Bukefalos 28 år!

Ny får jakt i E-län

Sv: Ny får jakt i E-län

Å faan vad ska jag göra av mina a-aktier då då, de är ju värdelösa numera.
I ekonomiska föreningar, aktiebolag finns fortfarande den typen av rösträtt kvar(som tur är)
Och då ärendet som ska avhandlas främst rör markägare så är det lämpligt att låta dem först svara på var de står.
Vill sedan staten gå in och lösa in jakt o betesrätt för marknadspris så versegod det står dem fritt, vi lever ju trots allt i en demokrati där varken stat eller enskilld får stjäla egendom för varndra eller?:devil:
Hur dum får man vara???????????
Vill du verkligen ha tillbaka rösträtt efter egendom i samhället?????
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Ny får jakt i E-län

Och vem är du att uttala dig i allas namn?
När har jag gjort det??
Du, försök att stå på egna ben i diskussioner och håll dig till sedvanlig netikett! Och svara på frågan!

Vill du finansiera vargen så ok.

Jakten på min fastighet avkastar ca 40kr / ha och år.
Skulle vargen befinna sig permanent här så avkastar jakten ngr kronor per år.
Du må sitta som anställd eller ha trygga förhållanden. Men vi är faktiskt några stycken som lever på våra gårdar. Jakt o fiske är då några av de ekonomiska ben vi står på.

En rimmlig engångsersättning för en introduktion av varg är idag ca550 - 1000 spänn per ha

Så varsegod, plocka upp pappas plånbok och betala...fast det är ju alltid enkelt att spendera andras pengar o egendom än sin egen.
Jag är med och finansierar så mycket som jag inte är direkt involverad i, inklusive insatser för vargar och ersättning till bönder för rovdjursdödade tamdjur mm, så jag ser inte någon brist på sådana kostnader.
Dina penga-fantasier har jag kommenterat i annat forum.

Beträffande pappas plånbok, så antar jag du menar din egen pappa. Och det blir lättare att använda gärna hans, för min egen pappa är död. :( Det var det där med netikett!!

LIA
 
Sv: Ny får jakt i E-län

Hittils ca 70 får död efter vargattacker i E-län.

De köstar pengar de..

Och hur skulle det drabba dig? du bor ju ändå på västkusten enligt dina tidigare inlägg.

Rörande dessa såkallade vargattcker är det fortfarande så att 99% av alla attacker på tamboskap begås av grannens eller din egen söta lilla vovve, och bevisen är overvälmande då vargen dödar för att äta, inte för nöje, och eftersom 99% av de dödade fåren inte uppvisar det minsta spår efter att ha blivit ätna på styrker det teorien om tamhundar som förövare.

Innan du och dina sensationslystna vänner i dagspressen uttalar sig om vargar, och till stor del även övriga vilda rovdjur, bör du och dina kompisar gå en kurs så att ni kan lägga fram bevis grundade på fakta, och inte eran okunniga rädsla och hat mot varg, björn och järv.
 
Sv: Ny får jakt i E-län

Och vem är du att uttala dig i allas namn?

Vill du finansiera vargen så ok.

Jakten på min fastighet avkastar ca 40kr / ha och år.
Skulle vargen befinna sig permanent här så avkastar jakten ngr kronor per år.
Du må sitta som anställd eller ha trygga förhållanden. Men vi är faktiskt några stycken som lever på våra gårdar. Jakt o fiske är då några av de ekonomiska ben vi står på.

En rimmlig engångsersättning för en introduktion av varg är idag ca550 - 1000 spänn per ha

Så varsegod, plocka upp pappas plånbok och betala...fast det är ju alltid enkelt att spendera andras pengar o egendom än sin egen.:rofl::rofl:

Förstår inte vad du gnäller om, faktum är, om du kan läsa statistik från dina varghatar kompisar i jaktlagen, att antalet älg, rådjur och hare ökar i alla jakt områden, även där det finns varg, så varför skulle dina intäkter på uthyrd jaktmark bli mindre? Man får ju ändå bara skjuta ett visst antal djur, vilket är mer skadlig på beståndet än några vargar på samma område, då jägarna inte vill ta sjuka och gamla djur, vilka är huvud bytet för en varg.
 
Sv: Ny får jakt i E-län

Hur dum får man vara???????????
Vill du verkligen ha tillbaka rösträtt efter egendom i samhället?????
PL

I vissa delar av samhället har vi ju det. För ekonomiska föreningar, aktiebolag är ju en del av vårt samhälle trots att du inte verkar förstå det.
Men den politiska rösträtten ska naturligtvis vara 1 röst =en myndig person.

Men i ett läge då en fråga till största delen poverkar en grupp anser jag att antingen ska staten lösa ut den gruppen för marknadsmässigt pris eller låta gruppen själv besluta om man vill ta på sig kostnaden.
 
Sv: Ny får jakt i E-län

När har jag gjort det??
Du, försök att stå på egna ben i diskussioner och håll dig till sedvanlig netikett! Och svara på frågan!

Jag är med och finansierar så mycket som jag inte är direkt involverad i, inklusive insatser för vargar och ersättning till bönder för rovdjursdödade tamdjur mm, så jag ser inte någon brist på sådana kostnader.
Dina penga-fantasier har jag kommenterat i annat forum.

Beträffande pappas plånbok, så antar jag du menar din egen pappa. Och det blir lättare att använda gärna hans, för min egen pappa är död. :( Det var det där med netikett!!

LIA

Enligt officiel statestik ligger jaktarrendepriserna på ca 50 spänn Ha och det är lågt räknat domän plockar ligger väl på 70. och normala priser närmare tätort ligger väl på 150.

Beklagar att din Far är död.
Min lever inte heller längre
den vägen ska vi alla gå.
så det har nada med neteticket att göra.

Jag uttalar mig inte i allas namn.
Jag uttalar mig bara i mitt eget.
Däremot anser jag att alla som håller med resurserna för vargetableringen ska kompenseras fullt ut av beslutsfattaren. Inte bara jag.

Du säger att du är med och finansierar.
Jaja...bara i östergötland satsade man var det pengar till staket som räckte till 70 Ha. Di höge däruppe tycks inte veta hur många tusen ha bete det finns i östergötland.
 
Senast ändrad:
Sv: Ny får jakt i E-län

Förstår inte vad du gnäller om, faktum är, om du kan läsa statistik från dina varghatar kompisar i jaktlagen, att antalet älg, rådjur och hare ökar i alla jakt områden, även där det finns varg, så varför skulle dina intäkter på uthyrd jaktmark bli mindre? Man får ju ändå bara skjuta ett visst antal djur, vilket är mer skadlig på beståndet än några vargar på samma område, då jägarna inte vill ta sjuka och gamla djur, vilka är huvud bytet för en varg.

Det finns 1 vetenskaplig undersökning om hur vargen påverkar rådjur o älg.
Den från rialaområdet.

Läs den, begrunda och uttala dig lika tvärsäkert igen haha.....
Men eftersom du är så säker. kan du visa vilket vetenskaplig undersökning som bekräftar dina (tror jag) fantasipåståenden?
För visar du inte upp källan så är det ju att betrakta som rena rama fantasier:D:D
 
Sv: Ny får jakt i E-län

Pegasus63 Lite fakta som klart motsäger dina grundlösa påståenden. Dels den att vargan bara tar sjuka o äldre djur och att rdjuren skulle öka i vargrevir. Måsta vara svårt att öka en stam när vargen tog 43% av alla individerna i en population. Fakta fakta inte åsikter...
Vid en svensk studie utförd av forskare vid Sveriges lantbruksuniversitets viltforskningsstation i Grimsö där ett antal vuxna vargar från tio olika revir märktes med GPS-mottagare, studerades vargens sommmarjakt i detalj[27]. Det framgick att 96 % av biomassan bestod av älg. Av 199 vargdödade kadaver var 148 älgar, 9 rådjur, 5 bävrar, 10 grävlingar, 6 harar, 20 fåglar (främst orre och tjäder) samt en kalv från nötboskap. Av älgarna var 133 kalvar och 15 ettåriga älgar. En annan predationsstudie visade att 43% av rådjursstammen inom ett revir dödades under vinterhalvåret.
 
Sv: Ny får jakt i E-län

Beträffande finansiering, så vore det fantastiskt om du vill lära dig att läsa innantill.

Jo, du uttalar dig verkligen i andras namn:
Där småskogsägarna bor vill vi inte ha varg....
Jag tillhör den kategorin och jag vill ha varg, vilket jag förklarade för dig. Likaså har många av mina grannar samma inställning till varg. Så snacka för dig själv och inte för andra!

Slutligen, så är netikett något du verkligen borde fördjupa dig i, så man slipper påpeka dessa ständiga övertramp.

LIA
 
Sv: Ny får jakt i E-län

Det framgick att 96 % av biomassan bestod av älg.
Jisses, vad åt dom då? Om alla andra djur och växtligheten bara ska dela på resterande 4%?
Hur var det med kraven på fakta?

Du lägger ut lite andra siffror. Hur vet man att vargen dödat allihop? Fick vargen äta rent ostört av respektive djur?
Beträffande dom 43 procenten. Hur stort är reviret, hur många rådjur finns där efter vintern, hur många av dom andra djuren dödades, hur många vargar finns i reviret mm?
Frågorna och svaren är intressanta, för med statistik kan man som bekant bevisa vad som helst.

LIA
 
Sv: Ny får jakt i E-län

Jisses, vad åt dom då? Om alla andra djur och växtligheten bara ska dela på resterande 4%?
Hur var det med kraven på fakta?

Du lägger ut lite andra siffror. Hur vet man att vargen dödat allihop? Fick vargen äta rent ostört av respektive djur?
Beträffande dom 43 procenten. Hur stort är reviret, hur många rådjur finns där efter vintern, hur många av dom andra djuren dödades, hur många vargar finns i reviret mm?
Frågorna och svaren är intressanta, för med statistik kan man som bekant bevisa vad som helst.

LIA

http://skandulv.nina.no/Portals/skan...ern 2010.pdf
där har du alla fakta.

och märk väl, jag har hänvisat till rialareviret eftersom det är det revieret som mest liknar de stadsnära områdena som i dag är rika på rådjur men inte än har varg. Inte skogsbygderna där vargen pg avsaknad av rådjur slår älg.

Men vad som verkligen är av intresse är var du hittar dina vargrevir som enligt dig "kryllar av rådjur" det vore intressant att få reda på fast med källhänvisning.....:rofl:
 
Sv: Ny får jakt i E-län

Beträffande finansiering, så vore det fantastiskt om du vill lära dig att läsa innantill.

Jo, du uttalar dig verkligen i andras namn:
Där småskogsägarna bor vill vi inte ha varg....
Jag tillhör den kategorin och jag vill ha varg, vilket jag förklarade för dig. Likaså har många av mina grannar samma inställning till varg. Så snacka för dig själv och inte för andra!

Slutligen, så är netikett något du verkligen borde fördjupa dig i, så man slipper påpeka dessa ständiga övertramp.

LIA

Lika lite som du visste att min farsgubbe inte lever, lika lite kunde jag veta att inte din farsgubbe lever.
så vad det har med net-etickett att göra får du förklara.

Lika lite som jag talar för fler än mig själv, lika lite gör du det...så tagga ner en smula.
Håll dig till fakta.
Ex var det i vargrevir kryllar av rådjur.:cool:
 
Sv: Ny får jakt i E-län

Jisses, vad åt dom då? Om alla andra djur och växtligheten bara ska dela på resterande 4%?
Hur var det med kraven på fakta?

Du lägger ut lite andra siffror. Hur vet man att vargen dödat allihop? Fick vargen äta rent ostört av respektive djur?
Beträffande dom 43 procenten. Hur stort är reviret, hur många rådjur finns där efter vintern, hur många av dom andra djuren dödades, hur många vargar finns i reviret mm?
Frågorna och svaren är intressanta, för med statistik kan man som bekant bevisa vad som helst.

LIA

Det jag hänvisar till är 2 undersökningar.
Det ena rörde (tror jag) 10 olika revir i skogslänen.
Det med rådjuren handlade om riala.
Inga fakta ändrades.
Inga fakta har bemötts med fakta.
Så kom igen, var kryllar det av rådjur!!!
 
Sv: Ny får jakt i E-län

Du får allt lov att ge dig till tåls. Alla sitter inte framför datorn 24/7.

Jag har läst igenom studien, men förstår inte vad den har med dina fantasier att göra. Man ska vara mycket försiktig med att komma med den typen av påståenden som du gör. Redan det faktum att studien endast omfattade 42 dagar mitt i vintern, borde fått dig att tänke till. Det rör sig dessutom endast om en studie som reser åtskilliga följdfrågor.

Om inte annat borde du läst studiens slutsats:
Med tanke på den svåra snösituationen, som gjorde rådjuren extremt lättjagade, är det dock
inte troligt att denna studie är representativ, varken för hela året, eller för mer typiska vintrar med de lindrigare snöförhållanden vi har haft de senaste
decennierna.


Får jag inget svar på frågan om biomassan? :angel:

Att siffrorna kommer från dig, har jag redogjort för i det andra forumet. Jag går inte i god för dom, utan jag påpekade det bristfälliga i dina tankegångar. Jag håller mig till fakta och logik, vilket tydligen inte är din starka sida.

Läs ditt egna inlägg om pappas plånbok, så kanske du förstår.

Och slutligen, så påstår du dig tala för alla småskogsägare (eller dom som bor i små skogar, hur man nu ska förstå dig) och där finns alltså jag m fl grannar, och vi har inget emot om vargen kommer. Så tala för dig själv och låtsas inte att du har alla i "småskogen" med dig.
F ö vore det intressant att få veta var jag sagt mig tala i "allas namn", vilket du påstår. Men det blir väl som vanligt inga svar ...

LIA
 
Sv: Ny får jakt i E-län

Biomasseuppgiften kommer från en undersökning som omfattade ca 10 revir i skogslänen.
Och där visade det sig att tvärtemot den vargkramaråsikten att vargen bara tar gamla och sjuka djur så tog de en klar majoritet bestående av fjolingar och kalvar. Dessutom var det ju en undersökning, har jag för mig som gällde ngr sommarmånader.

Så till riala.
Där fastställdes det väl att flocken tog straxt underett rådju om dagen under hela året, inte bara ngr vintermånader.

Vad det gäller avkastningen från skogen så är dessa tagna från statestik gällande arrendepriser för jakt bla statlig skogsmark och avklastningen från skogen från slu.

Så de siffrorna stämmer om än i underkant.

Vad det gäller plånbok så köpte jag min fastighet under förra seklet.

en idag bra placering


Men var hittar du de vargrevir där det kryllar av rådjur och varifrån har du den skrönan?
 
Sv: Ny får jakt i E-län

ps du behöver inte sitta bakom burken 24/7

Jag har med mig tilefonen när jag jobbar.
Fast fingrarna ä för stora och tangentbordet för litet....
 
Sv: Ny får jakt i E-län

Vore kanske lämpligare att du uträttade lite arbete, än fumlar med telefonknapparna?

LIA
 
Sv: Ny får jakt i E-län

Vore kanske lämpligare att du uträttade lite arbete, än fumlar med telefonknapparna?

LIA

Du menar att det bara är kvinnor som kan göra fler saker än mens dom jobbar?
fast...det är väl därför det blir fel ibland....
Fast jag funderar fortfarande på var det kryllar av rådjur i vargrevir?
Är du säker på att det inte kryllar av tomtar på loftet hos uppgiftslämnar-en/innan?
 
Sv: Ny får jakt i E-län

Biomasseuppgiften kommer från en undersökning som omfattade ca 10 revir i skogslänen.
Du har kanske en länk till dom uppgifterna?


Så till riala.
Där fastställdes det väl att flocken tog straxt underett rådju om dagen under hela året, inte bara ngr vintermånader.
Nej, det gjorde det inte! Föreslår att du läser igenom studien en gång till.
Dessutom, "flocken" bestod av två(!) vuxna djur. Du tycker inte det är en smula märkligt att dom skulle ha tagit nästan ett rådjur/dag, förutom älgar mm?

Vidhåller du att du skulle tala för alla småskogsägare??

För femtielfte gången, det är dina egna siffror. Kan du inte hålla reda på vad du själv skriver, så titta i ditt inlägg #701 i tråden i Hästverksamhet. Var ser du för övrigt att jag skrivit att det "kryllar av rådjur"?

LIA
 
Sv: Ny får jakt i E-län

Enligt de senaste rönen (2006) dödar en normalstor vargflock mellan 100 och 120 älgar på ett år.[26] Det rör sig då främst om kalvar och ungdjur, samt om äldre älgkor.

Vid en svensk studie utförd av forskare vid Sveriges lantbruksuniversitets viltforskningsstation i Grimsö där ett antal vuxna vargar från tio olika revir märktes med GPS-mottagare, studerades vargens sommarjakt i detalj[27]. Det framgick att 96 % av biomassan bestod av älg. Av 199 vargdödade kadaver var 148 älgar, 9 rådjur, 5 bävrar, 10 grävlingar, 6 harar, 20 fåglar (främst orre och tjäder) samt en kalv från nötboskap. Av älgarna var 133 kalvar och 15 ettåriga älgar. En annan predationsstudie visade att 43% av rådjursstammen inom ett revir dödades under vinterhalvåret.

uppgift wikipedia, men slr har gjort studien
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag är på jakt efter en ny hund. Hunden kommer utbildas till patrullsökhund och leta efter försvunna personer. Då jag inte vågar...
Svar
6
· Visningar
663
Senast: Nordthor
·
Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 395
Senast: Manji
·
Juridik & Ekonomi Är otroligt dålig på detta o aldrig sålt eller köpt bostad innan. (en gång bara såklart på nuvarande bostad) Kan ngn reda ut mina...
2
Svar
20
· Visningar
532
Senast: gullviva
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 148

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp