniner eller andra växtätare som husdjur i stället?

Det där med hyckleri håller inte de hemlösa katterna med om.
Och om man tycker att det är viktigt att vara benhårt konsekvent åt hållet att man kan döda alla djur som man vill kommer fler varelser lida.
Jag tror många åsikter som säger att människor som försöker göra något men inte gör allt är hycklare, är ett sorts försvar för vad de själva gör.
Att allt ska vara svart eller vitt hela tiden tjänar inte världen på, gör vad som göras kan i detta nu för att förebygga lidande.
Varför skulle jag skaffa kaniner när människorna fortfarande äter kött och fortfarande kommer slänga avskrapet om det inte görs djurmat av den?
Känns som en högst onödig sak att göra, jag skall tänka om den dagen slakterier läggs ned.
 
Senast ändrad:
Sv: Nu ska han bort...:(

Jag brukar kunna ha den effekten på folk.
Mitt perspektiv är så stort att många blir yra av det.
Vissa blir då arga på mig men du skall ha en eloge för att du i stället förklarar att du blir yr.
Jag uppskattar det.
Det gör det ju möjligt för mig att förklara mig.

Det är ju nyttigt att ha ett stort perspektiv, men du får mer än gärna bemöta de andra delarna jag skrev om i resten av mitt inlägg.
Så får jag se om jag hänger med.
 
Sv: Nu ska han bort...:(

Jag skall försöka.
Först så skall jag bara analysera vad själva känan i det du skriver är.
Du får gärna förtydliga.
 
Sv: Nu ska han bort...:(

Jag försöker igen då.

Antagligen så har vi inte samma inställning till döden.
För mig är inte död något problem.
Bara levande lidande är ett problem.

Jag är inte rädd för döden, varken egen eller andras.
 
Sv: Nu ska han bort...:(

Jag brukar kunna ha den effekten på folk.
Mitt perspektiv är så stort att många blir yra av det.
Vissa blir då arga på mig men du skall ha en eloge för att du i stället förklarar att du blir yr.
Jag uppskattar det.
Det gör det ju möjligt för mig att förklara mig.

Nej, det är inte dina perspektiv som är för stora. Det är din världsbild som är alldeles för svartvit och kategorisk, på ett sätt som gör att man blir alldeles trött av att försöka diskutera med dig, i kombination med att du tror att ditt sätt att leva och dina erfarenheter är de enda giltiga.

Diskussionen blir liksom inte rimlig, och då blir den också ointressant.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 060
Senast: Viva
·
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 761
Senast: Murphy
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 603
Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 162
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bilsätesskydd
  • Valp 2023 -den andra
  • Katter med olika foderbehov

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp