Nummer tolv om våra 06:or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad @tuaphua att du känner sådan skillnad:)!
Jag gjorde ett bettbyte till Bellona. Ett tvådelat tjockt bett med fasta ringar. Ååå, vad hon gillade det.
Fast dom flesta rekommenderar ju tredelade för att inte bettet ska gå upp i munnen. Får väl leta efter ett tjockare tredelat?

@Anyo Grattis! Så fint det ser ut:)!!!

Tvådelat är absolut inget dåligt bett i sig! En del hästar har väldigt låg gom. Då tex kan tvådelat lätt peta dem i gommen.
Men väldigt många kan gå utmärkt på det!

Man vill bara kika i truten så att det inte slår upp om man tar i det och så klart att det inte är för långt.

Men IOM att du redan testat och hästen känns fin på det tror jag risken är liten att det skulle åka upp i gommen på henne.
Du lär märka om hon skulle få ont av det. Då reagerar de vid tygeltag i framför allt båda tyglar ihop.

Kör på du skulle jag säga!

@Maui
Fy vad trist! Hoppas du är ok i kroppen!
 
Bosse o jag har varit ute på äventyr igen. Denna gång var han lite väl glad under dressyrmomentet, man får visst inga extrapoäng för bocksprång o kosparkar??:confused: Hoppningen var ok men hade ner 2, dock bjöd han för första gången själv o vi är på rätt väg.:banana: Till terrängen var han pigg o glad o vi travade runt, skrittade några steg o skulle börja galoppera när en häst kommer mot oss o det bara small till när Bosses överenergi exploderade!:eek: Rätt upp i en capriol o sen flög han iväg...de första 2 varven tänkte jag, galoppera då häst-jxxxl så du springer av dig men se det var helt fel metod på mitt lilla "fullblod". Han exploderade ett par ggr till mitt i galoppen o då fick jag nog. Tänker inte slå mig halvt fördärvad igen pga en unghäst utan jag skuttade av när jag fick stopp på tåget, sprang o hämtade longerlinan, linade tills det var 3 minuter till start, hoppade upp, leddes till fållan och red sen en fin nolla på hinder med mina tydligen konstanta ynka tidsfel...:D
Han var iaf superfin i terrängen, så himla käck på allt även om man alltid kan önska sig lite mer av mångt o mycket, t ex drar han sig åt vänster när han vill mäta avståndet fram och vi slåss lite om vänster bogens placering. Jag har för korta tyglar, han behöver ha ut halsen mot hinder osv osv men vi har ju kommit en bit på väg på de 2 månader vi kamperat ihop...

Hoppbilder som snälla @thoora tagit på oss:

Bosse%20hoppning%20aringkerbo%202015_zpsk8yn1mks.jpg

09-1569.jpg

Härligt det ser ut! Du är rätt lik en tränarkollega tycker jag. Dressyrkärring dock.. ;)

Ni grejar snart dressyren lika bra med!

@pollyp
Sånt händer! Självklart vill man att ens djur ska få ha sällis. De är ju flockdjur.
Ibland tar saker illa, ibland går det bra.
Även om man är försiktig och djuren snälla och mångåriga hagpolare kan de råka skada varann.
Ha inte dåligt samvete!
Hoppas hon kryar på sig fort!

@SkorpSmulan
Kul att ni kom iväg och Stråla skötte sig så fint!
Trist med övrigt trassel. Men kul att ni fick komma iväg och att fröken gjorde det så himla bra. :)
 
Men det är ju sånt som händer, @polly p, väldigt surt när träning o tävling får ställas in men inte behöver du ta isär dom för det. Om hon inte har nåt sår där så kan du säkert avvakta o se vad som händer men hon bör ju bli ohalt inom några dagar.
Jo, visst är det så:). Jag tror gärna det värsta. Smörjer med compagel, utevistelse och vänta å se.
Hon ser betydligt bättre ut idag!
Jädra trist bara att det strular med vårat lag..
Men, men..Jag kan inget göra! Vill inte rida nu. Har bara så svårt att se någon orenhet, ena stunden tycker jag si och andra så..
 
Jo, visst är det så:). Jag tror gärna det värsta. Smörjer med compagel, utevistelse och vänta å se.
Hon ser betydligt bättre ut idag!
Jädra trist bara att det strular med vårat lag..
Men, men..Jag kan inget göra! Vill inte rida nu. Har bara så svårt att se någon orenhet, ena stunden tycker jag si och andra så..

Skönt att hon ser bättre ut!

KL

Vi ska prova släppa ihop min kille med en frieser-valack som flyttat in i veckan. Den verkar himla snäll och de har gått bredvid varann nu några dygn.
Hoppas det funkar!

Lill-pys fick behandling av pojkvännen igår. Han har aldrig blivit kiropraktad förr och är ju rätt reserverad mot främlingar. Men han gillar killen och var riktigt duktig och lättbehandlad. Kul! Så nu är det mesta efter bettfelet åtgärdat i pålles kropp. Nu ska han bara stärka sig korrekt också. :)
Killen kände att jag varit och pillat lite i de låsningarna som fanns med träningen. För de satt inte så hårt som det gör annars.
Men nu slipper jag greja med lossandet själv och sparar en massa tid sas. Jag kan börja det uppbyggande direkt och inte bara gneta med att få loss kroppsdelar ett tag till.
Han är enligt killen otroligt känslig och otroligt rörlig. Absolut den svåraste typen häst.. Haha.. Jo, jag vet.. ;)

Efter behandling gick vi på en lång prommis. Sen tog jag honom för hand lite piano och sen testade jag honom i lina några varv.
Det var en fantastisk skillnad! Jätteroligt!
Hästen kändes nästan unghästsladdrig iom att han inte riktigt kände igen sin balans mer.
Men det ska bli kul att testa rida på honom imorgon!
 
@polly p Hur är det med Bellona nu? Hoppas hon är ok.
@Novali01 Hur många hästar har du och vilja rider du själv. Vad händer med Harriet?@tuaphua Jag skulle också vilja ha någon som kunde behandla hästarna här hemma. Vi tar hem en som masserar o går över med biolight nästan en ggr i månaden till irländaren då hon har speciell rygg. Hänger på med Rivica lite få och då. Nästa gång ska hon kolla min sadel. Jag hamnar till vänster. Kan vars att den behöver stoppas om?
Nu har jag det lyxigt o jobbar halvtid. Hinner rida mycket och idag fick jag sällskap av dotterns pojkvän på två ridturer. Han är duktig o modig så det blir bra motion för hästarna.
 
Jag rider både Bosse o Harriet men hinner inte rida mer än 1 per dag, jobbar ju från halv 8-1630 i annan stad. Om jag inte hade barn som måste få middag kunde jag klämt in bägge på en kväll men det funkar ju inte. Tösen jag tränar rider med ut 2 ggr per vecka så då får jag bägge motionerade och på helgerna rider jag såklart bägge två. Sen har jag en 2-åring som vi ska sadeltämja så fort tävlingssäsongen är slut! Har inte tid eller lust med skador när jag ska tävla och unghästar är ju som dom är...
Harriet har tävlat lite dressyr och en hopptävling, meningen är att hon ska tävla mer nu i höst men jag håller mig till irländaren. Mitt ben klarar bara vissa påfrestningar fortfarande och då väljer jag att tävla honom.
 
@polly p Hur är det med Bellona nu? Hoppas hon är ok.
@Novali01 Hur många hästar har du och vilja rider du själv. Vad händer med Harriet?@tuaphua Jag skulle också vilja ha någon som kunde behandla hästarna här hemma. Vi tar hem en som masserar o går över med biolight nästan en ggr i månaden till irländaren då hon har speciell rygg. Hänger på med Rivica lite få och då. Nästa gång ska hon kolla min sadel. Jag hamnar till vänster. Kan vars att den behöver stoppas om?
Nu har jag det lyxigt o jobbar halvtid. Hinner rida mycket och idag fick jag sällskap av dotterns pojkvän på två ridturer. Han är duktig o modig så det blir bra motion för hästarna.

Ja, det är super! Jag brukar inte använda mig av kiro på hästarna annat än om de varit konvalecenter. Men nu när han finns här och min häst ju faktiskt hade låsningar efter vilan och bettfelet så var det skönt att slippa hålla på och böka med att ta igenom det med träningen. det hade ju tagit mycket längre tid och en del mer slitage på min egen kropp.
Just pojkvännen är den som lyckats behandla mig bäst och den enda jag använt på häst även innan vi blev ett par. Så det slumpade sig ju himla fint att det blev just den mannen, att vi har samma åsikter och tänk och kan respektera den andres kompetens inom dennes fält. Sånt där kan ju bli struligt ibland om båda är i branchen och man inte riktigt håller med om hur den andra tänker. :P
Han har en maskin också som vi ev ska testa på hästen sen. Men nu vill vi kika hur den här kiropraktiska delen påverkar och utvärdera det först.

Har du "bara" en sadel till Rivica? Tänkte om du hamnar snett i både hopp/dressyr?
Har hon svårare att ställa/böja åt något håll? Hamnar du snett på rakt och böjt spår?

KL

Min korv har fått sällis av friesern nu. Den tjöt och viftade med frambenen först. Men min kille var stencool och ignorerade utbrotten och tog ledarroll genom smartare saker än styrkedemonstrationer. Jag blir faktiskt lite impad över hur vuxen den där lilla dåren blivit. :)
Min skrutt tyckte de skulle springa runt och skoja lite. Men friesern är lite mindre energiskt lagd och tyckte en galopp på 20 m räckte fint.
 
hahahaah ja herregud @Tessalonica och om du gör som jag o väntar lite för många år mellan barnen så sitter du "fast" med dom ännu längre...:angel:

@tuaphua Jag har också en egen liten gård med 3 platser men har bara två hästar hemma. 2-åringen går hos min väninna där han har sällskap av ett gäng likasinnade.
 
Just pojkvännen är den som lyckats behandla mig bäst och den enda jag använt på häst även innan vi blev ett par. Så det slumpade sig ju himla fint att det blev just den mannen, att vi har samma åsikter och tänk och kan respektera den andres kompetens inom dennes fält. Sånt där kan ju bli struligt ibland om båda är i branchen och man inte riktigt håller med om hur den andra tänker. :P

Hur har ni andra era hästar? Hemma, inhyrda etc?
Men snacka om att det slumpade sig fint. Jag antog just en liten grön ton där :p

Jag har mina hästar inhyrda kan man väl säja. Jag har haft mina hästar på bete hos en farbror i byn i ca 15 år, när det sen krisade sig rejält för mig för två år sen så fick jag göra en lösdrift hos honom så nu bor dom där på heltid och farbrorn pysslar på med mina hästar så dom har ständig tillsyn och omsorg, jag behöver aldrig fylla vatten och han fodrar alltid morgon (vilket är fantastiskt då jag avskyr morgnar) samt alla andra fodringar då jag jobbar eller är borta eller annat.
Jag gör jäkligt mycket jobb själv men jag får också jäkligt mycket hjälp motför tex när jag hade dom hemma på gården på stall.
 
Det är 7 år, @Tessalonica, väldigt bekvämt på vissa sätt men väldigt obekvämt att fortfarande ha barn hemma att behöva fixa o trixa med.
Japp, Eskil ska ridas in så fort tävlingssäsongen är slut.
 
Jag hyr in min häst på en lösdrift 8 km hemifrån (han flyttar dit om en vecka).
Det blir ett prövoår för vår del då jag själv inte har någon erfarenhet av lösdrift. Tror däremot att det kommer passa min överenergiska lilla häst. Men, men får se hur det går. Inget är ju hugget i sten.

Min högsta dröm är ett eget stall och min man och jag kollar faktiskt runt efter mark häromkring :up:.
Har fått lite napp på två ställen som vi kan tänka oss. Men vi får se....:banana:
 
Jag har eget stall som vi ritade och byggde själva 1996-97 någon gång..
Skulle gjort lite andra lösningar idag men är nöjd ändå med mitt lilla stall som rymmer fyra boxar:)!
Har en D-ponny som ska säljas så småningom och så får barnen köpa min Loppa;) så jag kan betala Bellona. Å så har vi lilla Rut!
Känner mig så lycklig över "mina" tre underbara tjejer från samma linjer.
Jag rider Bellona ca sex dagar i veckan. Loppan lite grann men det ligger på kidsen att sköta igångsättningen det mesta även om jag hjälper dom så det blir ok.
Idag har min 15-åriga ridit ett kort lektionspass på mamma Loppan. Ruthie föl är med så jag fick be ridfröken ha hjälm på sig när hon instruerade.
Det fungerar jättebra och vi tar som sagt innan mycket korta pass.

Bellona såg ohalt ut idag:).
Tror jag ska skritta och trava ett litet utepass imorgon.
 
Jag hyr in min häst på en lösdrift 8 km hemifrån (han flyttar dit om en vecka).
Det blir ett prövoår för vår del då jag själv inte har någon erfarenhet av lösdrift. Tror däremot att det kommer passa min överenergiska lilla häst. Men, men får se hur det går. Inget är ju hugget i sten.

Min högsta dröm är ett eget stall och min man och jag kollar faktiskt runt efter mark häromkring :up:.
Har fått lite napp på två ställen som vi kan tänka oss. Men vi får se....:banana:

Vad spännande! Jag ska hålla tummarna!

@polly_p Nej, jag tog inga bilder. Men det blir ju fler tillfällen till det. :)

KL

Kul att höra hur ni alla har era hästar!

Inatt har vi monsterregn! Det bara vräker ner, åskar och blixtrar. Det skulle komma minst 35 mm inatt. Så våra hästar fick sova inne.
Igår var det familje-festligheter. Så jag hann inte rida.
Men i förrgår red jag nu för första gången efter killen behandlat hästen. Åh, han var som en dröm!
Satan vad han rörde sig! Tyvärr jag med.. ;)
Men jag får helt enkelt jobba på med min sits och komma tillbaks.. Nu har jag bara två dagar på mig att rida. Sen åker jag till Danmark en v på jobb-jox.
Alltså tänker jag rida i ösregnet imorgon och hoppas att ridbanan inte forsat bort inatt.
 
@polly p Är det inte dags att börja lämna fölis i stallet när ni rider istället? Blir ju bara mer besvärligt ju äldre hon blir.

@tuaphua har inte riktigt fattat var du är just nu? Hos dina tränare? Och var i landet är det? Trodde inte heller att du hade ett vanligt jobb? Många frågor... ;)

För första gången på länge en mycket lugn helg...har ridit bägge hästarna och fått hjälp med lite sadeltips på Bosse. Han har jätteknepig rygg á la fullblod och alla sadlar släpper o ligger i luften bakom min rumpa..sadelutprovaren ansåg dock att jag gjort mitt bästa, har en Amerigo Cc i dagsläget och en Passier dressyr, så det kändes ju helt ok.
 
@Novali01, Jo visst är det smidigare utan Rutan på ridbanan;)..Så vi alternerar. Självklart delar vi dom korta stunder på ca30-40 min..Men ibland blir det mer stress när Loppan ropar och fölis blir skrikig på sitt håll.
Idag ska jag eller dottern rida ut på Loppan så då får Rut inte följa med. Det är hon för morsk för:D..Vill dock att någon har lite närhet/check till stallet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
60 61 62
Svar
1 228
· Visningar
45 384
Senast: Scandi
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 018
Senast: DeCloe
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
190
· Visningar
14 876
Foder & Strö Jag vet att det finns gamla trådar om detta ämnet. Men jag startar en ny ändå. Min kille har lite fri fekal vätska, det har faktiskt...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
12 031
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp