NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Hoppar in i tråden!

Jag har blivit medryttare till en underbart söt liten islänning på 22 år! :) Efter Petur, om det säger er något? Har ingen koll på stam för islandshäst..

Ska rida honom kommande 6 veckorna då hans husse återhämtar sig efter sjukdom. Hoppas på att få fortsätta rida denna härliga lilla häst även i fortsättningen. :) Premiärtur idag, red ut på en härlig tur i skogen. Det kommer nog ta ett tag innan jag hittar en bra sits på honom, det rörde sig mkt i där under! :p I skritten å galoppen gick det bra, men i traven så gick mina ben som en pendel (pendlade liksom åt varsitt håll), haha! Tror nog jag lär mig med tiden. :)

I veckan som kommer tänkte jag att vi skulle ta en svängom till banan, för att böja igenom honom å känna lite hur han känns. Med sina 22 år är han nog lite stel här å där, så det finns nog lite att mjuka upp!

Bild från idag på sötisen! :love:
014_zps7571b4b8.jpg
 
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Tycker du inte att den trycker på bogbladen? Ser ut så på bilden ..
Fin annars!
Förstår vad du menar men det är bara knästödets kåpa som är större än underdelen. Sadeln ja bossorna som ligger mot hästen går inte lika mkt ut.
Den ligger som ett smäck på henne tycker ingestans.
 
Senast ändrad:
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Nä du den Petur var väl född typ -79, om jag minns rätt :) Är pappa till min som blir 20 i år... Tror inte den Petur lever längre?
 
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Men den jag rider är ju 22 år, så då kanske det kan vara den Petur som är hans pappa? Får fråga ägaren om exakt namn. :)
 
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Jag kollade Worldfengur, Pétur från Tulka föddes 1979 mycket riktigt,och fick sin sista avkomma 1996, så det kan nog vara han. Det har nog inte funnits så många Petúr:ar i Sverige som gått i avel. Det är ett lite udda namn.
 
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Han heter Kunningi, dock osäker på stavningen.. :p Han kallas för Kunni.
 
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Jag läste ju fel - läste att din häst hette Petur :p Men en avkomma kan det säkert vara!
 
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

KL

Liten uppdatering härifrån. Har inte kunnat ridat så mycket de senaste veckorna. Dels vaccinerades R för 2 veckor sedan, och nu har jag varit sjuk sedan torsdagen. Typiskt nog har vi haft de första riktigt fina och soliga vårdagarna det här veckoslutet. :mad:
Har inte ännu heller kunna bestämma mig om jag skall ta med R till Sverige i sommar, borde börja bestämma mig så småningom.
 
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Kl*

Hade världens finaste dag i stallet igår, sitskurs. Vädret var perfekt, lektionerna och teorin var givande, sällskapet mycket trevligt!

Jag skulle verkligen så sjukt gärna vilja ha häst igen. :(

Lånar folk ut hästar på foder nu för tiden eller har det blivit ute? Haha. Jag är inte i ett läge i livet där det passar att köpa en häst för ett långtida förhållande, så att säga. Men jag skulle vilja känna på att ha häst igen. Men jag antar det är typ kontakter som gäller? Får nöja mig med medryttarskap kanske.
 
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Idag vart jag påmind om att man inte ´är 15 år längre... Jorunn vart rädd och gjorde en snygg piruett och jag stäckte mig så in i norden.Sitter här med en migrän från hell..Ber till han där uppe att jag inte blir stel imorgon...Har inte tiiid
 
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Finns minst en härinne som har foderhäst och som jag vet haft en tidigare också så det verkar finnas. Men säkert kan kontakter vara en fördel och/eller referenser.
 
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Jag har en isis på foder :-) sen i fredags :p

*KL*

Jag hoppar in här i tråden. vet inte riktigt vad ni pratat om innan men följer med lite nu i denna nya tråd.
Har fått hem en liten isis på 136 cm på foder. 7 år är hon.
5 gångare med tölten som starkaste gångarten.
Jag har ridit islandshästar förr, privatägda, men ingen större erfarenhet. Vet hur man töltar iaf :D
Meningen är att vi ska träna lite då och då och ev lättare tölt klasser.

Just nu jobbar vi på att känna varandra. Fick känna på hennes järnvilja idag :crazy: skrittade ut en tur men hon vände hemmåt ett par gånger. suck... hade sällskap. sen red vi på ridbanan men inte stängt efter oss och hon stack ut från banan. så nu ska vi lära känna varandra ordentligt. Men hon är väldigt söt, vilket hon vet om :o:p
 
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

KL!

Nån som har en valack som plötsligt fått nippran och tror han är hingst?

Min grabb har alltid varit ranglåg och alltid gått undan, gått i blandflock och det har funkat bra!
Denna vår har han blivit helt tossig!! Går nu med bara ston och det är HANS ston!
En ny valack kom förra v och skulle flyttas in i vår hage, jo tjena!! Min grabb är helt vansinnig på honom och har jagat han ur hagen vid två tillfällen, nu står nykomlingen i egen hage brevid i hopp om att min skall acceptera honom, men det ser mörkt ut!
Går ett av stona nära den andres staket far min fram och tar bort stoet och blåser upp sig och markerar mot valacken, slänger med frambenet och är arg, står och blänger på honom konstant, kan inte slappna av och äta utan måste stå och stirra på honom hela tiden, eller rusa dit och vara förbannad!
Tar man in honom i stallet står han bara och skriker o bankar om han hör stona pipa utanför i hagen då dom hälsar på nya valacken, kan inte fokusera på sina morötter ens vissa dagar, bara snurrar o ska ut till stona!

Men är vi iväg och rider tex är han som vanligt, även som vanligt med mig, go och mysig om än mer på sin vakt och måste prata med sina ston när dom rör sig i närheten.. Han måste ha stenkoll!

Rider vi förbi hingst hagen en bit bort får man vara mer bestämd, då börjar han steppa o humma o brumma och bli jättetjusig!!

Så här struttar han omkring o beter sig numera!!

Jättetjusig men inte som han brukar????

Konstant "uppblåst"

17894_10151385333080222_1816056194_n.jpg


558772_10151388855550222_418476541_n.jpg


Nån som haft det likadant? Gick det över?
 
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Han får munkpeppar sen några veckor tillbaka men det hjälper ingenting!!!
 
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Kl*

Hade världens finaste dag i stallet igår, sitskurs. Vädret var perfekt, lektionerna och teorin var givande, sällskapet mycket trevligt!

Jag skulle verkligen så sjukt gärna vilja ha häst igen. :(

Lånar folk ut hästar på foder nu för tiden eller har det blivit ute? Haha. Jag är inte i ett läge i livet där det passar att köpa en häst för ett långtida förhållande, så att säga. Men jag skulle vilja känna på att ha häst igen. Men jag antar det är typ kontakter som gäller? Får nöja mig med medryttarskap kanske.

Jag har haft 6 st hästar i mitt liv, alla på foder så nog finns dem. 5 st förmedlades via kontakter (3 från samma ägare) och en fick jag efter att haft ute en annons. Alla har jag haft av olika anledningar. 3 av dem hade jag pga att ägaren vill ha hästar när hon är här på landet över sommaren men har dem ute på foder resten av tiden när hon bor i Stockholm. 2 av de 6 hästarna hade jag som mest sällskap och promenad kompisar till andra hästar och en av hästarna var hos mig för "problem lösning" han var folkrädd.

Men foderhästar finns det faktiskt ganska gott om bara man vet vad man letar efter (har klart för sig hur svår häst man kan klara av eller om man bara vill ha en promenad kompis) och man kan visa ägarna att man kan erbjuda det ägarna vill ha för sina hästar.
 
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

KL!


Nån som haft det likadant? Gick det över?



Jag hade en sådan en feg ranglåg sak men desto mer självförtroende han fick med all träning desto mer hingstig blev han. Slogs med valackerna och betäckte stona så tillslut fick han gå själv. Han var så ända tills han flyttade tillbaka till ägaren antar att de hade med att självförtroendet sjönk igen. Provade också munkpeppar men vet inte om de hjälpte direkti
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 206
Avel Jag startar en ny tråd för oss som har dräktigt och behöver skriva av oss. Känns som att betäckningstråden blir fel ställe. Eftersom...
82 83 84
Svar
1 662
· Visningar
121 570
Senast: Ketrawzc
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 614
Senast: machafuko
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 446
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp