Bukefalos 28 år!

Ny får jakt i E-län

Sv: Ny får jakt i E-län

No offence men du låter helt hjärntvättad. Det var så mycket tjafs i det där inlägget att jag knappt orkar besvara hälften. Som mannen som trodde han kunde leva med vargar, jaha? Det var en man i USA som bodde med björnar och också blev uppäten, so what? Ska djuren lida av vissa människors fanatiska dumhet? Låt svenska jägarförbundet sköta det hela, så kommer vi inte ha kvar några vargar i naturen sen.
 
Sv: Ny får jakt i E-län

No offence men du låter helt hjärntvättad. Det var så mycket tjafs i det där inlägget att jag knappt orkar besvara hälften. Som mannen som trodde han kunde leva med vargar, jaha? Det var en man i USA som bodde med björnar och också blev uppäten, so what? Ska djuren lida av vissa människors fanatiska dumhet? Låt svenska jägarförbundet sköta det hela, så kommer vi inte ha kvar några vargar i naturen sen.

Är alltså dags nu igen.
En saklig analys av en främmande människas mentala status.

Ta dig en titt i spegeln, men glömm inte att tända ljuset.:rofl::rofl::rofl:
 
Sv: Ny får jakt i E-län

Jag förstår inte en sak här i din argumentation: om vi som är fårbönder, blir nöjda och glada även med varg och andra rovdjur i grannskapet, och anser att vi kan fortsätta med vår näring näst intill ograverat (vi behöver ju lägga lite jobb på våra stängsel bara), om vi får ersättningar för att förbättra våra stängsel, varför klagar du på att vi får bidrag?

Är det kanske för att det då blir färre grupper och individer som är missnöjda med rovdjurspolitiken då?
För med mer upplysning och kunskaper, så försvinner det mesta av det ofta väldigt irrationella varghatet. Jämför med häxtron i Sverige på 1600-talet, som byggde på vidskepelse och vanföreställningar. Idag tror ingen vettig människa på tjuvmjölkning av kor genom trolldom, eller på blåkullafärder m.m.


Bidragen till rovdjursskyddande stängsel fördelas för övrigt på ett stort antal bönder/fårhållare i hela länet som kan anses ha behov av detta, och inte bara inom ett begränsat område till enstaka personer.
Att då räkna det som att hela anslaget för rovdjurstängsel inom ett län skulle vara kostanden för en styck varg, är befängd matematik. Det finns både fler rovdjur, och fler kringvandrande vargar i den regionen, än enbart vargen på Vikbolandet...Och alla i länet är välkomna att söka bidrag.

För E-läns del så hamnar väl kostnaden på ca 1 mille.

Låt säga att det är fyra, fem vargar totalt.

Men tanken är ju att hela länets skogs o mellanbygder ska omfattas av vargrevir...vad blir kostnaden då?

En ska stämma i bäcken inte i ån.


Mitt sk getalternativ blir allt aktuellare:angel:
 
Sv: Ny får jakt i E-län

För E-läns del så hamnar väl kostnaden på ca 1 mille.

Låt säga att det är fyra, fem vargar totalt.

Men tanken är ju att hela länets skogs o mellanbygder ska omfattas av vargrevir...vad blir kostnaden då?

En ska stämma i bäcken inte i ån.


Mitt sk getalternativ blir allt aktuellare:angel:

På temat "inte kasta sten när man sitter i glashus"...


Som varande "olönsam bonde" så önskar jag att slapp skriva så här, men är det möjligtvis så att du tar emot gårdstöd och diverse andra bidrag för din jordbruksverksamhet? Eller tillhör du en väldigt liten minoritet som väljer att inte söka stöd alls, och dessutom lyckas driva din verksamhet så att den ger en rimlig inkomst, utan stor andel förvärvsarbete som anställd eller stora entreprenadkontrakt?

Det finns väldigt många människor i Sverige som anser att EU-jordbrukspolitik är fullständigt åt skogen (och nu tänker jag inte på "bönder"...), och att allt vad jordbrukstöd borde tas bort med omedelbar verkan. Dessa personer anser att allt jordbruk ska utföras på till 100 % affärsmässiga grunder (inga bidrag!), och om det inte lönar sig att odla korn eller föda upp grisar här i Sverige, så kan vi lika gärna lägga ner hela jordbruket och plantera igen åkrarna med gran. Dessutom ser dessa människor ingen vits alls med vare sig "öppna landskap" eller "levande landsbyggd".

Om du inte kan acceptera att du, och hela vår landsbyggd blir sponsrade av EU-bidrag med mera, då kan jag möljigtvis förstå din ståndpunkt, även om jag inte håller med dig.
Om du vill ha kvar diverse stödformer för landsbygd och jordbruk, så varför kan inte delar av stödet lika gärna kunna gå till preventivt skydd mot rovdjursattacker, som till lieslåtter och hässjning av hö, arealbidrag för betesmark, framdragning av bredband med mera?

Så, tycker du att vi ska göra en fullständig konkurrensutsättning av hela jordbrukssektorn, och för den delen hela landsbygden?
 
Sv: Ny får jakt i E-län

Mitt samvete är rent om det är det du menar med att jag borde titta mig i spegeln. Det kanske hade varit något för dig istället. Att någon låter hjärntvättad är f ö inte detsamma som någon mental status mig veterligen.
 
Sv: Ny får jakt i E-län

På temat "inte kasta sten när man sitter i glashus"...


Som varande "olönsam bonde" så önskar jag att slapp skriva så här, men är det möjligtvis så att du tar emot gårdstöd och diverse andra bidrag för din jordbruksverksamhet? Eller tillhör du en väldigt liten minoritet som väljer att inte söka stöd alls, och dessutom lyckas driva din verksamhet så att den ger en rimlig inkomst, utan stor andel förvärvsarbete som anställd eller stora entreprenadkontrakt?

Det finns väldigt många människor i Sverige som anser att EU-jordbrukspolitik är fullständigt åt skogen (och nu tänker jag inte på "bönder"...), och att allt vad jordbrukstöd borde tas bort med omedelbar verkan. Dessa personer anser att allt jordbruk ska utföras på till 100 % affärsmässiga grunder (inga bidrag!), och om det inte lönar sig att odla korn eller föda upp grisar här i Sverige, så kan vi lika gärna lägga ner hela jordbruket och plantera igen åkrarna med gran. Dessutom ser dessa människor ingen vits alls med vare sig "öppna landskap" eller "levande landsbyggd".

Om du inte kan acceptera att du, och hela vår landsbyggd blir sponsrade av EU-bidrag med mera, då kan jag möljigtvis förstå din ståndpunkt, även om jag inte håller med dig.
Om du vill ha kvar diverse stödformer för landsbygd och jordbruk, så varför kan inte delar av stödet lika gärna kunna gå till preventivt skydd mot rovdjursattacker, som till lieslåtter och hässjning av hö, arealbidrag för betesmark, framdragning av bredband med mera?

Så, tycker du att vi ska göra en fullständig konkurrensutsättning av hela jordbrukssektorn, och för den delen hela landsbygden?

För det första, ja jag anser att alla ersättningsformer till jord o skogsbruket bör avskaffas.
Jag har hela min verksamma tid sål virke till värdsmarknadspriser, så det vore inget nytt.
Det hela skulle bytas ut mot ett system där samhället köper de tjänster man är intresserad av. ex ett miljövänligare jordbruk, tillgång till skog o mark etc etc.
Och visst skulle samhället då kunna köpa vargen plats.
Det skulle idag innebära ca 20 000 per ha (beräknar ca 35000 i jaktarrende per ha och vargförekomsten skulle slå ut ngt mer än hälften av jaktvärdet)
Det skulle vara rättvist, då skulle alla vara med och betala över skattsedeln samt nyttjanderätten skull köpas för marknadsvärdet
 
Sv: Ny får jakt i E-län

:cool:
Mitt samvete är rent om det är det du menar med att jag borde titta mig i spegeln. Det kanske hade varit något för dig istället. Att någon låter hjärntvättad är f ö inte detsamma som någon mental status mig veterligen.

Nej du har rätt, då vänder jag på det.
Jag anser du låter som en gammal lp med ett hack i när du ständigt kommer med dina påståenden om hjärntvättade, idiotiska forumdeltagare.
Och lp;n kommer från ng konstig sekt i tjottaheiti.
Men det är min åsikt och den är inte detsamma som ett påstående.:grin:
 
Sv: Ny får jakt i E-län

"Ständigt"? Jag har inte kommit med några ständiga påståenden om hjärntvättade, idiotiska forumdeltagare. På tal om LP med hack i stämmer det ju rätt bra på dig själv som startar en ny tråd med samma syfte som förra, samma argument och samma sätt att bemöta andras åsikter... :cool: på tal om sekt dessutom.
 
Sv: Ny får jakt i E-län

Och visst skulle samhället då kunna köpa vargen plats.
Det skulle idag innebära ca 20 000 per ha (beräknar ca 35000 i jaktarrende per ha och vargförekomsten skulle slå ut ngt mer än hälften av jaktvärdet)

Köpa vargen plats? Jag trodde vi redan kommit över det där med att vargar t ex mycket ofta flyttar på sig? Varför i hela friden ska vi köpa djuren plats som är en del av vår naturliga fauna? Ska vi göra detsamma med älg? Du verkar mest föreställa dig en egenknopad utopi som ingen annan vill ta del av.
 
Sv: Ny får jakt i E-län

För det första, ja jag anser att alla ersättningsformer till jord o skogsbruket bör avskaffas.
Jag har hela min verksamma tid sål virke till värdsmarknadspriser, så det vore inget nytt.
Det hela skulle bytas ut mot ett system där samhället köper de tjänster man är intresserad av. ex ett miljövänligare jordbruk, tillgång till skog o mark etc etc.
Och visst skulle samhället då kunna köpa vargen plats.
Det skulle idag innebära ca 20 000 per ha (beräknar ca 35000 i jaktarrende per ha och vargförekomsten skulle slå ut ngt mer än hälften av jaktvärdet)
Det skulle vara rättvist, då skulle alla vara med och betala över skattsedeln samt nyttjanderätten skull köpas för marknadsvärdet

Du svarar inte på frågan: tar du emot gårdsstöd och liknande?

Skämtar du med mig? Skulle du få 35.000 kronor per hektar i jaktarrende?:rofl:

Ett normalt pris i Östergötland för ett jaktarrende ligger någonstans från 75 kr till kanske 150 kronor per hektar.

Så, om du arrenderar ut 350 hektar för 100 kr per hektar, så får du 35.000 kronor.

Jaktlaget här, arrenderar 400 hektar för 80 kronor per hektar av det stora godset här bredvid...


Vilken är förresten skillnaden mellan att "samhället köper tjänster av jordbruk..." jämfört med "man får bidrag för användning av jordbruksmark...", annat än semantisk?

Och så verkar du tycka att du ska få bidrag för att allemansrätten ("tillgång till skog och mark") ska gälla?!

Vilket är ditt egentliga problem? Har du satt priset för högt på jakten hos dig så att ingen vill köpa? Har du stor tillströmning av rumänska/vietnamesiska/thailändska bärplockare som skräpar ner och förstör?
Har du huggit slut på skogen och har svårt att få intäkter på skogsbruket?
 
Sv: Ny får jakt i E-län

Du svarar inte på frågan: tar du emot gårdsstöd och liknande?

Skämtar du med mig? Skulle du få 35.000 kronor per hektar i jaktarrende?:rofl:

Ett normalt pris i Östergötland för ett jaktarrende ligger någonstans från 75 kr till kanske 150 kronor per hektar.

Så, om du arrenderar ut 350 hektar för 100 kr per hektar, så får du 35.000 kronor.

Jaktlaget här, arrenderar 400 hektar för 80 kronor per hektar av det stora godset här bredvid...


Vilken är förresten skillnaden mellan att "samhället köper tjänster av jordbruk..." jämfört med "man får bidrag för användning av jordbruksmark...", annat än semantisk?

Och så verkar du tycka att du ska få bidrag för att allemansrätten ("tillgång till skog och mark") ska gälla?!

Vilket är ditt egentliga problem? Har du satt priset för högt på jakten hos dig så att ingen vill köpa? Har du stor tillströmning av rumänska/vietnamesiska/thailändska bärplockare som skräpar ner och förstör?
Har du huggit slut på skogen och har svårt att få intäkter på skogsbruket?

Sorry jag var trött.
dela 35000 med 180 Ha så får du svaret.
Jag tittade bara på arrendepriser och klippte priset på hela arrendet..

Ja men det är ju därför jag vill ha bort allt vad gårdstöd heter, trots att gården idag uppbär stöd i olika former.
Det är inte sunt och framförallt inte rättvist.
Varför ska svenska, franska o danska bönder erhålla högre stöd för likvärdiga marker jämfört med Polska eler baltiska bönder?
Nä bort med skiten.

Låt sedan samhället betala en fair ersättning för det man vill ha av de enskillda gårdarna.
 
Sv: Ny får jakt i E-län

Jag hör att du måste bo nere i skåne eller på ett ställe där du inte lever med vargen in på husknutarna.

FÖR det finns knappt inga fårbönder kvar där det idag lever mycket varg.
 
Sv: Ny får jakt i E-län

Hjärntvättad av vem??? För att jag annvänder hjärnan och att vi inte på den tiden det fanns mycket varg skrev någon statestik. Eller kunde SKIRVA i Sverige alls.

Men eftersom vi människor på den tiden utrotade vargen så har vi ju kommit överens om att den var ett stort problem.
KAN inte du tänka så långt?

Eller vi la ner tid på att springa och skjuta vargar för att det var kul. I ett sammhälle där vi knappt hade mat. På den tiden levde kungarna rikt och de andra var väldigt fattiga, tror inte de hade tid att jaga varg för nöjes skull. De blev av med den enda kon som höll liv i en hel familj. Tänk dej in i det. Tänk dej att du lever med en familj med barn och ni har 2 får och barnen leker ute i hagen inte långt från huset. Det finns inget vilt kvar iskogen för vargen pga av att de dödar fast de inte är hungriga. VArgen ger sej på dina får och dina barn. Sånt hände, det kan jag lova dej! Hur hade du som vuxen regerat?
Det handlade om oss eller vargen.
Men hade du fått välja hade du valt vargen och svält i hjäl?
Det var inte bara för människans skull utan även för andra djur ute i naturen.

Det börjades ta nästan alla tamdjur som alla fattiga levde med. Kan du tänka dej in i det. VAd gjorde människorna????
De samlade till ett möte i byn och bestämmde. VI MÅSTE DÖDA vargen. De gav sej ut och gjorde det som de var tvugna till. Räv blev utrotade och även lodjur, rådjur och älg började bli utrotade.


DU ÄR HJÄRNTVÄTTAT i en tid då vi inte haft varg så mycket. Du har hört i skolan att från 1800 talet så har vi inte blivit anfallen av varg.
Men du frågade inte varför?
Det gjorde jag när jag gick naturbruk och alla blev myckte upprörda.
VARGEN utrotades på 1800 talet..

Hur kan vi ha blivit anfallna av varg när det inte fanns någon??
Hur kan man vara så korkad att tro att vi skulle bli anfallan av något som inte finns??
Du anntagligen eftersom du är så korkad och hjärntvättad.

Tänk lite längre nästa gång..
 
Senast ändrad:
Sv: Ny får jakt i E-län

Konstigt, för enligt uppgift så ökar antalet får i dom delar av Sverige där "vargstammen" är tätast. Vem har rätt?

LIA
 
Sv: Ny får jakt i E-län

Så här har jag ifråga satt historian när jag hörde om varg.

Varför utrotade människan vargen?
Varför utrotade inte de andra djur som levde då?
Tror ni att folk jagade för kuls skull när vi var fattiga?
VArför finns det ingen statestik från den tiden vi inte kunde skriva, när vi levde med vargen?

Varför har ingen blivit anfallen av varg sen den blev utrotad?

De här frågorna är inte svåra att tänka ut när man hör statestiken. Att man inte är van att ifrågesätta allt som man hör utan man går på allt som sägs och skriver. Det är upp till var och än.

Jag skulle aldrig bli manupilerad av Hitler, jag tänker längre. Man får faktiskt lära sej att ifrågesätta allt inann man drar sin slutsatts om vad som är rätt och fel... Det gör jag alltid. Jag försöker tänka mej in i saker och ting..
 
Sv: Ny får jakt i E-län

Jag vet stora får farmar på flera hundra får som lagt ner.

Det vill jag gärna se uppgifter på, i alla de tidningar som jag läst så är det tvärt om.


Annledningen varför du skriver så är för att du försadej att du bor ner åt och du bor inte med varg.

Tycker inte att du som får farmare som inte lever med vargen ska säga att det är lätt att leva med varg.

Klart det är lätt när det inte finns några..

Samma som det är klart vargen är snäll, vi har ju inga som vi lever nära.

JAg har följt programet debatt på teven varje gång dte har handlat om varg. Det som de sa första gången tog bara några månader innan det hände. Programledaren sa att spännade och se hur många månader det tar innan detta som vi sa nu händer..

Jag tycker bara det är hemskt att djur ska få lida och sätta livet till och få en plågsam död.

Jag lever inte med vargen!
JAg bor där vi inte har varg. Mina djur har inte blivit tagen av varg.
Jag känner bara en som blivit av med en bagge i närheten.

Men jag läser och lyssnar hur andra människor som lever med varg har det. JAg hörde om dne personen som var ute och gick med barnvagn och sin hund och hunden blev tagen av vargen (hon jagade inte med barnvagn) Vargarna sprang fram till henne och hon fick ta upp barnet och försöka skrämma iväg vargarna. Det kommer hända fler gånger och vad hade hänt om hon ahde tappat sitt barn?

Jag bara väntar på första människo offret, men jag väntar med fasa. Då jag inte vill att någon ska behöva uppleva det. Man måste stoppa dte innan det händer.

Ni lever i eran bubbla utanför verkligeheten..

Inte ens i sagorna är vargen snäll, så jag förstår inte hur ni fått den hjärntvätt som ni har?
 
Sv: Ny får jakt i E-län

Varför utrotade inte de andra djur som levde då?

Det gjorde de nästan!

I mitten av 1800-talet var rådjuret utrotat i hela Sverige med undantag av Skåne och räddades där tack vare fridlysning. Endast sedan det fridlysts även i resten av landet började den komma tillbaka.

Vildsvinet utrotades i Sverige på 1000-talet.

Älgen jagades mycket hårt under 17- och 1800-tal och var i mitten av 1800-talet mycket sällsynt i stora delar av Sverige.

Från början fanns björnen i hela Sverige utom på Gotland. I mitten av 1800-talet fanns endast ett fåtal björnar kvar, de fridlystes helt 1927.
 
Sv: Ny får jakt i E-län

Jag vet inte riktigt hur jag ska bemöta dina inlägg utan att få till en ton av "klapp på huvudet" men jag ska försöka. Kan tillägga att jag både är vuxen och bor med varg och lodjur. Kvinnan som blev "attackerad av varg" blev aldrig attackerad. Vargen/vargarna var många meter bort och hon ändrade sin historia flera gånger. Det är endast till fördel att tänka kritiskt och inte svälja allt som kvällsblaskan skriver med hull och hår.

Vi lever i ett modernt samhälle. Det ger mig ingenting att gå tillbaka i något exempel där "inget vilt finns i skogen och vargen ger sig på dina barn". Det är en situation som är högst osannolik idag. Jag skrev aldrig att jag hade hört det i skolan och att jag inte ifrågasatte varför, så läs gärna inläggen nogrannare. På tal om vargattacker, så citerar jag för enkelhetens skull Wiki: (osbervera gärna det fetmarkerade)

Man har i Sverige endast dokumenterat en handfull historiska fall av vargattacker mot människor. I några av dessa fall har det rört sig om rabiessmittade vargar, till exempel i Riala socken i Uppland år 1815. I andra fall har det rört sig om frisläppta vargar som hållits hemma hos människor i fångenskap under valpstadiet.

Det enda trovärdigt dokumenterade tillfälle hittills, då varg dödat människor i Sverige, skedde 1821 i Gysinge i Gästrikland. Den dödliga attacken skedde av en varg som tidigare hållits i fångenskap och sedan släppts ut i skogen, utan att någonsin ha lärt sig att jaga.[27]

I svenska kyrkböcker från tidigt 1700-tal kan man någon gång hitta uppgifter om att människor "tagits av varg". Tillförlitligheten till de uppgifterna kan diskuteras. I en del kyrkböcker bokförs också människor som "tagna av troll". Detta var dessutom tider då ovälkomna barn kunde sättas ut i skogen just för att dö.[28]

Det är dokumenterat att vargen rör sig även inom tätbebyggda områden i vissa delar av Sverige. Människan är dock inte något bytesdjur för den vilda vargen och har så aldrig varit[källa behövs]. Frisläppta vargar som hölls hos människor i fångenskap under valpstadiet på 1700-talet tappade den normala instinkten hos vargen att sky människan. Därför attackerade de människor.

Stycket nedanför förstår jag inte riktigt. Är det ett påstående eller ett konstigt exempel? Att man utrotade varg var mig veterligen för att man inte hade bättre skydd för sina tamdjur och boskap (det har vi dock idag), och för att vargen givetvis blev en konkurrent om jaktbytet (precis som idag). Och nej, jag tror inte på sagor just för att de är sagor.

sanio: Det börjades ta nästan alla tamdjur som alla fattiga levde med. Kan du tänka dej in i det. VAd gjorde människorna????
De samlade till ett möte i byn och bestämmde. VI MÅSTE DÖDA vargen. De gav sej ut och gjorde det som de var tvugna till. Räv blev utrotade och även lodjur, rådjur och älg började bli utrotade.
 
Sv: Ny får jakt i E-län

Tillägg: Om LIA inte lever med varg, och du inte heller gör det, vad gör då din åsikt viktigare än hennes?
 
Sv: Ny får jakt i E-län

Jag hör att du måste bo nere i skåne eller på ett ställe där du inte lever med vargen in på husknutarna.

FÖR det finns knappt inga fårbönder kvar där det idag lever mycket varg.

nä..bor i östergötlnd/närke och i östergötland togs väs ca 70 - 100 får den senaste säsongen.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag är på jakt efter en ny hund. Hunden kommer utbildas till patrullsökhund och leta efter försvunna personer. Då jag inte vågar...
Svar
6
· Visningar
684
Senast: Nordthor
·
Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 454
Senast: Manji
·
Juridik & Ekonomi Är otroligt dålig på detta o aldrig sålt eller köpt bostad innan. (en gång bara såklart på nuvarande bostad) Kan ngn reda ut mina...
2
Svar
20
· Visningar
637
Senast: gullviva
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 678

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp