Bukefalos 28 år!

Ny häst som bråkar

Sv: Ny häst som bråkar

Skönt att läsa att det går bättre nu! :)
 
Sv: Ny häst som bråkar

Jo men faktum är att det är inte alla hästar som börjar resa sig o skena när dom flyttar till ett nytt ställe. Tycker vi ska sluta prata om det som om det är 100% normalt och nästan okej.

Min häst såldes också som "snäll" och visst har han "testat" (har haft honom i 4 månader nu) men bara på småtjafs-grejer, INTE på det dramatiska sättet att han reser sig och springer tillbaka till stallet. En häst som är "snäll" och väluppfostrad ska inte göra det enligt min mening, oavsett vem som sitter på den.

Och den här hästen påstods vara bra för en nervös ryttare. Jag är nervös ryttare och hade jag köpt den hästen och den hade gjort så, så skulle jag förmodligen inte vågat sitta upp på den igen. TS kanske får ordning på sin häst pga att hon har viss erfarenhet men hade den sålts till en som verkligen var orutinerad/nervös hade det kunnat sluta riktigt illa.

Så jag tycker ändå att det är knepigt.

Jag har aldrig sagt att det är "ok" av hästen att göra så, men jag tycker inte man ska få panik o lämna tillbaka hästen redan efter 2 veckor för att den testar!! Det är INTE ok att en häst stegrar sig, men har den aldrig gjort det innan är det antagligen antingen du som ryttare som gör fel, utrustningen som är dålig eller något i hästens omgivning som den är rädd för. Jag tycker det är lite vekt att ge uåpp efter 2 veckor och gå miste om den underbara känsla man får när man får rätt på hästen (kan ta lång tid). Jag tycker åtminstone att man ska ge det ett halvår, sen kanske man kan överväga om det verkligen var en häst som passade just mig.
 
Sv: Ny häst som bråkar

Det här skulle lika gärna kunna hända dig.
Om du hade en jättesnäll häst som aldrig gjorde en fluga förnär. Du sålde den och det visade sig att den inte var jättesnäll hos den nya ägaren.

Vad beror det på? Är det du som är en lurig hästhandlare, som borde stämmas? Eller är det ägaren som inte hanterar hästen på rätt sätt?
Eller är det hästen som fått lite fnatt, vårkänslor, fällning, brunst, you name it.... Även den lugnaste häst kan ju förvandlas till ett litet monster den här årstiden.

Vidare så anser jag att lite längre tid än två veckor kan man gott ge sin nya häst. Jag hade gett den minst ett år innan jag börjat tänka på att göra mig av med den.
 
Sv: Ny häst som bråkar

Jag har aldrig sagt att det är "ok" av hästen att göra så, men jag tycker inte man ska få panik o lämna tillbaka hästen redan efter 2 veckor för att den testar!! Det är INTE ok att en häst stegrar sig, men har den aldrig gjort det innan är det antagligen antingen du som ryttare som gör fel, utrustningen som är dålig eller något i hästens omgivning som den är rädd för. Jag tycker det är lite vekt att ge uåpp efter 2 veckor och gå miste om den underbara känsla man får när man får rätt på hästen (kan ta lång tid). Jag tycker åtminstone att man ska ge det ett halvår, sen kanske man kan överväga om det verkligen var en häst som passade just mig.

Oooops.. Kunde inte sagt det bättre själv. :bow:
 
Sv: Ny häst som bråkar

Jag tycker folk i tråden har missat att du INTE är ngn nybörjare och INTE hade som krav att hästen skulle vara lämplig för nybörjare, men att säljaren ändå kommenterade att hästen VAR så snäll. dvs säljaren har INTE haft ngt intresse att "pracka på" hästen på köparen utan beskrev hästen så som den uppfört sig på dennes ställe.
tycker folk verkar missa det här i tråden. samt att huruvida hästars beteende blir till ovana och rutin, till största delen beror på människan hanterar "problemet" första ggerna beteendet uppstår.
Människor skapar oftast de ohanterbara hästarna, dvs de som blir ohanterbara i längden.
det verkar som många letar efter en garanti att få en häst som funkar till 100 % i alla lägen, fast människorna är rädda och osäkra i grund och botten? Jag tror att det är mkt höga krav att ha på ett djur.

Jag citerar TS:
"Säljaren sade att hon var en mycket lättriden häst som kan ridas av nästan alla. Hon var en häst som skulle passa en som inte kan så mycket och en som är lite rädd av sig."

Ingen letar efter garantier på 100% dittan och dattan, det som jag pratar om är hur hästen har enligt TS marknadsförts och jag menar att den har marknadsförts helt fel då den har marknadsförts som passande en viss sorts ryttare och det visar sig att den passar inte den sorten ryttare alls. Jag tycker att man som säljare tar på sig ett stort ansvar när man säger som ovan om en häst.

Sen att både TS och hästen hade den turen att hon inte var en sån ryttare, och att hon tänker klara ut situationen, är väl bara bra. :bow: Men faktum kvarstår.
 
Sv: Ny häst som bråkar

Jag citerar TS:
"Säljaren sade att hon var en mycket lättriden häst som kan ridas av nästan alla. Hon var en häst som skulle passa en som inte kan så mycket och en som är lite rädd av sig."

Ingen letar efter garantier på 100% dittan och dattan, det som jag pratar om är hur hästen har enligt TS marknadsförts och jag menar att den har marknadsförts helt fel då den har marknadsförts som passande en viss sorts ryttare och det visar sig att den passar inte den sorten ryttare alls. Jag tycker att man som säljare tar på sig ett stort ansvar när man säger som ovan om en häst.

Sen att både TS och hästen hade den turen att hon inte var en sån ryttare, och att hon tänker klara ut situationen, är väl bara bra. :bow: Men faktum kvarstår.

Nej, faktum kvarstår INTE.
Därför att mest troligt har säljaren talat sanning och hästen har aldrig krånglat tidigare på det stället, i den säljarens ägo. Hur i sjutton skulle en säljare kunna garantera att ett levande djur inte reagerar annorlunda i en annan och ny miljö kanske under annorlunda hantering och reaktioner från den nya ägaren? Det är ju inte ens varken särskilt orginella eller stora problem som TS beskriver, och de börjar dessutom reda ut sig vilket ytterligare är bevis att hästen reagerat på byte av hem, ny ägare osv, och nu börjar rätta in sig i omständigheterna.
tycker det är befängt att folk börjar skrika att det är falsk marknadsföring osv av säljaren för att hästen uppvisar ett beteende som inte var helt väntat. Det är djur vi har att göra med, och det hör till vardagen som djurhanterare att man fårta med i beräkningen. Har ni aldrig tidigare varit med om att ett djur reagerar helt annorlunda med människa x jämfört med människa y? det är ju vardagsmat, och behöver inte ha att göra med problem, men vardagsmat och naturligt är det inte desto mindre.
Självinsikt och att det mest troligt inte är djuret det är fel på utan att den läser av och reagerar på en själv först och främst efterlyses.
 
Sv: Ny häst som bråkar

:bow: :bow: :bow:
För övrigt, hur många historier har man inte hört om hästar som har marknadsförts som fullständigt livsfarliga och omöjliga, som sedan har visat sig vara helt normala och mycket kompetenta under en klok och duktig ryttare? De är som sagt var djur och de är inte förprogrammerade. Tack och lov. För hur kul hade det varit? :)
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
729
Senast: Anna-KarinO
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
402
Senast: Nevermind
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 651
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 827

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp