Bukefalos 28 år!

Ny får jakt i E-län

Sv: Ny får jakt i E-län

Har inte läst hela tråden, men iaf.
Jag kommer från ett område som är väldigt vargtätt, bland de tätaste i Sverige. Jag hade inte några problem med vargen själv men jag har ganska stor förståelse för mina grannar som påverkas ganska mycket av varg i närheten... Lösdriftsjakten påverkas ju väldigt mycket, även fäbodbruket samt "vanlig" djurhållning. Bland annat blev två hundar(tik+valp) rivna av varg när de sprang ute på tomten, flera jakthundar och får har blivit tagna osv, och det är ju helt klart ett problem.
Förstår också folks frustrering då vissa står och säger att man ska flytta om det inte passar. Det blir verkligen något som sticker i ögonen då man alltså anser att ett djur ska ha större rättigheter än människorna som bor där... När är det någonsin så i andra fall? Inte ber man väl folk på andra ställen att flytta om de har problem med djur som stör?
Tycker vargfrågan är väldigt intressant men tyvärr verkar de flesta debatter spåra ut... Känns svårt att hitta en lösning som passar alla.
 
Sv: Ny får jakt i E-län

Tycker det snarare förekommer rätt ofta.
Folk flyttar ut på landet och tål inte gödseln från djur omkring - flytta.
Folk flyttar in i flerfamiljshus och tål inte att grannen lyssnar på musik ibland - flytta.
Folk flyttar till hus med hunduppfödande granne men tål inte att det förekommer skall - flytta.

Problemet är att folk inte ser sin egen roll i det hela och vägrar ta sitt eget ansvar. Släpper man en hund lös i ett vargrevir så har man själv valt att ta risken. Har man djur på fäbod så har man själv valt att ta risken. Har man inte viltstängsel så har man själv valt att ta risken. Har man djur lösa öht, varesig det är jakthundar eller får eller fan och hans moster så har man själv valt att ta risken. Det finns rovdjur i naturen, det får man liksom stå ut med.

Själv har jag kaniner, två sällskapskaniner, som brukar få gå ut och beta eller gräva i snön, den ena i utebur och den andra i sele fäst i en jordkrok. Här i trakten finns gott om katter, då och då lösa hundar som ägarna inte har tillräcklig kontroll på och rovfåglar har synts till då och då. Utöver det har det synts både räv och grävling alldeles i närheten. Med andra ord, det finns faror för mina kaniner. Med andra ord, jag får ta mitt ansvar och hålla koll på de när de går ut. Inte fan tänker jag begära utrotning av en art när det är jag som brustit i mitt ansvar gentemot mina djur om någon av de blir tagen av ett rovdjur, det är ju absurt. Precis lika absurt som när fårägare utan rovdjursstängsel gnäller över rivna får, jägare gnäller när de jagar med löshund i vargrevir eller för den delen jägare gnäller över en ensam "problemvarg" när jägaren själv skjutit alfan och således splittrat flocken.

Det är inte vargarna som är ett problem, det är idioter som inte lärt sig ta ansvar och tänka längre än näsan räcker som är ett problem.
 
Senast ändrad:
Sv: Ny får jakt i E-län

Fast jag tycker nog att det är nåt så in i skogen viktigt att se personerna som har problem med varg. Fäbodbruket tex är något jag anser att vi bör vara måna om, men det är inte lätt att kombinera fäbodarna med varg. Att inte kunna ha hunden lös på tomten kan jag också se att det känns fruktansvärt trist, men visst där är det lättare att bygga stängsel, samt kan man åtminstone försöka "vargsäkra" hundarna.

Det är inte alla som har problem med varg som är idioter, och att säga det tror inte jag leder någon vart alls. För varg kan visst vara ett problem för många, däremot får man försöka hitta andra lösningar än att inte ha varg.
 
Sv: Ny får jakt i E-län

Det är klart man kan ha problem med varg utan att vara idiot för det. De jag syftar på är de som skriker högt om att vargen minsann ska utrotas eller diverse korkade argument för licensjakt. Helt enkelt de där rabiata varghatarna. De som syns och hörs mest.

Däremot tycker jag faktiskt inte att man kan gnälla hur mycket som helst över varg om man bor i vargtrakter. Rovdjur hör ju liksom hemma i naturen, det får man räkna med och det är folk jävligt dåliga på att göra imo. De påminner mest om morsans granne som flyttade in i en lägenhet intill skogen och gnäller över fågelkvitter.

Fäbod i all ära, folk gör som de vill, men väljer man själv att ha den driften så har man även själv valt att ta risken för rovdjursangrepp.
 
Senast ändrad:
Sv: Ny får jakt i E-län

Fäbodbruket tex är något jag anser att vi bör vara måna om, men det är inte lätt att kombinera fäbodarna med varg.
Men hur gjorde man förr, då varg var betydligt talrikare än nu och fäbodar vanliga? Plus att man inte hade tillgång till vår teknologi, maskiner, fordon etc.

LIA
 
Sv: Ny får jakt i E-län

Javisst de som flyttar in i ett vergrevir har knappast någon rätt att gnälla över att det finns varg där.
Men hur är det med dem som bor i ett område dit vargen flyttar in?

Medelåldern är ju rätt hög bland djurägare i skogsbygderna.
Så de flesta av dem bodde där, höll djur och jagade där innan de statligt sanktionerade vargarna dök upp.

Som tur är har man rätt att skydda sina djur.
Som tur är så ska reglerna liberaliseras ytterligare vad det gäller nödjakt.


Låt det finnas varg där staten o bolagen äger en majoritet av marken

Där småskogsägarna bor vill vi inte ha varg....
 
Sv: Ny får jakt i E-län

Som tur är så ska reglerna liberaliseras ytterligare vad det gäller nödjakt.
Ja nu jublar ni varghatare. Men kanske jublar ni för tidigt, för förslaget är inget annat än förtäckt uppmaning till utrotning av varg. Vilket förhoppningsvis kommer att inses av ansvariga lagvrängare.

Där småskogsägarna bor vill vi inte ha varg....
Vilka vi? Vem är du att uttala dig i allas våra namn??

LIA
 
Sv: Ny får jakt i E-län

Ja nu jublar ni varghatare. Men kanske jublar ni för tidigt, för förslaget är inget annat än förtäckt uppmaning till utrotning av varg. Vilket förhoppningsvis kommer att inses av ansvariga lagvrängare.

Vilka vi? Vem är du att uttala dig i allas våra namn??

LIA

Och vem är du att uttala dig i allas namn?

Vill du finansiera vargen så ok.

Jakten på min fastighet avkastar ca 40kr / ha och år.
Skulle vargen befinna sig permanent här så avkastar jakten ngr kronor per år.
Du må sitta som anställd eller ha trygga förhållanden. Men vi är faktiskt några stycken som lever på våra gårdar. Jakt o fiske är då några av de ekonomiska ben vi står på.

En rimmlig engångsersättning för en introduktion av varg är idag ca550 - 1000 spänn per ha

Så varsegod, plocka upp pappas plånbok och betala...fast det är ju alltid enkelt att spendera andras pengar o egendom än sin egen.:rofl::rofl:
 
Sv: Ny får jakt i E-län

I demokratins namn, genomför en folkomröstning. Där varje Ha man äger ger en röst.
Då bestämmer stat o bolag i norrland. Här nere så skulle de mindre privata skogsägarna vara i majoritet.
Kyrkan, ja de rösterna blir ju politiskt tillsatta.

Men det är du förståss emot.
 
Sv: Ny får jakt i E-län

Javisst de som flyttar in i ett vergrevir har knappast någon rätt att gnälla över att det finns varg där.
Men hur är det med dem som bor i ett område dit vargen flyttar in?

De som redan bor där bor i eller vid natur och får således räkna med naturlig förändring såsom exempelvis inflyttad varg. Driver man dessutom företag så är det väl ändå upp till företagaren att ha en riskkalkyl.
 
Sv: Ny får jakt i E-län

Rösträtt i förhållande till ägande avskaffades för runt 100 år sen när vi införde demokratin!
PL
 
Sv: Ny får jakt i E-län

Den dan du får varg på dina marker kan du säkert hitta någon som betalar 40000 svart för att få skjuta en varg vid levande åtel om du tar på dig ansvaret.
Du verkar ju inte ha några hämningar o anser ju att det inte går att komma åt!
PL
 
Sv: Ny får jakt i E-län

Men visst om ngn verkligen kan visa på en utebliven intäkt på 40 kr per hektar så vore motsvarande ersättning inte fel.
PL
 
Sv: Ny får jakt i E-län

Rösträtt i förhållande till ägande avskaffades för runt 100 år sen när vi införde demokratin!
PL

Å faan vad ska jag göra av mina a-aktier då då, de är ju värdelösa numera.
I ekonomiska föreningar, aktiebolag finns fortfarande den typen av rösträtt kvar(som tur är)
Och då ärendet som ska avhandlas främst rör markägare så är det lämpligt att låta dem först svara på var de står.
Vill sedan staten gå in och lösa in jakt o betesrätt för marknadspris så versegod det står dem fritt, vi lever ju trots allt i en demokrati där varken stat eller enskilld får stjäla egendom för varndra eller?:devil:
 
Sv: Ny får jakt i E-län

Men visst om ngn verkligen kan visa på en utebliven intäkt på 40 kr per hektar så vore motsvarande ersättning inte fel.
PL

Vad den genomsnittliga ersättningen för ett jaktarrende ligger på är nog inga som helst problem att påvisa.
Men du skriver exakt så som SaP formulerade sig då man lade beslag på fiskerätten i de 5 stora sjöarna o ostkusten. ett förfarande som eu inte skulle godkänna idag.
dvs att endast de som kunde uppvisa en inkomst från sina vatten skulle få ersättning. Jag då som jagar på min mark..är den då värdelös?
 
Sv: Ny får jakt i E-län

Den dan du får varg på dina marker kan du säkert hitta någon som betalar 40000 svart för att få skjuta en varg vid levande åtel om du tar på dig ansvaret.
Du verkar ju inte ha några hämningar o anser ju att det inte går att komma åt!
PL
.
Haha...
Jag tänker inte bryta mot lagen för att skjuta varg , inte heller låta ng bryta mot lagen för att skjuta varg på min mark.

Däremot är jag inte främmande att använda lagstiftningen för mina syften.
Jag skatteplanerar, använder de avskrivningsregler som finns och har ingenting emot att fixa till ett litet bete i skogen.

Ingenting som bryter mot lagen.
Så du hamnar snett med dina antydningar.
 
Sv: Ny får jakt i E-län

De som redan bor där bor i eller vid natur och får således räkna med naturlig förändring såsom exempelvis inflyttad varg. Driver man dessutom företag så är det väl ändå upp till företagaren att ha en riskkalkyl.

Den inställningen har idag staten och den måste jag böja mig inför.
Samtidigt ger statens regelverk mig möjlighet att freda mina djur från vargens angrepp med hett bly.
Vilket jag kan tänka mig att göra.
Och regelverkat ska ju ändras så att möjligheten till det utökas vad det lider....
 
Sv: Ny får jakt i E-län

Du har ju helt tydligt deklarerat hur du tänker bryta mot lagen om du får varg på din mark.
Om du inte fattat det själv är det ju tragiskt.
PL
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag är på jakt efter en ny hund. Hunden kommer utbildas till patrullsökhund och leta efter försvunna personer. Då jag inte vågar...
Svar
6
· Visningar
663
Senast: Nordthor
·
Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 394
Senast: Manji
·
Juridik & Ekonomi Är otroligt dålig på detta o aldrig sålt eller köpt bostad innan. (en gång bara såklart på nuvarande bostad) Kan ngn reda ut mina...
2
Svar
20
· Visningar
531
Senast: gullviva
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 095

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp