Bukefalos 28 år!

Nu ska han bort...:(

Sv: Nu ska han bort...:(

Du verkar alltid missuppfatta mig på alla sätt som du kan.
Men det är väl så som din världsbild fungerar.

Om jag vill diskutera ett fenomen eller en princip, så tror du alltid att det är min privata princip och kan aldrig se förbi mig som individ.
 
Sv: Nu ska han bort...:(

Att avliva alla oönskade katter är också att minimera lidande.
En död katt lider inte.

Jo, men då är det ju bättre att aldrig sätta dessa oönskade katter till världen för att sedan döda dem. Mamma katt lär säkert bli ganska förvirrad och upprörd om alla ungar försvinner - nackas.
Däremot har jag inga problem med att man skjuter sjuka/skadade hemlösa om man inte kan fånga in dem/rehabilitera dem. Det är att döda för att minimera lidande.
 
Sv: Nu ska han bort...:(

Jag försöker igen då.

Antagligen så har vi inte samma inställning till döden.
För mig är inte död något problem.
Bara levande lidande är ett problem.

Jag är inte rädd för döden, varken egen eller andras.

Men för att döden inte är något problem för vissa så tycker jag inte man kan sätta sig över icke-lidande djurs överlevnadsinstinkter som säger åt dem att leva. Så gott som alla varelser har överlevnadsinstinkter och vill leva, annars skulle vi alla inte kämpa för att fly faror. Och om någon inte lider och inte behöver befrias från något så tycker jag det är hemskt att släcka allt liv i den varelsen helt i onödan.
Däremot ser jag inget fel (snarare rätt) med att befria t.ex. en överkörd men fortfarande levande kanin från sitt lidande.

Fast döden borde väl vara ett problem för dig? Annars skulle du väl inte bli ledsen över att anhöriga gick bort? Eller bry dig om att använda bilbältet?
 
Sv: Nu ska han bort...:(

Däremot har jag inga problem med att man skjuter sjuka/skadade hemlösa om man inte kan fånga in dem/rehabilitera dem.

Men vem skulle ha skyldigheten att rehabilitera dem?
Waern skriver om vilka katter som avlivas:

De som bilförare lämnar lemlästade men levande när de kört över dem.
Slutligen de som hittar hit (till maten) om hösten när sommargästerna flyttat till sina lägenheter.

Det är ju inte Waern som ordnat dessa katter utan andra.
Och att då ta ansvaret för andras dumpade katter kan ju t.ex. vara att ta ansvaret att avliva dem.
 
Sv: Nu ska han bort...:(

Fast döden borde väl vara ett problem för dig? Annars skulle du väl inte bli ledsen över att anhöriga gick bort? Eller bry dig om att använda bilbältet?

Det är inte döden i sig som är problemet utan förlusten.
En katt som ingen vill ha är det ingen som lider av förlust över om de dör.

Och för Mamma katt är det ingen skillnad på om ungarna flyttar eller avlivas.
De är lika borta ur hennes liv oavsett.
 
Sv: Nu ska han bort...:(

Hårt och hårt, snarare ren brist på empati för vissa sorter av djur.
Finns alltid en lätt väg för en viss sorts människor, nacka vuxna katter också - hur lyckas du med det? För varför nacka kattungar, de kan ju knappast ha hunnit med att störa din tillvaro så pass mycket att du dödar dem?

Så här apropå så är jag glad att hästar är så dyra, tänk hur många som skulle slaktas om de lade sig till med olater, men tack och lov híndrar pengarna folk.

Är det detta inlägg du menar att du vill att jag skall bemöta?

I sådant fall har jag klargjort i tråden att vuxna skjuts av och ungar nackas.

Vad gäller kattungar.
Någon gång emmellanåt kan man få en litet för stor kull som tar för hårt på honan. Alt har man tagit en kull för att föryngra när det samtidigt är en olämplig period att sälja överskottet så tar jag bort dem direkt så får hon behålla en eller två.

//Waern
 
Sv: Nu ska han bort...:(

Oj, jag misstog Bukefalos för ett diskussionsforum. Kanske bättre att bara nicka och hålla med alla? :cool:
Dessutom svarar du inte på alla inlägg riktade till dig, t.ex. mitt första och nu sist MissFidelis.
Ja, det är ett diskussionsforum men det är litet tröttande att du i inlägg efter inlägg tjatar på om att vi tar emot skygga katter, eller gör dem skygga så vi måste avliva dem...
Alla våra katter föds här. Och de som inte fungerar tas bort. Vad är det du inte förstår?

Och hur vet du vilka katter som fångar flest råttor som sagt? Det är väl det viktigaste jobbet om de är bruksdjur?
Jag har inte så många katter. Tillräckligt få för att hinna med dem. Just nu har jag några av riktigt bra Råttjägarstam och det märks. Var och varannan dag ser jag dem tugga i sig av byten de tagit.


Jag är inte synsk och kan bara utgå från vad du skriver. Jag tycker det är hemskt att döda katter i onödan, men jag vill tro att alla tar ansvar för sina katter som de kännande individer de är. Jag tycker det är rent ut sagt fruktansvärt att föda upp fler katter än det finns behov för och sedan nacka eller skjuta dem.
När man istället kan ta kattungar utifrån vid behov och de själva lär sig jaktmarkerna antingen på egen hand eller med hjälp av de andra katterna på gården. När man kan kastrera dem så de inte vandrar bort och ge dem vård och omsorg så de aldrig vill lämna gården och känner sig trygga med folket där. Detta kräver inte mycket engagemang alls, ändå väljer du att föda upp katter så det blir överskott för att döda dem när du kunde sett till att de inte fick en chans till att leva från första början.
Rent ut sagt ruggigt, det ger mig kalla kårar.

Jag har hela tiden sagt att jag TAR en kull emmellanåt. Jag har inte kastrerat mina katter. De är de för värdefulla för att göra då de är otroligt bra jägare och lämnar mkt fina och duktiga ungar.
Att ta katter utifrån är ingen hit. Ungar lär sig bäst att jaga av sin mamma. Ser jag till hur mina katter gör när de har ungar så har de nya byten att leka med och tugga på varje dag redan från femte veckan. Mamman tar hem möss, sork och skator vilka ungarna morrande sätter i sig.

Ja, jag tycker det är konstigt, mer kan jag inte säga. Katter är helt underbara djur i rätt händer, levande, kännande och resonerande individer som lever nära sin familj och är en otroligt stor hjälp på en bondgård.
Längre kommer jag inte här märker jag. Vissa människor är födda med mer eller mindre starka spärrar, vissa tycker det är okej att mörda människor, vissa tycker det är okej att mörda friska katter och vissa föredrar att inte döda någon alls när det kan undvikas. Så är världen ...
Lyckligtvis är vi olika för med ditt resonemang skulle jag antagligen ha ett antal kastrerade innekatter. Vad det nu skulle tillföra mig...?


Du säger att det inte handlar om pengarna. Om du säger att du bultar dina hästar första gången de visar upp en olat istället för att försöka jobba bort det så tror jag dig.
Jag kan också säga att det finns en del trafikanter som skulle köra i diket om de såg en katt springa över vägen i sina försök att väja.

En olat som jag kan, har tid och orkar med att fixa till löser jag. Är det inget jag kan hantera så säljer jag hästen billigt till den som kan och vill.
Att fixa problemhästar anmäler sig folk ofta och gärna till men att tex ta emot innepinkande katter vill ingen göra, inte ens om de fås gratis.
Är det ett fysiskt fel så tar jag bort, oavsett katt eller häst.

Jag kan också säga att det finns en del trafikanter som skulle köra i diket om de såg en katt springa över vägen i sina försök att väja.

Det verkar synnerligen osmart att väja ner i diket i 90 blås. Då kan man ju dö!

//Waern
 
Sv: Nu ska han bort...:(

Men vem skulle ha skyldigheten att rehabilitera dem?
Waern skriver om vilka katter som avlivas:



Det är ju inte Waern som ordnat dessa katter utan andra.
Och att då ta ansvaret för andras dumpade katter kan ju t.ex. vara att ta ansvaret att avliva dem.

Det jag vände mig emot var att Waern nackar kattungar som h*n avlar fram helt på egen hand, om de blir för många. Eller om någon redan som liten visar oönskat beteende.
 
Sv: Nu ska han bort...:(

Det är inte döden i sig som är problemet utan förlusten.
En katt som ingen vill ha är det ingen som lider av förlust över om de dör.

Och för Mamma katt är det ingen skillnad på om ungarna flyttar eller avlivas.
De är lika borta ur hennes liv oavsett.

Det är skillnad om man dödar dem som mycket små och mamman fortfarande har mjölk och allt, och att de flyttar stegvis en och en när avvänjningsprocessen nästan är avslutad.
 
Sv: Nu ska han bort...:(

Är det detta inlägg du menar att du vill att jag skall bemöta?

I sådant fall har jag klargjort i tråden att vuxna skjuts av och ungar nackas.

Vad gäller kattungar.
Någon gång emmellanåt kan man få en litet för stor kull som tar för hårt på honan. Alt har man tagit en kull för att föryngra när det samtidigt är en olämplig period att sälja överskottet så tar jag bort dem direkt så får hon behålla en eller två.

//Waern

Det var snarare Missfidelis inlägg om att ungar över en vecka inte får nackas som jag tänkte på. Du svarade aldrig på om du gjorde det eller inte.
Men det jag inte förstår är varför du inte väljer att ha katter på t.ex. samma sätt som Inte_ung eller som Mabuses föräldrar (var det väl?)? De lyckas ju hålla gårdarna råttfria utan att sätta liv till världen för att sedan döda dem, de verkar inte ha några problem med skygga katter eller överskott på desamma.
 
Sv: Nu ska han bort...:(

Det var snarare Missfidelis inlägg om att ungar över en vecka inte får nackas som jag tänkte på. Du svarade aldrig på om du gjorde det eller inte.
Men det jag inte förstår är varför du inte väljer att ha katter på t.ex. samma sätt som Inte_ung eller som Mabuses föräldrar (var det väl?)? De lyckas ju hålla gårdarna råttfria utan att sätta liv till världen för att sedan döda dem, de verkar inte ha några problem med skygga katter eller överskott på desamma.

Miss Fideli och jag skall inte ens försöka diskutera om katter. Men det är enkelt, tänk efter själv. Hur lätt är det att nacka en 12-20 veckors som inte blivit såld?
Tror du på allvar att någon skulle fundera på att ens försöka?

Är det så stor skillnad på I-U´s katthållning och min? Skulle hon ha mera svinn (som inte är riktigt kontrollerbart) så skulle hon antagligen ta litet fler kullar. Då blev hon förmodligen tvingad att ta bort eller sälja en del ungar om hon fick litet för många.

//Waern
 
Sv: Nu ska han bort...:(

Ja, det är ett diskussionsforum men det är litet tröttande att du i inlägg efter inlägg tjatar på om att vi tar emot skygga katter, eller gör dem skygga så vi måste avliva dem...
Alla våra katter föds här. Och de som inte fungerar tas bort. Vad är det du inte förstår?

Det jag inte förstår är hur man lyckas få skygga katter från första början om de föds på gården och därför vänjs vid människor från dag ett.
Jag förstår heller inte varför du tar bort skygga katter när de kanske tar dubbelt så många råttor som de katter du ser oftare.


Jag har inte så många katter. Tillräckligt få för att hinna med dem. Just nu har jag några av riktigt bra Råttjägarstam och det märks. Var och varannan dag ser jag dem tugga i sig av byten de tagit.
Jag har hela tiden sagt att jag TAR en kull emmellanåt. Jag har inte kastrerat mina katter. De är de för värdefulla för att göra då de är otroligt bra jägare och lämnar mkt fina och duktiga ungar.
Att ta katter utifrån är ingen hit. Ungar lär sig bäst att jaga av sin mamma. Ser jag till hur mina katter gör när de har ungar så har de nya byten att leka med och tugga på varje dag redan från femte veckan. Mamman tar hem möss, sork och skator vilka ungarna morrande sätter i sig.

Du kan ju faktiskt ge p-piller tills du verkligen behöver ha en kull (som Inte_ung gör) men har du prövat att ta in katter utifrån och gett dem en chans?
Innekattungar lär sig också att "döda" och fånga byten, skillnaden är att de övar upp sina jaktkunskaper med döda föremål men all deras lek är faktiskt träning för att kunna döda när de blir vuxna. Därför fångade min innekatt 3 fåglar och en näbbmus första dagen han fick gå lös på sommaren (tyvärr!).
Det behöver inte smaka blod för att veta hur de ska göra första gången de ser en råtta, det ligger redan biologiskt i alla katter - ute som innekatter.

Lyckligtvis är vi olika för med ditt resonemang skulle jag antagligen ha ett antal kastrerade innekatter. Vad det nu skulle tillföra mig...?

Kastrerade åtminstone. Det skulle tillföra att du slapp skygga katter, då kastrerade katter oftast lugnar ner sig psykiskt och orkar mer då de slipper löpa, alternativt jaga löpande katter. Den sexuella driften tar bort ganska mycket energi och koncentration och får dem ofta att vandra bort från gården vissa perioder, ibland för alltid.

En olat som jag kan, har tid och orkar med att fixa till löser jag. Är det inget jag kan hantera så säljer jag hästen billigt till den som kan och vill.
Att fixa problemhästar anmäler sig folk ofta och gärna till men att tex ta emot innepinkande katter vill ingen göra, inte ens om de fås gratis.
Är det ett fysiskt fel så tar jag bort, oavsett katt eller häst.

Det är inget fysiskt fel på en skygg katt, det går utmärkt att träna bort det med kastrering och en smula tålamod. Precis som att träna en huvudskygg häst, eller en häst som är rädd för hovslagaren. Men du har alltså tid och orkar med att fixa till liknande olater hos hästar, men inte hos dina katter?
Vad beror det på, om inte pengar?

Det verkar synnerligen osmart att väja ner i diket i 90 blås. Då kan man ju dö!

//Waern

Räcker att ha sina katter vid en 50-väg och trafikanten väjer åt sidan, och det råkade vara ett träd där.
Alternativt redan vid en 30-väg och föraren bucklar till bilen ordentligt, eller får en whiplash skada av att bromsa in kraftigt. Det är sådant man kan orsaka andra människor genom att ha utekatt nära vägar, och då tänker jag inte ens på hur många som skrivit här på forumet och mått psykiskt dåligt för att de kört på en katt. 42 katter per dag dödas i trafiken (och det är bara de som rapporteras), de kan göra ganska mycket skada för människorna så jag tycker det är hänsynsfullast mot både människa och katt att inte ha utekatter om man bor nära större vägar.
Eller åtminstone hålla de kastrerade så de inte motiveras till att lämna närområdet för att jaga efter en parningsvillig katt.
 
Sv: Nu ska han bort...:(

Miss Fideli och jag skall inte ens försöka diskutera om katter. Men det är enkelt, tänk efter själv. Hur lätt är det att nacka en 12-20 veckors som inte blivit såld?
Tror du på allvar att någon skulle fundera på att ens försöka?

Jag förstår inte det här svaret. Nackar du kattungar över en veckas ålder?

Är det så stor skillnad på I-U´s katthållning och min? Skulle hon ha mera svinn (som inte är riktigt kontrollerbart) så skulle hon antagligen ta litet fler kullar. Då blev hon förmodligen tvingad att ta bort eller sälja en del ungar om hon fick litet för många.

//Waern

Ja, det är stor skillnad. Hon dödar inga kattungar för hon är förutseende nog att ta kullar bara när det behövs och är villig att ta hand om alla om nya hem ej hittas.
Mabuses föräldrar är också föredömliga, de här människorna lyckas ypperligt väl med att hålla sina gårdar råttfria liksom de många stall jag varit i som haft kastrerade katter i sig. Allt detta utan att döda några kattungar helt i onödan.
 
Sv: Nu ska han bort...:(

Det jag inte förstår är hur man lyckas få skygga katter från första början om de föds på gården och därför vänjs vid människor från dag ett.
Jag förstår heller inte varför du tar bort skygga katter när de kanske tar dubbelt så många råttor som de katter du ser oftare.

Du har verkligen missförstått något. Var har jag sagt att jag HAR skygga katter? Det är något antagande som någon gjort vilket du verkar hänga upp dig kraftigt på.



Du kan ju faktiskt ge p-piller tills du verkligen behöver ha en kull (som Inte_ung gör) men har du prövat att ta in katter utifrån och gett dem en chans?
Innekattungar lär sig också att "döda" och fånga byten, skillnaden är att de övar upp sina jaktkunskaper med döda föremål men all deras lek är faktiskt träning för att kunna döda när de blir vuxna. Därför fångade min innekatt 3 fåglar och en näbbmus första dagen han fick gå lös på sommaren (tyvärr!).
Det behöver inte smaka blod för att veta hur de ska göra första gången de ser en råtta, det ligger redan biologiskt i alla katter - ute som innekatter. .
Återigen ditt antagande att jag får kullar hit och dit och avlivar dem som det passar.
Jag har flera gånger skrivit att jag TAR en kull emmellanåt. Så självklart ger jag p-piller, annars skulle jag ju ha fem sex kullar om året.

Ja, jag har tagit mig an katter utifrån och det är ingen hit.


Kastrerade åtminstone. Det skulle tillföra att du slapp skygga katter, då kastrerade katter oftast lugnar ner sig psykiskt och orkar mer då de slipper löpa, alternativt jaga löpande katter. Den sexuella driften tar bort ganska mycket energi och koncentration och får dem ofta att vandra bort från gården vissa perioder, ibland för alltid.

Fortfarande är de inte skygga. Och jag har honor då de jagar bäst OCH stannar på gården.


Det är inget fysiskt fel på en skygg katt, det går utmärkt att träna bort det med kastrering och en smula tålamod. Precis som att träna en huvudskygg häst, eller en häst som är rädd för hovslagaren. Men du har alltså tid och orkar med att fixa till liknande olater hos hästar, men inte hos dina katter?
Vad beror det på, om inte pengar?

En häst som är skygg och inte vill vara med mig när jag kommer till hagen ser jag inte så mycket mening med att försöka ändra psyket på eller behålla. Den säljer jag hellre billigt och är av med.

Räcker att ha sina katter vid en 50-väg och trafikanten väjer åt sidan, och det råkade vara ett träd där.
Alternativt redan vid en 30-väg och föraren bucklar till bilen ordentligt, eller får en whiplash skada av att bromsa in kraftigt. Det är sådant man kan orsaka andra människor genom att ha utekatt nära vägar, och då tänker jag inte ens på hur många som skrivit här på forumet och mått psykiskt dåligt för att de kört på en katt. 42 katter per dag dödas i trafiken (och det är bara de som rapporteras), de kan göra ganska mycket skada för människorna så jag tycker det är hänsynsfullast mot både människa och katt att inte ha utekatter om man bor nära större vägar.
Eller åtminstone hålla de kastrerade så de inte motiveras till att lämna närområdet för att jaga efter en parningsvillig katt.

Väjer de här så hamnar de efter en halvmeter i ladan. På andra sidan vägen efter en meter rätt in i jordkällaren eller mjölkhuset.
Vägen är mkt smal och det BORDE vara 30 men det är 50. Vilket få har fattat. De tror det är 90. Värst är stadsjobbande pendlare och sommargäster.

En del grannar efter vägen väljer att ha lösgående höns eller småsvin som matas i vägkanten för att få ner hastigheten.

//Waern
 
Sv: Nu ska han bort...:(

Jag förstår inte det här svaret. Nackar du kattungar över en veckas ålder?

Jag märker det. Bara därför kan du få fundera på det ett tag till...


Ja, det är stor skillnad. Hon dödar inga kattungar för hon är förutseende nog att ta kullar bara när det behövs och är villig att ta hand om alla om nya hem ej hittas.

Jag tar en kull när jag har behov och jag tar hand om de som inte lyckas få ett hem.
Om än på ett sätt som du inte tycker om. Är det bättre att släppa dem vind för våg? Eller dumpa dem någonstans? kanske på katthemmet som är överfullt av katter ingen vill ha?

//Waern
 
Sv: Nu ska han bort...:(

Du har verkligen missförstått något. Var har jag sagt att jag HAR skygga katter? Det är något antagande som någon gjort vilket du verkar hänga upp dig kraftigt på.

Nej, du har ju inga sådana då du skrivit att du nackar dem om du upptäcker att de är skygga som ungar. Men du svarar ju fortfarande inte på om du nackar ungar efter en vecka eller inte, ska jag göra antagandet att du bryter mot djurskyddslagen? Då man inte märker om en katt är skygg innan den är veckan fylld.

Återigen ditt antagande att jag får kullar hit och dit och avlivar dem som det passar.
Jag har flera gånger skrivit att jag TAR en kull emmellanåt. Så självklart ger jag p-piller, annars skulle jag ju ha fem sex kullar om året.

Du dödar dem ju som det passar dig, om det inte passade dig skulle du ju inte döda dem alls?
Och du skriver som att du har dödat katter ganska många gånger då du inte får sålt överskottet pga. fel säsong eller vad det nu må vara, eller om det blir för många för mamman (hur många måste det egentligen vara för en frisk katthona med rätt vård och näring?), eller om någon är skygg som liten, kanske att några är hanar? etc.
Faktum kvarstår att du producerar fler ungar än det finns behov av och dödar de som du inte ser något behov av. Om du ger honorna p-piller och planerar kullarna klokt så förstår jag inte hur man kan behöva döda någon katt alls, då blir det inget överskott.
Hur mycket är emellanåt?

Ja, jag har tagit mig an katter utifrån och det är ingen hit.

Vad var det för några och hur gick det/hanterade ni dem?
Varför lyckas många andra?


Fortfarande är de inte skygga. Och jag har honor då de jagar bäst OCH stannar på gården.
En häst som är skygg och inte vill vara med mig när jag kommer till hagen ser jag inte så mycket mening med att försöka ändra psyket på eller behålla. Den säljer jag hellre billigt och är av med.

Okej, men jag har en sista fråga: Tar du ut veterinären om dina hästar har fått ett större sår, haltar etc? Gör du det till dina katter om de kommer hem med ett större sår eller haltar och behöver exempelvis smärtstillande och vila en period? Vaccinerar du katterna samtidigt som hästarna?

Väjer de här så hamnar de efter en halvmeter i ladan. På andra sidan vägen efter en meter rätt in i jordkällaren eller mjölkhuset.
Vägen är mkt smal och det BORDE vara 30 men det är 50. Vilket få har fattat. De tror det är 90. Värst är stadsjobbande pendlare och sommargäster.

En del grannar efter vägen väljer att ha lösgående höns eller småsvin som matas i vägkanten för att få ner hastigheten.

//Waern

Det låter ju ganska farligt att köra in i en lada eller jordkällare. En far med son i skåne dog nyligen av att ta sig för detsamma.
Synd att det ska finnas idioter på vägarna, men det låter högst vådligt mot svinen och hönsen att ha dem i vägkanterna. Bättre vore väl att höra av sig till kommunen för att be om sänkt hastighet (det antar jag redan har gjorts?), sätta upp varningsskyltar och bygga flera farthinder som gör att man inte vill åka över 30 km/h över dem då de skadar bilen.
 
Sv: Nu ska han bort...:(

Jag märker det. Bara därför kan du få fundera på det ett tag till...

Jag ser att du inte vill få det att framstå som det iaf. Att nacka 12 till 20 veckors kattungar är nog inte lätt för vissa, men om det är det för dig vet jag inte. Däremot tror jag att många nog bryter mot djurskyddslagen och nackar ungarna fram till ca 5-6 veckor.
Du har ju skrivit att du nackar ungar och en av anledningarna du radat upp är att de inte går att sälja, men hur vet man det innan katten är en vecka. Har man försökt då?
Eller att kattungen är skygg från födseln, dessa dödar du också har du skrivit. Detta vet man heller inte innan 1 vecka.
Så du får gärna förklara hur allt hänger ihop.

Jag tar en kull när jag har behov och jag tar hand om de som inte lyckas få ett hem.
Om än på ett sätt som du inte tycker om. Är det bättre att släppa dem vind för våg? Eller dumpa dem någonstans? kanske på katthemmet som är överfullt av katter ingen vill ha?

//Waern

Nej det är absolut inte bättre, men man brukar säga att två fel inte gör ett rätt. Katter från katthem har jag förmedlat många hem till, ungar går åt som smör där. Men ja, det är onödigt att belasta dessa när man själv borde ha ansvarskänsla nog att ta väl om hand om de liv man medverkat till har satts på jorden.
 
Sv: Nu ska han bort...:(

Jag ser att du inte vill få det att framstå som det iaf. Att nacka 12 till 20 veckors kattungar är nog inte lätt för vissa, men om det är det för dig vet jag inte. Däremot tror jag att många nog bryter mot djurskyddslagen och nackar ungarna fram till ca 5-6 veckor.
Du har ju skrivit att du nackar ungar och en av anledningarna du radat upp är att de inte går att sälja, men hur vet man det innan katten är en vecka. Har man försökt då?
Eller att kattungen är skygg från födseln, dessa dödar du också har du skrivit. Detta vet man heller inte innan 1 vecka.
Så du får gärna förklara hur allt hänger ihop.


Om du går tillbaka i tråden så är det Mabuses antagande att osålda kattungar blir nackade.
Och du nyss som skrev att jag påstått att jag nackar de som är skygga som ungar.

Ni är duktiga på att anta saker.

Begränsar jag av någon anledning en kull så gör jag det direkt när de kommit. Sedan får man se vad det blir av dem som är kvar. Är det en lämplig individ så blir den kvar annars säljs den.
De som inte hittat ett hem när de är uppåt 20 veckor får man skjuta av.

//Waern
 
Sv: Nu ska han bort...:(

Om du går tillbaka i tråden så är det Mabuses antagande att osålda kattungar blir nackade.
Och du nyss som skrev att jag påstått att jag nackar de som är skygga som ungar.

Ni är duktiga på att anta saker.

Begränsar jag av någon anledning en kull så gör jag det direkt när de kommit. Sedan får man se vad det blir av dem som är kvar. Är det en lämplig individ så blir den kvar annars säljs den.
De som inte hittat ett hem när de är uppåt 20 veckor får man skjuta av.

//Waern

Mabuse skrev:

Ok, så vilka är de skygga katterna som ni nackar? Osålda kattungar?

Du svarade:
Då och då händer det att jag märker att någon är extremt skygg redan från födseln och då går den ju bort här.

Vilken slutsats ska man dra av detta? Att du inte nackar dessa skygga kattungar? Det är svårt att hänga med i vad du menar när du här ovan svarat på en direkt fråga om vilka katter som nackas.

Du har skrivit att du nackar kattungar (under en vecka då), med lite finare ord "begränsar" kullen.
Men varför döda dessa katter i onödan utan att ens försöka hitta ett hem åt dem?
Vad är anledningarna du nämner?

Jag tycker det är fruktansvärt ruggigt att sätta levande, kännande, intelligenta (djur har en annan sorts intelligens/kommunikation som överträffar vår på vissa områden bara det att vi inte lever i deras värld) individer till världen och sedan skjuta eller nacka dessa.
Varför? När många andra gårdar lyckas så väl att hålla råttorna borta utan att göra sådana här saker.
 
Sv: Nu ska han bort...:(

Du verkar litet vad man brukar kalla Disneyfierad.
Och har fått någon fix idé om att just kattungar inte skall avlivas.

Seriösa uppfödare av både katter och hundar avlivar nyfödda individer som inte uppfyller avelsmålen.
Varför skulle det vara värre bara för att avelsmålen är goda jägare, livskraftiga och naturligt tillgivna i stället för någon fånig rasstandard på ett papper?

Du slår på fel uppfödare.
Rikta din ilska mot verkliga problem i stället.
Som t.ex. övergivna sommarkatter och deras uppfödare.

Bättre att avliva en kattunge än att skapa en sommarkatt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 029
Senast: Viva
·
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 641
Senast: Murphy
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 540
Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 127
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp