NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.

FreSus

Trådstartare
Så fortsätter vi här:)

Jag vill gärna ha input angående detta med hästar som är okänsliga i munnen. Är de oftast det från start?
Hur kan man göra fel i bett träningen, dvs, vad är det som gör att respekten inte finns för bettet?
Jag har ingen erfarenhet alls av inridning av unghästar, därav frågan.
Någon som har en häst som är extremt okänslig i munnen? Hur har ni jobbat med den?
 
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Ger den efter i grimman om du böjer halsen från marken?

Min va ganska okänslig och inte helt hundra än (mitt eget ryttarfel) men mkt bättre sen jag backa bandet och börja med att ge efter i grimma och grimskaft och lydnad från marken. Nu är de bara när hon blir riktigt het om de gamla takterna kommer fram annars kan jag rida i repgrimma i alla gångarter ute tom
 
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Hade en gammal dam jag inte ridit speciellt mycket men hon e inte rolig i munnen, men beteendet går igen lite på marken.
Hennes avkomma som jag håller på att rida in är väldigt lik sin mamma i mycket. Samma beteende på marken, en typ utav passivt motstånd, Ger sig så småningom men är jobbig utan vara var dum på nåt sätt, redan i repgrimma kom samma beteenden, med bett i munnen är avkomman likadan, passivt motstånd

Svårt att förklara men denna avkomma har garanterat det efter sin mamma, hon e likadan. I övrigt en trevlig och vänlig häst.
 
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

*KL*

Ljómi har nu stått i "sjukhage" och ätit Finadyne i 3 dagar, är inne på 4e dagen och han är nästan inte halt alls och svullnaden har lagt sig mer eller mindre helt :D Pratade med veterinären förut och han ska fortsätta gå i den lilla hagen under helgen eftersom han får smärtstillande. Han börjar bli rätt rastlös och har VÄLDIGT mycket energi så det kommer nog gå så tuvorna flyger då dom släpps ihop igen!

Longerade Laukur igår, inspänd för att öva på vår hemläxa med övergångar från skritt till trav eller tölt i låg och djup form för att höja ryggen. Duktig häst :)

528163_4827734098198_1922903493_n.jpg
 
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Att "ha respekt för" bettet (tycker inte ordvalet är direkt bra men i brist på annat...) är ett inlärt beteende. Om du sätter på en unghäst ett träns och "drar" i tyglarna förstår inte hästen alls att det är meningen att den ska stanna, de allra flesta springer bara fortare om man gör på det sättet. Har man inte jobbat med unghästar kanske man lätt kan tro att det är naturligt för en häst att stanna då man drar i tyglarna alternativt "ge efter", det är det dock inte utan något som hästen lär sig i utbildningen. Sen kan ju olika hästar ha olika lätt för att förstå tygelhjälperna precis som allt annat men har man inte lärt in det hela rätt från början kan hästen ha lärt sig en felaktig respons vid tygeltag och det kan ta ett tag att "omprogrammera" hästen. Oftast tar det längre tid att lära om än att lära rätt från början.
 
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Skönt med ny trevlig mobbfri tråd!

Idag kommer min nya sadel är så nyfiken ska ut med Glampi senare och testa.

En bomlös Karlslund Close Contact blev det.
 
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Att "ha respekt för" bettet (tycker inte ordvalet är direkt bra men i brist på annat...) är ett inlärt beteende. Om du sätter på en unghäst ett träns och "drar" i tyglarna förstår inte hästen alls att det är meningen att den ska stanna, de allra flesta springer bara fortare om man gör på det sättet. Har man inte jobbat med unghästar kanske man lätt kan tro att det är naturligt för en häst att stanna då man drar i tyglarna alternativt "ge efter", det är det dock inte utan något som hästen lär sig i utbildningen. Sen kan ju olika hästar ha olika lätt för att förstå tygelhjälperna precis som allt annat men har man inte lärt in det hela rätt från början kan hästen ha lärt sig en felaktig respons vid tygeltag och det kan ta ett tag att "omprogrammera" hästen. Oftast tar det längre tid att lära om än att lära rätt från början.

Väldigt bra förklarat. Precis så säger min instruktör, att han är felinlärd från början.
Vad ska då jag göra nu? Det är precis som du säger, drar du i tygeln tar han det absolut inte för att stanna utan ökar gärna eller bibehåller tempot. Jag jobbar mkt med sitsen, hoooo ljud och bålen, inte bara tygeln.
Från marken jobbas han i halsrem och har faktiskt lättare för att ta stanna signaler då, ett hooo och att jag lutar mig lätt bakåt, ibland ett tag i halsrem och ibland även ett spö på bogen (om han har en riktigt jäklig dag).
Överlag har han en tendens att öka bara du plockar med tyglarna när du rider, har nu kört kamma-tygel i flera månader och han har börjat lugna ner sig. Han är kort sagt riden fram, fort & fel i hela sitt liv.
För övrigt en genomtrevlig häst med mycket fart och vilja, nyfiken och ärlig men samtidigt okänslig och envis.

Alla tips emottages tacksamt!!!!
 
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Dropi är ju e Frami från Häringe. Någon annan som rider Frami avkommer här inne? Vore bara intressant att höra hur de är i lynnet:)
 
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Jag tycker att man behöver vara väldigt duktig på timingen med eftergift för att lära hästen att bli mer känslig, samma om det är i munnen eller för skänkel eller för vad du vill.
Och när det gäller bettet, att som ryttare passa sig väldigt noga för att bli stum i handen (stum behöver inte betyda hård) eller orörlig (ungefär samma sätt).
Rörlig i hand, gärna plocka loss bettet lite, eftergift så fort du känner att hästen reagerar.

Red Barmi på kurs i onsdags, trevligt. Min paddock är perfekt i underlag nu vilket underlättar.
Mycket arbete i långsamt tempo tölt, med öppnor, slutor, skänkelvikningar, stora tölt-piruetter, skrittpiruetter.
Arbete över bommar som ledde till fem travsteg i rad över bommarna, flera omgångar.
Min snälla instruktör peppar mig och försöker lura i mig att jag har en tävlingshäst i T2 och femgång hos mig. Jag har någonstans tänkt att det kunde vara kul att rida någon fyrgångstävling men instruktören försöker få mig att tänka om, eftersom han är en riktig passråtta. Kunde förstås vara roligt att tävla femgång någon gång.
Risken att inte få till någon pass torde vara obefintlig på den killen. Å andra sidan krävs rätt mycket träning för att få honom att visa trav och galopp...

Red Isa och Karl i paddocken igår. Karl helt "ren" och fräsch, börjar nu sättas igång efter sin konvalescens. Han har ju väldigt starkt grundgångarter men verkar också bekväm med att göra sig till en tölthäst. Han är inte spektakulär i hur han rör sig och har endast långsamt tempo tölt, men han känns (och låter) ren i takten och jag testade för skojs skull lite öppna på volt i tölt och det var minsann inga problem. Han är en väldigt trevlig och glad liten häst och jag är så glad att han verkar bli helt problemfri trots skadan.
Pigg och framåt.
Han har rehabiliterat sig själv effektivt i hagen under vintern genom att bråka, brottas och springa med de andra killarna. Så den enda intensitetsökningen i hans fysiska prestation är det faktum att han ska ha mig på ryggen en halvtimme ibland. Inte så farligt för en häst som gladeligen springer sig svettig i hage när han jagar/leker med de andra.
 
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

KL

De sista två dagarna har jag roat mig med att göra dubbelman på min häst :D Med tvätt och allt tog det hela 6 timmar att få honom färdig :crazy: Men det var helt klart värt de timmars arbete, snygg blev han iallafall :d
Så får vi se hur länge det håller sen..

Hur länge låter ni snoddarna sitta i?
 
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

*KL*

Sitter och är lite nervös inför debuten i speedpass om ett par veckor...
Nån som har tips på vad man ska tänka på? :)
 
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Så fortsätter vi här:)

Jag vill gärna ha input angående detta med hästar som är okänsliga i munnen. Är de oftast det från start?
Hur kan man göra fel i bett träningen, dvs, vad är det som gör att respekten inte finns för bettet?
Jag har ingen erfarenhet alls av inridning av unghästar, därav frågan.
Någon som har en häst som är extremt okänslig i munnen? Hur har ni jobbat med den?

Mist förklarar detta sjukt bra!!
Min förra häst var väldigt okänslig i munnen. Han lyssnade inte på tygeltag eller liknande. Antar att folk har slitit och dragit i honom :/ Jag jobbade något extremt mycket med detta och det tog bra lång tid att få honom lite mer känslig. Nu är det ju individuellt från häst till häst, men jag jobbade mycket med halter osv, att han aldrig aldrig fick bita tag i bettet eller något liknande.

Min nuvarande foderhäst är helt tvärt emot Karri. Hon är väldigt känslig i munnen. Jag rider iofs knappt med tyglar alls mer än en lätt kontakt och vad jag har märkt är att ju mer jag tar i henne, desto mer spänner hon sig. Ju mer springer hon och försöker "komma undan". Så fort jag släpper efter så stannar hon.
 
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

I tisdags gjorde jag en ofrivillig avsittning. Första gången på jag vet inte hur länge som jag trillar av faktiskt. Iallafall. Jag var på väg till ridhuset och så möter vi ett fotbollslag som kommer springande. Lokbrá blir panikslagen och tvärvänder. Jag tappar balansen och dimper rakt ner i asfalten. Kan inte röra mig och ambulans kommer. Åker in till akuten och får röntga. Både slätröntgen och CT.

Sen fick jag åka hem och komma tillbaka dagen efter. Då gjorde jag en MR och fick besked att jag hade haft en väldig tur. Det var ingen fraktur. Dom trodde först att det var en fraktur i höftleden eller i kulan. Så ja, jag hade tur :P. Nu är det bara att vila. Kan gå saaakta sakta till toan och tillbaka utan kryckor. Försöker gå utan. Men det gör galet ont :P

Har sån abstinens att va i stallet. Bwah, saknar Lokkis.
 
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Det kan vara bra att rida på nosgrimman också, det har jag gjort om jag ridit hästar som varit okänsliga i munnen - inte hela tiden, men växlat. Att man trär tygeln igenom bettringen och fäster i ringen på remontnosgrimman.

Även att växla bett tycker jag funkar bra och gör hästen lite mer uppmärksam! :)
 
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Jag kom ihåg att Jorunn var okänslig i munnen vid inridning, det var som om hon inte ritkigt fattade vad jag ville när jag tog i tygeln och ville svänga.
Så jag fäste tyglarna på sidan av didostycket för att inte dra henne i munnen. Och då fattade hon mkt snabbare vad jag ville när jag tog i tygeln och ville svänga.
Efter någon vecka fäste jag tillbaks i bettet och då var problemet borta.

Kanske inte funkar på alla men funkade fint på henne.


Kl


Jorunn verkligen tokälskar sin nya sadel.. hon går som en dröm vad en ny sadel kan göra... galet.
 
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Jorunn verkligen tokälskar sin nya sadel.. hon går som en dröm vad en ny sadel kan göra... galet.

Vist var det en bomlös sadel du har nu? Var sydd efter Jorunn? Spanar lite smått efter sadel till grannens häst och tror att bomlös kan vara grejen men han har ju så sjukt kort rygg hästen och just nu går han med en sadel med en passform som jag i ärlighetens namn aldrig skulle ha haft på en egen häst.

KL
ligger lååååågt med ridningen pga vintern men nu börjar vägarna torka upp så bara jag vet att gruset lagt till sig så ska jag prova sätta igång hästkraken men somsagt gruset måste få en chans att lägga till sig, vattnet rinner under vägarna och drar med sig grus så vägarna ser jätte fina ut men om man går där med en häst raser dem i hop alltså det är som att gå på ett lock. Livsfarligt, hästarna kan bryta benen av sig.

Men i övrigt, var med pappsen som hade hunduppvisning på dillegårds vårmarknad förra helgen och som tack för att jag körde fick jag nya ridbyxor :love:
Nu väntar dem bara på att bli invigt :)
 
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Jag lärde Glampi styrning och broms först vid hand i grimma med både tryck och ljud kommando.
Sen tömkörde jag honom i grimma och lärde in styrning osv ytterligare. Han var redan då känslig för tryck efter träning men först gick han emot men lärde sig snabbt att vara lika mjuk och eftergitdm som min hand.

Sen red jag in honom med grimma och han kunde ju redan styrningen då när jag hoppade upp mkt smidigt.
Sen sidepull för ytterligare fin känsla.
Behövde knappt ta i tyglarna och han gav efter i nacken.

Kollade hans tänder och vande sen in på bett först satt det i när jag red på bett löst utanpå tränsdt.

Sen kopplade jag ihop dem och sist tyglarna helt i bettet.
Först gick han emot lite lätt då var jag bestånd från början för att direkt ge eftergift när han gjorde rätt.

Och nu har jag en kille som är lika fin på bettlöst som bett jätte härlig i munnen har aldrig behövt ta hårt i hans mun.

Samma med thengill väldigt fin i munnen så det är en grej jag vet att jag faktiskt är bra på men sen o andra sidan är jag tyvärr inte lika kvick med drivngmg och skänkej hjälperma men bara man vet sina problem så får man jobba på dem och vara glad för det man är bra på:-)
 
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Den är bomlös, typ som startekk heter de så? fast denna ser inte så billig ut som den tycker jag.
Den ser ut som en vanlig sadel.. tycker iaf jag

sadeln-1_zps6fb52b44.jpg


min sadel

Den går att få med kortare rundare bossor än vad som är på bilden.
Jag har tyvärr fått fel bossor på min och väntar på rätt sadel.
sadeln är mkt kort, ett par cm kortare än globus gloin som annars anses vara en mkt kort sadel.



Hon går fortfarande bra med denna men med förra med rundbossor gick hon 500% bra nu bara 98%:D

Jag vill ha större stöd än på bilden och de går inte att få större, men jag lämnar bara in till sadelmakaren så fixar han större för en billig peng=)
 
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Tycker du inte att den trycker på bogbladen? Ser ut så på bilden ..
Fin annars!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 143
Avel Jag startar en ny tråd för oss som har dräktigt och behöver skriva av oss. Känns som att betäckningstråden blir fel ställe. Eftersom...
82 83 84
Svar
1 662
· Visningar
120 742
Senast: Ketrawzc
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 535
Senast: machafuko
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 146
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp