Nummer tolv om våra 06:or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår var Loppan på hoppträning men med äldsta dottern i sadeln nu. Hemma har hon ju varit lite osäker och spänd då hon tycker att det är lite piggare än hon är van vid. Men igår gick det riktigt bra. Lite slarvfel mm men hon var ändå avslappnad och följsam. Loppis blir ju lite framåt och då får man ju ändå inte sitta och bromsa! Jättenöjd att det gick så fint för dem!
Hon är en bussig pärla, Loppisproppis:heart!
För mig å Bellona går det sämre.
Ska till min gamla tränare i morgon och troligtvis så återgår jag helt men jag vet ej än.
Hoppas jag ska åka därifrån vid lite gott mod iallafall:).
 
Igår var Loppan på hoppträning men med äldsta dottern i sadeln nu. Hemma har hon ju varit lite osäker och spänd då hon tycker att det är lite piggare än hon är van vid. Men igår gick det riktigt bra. Lite slarvfel mm men hon var ändå avslappnad och följsam. Loppis blir ju lite framåt och då får man ju ändå inte sitta och bromsa! Jättenöjd att det gick så fint för dem!
Hon är en bussig pärla, Loppisproppis:heart!
För mig å Bellona går det sämre.
Ska till min gamla tränare i morgon och troligtvis så återgår jag helt men jag vet ej än.
Hoppas jag ska åka därifrån vid lite gott mod iallafall:).
Vad är det som händer med Bellona? Det gick ju så bra innan?
Jag strök mig från Råda, Rivica får åka till Trollhättan och hoppa istället.
Har några som vill provrida henne. Nu inbillar jag mig att hästen är fel på. Tycker hon låter så vid ridning men hon har alltid andats högt.
 
Joo..det gick bättre. Det blir väl så när det är skit i sadeln som inte kan rida!
Hon lägger tungan över bettet och är lite stark. Svår att svänga. Lägger huvudet på sned. Skjuter ut vä bog och trampar utanför i höger bak, dvs kommer inte in och inunder sig med det.
Dessutom spänd och tittig och rätt svår att påverka vid tex uteritter.

Hon behöver någon som kan rida henne mer loss än vad jag klarar av.
Jättefin häst som jag tycker mycket om men för dagen är det en springande tegelsten:(.
Världens godaste och eg. väldigt vänlig häst men ridmässigt fungerar det dåligt.
Jag har inte strykt mig-än..;)

Blir dessutom bara osäker och känner mig lite förminskad och har svårt att begripa den nya tränaren. Hon är rar och ärlig men det jag blir förvirrad i vad och hur hon menar då jag sj. tycker det liksom ändrar sig så jaf har inte fattat den röda tråden i dennes filosofi.
Min gamla är mer typ krass men tydligare.
 
@polly p be den nya tränaren sitta upp på din häst. Dels kanske hon kan få loss henne åt dig, att hon lägger huvudet på sned är ju för att hon inte jobbar ärligt, o dels kanske hon lättare då kan förklara för dig vad du ska göra för att få loss henne själv. Likadant för gamla tränaren, börja passet med att tränaren rider. Det som händer nu är att den gamla ridningen går ur kroppen på dem efter ett tag. Bellona är ju rätt välutbildad o van vid att den som sitter på bestämmer ramen. Du har inte den tekniken och då uttnyttjas du lite av din häst för att slippa jobba så mycket, helt normalt o inget konstigt. Och i det läget tar man uppsittningshjälp.
 
@Maui Är ju en skitenkel sak att dra ned till den kliniken som ligger där ni bor o gå ned med kamera o kolla om hon är struppipare. Är inte ens dyrt.
 
Precis @Novali01, det var väl något åt det hållet jag tänkte/menade när jag skrev.
Ska se vad hon säger min gamla tränare och återgår troligen dit.
Men känner ju att jag behöver någon annan med mer feeling som rider henne så hittar vi nog ihop igen. Har bara inte råd att lägga massor på tillridning. Tyvärr:(..
Men i nuläget får det bli Loppan för idag var Bellona halt. Är på höger fram där hon hade lymfangit tidigare i våras. Hon studsade till och trampade av sig skon på höger igår. Kan ju likväl vara en hovböld? Haltar och är tjock runt kotan där. Suck..
Det blir rätt frustrerande med detta on/off hela tiden också..
Hoppas det går ner och tillbaka iallafall. Annars får jag åka iväg men det måste väl vara bättre att vänta ett par dagar? Just för att se vart det tar vägen sas?
Blir Loppan och jag som åker och tävlar iallafall.
 
Å vad det var roligt att träna:bump:!!!
Visst..mycket att jobba på men hon har en så härlig inställning den hästen:love:!
Bokade vet till Bellona så imorgon blir det klinik.
Känns lika så bra..tror jag..
Lillsnuttan. Klumpfia:heart. Hoppas det är något lättbehandlat.
 
Grattis :) @Tessalonica

Beklagar :cry: @happyrider

Tråkigt att det inte verkar funka med Rivica @Maui
Rivica kan gärna få flytta hit ;)

Kul att det gick bra för dottern och Loppan på tävlingen :) @polly p

Är så roligt att läsa om dina varierande träningar! @tuaphua

F har gått jättebra på sista tiden. Märks så tydligt att han blivit så mycket starkare i galoppen nu! Vi har även lyckats få till en bra förvänd galopp några gånger utan att han byter eller bryter av.

MEN inte skulle allt flyt få hålla i sig :(... I lördags var han återigen varm i det frambenet/hoven som han för några veckor sedan ömmade i, men ohalt så han fick skritta en runda. I går såg jag redan när han kom emot mig i hagen att han var oren/markerade, fortfarande varm i hoven och upp på benet. La jodopaxomslag över natten. Idag var han nästintill ohalt rak fram men har fortfarande lite jobbigt att vända runt. Hoppades att hovslagaren skulle hunnit komma förbi idag och kika, men han kommer imorgon... Hittar inte han nått i hoven så blir det veterinären nästa.

Håller tummarna att det bara är hovböld och ni snart är igång igen!

Kl
Idag red vi en trudelutt på banan. Vi lyckades time:a mitt mellan ösregnen och snålblåsten och fick riktigt fint väder.
Pållehäst skötte sig bra. Piloten däremot har en del att justera.. ;)
Hästen är ju på tårna och laddad. Jag har ridit för korta pass nu när jag varit dålig. Så han har inte fått öva så mycket på att vara lugn på ridbanan. Den är rätt liten, har lite för djupt underlag och det är maskinhall och diverse bråte som ligger runt den. Baksidan av stallet med gödselstack är riktat mot volten. Så det har varit en himla massa störningsmoment som jag inte ridit igenom ordentligt iom min sjukdom. Så jag har en del att jobba med i honom där rent känslomässigt.
Men han är hyfsat lydig och gör det han ska. Dock måste man lite för mkt sysslesätta honom och ändra det man gör för att behålla hans fokus.
Men rider jag honom längre pass nu tror jag han mer landar i lugnare känsla och det betingas med ridbanan tack vare tröttheten av fysiskt arbete. Så han längre stunder får vara just trött och slö.
Jag har ju slutat när jag inte orkat mer, inte han.

Men även om jag är sjukt otränad nu så känner jag mig mer med i huvudet och har hittat min feeling lite mer än jag gjort sista ca 2 åren. Det känns fantastiskt skönt! Och nu känner jag att jag orkar köra igång lite mer. :)

Vi red lite i alla gångarter, skänkelvikning, övergångar, skolor.. basics.. Sen skojade vi till det lite med lite piruettjobb och tramp.
Hästen är ju där. Men jag är inte riktigt snabb nog alltid. Och traven sitter jag inte bra i nu. ;)
Herr häst har dock fått bättre galopp av arbetet för hand i det. Så den här tiden har inte varit en hel waist bara.

Kul att rida!
 
Å vad det var roligt att träna:bump:!!!
Visst..mycket att jobba på men hon har en så härlig inställning den hästen:love:!
Bokade vet till Bellona så imorgon blir det klinik.
Känns lika så bra..tror jag..
Lillsnuttan. Klumpfia:heart. Hoppas det är något lättbehandlat.

Ska hålla tummarna för er imorgon!
 
Joo..det gick bättre. Det blir väl så när det är skit i sadeln som inte kan rida!
Hon lägger tungan över bettet och är lite stark. Svår att svänga. Lägger huvudet på sned. Skjuter ut vä bog och trampar utanför i höger bak, dvs kommer inte in och inunder sig med det.
Dessutom spänd och tittig och rätt svår att påverka vid tex uteritter.

Hon behöver någon som kan rida henne mer loss än vad jag klarar av.
Jättefin häst som jag tycker mycket om men för dagen är det en springande tegelsten:(.
Världens godaste och eg. väldigt vänlig häst men ridmässigt fungerar det dåligt.
Jag har inte strykt mig-än..;)

Blir dessutom bara osäker och känner mig lite förminskad och har svårt att begripa den nya tränaren. Hon är rar och ärlig men det jag blir förvirrad i vad och hur hon menar då jag sj. tycker det liksom ändrar sig så jaf har inte fattat den röda tråden i dennes filosofi.
Min gamla är mer typ krass men tydligare.

Du kan inte jobba henne avsuttet då?(Givetvis efter hon är ok:ad av vet :)).
Tänkte att man kan ju lossa dem rätt bra så. Och är det så att man för tillfället kanske hindrar dem lite, vilket jag personligen själv gör nu, kan man ju jobba igenom dem på så många olika sätt utan ryttare.

Annars hoppas jag gamla tränaren kan hjälpa er, uppsuttet eller med träningar med lite annat fokus kanske.
 
Håller tummarna att det bara är hovböld och ni snart är igång igen!

Kl
Idag red vi en trudelutt på banan. Vi lyckades time:a mitt mellan ösregnen och snålblåsten och fick riktigt fint väder.
Pållehäst skötte sig bra. Piloten däremot har en del att justera.. ;)
Hästen är ju på tårna och laddad. Jag har ridit för korta pass nu när jag varit dålig. Så han har inte fått öva så mycket på att vara lugn på ridbanan. Den är rätt liten, har lite för djupt underlag och det är maskinhall och diverse bråte som ligger runt den. Baksidan av stallet med gödselstack är riktat mot volten. Så det har varit en himla massa störningsmoment som jag inte ridit igenom ordentligt iom min sjukdom. Så jag har en del att jobba med i honom där rent känslomässigt.
Men han är hyfsat lydig och gör det han ska. Dock måste man lite för mkt sysslesätta honom och ändra det man gör för att behålla hans fokus.
Men rider jag honom längre pass nu tror jag han mer landar i lugnare känsla och det betingas med ridbanan tack vare tröttheten av fysiskt arbete. Så han längre stunder får vara just trött och slö.
Jag har ju slutat när jag inte orkat mer, inte han.

Men även om jag är sjukt otränad nu så känner jag mig mer med i huvudet och har hittat min feeling lite mer än jag gjort sista ca 2 åren. Det känns fantastiskt skönt! Och nu känner jag att jag orkar köra igång lite mer. :)

Vi red lite i alla gångarter, skänkelvikning, övergångar, skolor.. basics.. Sen skojade vi till det lite med lite piruettjobb och tramp.
Hästen är ju där. Men jag är inte riktigt snabb nog alltid. Och traven sitter jag inte bra i nu. ;)
Herr häst har dock fått bättre galopp av arbetet för hand i det. Så den här tiden har inte varit en hel waist bara.

Kul att rida!
Härligt att ni fått till några bra ridpass och hoppas att kroppen börjar samarbeta lite mera så att ni kommer igång :)

Hovslagaren var ut på morgonen i tisdags, hittade inte direkt någon böld men en "antydan" till en. Han skar upp ganska mycket och då kunde det anas ett litet litet hål. F var mindre varm i hoven och benet när jag kom till stallet samma eftermiddag och han var även ohalt.
Idag tyckte jag mig se att det kommit lite var (luktade äckel päckel :yuck:). Imorgon kommer hovslagaren igen och jag hoppas att det går att slå på en sko då så att F får gå ut. Har promenerat lite med honom och han sköter sig hur bra som helst, jag trodde att han skulle bli ett popcorn av att stå inne hela dagarna :D
Är anmäld till tävling nästa helg, hovslagaren var positiv och trodde på start men jag tvivlar lite...
Känns ju inte riktigt bra att inte ha kunnat träna på nästan en vecka, även om vi mest åker ut på tävling för att träna på just att tävla...

Kul att det gick bra på träningen med Loppan @polly p
Håller tummarna att det går bra på kliniken imorgon!
 
Konstiga häst..Igår och nu på morgonen så är hon som vanligt. Känns ju idiotiskt att dra till klinik då. Ska prata med dem:crazy:. Sen får jag ju för mig ibland att det finns en liten rörelsestörning ändå men det har ju inte med detta och göra och är väl förmodligen bara jag som är inbillsk..
 
Idag var min stackars stallägare jätterisig. Så jag har skött stallet. Senare kommer en av mina bästa vänner, som INTE är hästtjej(inte ens djurmänniska eller naturmänniska). Så hon ska få hänga med när jag tar in ger mat och sen ska vi kvällsfodra. Jag tänkte att det är nyttigt för henne som innerstadsmänniska.. ;)

Pålle och jag red på ridbanan. Han är så himla rolig att rida så man blir helt lycklig över att man får ha en så fin häst! Han ger en så himla lätt och luftig känsla hela tiden.
Sen att det är svårt som satan att sitta på den där minikorta ryggen och den övverrörliga och übersnabba lilla geleråttekroppen.. Jaja.. Jag lär mig ju och måste bättra mig snabbare på honom än mkt annat. ;)
Vi gjorde liknande jobb som igår. Det gick lite bättre idag. Så jag får vara nöjd med min egen insats med tanke på förutsättningarna. Hästen har jag inget negativt att säga om.
Han blir lite taggad ibland när han antingen inte förstår eller tror att han vet vad som ska komma. Då kan han försöka förekomma en. Men även om det eg är en olydnad så är det ju inget allvarligt och helt normalt i hans stadie av utbildning.
Han har koordination och teknik rörelsemässigt för en äldre häst, som är utbildad. Men han är ju inte riden så mycket på som han borde vara vid sin ålder. Så han är ju lite orutinerad. Men det kan jag bara skylla på mig själv.

Han börjar bli av med vinterpälsen nu. Man märker verkligen resultat av oljan i sommarpälsen. Han har alltid haft fin hårrem. Men nu ser man att han kommer se ut som rött guld i sommar. Jag fick ju första dunken olja. Men nu köpte jag frivilligt påfyllnad. Jag är hooked!
Tycker det tagit udden av hans hysteriska läggning med. Han kommer alltid vara en reaktiv häst. Men han har ju varit lite väl hysto i perioder. Spec då han inte går eller i nya situationer.
Men med oljan så slipas de värsta topparna bort. Otroligt skönt!
Jag som är så skeptiskt trodde ju inte på det där. Men jag får nog erkänna mig överbevisad. ;)
 
V
Idag var min stackars stallägare jätterisig. Så jag har skött stallet. Senare kommer en av mina bästa vänner, som INTE är hästtjej(inte ens djurmänniska eller naturmänniska). Så hon ska få hänga med när jag tar in ger mat och sen ska vi kvällsfodra. Jag tänkte att det är nyttigt för henne som innerstadsmänniska.. ;)

Pålle och jag red på ridbanan. Han är så himla rolig att rida så man blir helt lycklig över att man får ha en så fin häst! Han ger en så himla lätt och luftig känsla hela tiden.
Sen att det är svårt som satan att sitta på den där minikorta ryggen och den övverrörliga och übersnabba lilla geleråttekroppen.. Jaja.. Jag lär mig ju och måste bättra mig snabbare på honom än mkt annat. ;)
Vi gjorde liknande jobb som igår. Det gick lite bättre idag. Så jag får vara nöjd med min egen insats med tanke på förutsättningarna. Hästen har jag inget negativt att säga om.
Han blir lite taggad ibland när han antingen inte förstår eller tror att han vet vad som ska komma. Då kan han försöka förekomma en. Men även om det eg är en olydnad så är det ju inget allvarligt och helt normalt i hans stadie av utbildning.
Han har koordination och teknik rörelsemässigt för en äldre häst, som är utbildad. Men han är ju inte riden så mycket på som han borde vara vid sin ålder. Så han är ju lite orutinerad. Men det kan jag bara skylla på mig själv.

Han börjar bli av med vinterpälsen nu. Man märker verkligen resultat av oljan i sommarpälsen. Han har alltid haft fin hårrem. Men nu ser man att han kommer se ut som rött guld i sommar. Jag fick ju första dunken olja. Men nu köpte jag frivilligt påfyllnad. Jag är hooked!
Tycker det tagit udden av hans hysteriska läggning med. Han kommer alltid vara en reaktiv häst. Men han har ju varit lite väl hysto i perioder. Spec då han inte går eller i nya situationer.
Men med oljan så slipas de värsta topparna bort. Otroligt skönt!
Jag som är så skeptiskt trodde ju inte på det där. Men jag får nog erkänna mig överbevisad. ;)
Vad är det för olja? Borde ha nåt lugnande till vår grå. Hon busar o bockar i hagen och slår sig själv :( Skorna ryker och han skadar sig :mad:

@Novali01 Jag har bokat tid :eek: nu blir det nervöst. Tänk om det är fel på henne.
Hade en spekulant hemma idag. Rivica skötte sig fint såg riktigt trevlig ut :) Ryttaren i min ålder var nog lite försiktig i sin ridning. Nu skulle hon kika på filmen. Hennes man var med o filmade säkert 30 minuter. Honom charmade jag i alla fall :o Han tyckte Rivica var jättefin ;)
 
V

Vad är det för olja? Borde ha nåt lugnande till vår grå. Hon busar o bockar i hagen och slår sig själv :( Skorna ryker och han skadar sig :mad:

@Novali01 Jag har bokat tid :eek: nu blir det nervöst. Tänk om det är fel på henne.
Hade en spekulant hemma idag. Rivica skötte sig fint såg riktigt trevlig ut :) Ryttaren i min ålder var nog lite försiktig i sin ridning. Nu skulle hon kika på filmen. Hennes man var med o filmade säkert 30 minuter. Honom charmade jag i alla fall :o Han tyckte Rivica var jättefin ;)

Oljan heter RBO och tillverkas av Hygain. Det är en australiensisk produkt som nyligen börjat tas hit.
Den görs av rice bran.
De musklar på sig av satan också.
@Jfrelin är också såld.

Kl

Jag möttes av halt häst vid insläpp. Ont i ena bak.
Jag hoppas på hovböld IOM att han inte är den som är halt och jag inte kunde känna någon värme.
Hade sambon varit hemma hade ju han kunnat kolla hästen. Men han är i DK tom tis.
Imorgon hoppas jag hovis kommer iaf.
 
Ja @tuaphua har rätt det funkar @Maui . Jag ger mest pga hullhållningsproblem.
Jag hade henne på Thia-cal från FL förut och det funkar också asbra men så tog det slut och då hade jag hört att oljan gav samma effekt så köpte ingen ny thia-cal eftersom jag ändå gav RBO och hon är likadan nu som när hon stod på thia-cal. Innan jag började ge så var hon vaken de luxe. Riktigt ledarsto med koll på allt. Nu kan hon stå ensam i hagen och vara lugn. Hon är fortfarande reaktiv men det har tagit udden av det hela.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
56 57 58
Svar
1 149
· Visningar
42 994
Senast: Soffan74
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 006
Senast: DeCloe
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
13 598
Foder & Strö Jag vet att det finns gamla trådar om detta ämnet. Men jag startar en ny ändå. Min kille har lite fri fekal vätska, det har faktiskt...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
11 859
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp