Bukefalos 28 år!

Ny filmtråd på våra hästar....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Synd på framridningen men sånt är livet. Det blev ju helt ok iaf!:) Tycker dock att din häst är låst i bogarna o nu när du kommer bli rund om magen i vinter så kan du ju lägga massor av tid på att lossa henne i skritt! Hon behöver mängder av lösgörande arbete så hon börjar arbeta mer som en dressyrhäst. Då kommer säkert även hennes trav att förbättras betydligt.

Tycker iaf du gjort ett bra jobb så här långt o väljer du sen att fortsätta med fälttävlan så får nog konkurrenterna akta sig!;)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Donatello Tack :laugh: Problemet med att rida fram mer är att hon inte väntar på mig då, så det blir väldigt orytmiskt och av-och-på hela tiden liksom (speciellt nu när jag inte hann få loss henne som jag ville). Jag är medveten om det och vi jobbar på det, skillnaden mot i våras/somras är markant! Jag tänker inte visa någon film från det :D
Tygeln är faktiskt hellång :) Den är bara inte längre än så, jag hade ca 1 dm mellan händerna.

JoCfin Vi jobbar på det :d Hon är lite lat av sig och 'låser' sig gärna i den här formen, man behöver ju inte anstränga sig mer än absolut nödvändigt liksom... Jag är så jäkla taggad på att jobba vidare nu med domarens och era kommentarer i bakhuvudet!
Haha, mina tyglar, ja... :angel: Sambon föreslog att jag skulle sätta en skena på underarmen så jag inte kan knäcka handlederna, och sen skulle jag behöva limma fast tyglarna i händerna på rätt längd, jag vill gärna ha dem sådär långa :D

Novali Ja, det är lite tanken med hela införskaffandet av dressyrsadel och allt, att verkligen passa på nu i vinter och jobba! Min brors fru red SM på sin juniortid och hon har lovat att hjälpa oss. Hon lät oroväckande glad över det :D Dressyren är det som stoppat oss från placering i ft hittills så jag hoppas jag kan komma igång igen till våren/sommaren, och då jäklar! :d
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

antar att det där va till mig? :p

Vad lustigt att du säger det, för det är precis vad vi kommit fram till att vi INTE gör.. eller iaf inte vid det träningspasset.
Jag har gått igenom filmerna ung hundra gånger och fått höra andras åsikter osv och jag och alla andra har tyckt att jag spänner upp mig och låser hela hästen så han inte alls travar igenom kroppen som han borde utan att han går och trippar fram och där mer ser ut (men gör inte i verkligheten) att gå i undertempo.
Han är väldigt lyhörd och gör precis det jag ber om, men han går felställd, inte alls rakriktad öht och blir lite bättre i hörnen där han tvingas gå mot mina spänningar för att balansera upp sig. Sen ser det ut som i slutet på långsidan att han kommer igenom kroppen ordentligt och går i ett bra tempo, men i verkligheten rusar han från mig och jag tappar kontrollen helt och han orkar dessutom inte balansera upp sig utan det blir bara massa sladder.....

MEN... det var ju roligt att du gillade det... eller nått ^^ Även om jag insett att jag inte riktigt håller med.. MEN sägas ska ju också att både hästen och jag vilat i tre veckor så vi förlåter varandra :) (eller iaf jag honom ;))

Om hästen har vilat i tre veckor och dessutom inte är speciellt mycket arbetad på töm (som jag förstog det?) så tycker jag att det ser ut som att du kommer åt hästen bra; tycker inte den springer iväg, den stretar inte emot tömmen mer än då och då, gör mjuka övergångar och slappnar stundtals av fint. Tömkörning är svårt!

Skulle jag vara nöjd med iaf. Men om ditt mål med träningen var något annat så...
 
Senast ändrad:
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Om hästen har vilat i tre veckor och dessutom inte är speciellt mycket arbetad på töm (som jag förstog det?) så tycker jag att det ser ut som att du kommer åt hästen bra; tycker inte den springer iväg, den stretar inte emot tömmen mer än då och då, gör mjuka övergångar och slappnar stundtals av fint. Tömkörning är svårt!

Skulle jag vara nöjd med iaf. Men om ditt mål med träningen var något annat så...

Han har vilat i tre veckor, ja, men han är tömkörd rätt mycket senaste året, ffa sen i augusti är jag körde säkert 4-5 dagar i veckan.
Att han och jag vilat sätter ju sina spår så klart i oss båda och jag kanske är lite dålig på att dra med det i beräkningarna när jag analyserar vad vi behöver göra bättre.
Men, jo, han ilar iväg på långsidorna och det är först när han gör det som han börjar komma igenom kroppen ordentligt, och även då det blir för tungt för honom och man ser hur han tappar balansen för att det är för tungt :)
Generellt så ser det ut i filmen som att han går och sölar fram, men det stämmer inte riktigt med verkligheten, hastigheten frammåt är rätt, men han pallar inte trampa igenom kroppen som jag önskat och därför ser det ut som att han tassar fram i sölfart. MEN, det har såklart med den obefintliga styrkan att göra :) Det kommer bli bättre, men vi har mycket att jobba på för han kan göra sig väldigt mycket bättre än det som syns på filmen. Men det kommer med tiden, jag behöver öva mycket på placering och lösa upp mig själv så kommer nog det mesta sen, jag är inte så orolig. :)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Såg ut att vara två trevliga hästar tycker jag. :) Den andra såg ut att kliva på bättre med bakkärran. ;)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Trevlig dressyrdebut! Och så har du inte ens ridit dressyr för någon, tänk då hur bra det kan bli sen! ;)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

kl

Här e en film på mig och min travardam från gårdagens dressyrlektion. Bästa passet på länge! Eller nånsin! Jag vet inte. :D Bra kändes det iaf. Högergaloppen vid 2.22 efter vänstern kändes kalas. Och äntligen fick jag mig ett par vänsterfattningar, som jag kämpat för detta :laugh:

http://www.youtube.com/watch?v=4cuFKA_ep60
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Tack! :laugh: Haha jaa, med tränarhjälp ska vi nog kunna rida de lättaste LA-programmen såsmåningom, det är mitt (mycket långsiktiga) mål :D
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

*kl*

Idag fick Sanna rida herr gul, eftersom vi skulle se om han blev ohållbart pigg med sporrar eller inte ( det blev han inte - utan gick riktigt bra) och det det börjar bli lite skillnad på honom. :)

Nu ska man bara boka tid med tränare så ska det nog bli lite ordning på torpet :devil:

Film:
http://www.youtube.com/watch?v=E3i6bUHik8o

Det är inte jag som rider, men vi uppskattar konstruktiv kritik.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

vad roligt att se att det gått frammåt! nu var det länge sedan jag såg honom, men om jag minns rätt så sprang han mycket mer frammåt då och inte lika balanserat som det ser ut nu. Det finns ju fortfarande massor att jobba på (det gör det ju alltid) men det syns att ni kommit en liten bit på vägen iaf! :)

Hur blev det med träningsupplägget för att få ordning på allt? :)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

va himla roligt att du var så nöjd med träningen! sådana träningar är så otrooligt peppande tycker jag och ibland önskar man att man kunde rida för tränare 7 dagar i veckan efter sådana pass! härligt att galoppen börjar bli bättre också, jag har själv suttit på en travare med problem med galoppen som var sjukt omusklad och springig och det är verkligen tufft att jobba med eftersom allt arbete går i uppförsbacke.. på min travare, kunde man inte sätta sig och göra 1000 galoppfattningar varje pass heller (som jag kan med mitt varmblod) för hon stressa bara upp sig och då blev det ingen vidare bra träning heller...

Hur som helst, roligt att det går bra för er och att det går frammåt! :)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

vad roligt att se att det gått frammåt! nu var det länge sedan jag såg honom, men om jag minns rätt så sprang han mycket mer frammåt då och inte lika balanserat som det ser ut nu. Det finns ju fortfarande massor att jobba på (det gör det ju alltid) men det syns att ni kommit en liten bit på vägen iaf! :)

Hur blev det med träningsupplägget för att få ordning på allt? :)

Ja, det är verkligen kul tycker jag med att se skillnaden. Mjo, det är en lång väg kvar - men han börjar ju se ut som en riktig häst iaf ;)

Vi har väl ett litet upplägg,men nu känns det som att vi börjar komma så långt vi kan utan tränare - iaf för min del.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

fina ni är! :laugh: då måste ni ha rätt hög lågnivå.. va glad för det! själv har man lååg lågnivå :angel:
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Eloge för att du sitter stilla i bytet o inte krånglar till det!

Men det som fattas känns ju faktiskt som ren grundridning? Han ser inte speciellt loss ut, går emot handen o både höjer o vickar på huvudet. Du kanske ska lägga lite mer tid på lösgörande?
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Tack!

Novali01: Tkr inte de är nått extremt han gör men hela problemet ligger i att han inte tar halvhalter, det finns ingen broms på honom, framåt funkar men inte tbx. Själva lösgörande är inte så stort problem, det är mest att han inte ska få gå iväg utan att jag måste kunna backa tbx och lätta ut, men som sagt själva bromsa funkar inte även om vi rider 2miljoner övergångar ...
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Tack!

Novali01: Tkr inte de är nått extremt han gör men hela problemet ligger i att han inte tar halvhalter, det finns ingen broms på honom, framåt funkar men inte tbx. Själva lösgörande är inte så stort problem, det är mest att han inte ska få gå iväg utan att jag måste kunna backa tbx och lätta ut, men som sagt själva bromsa funkar inte även om vi rider 2miljoner övergångar ...

Men då är han ju inte lösgjord? Då är det grundridningen som saknas, helt enkelt. Du måste nog backa ännu längre och bara rida grundridning kanske tills han är igenom på riktigt. Om han är det så tar han halvhalterna, lika väl som framåt, annars är han inte lösgjord alls. :idea:

Men han är jättefin och bytet red du ju hur fint som helst med timing och allt (det var väl du som hade tråden om det:D)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Tack, jo jag skrev i den tråden me ^^

Grejen är att 90% av tiden jobbar jag bara med att han ska lyssna framåt och tbx, så fort han tar halvhalterna och väntar på mig så har vi inte några problem med resten, utan han går ifrån mig istället för att vänta. Hur menar du att jag ska göra då? Rida på volter osv funkar ju det är bara när jag ska ta tbx han gör sådär inte annars? eller jag kanske inte förstod va ni menade? :crazy: Jag tänker lösgjord som att han är böjlig och rörlig i sidorna och överlinjen... fast... haha jag är trög idag skriver vad jag menar när jag är klar i huvudet igen ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag undrar om han är en sån häst som man blir lite lurad av när det gäller lösgjordheten, som känns mjuk och rörlig men utan att verkligen ärligt jobba?Jag vet inte, bra gissar nu!

Han är inte igenom i kroppen på filmen, inte engagerad bakifrån, så det finns liksom inget som halvhalten kan gå igenom på, om du förstår hur jag menar?

Jag tänker grundläggande övningar som att redan i skritten kolla av att han svarar direkt och NU, sidvärts på volt eller utmed spåret, lägga in många volter och omväxlande forma och rida honom rakare, många övergångar i och mellan gångarter, halter, osv, så att han tvingas både lyssna och engagera sej mera i kroppen och inte kan gå ifrån dej:idea:.

Lägg en stor del av passet, eller hela pass på såna grundläggande övningar och ha lite kadaverdisciplintänk:D Ärliga svar och engagerad bakdel så att halvhalterna verkligen kommer igenom.

Ja lite så tänker jag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
38
· Visningar
4 568
Senast: Fibusen
·
Utrustning Håller på och provar ut ny hoppsadel till min häst och hon trivdes superbra i en Prestige Roma Jump. Vi fick den ändrad till rätt...
Svar
12
· Visningar
904
Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 192
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 387
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp