Bukefalos 28 år!

Nummer tolv om våra 06:or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag provade släppa ihop mina idag. Det gick inte alls. :( Rino har ingen aning om hur man beter sig med andra hästar eller hur man pratar hästspråk och efter att ha stått och sett väldigt mild och blid ut ett bra tag så flippade han totalt och jagade min gammelman i rasande fart runt runt. Det var helt sjukt!
Stråla gick det bra med det var bara på Leffe som attacken var inriktad, Stråla försökte flera gånger gå mellan och rädda gammelman men det hjälpte inte. Jag försökte avbryta med en pisk i ena handen och en pinne i andra men inte, tillslut hoppade min kompis in mitt mellan dom och vrålade så Rino liksom ploppade tillbaka till verkligheten igen.
Helt sjukt vad dom sprang och vilken panik på stackars Leffe :(. Han var helt förstörd en lång lång stund efteråt, riktigt traumatiserad.
Tack och lov skadade sig ingen förutom lite tuggmärken i rumpan på Leffe. Så här i efterhand tänker man på vad som hade kunnat hända i allt kaos. Och vilken tur ändå att dom trots panik och kaos har sån respekt för tråden att dom inte bara for rakt ut. hur hade det slutat då.
:(

Så nu måste jag fundera på vad som händer härnäst och prata med Rinos ägare. Så himla tråkigt. Jag vill verkligen inte lämna tillbaka honom...
 
@Marvin Välkommen:)!

Hmm..vet i fn om jag ser något eller ser i syne på Bellona..Tog en liten skritt och trav runda idag och känner ingenting:confused:. Red i en friare form då och släppte ut på tygeln ordentligt men, ne, inte något som känns orent.
Eftersom inte kompisen och jag tyckte oss se något i lördags men jag inbillade mig igår så är det kanske förmodligen just så.
Min tes är att hon har en liten stelhet och när jag sjutsat igång henne på dessutom ojämnt underlag i hagen så markerade hon något?


Lite bilder på Loppan och barnet. Dom blev inte så lysande men faktiskt såg det helt ok ut. Mycket fokus på att inte hamna bakom lod och mjuka övergångar.
Hon har överlinjen som gud glömde någonstans men ända sättet att hitta den är lite ridjobb och protein. Men hon är ju mamma också även om hon verkar gilla att småjobba lite igen:)!
11921776_1002766849744834_1678741307608287123_o.jpg

11950428_1002768029744716_2505484436878226120_o.jpg

11921857_1002768526411333_2320396529582166794_o.jpg
 
Senast ändrad:
Vad tråkigt @SkorpSmulan att han inte har hagvett och ettikett..Men du vill inte/kan inte ha dom delade?
tur att det inte hände något iallafall!
Hade en vit ponny som var ilsk som en bålgeting mot kompisens häst när vi släppte ihop men sen var dom värsta radarparet.
Men det är klart inte kul om gammelhästen blir påverkad..
Jag vill ju iof gärna slippa ha ensamhästar som går själva men för tillfället så får ponnyn gå själv och banta, han ska ju förmodligen gå ft om två veckor, lär väl bli hängande på något hinder för magen tagit i dock:crazy:..

Å in till Loppis å föl vill jag inte släppa in något än..
 
Senast ändrad:
Vad tråkigt @SkorpSmulan att han inte har hagvett och ettikett..Men du vill inte/kan inte ha dom delade?
tur att det inte hände något iallafall!
Hade en vit ponny som var ilsk som en bålgeting mot kompisens häst när vi släppte ihop men sen var dom värsta radarparet.
Men det är klart inte kul om gammelhästen blir påverkad..
Jag vill ju iof gärna slippa ha ensamhästar som går själva men för tillfället så får ponnyn gå själv och banta, han ska ju förmodligen gå ft om två veckor, lär väl bli hängande på något hinder för magen tagit i dock:crazy:..

Å in till Loppis å föl vill jag inte släppa in något än..
Helst vill jag ju inte ha ensam häst men det stora problemet är att jag har lösdrift och bara en ligghall. Har dock två vinterhagar så jag får väl helt enkelt bygga ihop något åt honom.
Hans beteende var sjukt faktiskt. Jag tror att hästar löser det mesta men det där var något utöver det vanliga. Helt rabiat och som i trans.
 
Jag håller med! Han är jätteduktig för att vara 4 år! Det gäller nu att inte fastna i detta så han fortfarande ser ut som 4 år när han är 6 år, det är väldigt lätt att hamna i den där unghästridningen så jag hoppas att du har någon som sparkar på dig att gå vidare @happyrider !
 
Jag är så glad att jag har fått tillbaka min gamla häst som läromästare till mig själv, särskilt när jag själv utbildat honom. :D

Det är sååå lätt att rida helt plötsligt även om det var ett helvete att utbilda honom.. men när man sitter och galopperar och bara tänker sig dit man vill och ska göra och det går så lätt så lätt.. har glömt bort hur lätt på foten han faktiskt är.. har ju haft mina ångvältar och stora dundrar ett bra tag nu.. Men mest roligt är det hur han kommer ihåg alla signaler för allt och att vi är lika synkade nu som sist jag red honom typ 2012. Sen är han ju inte så stark efter att bara ha gått i en hage i evigheter, men han är ju och har alltid varit väldigt lättränad som tur är och har ju hämtat upp sig helt makalöst på dessa 5 veckor som jag ridit nu. Men han orkar inte ha sina egna åsikter om allt än, men dom kommer nog snart tror jag :p

Och lilla mörka grå har helt plötsligt blivit typ 2 meter eller nått.. HELVETE vad han har växt helt plötsligt, på alla håll O_o Han var ju lite överbyggd i somras men har växt i kapp sig på den senaste månaden.
Vi ska på programridning i morgon och rida LB2.. i nya dressyrsadeln, blir spännande då jag aldrig ridit lilla grå i den ;) På onsdag är det dags för hoppträning och på söndag blir det terrängträning. Skulle ju även tävlat 1 meter på fredag på hemmaklubben men dom börjar kl 12 så det går inte då jag jobbar natten innan.. hade funkat om dom hade börjat kl 9 men kl 12 då är jag helt medvetslös...
 
Jag håller med! Han är jätteduktig för att vara 4 år! Det gäller nu att inte fastna i detta så han fortfarande ser ut som 4 år när han är 6 år, det är väldigt lätt att hamna i den där unghästridningen så jag hoppas att du har någon som sparkar på dig att gå vidare @happyrider !

+ @Maui Vad glad jag blir! Det har verkligen inte varit spikrakt med denna hästen.
Vi pratade exakt om det på träningen sist @fio just det här med ökade rimliga krav. Att spänna bågen lagom mycket och lagom fort. Jag har en mycket duktig tränare som hjälper mig:up:.
 
Lite trav också.... :o



Hoppas nu inte filmen knackar....

Vore hemskt synd om du skulle lämna tillbaka din fina kille @SkorpSmulan .
Har fått känslan av att ni trivs ihop.

Han är jättefin:heart och jag vet ju att du fått kämpa en del men du är skitduktig tycker jag:)!
Härligt med en duktig tränare också där du verkar kunna ha en bra dialog och plan:up:!

Tjolahopp, nu ska jag strax ut å motionera vår ponny och sen ta Bellona lite på töm!
Vädret är ju helt underbart så skynda, skynda innan jobbet i eftermiddag:D!
 
Superfin men filmen hackar för mig med, hatar photobucket, kan du inte lägga på tuben istället? @happyrider. Tycker du gör ett kanonjobb med honom, lite mer framför skänkeln kan du öva på, så fort han slår upp med huvudet är han bakom hjälperna o då gäller det att kicka på framåt tills han är framme igen.

@SkorpSmulan Det där är ju jättevanligt när man släpper ihop en valack med ett sto o en annan valack? Han fajtades ju om tjejen och fattade väl inte att din gammelgubbe inte var ett hot. Ta ut Stråla nästa gång du provar igen o låt valackerna gå ett bra tag ihop med tjejen på andra sidan staketet. Förhoppningsvis löser det problemet men är ingen garanti då en del valacker inte klarar att gå ihop i blandad hage.
 
[QUOTE="Novali01, post: 17123490, member: 31 @Novali01

@SkorpSmulan Det där är ju jättevanligt när man släpper ihop en valack med ett sto o en annan valack? Han fajtades ju om tjejen och fattade väl inte att din gammelgubbe inte var ett hot. Ta ut Stråla nästa gång du provar igen o låt valackerna gå ett bra tag ihop med tjejen på andra sidan staketet. Förhoppningsvis löser det problemet men är ingen garanti då en del valacker inte klarar att gå ihop i blandad hage.[/QUOTE]

Så enkelt är det inte. Det där var verkligen inte vanligt beteende. Det går nog inte att förstå när man inte sett det.
Provar igen?
Jag tänker aldrig mer utsätta Gammelman för det igen.
Han har för den delen gjort likadant mot en annan valack förut utan ston inom räckhåll på flera kilometer.
 
Stackaren. Han verkar ju inte ha fått lära sig vanligt hästspråk/hästvett då. Klart jag förstår om du inte vill utsätta din gamla häst för nåt sånt igen, hur gick han ihop med sina gamla stallkamrater eller har han gått själv förut?
Jobbigt för dig också iaf men bra om du kan lösa det med ytterligare en ligghall.
 
Stackaren. Han verkar ju inte ha fått lära sig vanligt hästspråk/hästvett då. Klart jag förstår om du inte vill utsätta din gamla häst för nåt sånt igen, hur gick han ihop med sina gamla stallkamrater eller har han gått själv förut?
Jobbigt för dig också iaf men bra om du kan lösa det med ytterligare en ligghall.
Nej han har nog inte det.
Så här såg det ut i 10-15 minuter tills han bara blev som förbytt.
dsc_1051_55edf6fcddf2b355cfc356c2.jpg

dsc_1066_55edf702ddf2b33834b92fc6.jpg

Helt ur det blå. Inte ens en förvarning.

Jag hade förberett det hela länge och låtit dom hälsa flera gånger under de 6 veckor han varit här. Dom har hälsat över tråden och då jag har pysslat om dom har dom stått brevid varann och dom har hälsat och nosat och det har ALDRIG varit ens ett suröra från nått håll. Inte en enda gång.
Sen fick dom gå i hagarna brevid varann, tråd i tråd för att lära känna varann så.


Sen han kom till Sverige för ett år sen har han gått själv förutom ett försök till hopsläpp då han tydligen betett sig likadant.

Det är ju så tråkigt för honom att behöva stå själv men om man inte kan bete sig så får det bli så.
 
Ja ok, skulle ha frågat det i mitt förra inlägg, dvs om han var import och om han då gått som hingst länge? Då har han ju aldrig fått lära sig hur man beter sig och det blir nog svårt att lära om. Kanske bara med 1 kamrat men det är ju inte aktuellt i ditt fall.

kl
Igår var en sån där bra hästdag!:heart Red först Irländaren i paddocken, hade lagt ut bommar hit o dit så han inte bara kan laffa iväg med sina långa ben utan måste bromsa o tänka sig för. Jetejobbigt tyckte han..:yuck: Kul tyckte jag!:bump: Sen en lååååång tur i skogen med lilla Harriet, hon är verkligen som en köttbulle att sitta på jämfört med honom. :crazy: En köttbulle med attityd.:sneaky: Men jag har blivit betydligt tuffare av att rida honom också, hon får foga sig mycket mer nu o det känns att hon gillar det.
 
Ja precis, stackarn.
Kanske sen när Gammelman inte finns mer. Jag vågar inte prova sätta honom med shettisarna heller, dom hinner ju inte undan om han flippar på dom.
 
Tömkörde den vackra vita idag och när han inte riktigt förstod att jag bara ville att han skulle lunka på framåt så började han piaffera och en annan gång började han med sin spanska skritt, den tar han till oftast när han inte förstår.
Himla häftig häst fast jag tycker nog att piff och puff är lite överkurs just nu :)
 
@SkorpSmulan Han är i vilket fall otroligt vacker:love:!
Hoppas du ska få till en fungerande lösning:)!

Red ut idag en liten tur på Bellona! Mysigt i det underbara vädret. Tog en liten vänd i padocken sen också. Hon känns jättefin. Kommer väl dock inte till sin rätt när man ej rider aktivt. Vill vara lite försiktig även om jag inte tror att det är någon fara.

Tänkte på det häromdagen..Vad olika dom är hon och Loppan med vissa saker. Tänk om man kunde blanda vissa saker i båda, såå himla perfekt det skulle vara;).
Bellona har ju ett stort och sviktande steg men det saknas lite energi..
Kanske iof något vi lär oss at hitta tillsammans.

Loppan har ju en himla energi och är ganska lyhörd för mina hjälper men blir lätt springig och lite stickig i gången.
Men hon är härlig, min arga röda. Eller båda såklart. Snälla som attan men Loppisen är nog lite mer ettrig, kan kicka rejält mot andra hästar mm men går å andra sidan nästan genom eld för sin ryttare.
Bellona är "värdigt" snäll på ett fantastiskt mjukt sätt men lite klurig när hon inte vill något eller förstår..

Lilla Rut har jag inga bilder på nu men påminner om en ädel fast överbyggd grävling..
( Fäller nu och snart tittar det fram en betydligt mörkare skönhet än jag trodde..)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
64 65 66
Svar
1 301
· Visningar
51 060
Senast: Soffan74
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 124
Senast: DeCloe
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
250
· Visningar
19 641
Foder & Strö Jag vet att det finns gamla trådar om detta ämnet. Men jag startar en ny ändå. Min kille har lite fri fekal vätska, det har faktiskt...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
12 875
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp