Ny flykting-katastrof.

Självklart har vi råd. Sverige och några till går före som starka förebilder. Det behövs.

Vi har inte råd att stillasittande se på. Då kan vi inte kalla oss civiliserade vilket faktiskt är något SD ofta säger är viktigt för Sverige.
Du går på ungefär som den maskinförsäljaren jag brukar träffa ibland. -Självklart har du råd, är en av hans standardfraser.
Han brukar tystna märkbart när jag frågar efter hur han tänkt sig finansiera det hela.
Hör du till samma släkte eller har du en finansiering klar ? ;)

Bara som upplysning, det rör sig väl om 10 miljoner flyktingar som kan komma ifråga....
Och dina förslag bör nog gälla bara Sveriges agerande ty de andra staterna har en del annat på sin agenda.
 
Och vem ska bekosta detta ??? Inte jag... Inte de jag känner och inte 13% av sveriges befolkning (som kommer öka till nästa val)
Jag trodde faktiskt inte att jag behövde skriva ut att stora delar av inlägget var ironi, trodde ni kunde räkna ut det själva. Kanske har jag för höga krav?
Slår man upp ordet ironi så får man ungefär följande förklaring: "När en person säger en sak men menar en annan".
 
Du går på ungefär som den maskinförsäljaren jag brukar träffa ibland. -Självklart har du råd, är en av hans standardfraser.
Han brukar tystna märkbart när jag frågar efter hur han tänkt sig finansiera det hela.
Hör du till samma släkte eller har du en finansiering klar ? ;)

Bara som upplysning, det rör sig väl om 10 miljoner flyktingar som kan komma ifråga....
Och dina förslag bör nog gälla bara Sveriges agerande ty de andra staterna har en del annat på sin agenda.


Det är ganska symptomatiskt att du jämför flyktingkatastroferna i Medelhavet med maskininköp. Det förklarar en hel del.
 
Jag tycker att Sverige ska rädda alla som behöver fly!
Vi kan inte sitta och vänta på att resten av europa ska ta sitt ansvar. För det är inte de andra länderna som behöver göra mer utan det är Sverige som gör för lite!
Reinfeldt sa ju att Sverige är en humanitär stormakt. Och det kan jag väl hålla med om. Vi rensar upp det som ingen annan vill ta tag i. Se bara i Irak, Afghanistan, mfl. Jänkarna är där och bombar, och sen kommer Sverige och städar upp efteråt...

Mitt förslag är att Sverige skickar ner egna, säkra fartyg och sedan skeppar alla till Sverige! I Sverige har vi gott om bostäder, arbete, sjukvård och allt annat som behövs! Vår integrationspolitik är den bästa i världen och nyanlända är ju självförsörjande efter en vecka i Sverige...
Det sägs ju att det är invandringen som gör Sverige till ett rikt land. Så jag undrar varför det nästan bara är Sverige som ser denna potentiella guldgruva? Borde inte fler vara intresserade av alla rikedomar?
Nej därför att alla andra länder vet att det är en brakförlust
 
Självklart har vi råd. Sverige och några till går före som starka förebilder.
Nej vi har inte råd. Det bevisas av att det inte finns några satsningar på ett bygga bostäder till flyktingar o andra invandrare som kommer hit i den budget som nyss har lagts. Det betyder att det kommer att gå ännu ett år i "lagom bostadsproduktion" (till oss själva). OM vi hade haft råd varför gör man då inte en satsning på dina 1000 miljarder och öronmärker dessa pengar till att bygga bort köerna på migrationsverkets anläggningar och dom boenden som komunerna får stå för???
 
Det är ganska symptomatiskt att du jämför flyktingkatastroferna i Medelhavet med maskininköp. Det förklarar en hel del.
sorry, jag jämför inte maskinköp med katastrofer, jag jämför en maskinsäljarens svada med din. alltså hur vill du finansiera det hela. eller är det en obekväm fråga ;)
 
Hur ska vi göra anser ni då? Se på? Ja det är ju ett alternativ, tragiskt dock om människor verkligen känner att det gör detsamma om barn dör i havet. Barn som redan har det förjävligt.
Jag vet inte hur det ska göras, jobbade med flyktingar under ett och ett halvt år på Malta, var bland annat med och tog hand om de överlevande från den sk Lampedusa katastrofen i oktober 2013, och har fortfarande ett par projekt som jag är med och driver i flyktinglägren där och är det något dessa människor vet om så är det definitivt vilka risker de tar när de väljer att åka över Medelhavet, Men de fler från något som är så pass mycket värre att de anser att risken är värd att ta. Det gäller faktiskt alla jag har pratat med, och det börjar bli en betydande del. Dessa människor kommer att ta risken ändå, så Europa har bara att gilla läget och försöka göra något åt det. Att göra flyktingfrågan till en fråga för EU är ju naturligtvis ett alternativ, och det är väl också så det kommer att bli har jag förstått det på vänner som är mer insatta än mig i just flyktingpolitiken i Eu. Men det lär ju inte bli utan strid. Det gynnar Sverige att sprida ut det i hela eu, det gynnar inte till exempel England.
Jag har hört att Italien dröjer längst möjligt med att registrera flyktingar pga har dom väl gjort det så är dom skyldiga att hjälpa dom. Det kan jag faktiskt förstå eftersom så många kommer dit. Grekland står nära konkurs, dom har nog med sig själva, Malta är bara en ö i havet... Så vad tycker ni att EU ska göra? Kanske erbjuda neutral, internationell hjälp att medla mellan styrkorna som slåss i Libyen när dom tröttnat på krig.
Nä, både Italien och Malta är snabba på att regga men de, speciellt Malta, kör den så kallade race to the bottom politiken, det vill säga att de gör det så jävligt de kan för flyktingarna så ingen ska vilja komma dit. Sedan ger man bara uppehållstillstånd för ett år i taget, åtminstone på Malta, Italien är något bättre där. Och då får inte heller flyktingarna jobba, det måste de ha ett annat intyg för. Och så hoppas man att det ska vara så jäkligt för dem att de åker hem igen, vilket de självklart inte kan. Alternativet för flyktingarna som de flyr från är ju så pass mycket sämre oftast. Naturligtvis är systemet lite mer kompicerat än så här, men enkelt så....
Att erbjuda hjälp till Libyen, tja... Medla? Det enda som hjälper där är nog NATO och de går inte in igen efter senaste floppen. Mannen är från Libyen och det är en otrolig komplicerad situation där nere då. Visst, det fanns flyktingar där som tog båtar innan också, men inte alls lika många som idag, många flyktingar flydde faktiskt TILL Libyen för att det ändå under Gaddaffis tid var hyfsat lugnt där och det fanns möjlighet att leva billigt och skapa sig ett liv. Många av de jag har träffat har bott och jobbat i flera år i Libyen innan arabiska våren.
Hur som helst, idag går det båtar VARJE dag från Libyen med flyktingar. På något sätt måste ju flyktingsmugglarna också sättas dit men vi får ju inse att det är så här det ser ut, människor kommer ta riskerna och fly oavsett om vi skiter i om de drunknar eller inte, och det är ju utifrån det perspektivet man måste jobba med det. Det här är varken den första eller sista båten som går under i Medelhavet och mina vänner som jobbar för röda korset och sjöstyrkan på Malta är ute, i princip varje dag, och hittar flyktingar i nöd.... Men vad man ska göra åt problemet? Ja, jag vet faktiskt inte? Försöka gå in i Syrien och medla så det blir fred där (vilket är ungefär lika lätt som i Libyen)?

Det vi faktiskt kan börja göra här är att hjälpa människor i tredje världen att förbättra sina villkor, till exempel handla klimatsmart, fairtrade och så vidare. DET är en långsiktig lösning, på en kortsiktig lär vi nog försöka ta hand om de som kommer.
 
Steg 1 är att man stoppar båtarna innan de lämnar respektive territorialvatten.
2 att man(med militär hjälp)ordnar läger i Libyen och andra gränsländer, med ordnade sanitära o andra förhållande så att man i lugn och ro kan ordna ett eventuellt inresetillstånd.
På så vis tar man marknaden från smugglarna.
Alternativet är att öppna kranen helt, vilket de flesta inser är en både praktisk , ekonomisk o politisk omöjlig lösning
.
 
Steg 1 är att man stoppar båtarna innan de lämnar respektive territorialvatten.
2 att man(med militär hjälp)ordnar läger i Libyen och andra gränsländer, med ordnade sanitära o andra förhållande så att man i lugn och ro kan ordna ett eventuellt inresetillstånd.
På så vis tar man marknaden från smugglarna.
Alternativet är att öppna kranen helt, vilket de flesta inser är en både praktisk , ekonomisk o politisk omöjlig lösning
.
Steg 1 jobbas med varje dag. Det har visat sig att det inte hjälpt. Steg 2 funkar inte. Libyen är idag om möjligt ett ännu osäkrare land än Syrien att vara i.
 
Ja det kanske är ett alternativ :-) Det ska även sägas att det som finns kvar av libysk mallis, förutom en massa inbördes strider mellan olika tribes och dessutom en massa strider mellan flera olika terroristgrupper, gör sitt bästa för att skjuta ner båtar som lämnar libysk hamn, det var till exempel därför lampedusaolyckan skedde 2013, den båten blev nedskjuten men fortsatte ändå och kantrade utanför lampedusa efter att ha tagit in vatten i två dygn, och den är inte den enda heller. Det går som sagt båtar varje dag från Libyen, och människor vet om alla de risker som finns, men tycker det är värt det... De lär inte stanna, stänger man gränserna kommer de komma ändå.
 
Ja det kanske är ett alternativ :-) Det ska även sägas att det som finns kvar av libysk mallis, förutom en massa inbördes strider mellan olika tribes och dessutom en massa strider mellan flera olika terroristgrupper, gör sitt bästa för att skjuta ner båtar som lämnar libysk hamn, det var till exempel därför lampedusaolyckan skedde 2013, den båten blev nedskjuten men fortsatte ändå och kantrade utanför lampedusa efter att ha tagit in vatten i två dygn, och den är inte den enda heller. Det går som sagt båtar varje dag från Libyen, och människor vet om alla de risker som finns, men tycker det är värt det... De lär inte stanna, stänger man gränserna kommer de komma ändå.
då återstår alternativet att anpassa de stöd man får av länderna i EU. så att när pengarna tar slut så tar stöden slut.För det finns ju en anledning, förutom det att det är relativt lugnt, som man väljer EU och speciellt då Tyskland o Sverige.
 
Det är ganska symptomatiskt att du jämför flyktingkatastroferna i Medelhavet med maskininköp. Det förklarar en hel del.

"Att lösa problematiken är emellertid inte enkelt.

"Tyvärr är det ju så att många runt bordet inte vill ha in fler flyktingar eller fler migranter in i sina länder", sa Margot Wallström.

"Det är ett djävulskt dilemma. Ju fler flyktingar vi räddar, desto fler sätter människosmugglarna ombord på gamla badkar, jollar och flottar", konstaterade i sin tur Danmarks utrikesminister Martin Lidegaard."

Japp så kan det gå, eller menar du på fullt allvar att vi ska ta hit hela Libyens befolkning och dessutom förse dom med mat, bostad och pengar också?
 
Självklart har vi råd. Sverige och några till går före som starka förebilder. Det behövs.

Vi har inte råd att stillasittande se på. Då kan vi inte kalla oss civiliserade vilket faktiskt är något SD ofta säger är viktigt för Sverige.

Nej vi har inte råd.
Hela arabvärldens befolkning kan faktiskt inte bo i Sverige, hur gärna du än vill.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 733
Senast: fejko
·
A
Relationer *Varning för långt inlägg* Jag skriver detta under ett annat användarnamn än normalt, skulle någon mot förmodan känna igen mig var...
Svar
6
· Visningar
1 896
Senast: Amha
·
Övr. Hund Västgötska Brukskarlsklubben :devil: :devil: :devil: :devil: Till dig som tänkt skaffa karl...
Svar
7
· Visningar
1 722
Senast: oseriös
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp