Nu ska han bort...:(

Sv: Nu ska han bort...:(

Om du går tillbaka i tråden så är det Mabuses antagande att osålda kattungar blir nackade.
Och du nyss som skrev att jag påstått att jag nackar de som är skygga som ungar.

Ni är duktiga på att anta saker.

Begränsar jag av någon anledning en kull så gör jag det direkt när de kommit. Sedan får man se vad det blir av dem som är kvar. Är det en lämplig individ så blir den kvar annars säljs den.
De som inte hittat ett hem när de är uppåt 20 veckor får man skjuta av.

//Waern

Jag försöker bara dra de logiska slutsatserna av vad du skriver.

Du skriver att ni dödar (nackar eller skjuter) skygga katter hos er. Alltså måste ni ibland ha skygga katter.

Du skriver också att ni inte skaffar några skygga vuxna katter.
Inte heller blir katter skygga av att vara hos er.

Så vilka är skyggisarna? De måste ju finnas, eftersom ni dödar dem?

Eftersom det enligt din egen utsago inte finns några vuxna skygga katter hos er (eftersom ni varken skaffar skygga katter eller katter blir skygga hos er), s måste det ju vara ungarna som är skygga.

Ser du logiken? Det måste ju finnas en källa till skyggisarna på er gård, för hur kan ni annars döda dem? Det går ju inte att döda något som inte finns.
 
Sv: Nu ska han bort...:(

De skygga katterna kanske flyttar dit utan lov och av sig själva.
Varken skaffade eller tillverkade.
Utan av varianten occupanter.
 
Sv: Nu ska han bort...:(

Du verkar litet vad man brukar kalla Disneyfierad.
Och har fått någon fix idé om att just kattungar inte skall avlivas.

Seriösa uppfödare av både katter och hundar avlivar nyfödda individer som inte uppfyller avelsmålen.
Varför skulle det vara värre bara för att avelsmålen är goda jägare, livskraftiga och naturligt tillgivna i stället för någon fånig rasstandard på ett papper?

Du slår på fel uppfödare.
Rikta din ilska mot verkliga problem i stället.
Som t.ex. övergivna sommarkatter och deras uppfödare.

Bättre att avliva en kattunge än att skapa en sommarkatt.

Jag pratar bara om katter i den här tråden för att tråden handlar om katter, om du vill försöka att förlöjliga mina åsikter så gör det inte så uppenbart.
Jag tycker att döda kattungar är ett verkligt problem, lika verkligt som alla andra mord är. Sommarkatter tar jag redan hand om då och då, de har fått leva och mår bra nu i andra hem.

Återigen - två fel gör inte ett rätt. Att justifiera en handling med att det är bättre än något ännu hemskare tycker inte jag håller, det blir lite som att tycka att det är okej att mobba någon psykiskt för det är ett större problem om ungen blir nedslagen och skadas istället.

Dessa avelsmål du talar om är inte pålitliga hos Waern, h*n håller bara honor och har ingen koll på vilka hankatter de väljer. Hankatter har liksom hingstar en väldigt stor roll i hur djurungarnas psyke utvecklas, därför händer det att Waern får en del extremskygga katter från födseln.
Eller att h*n behöver skjuta vissa katter som inte gör sitt jobb.
Det är ett riskspel man bedriver, och priset för det är att många ungar dödas, fruktansvärt onödigt.
När man väldigt väldigt enkelt kan lyckas hålla en gård råttfri utan att döda någon katt eller använda råttgift så förstår jag inte att man ska envisas med att döda levande och kännande individer som gör människan en riktigt stor tjänst.
 
Senast ändrad:
Sv: Nu ska han bort...:(

Waern har skrivit att h*n ibland får extremskygga katter från födseln.

Det behövs hanar med gott psyke för att i största mån försöka undvika sådant och hur vet man vilka katter som honorna väljer att para sig med när det finns många vandrande katter? Eller om en kattunge som växt upp inte parar sig med sin pappa?
 
Sv: Nu ska han bort...:(

Okej då så vet jag din inställning.
Att avlivande av icke önskvärda katter är mord.

Jag är av en annan åsikt och där får vi nog lämna det hela tror jag.

Jag äter kött också - så vi får nog svårt att komma överens om hur djur och deras liv skall hanteras över huvud taget.
 
Sv: Nu ska han bort...:(

Det är väl enklast så.

Med en liten passus, de kan vara önskvärda hos andra människor.
 
Sv: Nu ska han bort...:(

... de kan vara önskvärda hos andra människor.

Det är möjligt.
Men inget som jag vet något om.
Jag behåller ju alla katter själv, för jag vill ha dem.

Kanske att jag skulle avliva ungar om mamman fick väldigt många.
För att det annars skulle slita så på henne.
Fyra räcker på något vis.
 
Sv: Nu ska han bort...:(

Waern har skrivit att h*n ibland får extremskygga katter från födseln.


Nu får du väl ändå ge dig! Det har jag inte alls skrivit. Du hittar ju på och förvanskar sedan det jag säger så det blir något helt annat.

Extremskygga katter är ditt påhitt att jag får/har. Du vill verkligen att din uppdiktade verklighet skall gälla.

Men mår du bättre av det så för all del, se mig som mördare så sover du gott inatt. :grin:

//Waern
 
Sv: Nu ska han bort...:(

Jag försöker bara dra de logiska slutsatserna av vad du skriver.

Du skriver att ni dödar (nackar eller skjuter) skygga katter hos er. Alltså måste ni ibland ha skygga katter.

Du skriver också att ni inte skaffar några skygga vuxna katter.
Inte heller blir katter skygga av att vara hos er.

Så vilka är skyggisarna? De måste ju finnas, eftersom ni dödar dem?

Eftersom det enligt din egen utsago inte finns några vuxna skygga katter hos er (eftersom ni varken skaffar skygga katter eller katter blir skygga hos er), s måste det ju vara ungarna som är skygga.

Ser du logiken? Det måste ju finnas en källa till skyggisarna på er gård, för hur kan ni annars döda dem? Det går ju inte att döda något som inte finns.

Kriteriet för att katter skall få bo här är att de är duktiga jägare och sociala.

De senaste två kullarna vi fått så har vi fått EN kattunge som var litet skygg redan från födseln. Lyckligtvis långhårig och således attraktiv för en stadsbo som innekatt.

Innan dess har vi inte haft några kullar på ganska många år så de skygga katter som du hänger upp dig på är de som vanligen hittar hit när sommargästerna åkt hem till staden.

//Waern
 
Sv: Nu ska han bort...:(

Katter kan reagera på tillex: en ny möbel,ny bostad, ny partner mm genom att protest bajsa på andra ställen än där man vill, det är deras sätt att visa missnöje.Så att avliva är ju alldeles för drastiskt tycker jag.Då kanske man inte skulle ha skaffat sig en katt om man avlivar en katt så lätt för en sån sak. Så tänk på att alltid ha en ren kattlåda (kattsanden Everclean är superbra finns på zoo) Lycka till.
 
Sv: Nu ska han bort...:(

Kriteriet för att katter skall få bo här är att de är duktiga jägare och sociala.

De senaste två kullarna vi fått så har vi fått EN kattunge som var litet skygg redan från födseln. Lyckligtvis långhårig och således attraktiv för en stadsbo som innekatt.

Innan dess har vi inte haft några kullar på ganska många år så de skygga katter som du hänger upp dig på är de som vanligen hittar hit när sommargästerna åkt hem till staden.

//Waern

Ser där, hur svårt var det att förklara? :)

De katter ni skjuter är alltså inte era egna, utan förvildade katter som letar sig fram till er gård? Hur vet ni att de är sommarkatter som blivit övergivna, och inte bortsprungna, men älskade djur?
 
Sv: Nu ska han bort...:(

*kl*
En liten kommentar ang att liv ska räddas in absurdum... Jag hade bilden av att katthem var en fin sak, att det är snällt att omplacera och rädda oönskade katter. Efter att ha samarbetat med ett, och sett hur majoriteten av de omplacerade katterna mår, har jag ångrat mig.

Jag tog hand om två kastrerade hankatter som enl kontaktpersonen skulle vara tama, sociala innekatter. Ena fick de fånga med håv i lägenheten där han tillfälligt bodde innan han kom till mig. Så tam var han:cool: Efter några månader hos mig utan en antydan till att stressa ner eller må bättre så avlivade jag honom. Inget jag ångrar alls, han mådde inte bra.
Den andra hade bott hos fem olika jourhem på tre veckor. Det var knappast för kattens skull han levde! Totalt sönderstressad, pissade över allt, högg när man tog i honom... Han varvade ner betydligt när jag öppnade en kattlucka så han kunde gå ut. Numera är han bara inne för att äta och sova när det regnar. Han är fortfarande mycket rädd för folk. Han kommer få somna in när vädret blir kallare i höst. Han mår INTE bra av att bo inne, och jag skulle ALDRIG utsätta honom för en flytt till. Han får ha denna sommaren för sig, och somna snabbt när det inte är skönt att vara utekatt längre.(har ingen varm loge eller så som han kan bo i).

Det är inte fel att avliva katter, däremot är det fel att utsätta så stresskänsliga djur för den press det innebär att flytta mellan olika hem, enbart av skälet att man ska hålla liv i dem!!

/Migo
som aldrig mer vill ha med katthem att göra. De jag har haft kontakt med är inget annat än djursamlare utan verklighetsanknytning som håller liv i lidande djur för sitt eget samvetes skull.
 
Sv: Nu ska han bort...:(

Ser där, hur svårt var det att förklara? :)

De katter ni skjuter är alltså inte era egna, utan förvildade katter som letar sig fram till er gård? Hur vet ni att de är sommarkatter som blivit övergivna, och inte bortsprungna, men älskade djur?


Förklara vad? Jag tycker jag hela tiden sagt samma sak. Enda skillnaden är väl att jag upplyste om att vi hade en från födseln skygg kattunge på de sista två kullarna...

Nej, det är inte bara katter som letar sig hit som tas bort. De som inte håller måttet tas bort de med. För närvarande har vi en extremt bra råttfångarstam så det har dock inte varit nödvändigt på sistone.

Vems de förvildade och skygga katterna är skiter faktiskt jag i. Hittar de hit och stannar de här blir det problem. Så då får jag lösa dem.

Med somligas resonemang i tråden kan man fundera på hur en så älskad katt ens kan bli bortsprungen? Men där hade I_U en ganska bra fundering.

//Waern
 
Sv: Nu ska han bort...:(

Jag håller med dig i sak.
Men:

som aldrig mer vill ha med katthem att göra. De jag har haft kontakt med är inget annat än djursamlare utan verklighetsanknytning som håller liv i lidande djur för sitt eget samvetes skull.

Jag har fått tre underbara katter via ett katthem.
De omplacerades dock direkt från sitt gamla hem till mig utan att passera några andra hem.
Det var knepigt i början men nu ser vi fram mot många fina år tillsammans.
 
Sv: Nu ska han bort...:(

Nu får du väl ändå ge dig! Det har jag inte alls skrivit. Du hittar ju på och förvanskar sedan det jag säger så det blir något helt annat.

Extremskygga katter är ditt påhitt att jag får/har. Du vill verkligen att din uppdiktade verklighet skall gälla.

Men mår du bättre av det så för all del, se mig som mördare så sover du gott inatt. :grin:

//Waern

Citat:


Ser att I-U redan besvarat en del av frågeställningarna i tråden alldeles utmärkt :bow:

Men kan lägga till att kattungar nackar man och vuxna katter skjuter man av.

Då och då händer det att jag märker att någon är extremt skygg redan från födseln och då går den ju bort här
. Ibland kan man tama till dem genom att hålla på med dem extra så de kan säljas till ett lämpligt hem, men de flesta vill inte ha en skygg kattunge.

//Waern

(10 tecken)
 
Sv: Nu ska han bort...:(

*kl*
En liten kommentar ang att liv ska räddas in absurdum... Jag hade bilden av att katthem var en fin sak, att det är snällt att omplacera och rädda oönskade katter. Efter att ha samarbetat med ett, och sett hur majoriteten av de omplacerade katterna mår, har jag ångrat mig.

Jag tog hand om två kastrerade hankatter som enl kontaktpersonen skulle vara tama, sociala innekatter. Ena fick de fånga med håv i lägenheten där han tillfälligt bodde innan han kom till mig. Så tam var han:cool: Efter några månader hos mig utan en antydan till att stressa ner eller må bättre så avlivade jag honom. Inget jag ångrar alls, han mådde inte bra.
Den andra hade bott hos fem olika jourhem på tre veckor. Det var knappast för kattens skull han levde! Totalt sönderstressad, pissade över allt, högg när man tog i honom... Han varvade ner betydligt när jag öppnade en kattlucka så han kunde gå ut. Numera är han bara inne för att äta och sova när det regnar. Han är fortfarande mycket rädd för folk. Han kommer få somna in när vädret blir kallare i höst. Han mår INTE bra av att bo inne, och jag skulle ALDRIG utsätta honom för en flytt till. Han får ha denna sommaren för sig, och somna snabbt när det inte är skönt att vara utekatt längre.(har ingen varm loge eller så som han kan bo i).

Det är inte fel att avliva katter, däremot är det fel att utsätta så stresskänsliga djur för den press det innebär att flytta mellan olika hem, enbart av skälet att man ska hålla liv i dem!!

/Migo
som aldrig mer vill ha med katthem att göra. De jag har haft kontakt med är inget annat än djursamlare utan verklighetsanknytning som håller liv i lidande djur för sitt eget samvetes skull.

Synd att du dömer alla katthem så lättvindligt, de två jag har samarbetat med kan jag garantera inte sysslar med att a) flytta runt katterna mer än nödvändigt b) ljuger om hur pass sociala de är och c) håller liv i alla katter till varje pris.
Det du har skrivit om är inte försvarbart (hemskt rent utsagt), men var viss om att långt ifrån alla katthem hanterar katter på det där sättet.
Om man bor på gård på landet så går det ju dock utmärkt att ta emot katter själv utan inblandning av katthem då det ofta dyker upp katter i nöd på ett eller annat sätt. TinyWiny här på forumet tycker jag är ett föredöme med sådant.

Sedan, den där katten som fångades med håv, det är inte helt ovanligt att katter är sociala och trygga med bara vissa människor, när andra främmande människor däremot kommer in i bilden så kan en del bli väldigt otrygga och inte alls bete sig på samma sätt som annars. Eller var det kattens "ägare" som ensam försökte fånga den?
Och så undrar jag varför den katten du har ska avlivas till vintern när han kommer in redan nu när det regnar för att äta och sova? Då kommer han säkert in när han fryser också.
Eller tycker du han lider som det är nu?
 
Senast ändrad:
Sv: Nu ska han bort...:(

Citat:




(10 tecken)

Men hallå, nu pratar vi om två olika saker....

Hela tiden har jag förstått det som att du/ni vill göra gällande att mina vuxna katter blir skygga och ifrågasatt det. Alltså hur jag behandlar dem för för att de skall bli det. I nästa stund är de extremskygga.

Det var det jag surnade till över.

Från det till att det föds någon som faktist är skygg eller tom extremt skygg från födseln är ju en helt annan sak.
Läser du senare i tråden så har jag fått en skygg unge på de två senaste kullarna. Det anser jag inte vara särskilt onormalt, katter är olika.

Jag tror ditt största problem är att jag är kattmördare. Och då spelar det inte så stor roll vad jag säger eller tycker.

//Waern
 
Sv: Nu ska han bort...:(

Det går nog inte att diskutera vidare när du inte kommer ihåg vad du skriver, extremskygga var den term du själv valde att använda dig av men du sade sedan att det var ett påhitt från min sida att så var fallet.
Jag har heller inte fått raka svar på flera av mina frågor så jag funderar på att sluta skriva i tråden när man lika gärna kan ropa i skogen.

Hur som helst så tycker jag "då och då" är väldigt lätt att tolka till att det händer ibland, inte att det är sällsynt förekommande, det är snarare någon enstaka gång.

Mitt problem är inte att du är en "kattmördare", det är att du (och andra) föder upp fler ungar än du kan ansvara för och då dödar dessa, må det vara ungar som inte blir sålda - katter som föds i fel säsong (varför ta en kull vid fel säsong, då får du ju räkna med att döda någon/några?) hanar som ni inte vill ha, skygga katter, katter som du tror inte fångar tillräckligt med råttor etc.
En sak är att skjuta lidande katter, en annan att skjuta levnadsglada katter som man själv producerat. Att döda andra för sin egen lättjas skull när det så lätt kan undvikas, många andra råttfria gårdar med kastrerade katter är ju beviset för att man inte behöver ta kullar till den grad att man måste döda ungar, utan kan ta katter utifrån först när behovet finns.
Eller för den delen ge p-piller och ta en kull först när det verkligen behövs, då borde man väl i herrans namn inte ens behöva döda några, jag förstår inte hur man kan få ett överskott på kattungar i sådana fall trots att du skriver att det är så du gör.
 
Senast ändrad:
Sv: Nu ska han bort...:(

Och så undrar jag varför den katten du har ska avlivas till vintern när han kommer in redan nu när det regnar för att äta och sova? Då kommer han säkert in när han fryser också.
Eller tycker du han lider som det är nu?

Han lider av att vara inne när jag är hemma. Nu fungerar det ju bra, eftersom han kan vara ute så mycket, men i vinter, när det blir otrevligt att vara ute 90% av tiden, så känns det inte okej att ha honom så.

Och det var kattens jourhem som fångade honom med håv.

Att jag dömer katthemmen beror på dessa och några till upplevelser. Jag dömer inte alla, men det krävs en del för att övertyga mig om motsatsen. Tyvärr har alla omplaceringsverksamheter jag varit i kontakt med, oavsett djurart, varit likadana. Oavsett mentaliteten på djuren så ska det hållas liv i dem och gärna placera ut dem till vem sjutton som helst som kan skriva under ett papper (med undantag för katthemmet, som vägrade omplacera till någon som erbjöd utevistelse...)

Privat har jag ägnat mig åt välgörenhet i form av omplacerade lägenhetskatter så länge jag kan minnas. Av familjegårdens nu fyra katter är en inskaffad under ordnade former, två är fd innekatter som vantrivdes och en hittades döende i ett dike vid ca 7 veckors ålder. (Jag hittade faktiskt en bild på honom som liten. Tagen ett par veckor efter att vi hittade honom i diket. Jäklar vilket schå vi hade i början, men han lever än idag, åtta år senare. Han är go, om än lite knäpp, våran Kajsa- Bajsa)
Picture.jpg


Av mina egna tre är som sagt en ett räddningsobjekt, och så två små glin som jag faktiskt köpte som små. "Unnade" mig katter utan tung ryggsäck, eftersom det var mina första egna i nya boendet.

/Migo
också jätteblödig vad gäller djurliv, men tack vare många år med tamråttor, insikten att vissa mår bäst av att somna i lugn och ro istället för att leva med stress.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
995
Senast: Viva
·
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 396
Senast: Murphy
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 395
Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 038
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp