Bukefalos 28 år!

Nummer 9 om våra 06:or

Sv: Nummer 9 om våra 06:or

Hoppar inte dels pga, rädsla efter en tråkig avramling för flera år sedan sen så känner jag mig för tung dessutom. Samt att jag aldrig varit en våghalsig hoppryttare och därför kanske stör mer än hjälper vid knepiga situationer:D
 
Sv: Nummer 9 om våra 06:or

Ohh ja jag gör allt förutom att hoppa ;) Men vill att han ska få så varierad motion som möjligt sen hjälper hoppmusklerna till väldigt bra i dressyrarbetet:D

Tanken är att han ska få träna lite på terränghinder senare i år när styrkan kommit.
 
Sv: Nummer 9 om våra 06:or

Det gjorde det för mig nu med när jag kollar från datorn. Tycker inte alls det ser illa ut. Din häst hoppar fint, kanske inte perfekt och lite vingligt men ändå helt ok. Var det er första 120?
 
Sv: Nummer 9 om våra 06:or

Första 120 för iår.
Gjorde två 120 förra året, en med två nerslag och en som jag utgick ifrån då den var alldeles för svår för oss...

Han blir ju väldigt på och tycker, som mot trippeln, att han har full koll och skjuter iväg i bytet...

Det är vårt problem överlag, att han antingen Hoppar sig ur sin samling eller kliver ur den i bytena... Jobbar som Satan på det och han har lätt för att galoppera ifrån sina bakben...

Han har fina språng i kroppen, egentligen! Men jag måste bara få honom mer stark och säker på tekniken! För han får jättelätt bråttom med bakbenen och kniper in dem under sig och då drar han med sig bommarna...

(från senaste hoppträningen) http://www.videofy.me/v/977969
 
Senast ändrad:
Sv: Nummer 9 om våra 06:or

Då tycker jag du ska återgå till det som känns med safe och traggla där tills du känner att han släpper ut sina bakben igen. Som du skriver, en del språng man sett med honom så hoppar han jättefint :)

Filmen från hoppträningen var ju betydligt bättre :)
 
Sv: Nummer 9 om våra 06:or

Absolut, tävlingen var mer en av-checkning för vad som ska till för att sätta säkra nollor så här i början av säsongen eftersom träning och tävling är olika saker.


Allt handlar om att jag ska bli aningens lite mer konsekvent i min ridning hemma, det kommer lösa några av problemen mycket.

Även hoppa mycket teknik-serier för att bygga styrka...
 
Sv: Nummer 9 om våra 06:or

Jag hade bestämt att det inte skulle bli någon fälttävlan. Framförallt för att det tar så himla lång tid och tid har vi ont om:crazy:

Men så säjer Sara igår att det skulle vara kul att testa ft på Rivica.:grin:
Får se hur det blir. Grannen åker ju på ft så jag kanske kan skicka henne med dem.;)
Rivica är lite "korkad" så hon fattar inte att nåt kan vara farligt. Traskar snällt genom vatten odyl och tvekar inte på hinder så hon borde vara lämpad, men dressyrtränaren vill inte släppa ut henne på fälten. Tycker att det är farligt för både häst o ryttare.
 
Sv: Nummer 9 om våra 06:or

Men såklart hon ska gå lite fälttävlan:D! Det är väl jätteroligt att Sara vill testa det lite med henne också!
Hon får låna min annars,hi, hi, lika korkad hon och går glatt genom det mesta;)..

*kl
Det är så tråkigt detta ältande om vädret men vad sjuttsingen, tror jag blir tokig på´t..
Åkte till ridhus i måndags och det vart väl ett ok litet lösgjörande pass. Fick kärringastopp innan en isig backe..inge bra men liten backning så kunde jag sega mig upp..

Utetur idag på stark och ofokuserad pålla och halt som bara den..
Hoppas komma iväg imorgon men det beror ju på vädret:grin:, vår grusväg är knappt körbar med bil och två bekanta har haft rejäla avåkningar pga väglag/blåst/snö..
 
Sv: Nummer 9 om våra 06:or

Förstår att det känns tråkigt..Men sedan så påverkar ju både graviditet och förlossning en kroppsligt och mentalt!

Jag tycker du gör rätt som behåller din fina häst och ge det lite mer tid!!!

Förstår att du känner dig besviken men kan ju vara att du byggt en förhoppning kring hur det ska kännas?

Finns det ingen annan tränare/beridare som kan hjälpa er tillsammans och få Cookie mer mellan ramarna sas?
Sen är väl hästarna lite vinterpigga just nu överlag...

Hade ju min utlånad förra året på foder i ett halvår och jag hoppades få hem en häst som var mjuk och lösgjord och stark och bärig men fick inte riktigt den kännslan och hade nog jobbat lika bra med henne själv, tror jag..:crazy:
Kramar till dig och ge inte upp än!!!

Svarar även Novali:

Ja det blev nog väldigt fel där, jag gick och längtade efter att få rida och byggde väl upp förhoppningarna lite för mycket. Uttryckte mig nog lite otydligt sist ändå.

Jag är inte besviken på hur han blivit riden eller på jobbet som hon lagt ned på honom. Trodde väl bara att han skulle utvecklats mer på de nästan fem månader som gått, men han har inte gjort det och det var det som gjorde mig besviken. Alla hästar är ju och utvecklas olika, det vet jag ju efter att ha utbildat ett flertal (dock hopp och fälttävlanshästar, tror dock inte dressyrhästar skulle vara annorlunda). Cookie har väl inte direkt utvecklats som jag trodde eller hoppades, han kanske skulle blivit hopphäst iaf.

Den största anledningen till att han i så fall skulle säljas är inte heller pga det utan pga att min stackars sambo tröttnat lite på att varje dag vara tvungen att lägga x antal timmar på en hobby han inte ens tycker är rolig, bara för att hjälpa mig.
Jag älskar min sambo och beundrar honom för att han ställer upp och hjälper mig i alla lägen (han har åkt och mockat åt och tagit hand om Cookie i ur och skur utan att jag ens behövt be honom), jag kan inte kräva det av honom hur som helst när han redan jobbar heltid. Nu löste vi detta på annat sätt så att han får några lediga dagar iaf.
 
Sv: Nummer 9 om våra 06:or

Okej! Då förstår jag! Då är det kanske inte fel att sälja om det inte känns rätt och om dom negativa omständigheterna överväger..
Det är toksvårt..
Jag hoppas verkligen du ska hitta en lösning som känns tillfreds för dig.
Snälla sambos ska man vara rädd om:).
 
Sv: Nummer 9 om våra 06:or

Fint men rivningen får nog Sara ta på sig själv eftersom hon har en tendens att styra till vänster på hinder. Rivica verkar iaf ha fått en väldig balans o bärighet i sin galopp, är nog riktigt bra att ni delar på henne!:)
 
Sv: Nummer 9 om våra 06:or

Kanske det, men jag tänker inte ge upp än, tror mycket kändes fel för att jag var så otränad också, det känns ju redan bättre och säljer jag hästen, så vet jag nog inte riktigt vem jag är längre, har ju haft häst i 20+ år. Vi fixar bara så att sambon slipper åka dit och mocka varje dag och medryttaren tar en dag till i veckan dvs 2 istället för 1 dag. Sambon tycker att det är bättre nu, när han inte har det som ett tråkigt (enligt honom) tvång hela tiden över sig... :)

Det är ju fortfarande kul med hästar och att rida, så jag vill ju inte sälja, men visst, ibland känner jag att jag kanske skulle köpt en lite äldre redan utbildad häst istället för en helt grön.

Jag hade ju inte planerat att få barn när jag köpte honom heller...
 
Sv: Nummer 9 om våra 06:or

KL

Vill bara lite snabbt flika in att idag har jag haft ett helt sjukt galet underbart bra ridpass på min B!!!! :D :D :D :D :D Tjoho!!!
 
Sv: Nummer 9 om våra 06:or

Sedärja....:), vad roligt att du äntligen är på G.

Kl
Här blev det lite klättring ikväll och jag tyckte minsann att det bet lite i kinderna :crazy: och när jag kom tillbaka till stallet var det 14 minusgrader. Aaaa, jag tror jag blir tokig, tar det aldrig slut....:mad::mad:
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 396
Senast: Miiikaela_
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
1 730
Senast: Shixle
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
782
Övr. Barn Är det bara jag som ställer mig undrande till nyttan av all denna ledighet från skolan? Jätteskönt för barnen att få avbrott ibland, men...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
8 072
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp