NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Han heter Kunningi, dock osäker på stavningen.. :p Han kallas för Kunni.



FEIF-ID nr SE1991103712
Namn Kunningi
Gårdsnamn (ursprung) från Allerbäck
Gårds Id 000028 Område 01
Färg kod
Färg Brun utan tecken
Aktuellt land SE Export datum
Öde Vid liv Avliden datum
Kastrering Ja Datum 31.12.2005
Far SE1979100318 - Pétur från Tulka
Mor SE1980200400 - Saga från Örvik

Kollade bara!! Kul se hela stamtavlan och sånt på WF.
 
Senast ändrad:
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Min mardröm är att han måste gå själv :(
Han är så sällskapssjuk och är en riktig flockgrabb!
Stona älskar honom då han är en snäll och trevlig kille, dom bara står och väntar på honom när han är ute, följer honom gärna i hagen och han inger nog mkt trygghet, ser till att alla får äta och att det är lugnt i gruppen.
Han undviker bråk!
Men nu ser han svart när valacken är där!!
 
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

I dag har jag varit på ridkurs med två lektioner. Red samma häst som förra våren, Diva från Agersta. Hon har blivit starkare i tölten och när jag red ordentligt kändes det riktigt bra. :)
 
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

KL

Första gången för mig i uppdateringstråden...;)

Efter en lång vinter med bara bus och lek och barbackaridning lades sadeln på idag för en tur i vårvädret... Jag var nämligen på URUSELT humör, och ville bara ut en sväng. Och vad gör pållan..? Töltar i form för första gången någonsin!!! En LITEN bit, visserligen, men OH så lycklig man blir!

Den där hästen gör mig bara glad, alltid, alltid, och jag älskar henne!!!:love:

Nej, jag är inte på dåligt humör längre... ;)

Ville bara berätta...
 
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Tyvärr brukar man ju ha ston o valaker i separata flockar. Kan ju gå bra i bland flock men lugnast är separat för hästarna.

Min äldsta valack går inte att ha med ston o ofta brukar sådana hästar aldrig gå att ha med ston.
Då får man helt enkelt bara ha dem med valack eller hingst det funkar min väldigt bra med. Men min är inte ilsken men han betäcker. Det var många år sen han gick med ston skulle kunna funka men varför chansa.

Jag fick leta stall med enbart valack. Nu har jag eget stall och fick anpassa mitt häst köp efter min första häst och då blev det två hingstap. Nu har jag honom tillsammans med två valacker.
 
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Han ska ju absolut inte behöva gå själv det tycker jag inte borde vara tillåtet ens för hingstap. Kan de inte gå med andra hästar är det väl inget att avla på?! Jag hade min valack då 11år tillsammans med min 13åriga hingst och min andra 4åriga unghingst tillsammans gick hur bra som helst.


Tips om ni ska dela upp dem så sätt dem inte så att valackarna kan se stona inte hälsa på över staketet osv för då kommer han säkert slåss med den andre.
 
Senast ändrad:
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Min blev också galen ett tag och betedde sig väldigt "hingstigt". Han vaktade och flyttade runt stona men har aldrig betäckt (trots att han är kastrerad som fyraåring och har tre avkommor). Han var nästan omöjlig att hantera och stegrade sig på mig i stallet bland annat (fick hoven på axeln).

Jag lät honom vara i en vecka och gick bara ut i hagen för att visitera. Sen fick han munkpeppar och vi tränade massor med ledarskapsövningar. Det gick över tills det kom en ny valack till flocken, då var han okontaktbar igen. Lät honom vara i en vecka då också och sen dess har han aldrig visat liknande beteende. Han går fortfarande i samma flock som är blandad på cirka 30 hästar.

Jag tror att man måste låta hästarna "göra upp" och tyvärr tror jag inte att det hjälper att sära på dem om man någonsin vill ha dem tillsammans. Isåfall är ju sto/valack-flock ett alternativ.
 
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

KL

ÄNTLIGEN kan man ta sig in på ridvägarna i skogen hemma hos oss! Igår körde vi lite efterlängtad klättring som kombinerades med pulsning i snö och i stora vattenpölar. Nu kommer våren!
Idag har vi tränat tölt i ridhuset och A var spänd och pigg men lugnade sig och jobbade ordentligt mot slutet.
På tisdag tävling!
 
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Min mardröm är att han måste gå själv :(
Han är så sällskapssjuk och är en riktig flockgrabb!
Stona älskar honom då han är en snäll och trevlig kille, dom bara står och väntar på honom när han är ute, följer honom gärna i hagen och han inger nog mkt trygghet, ser till att alla får äta och att det är lugnt i gruppen.
Han undviker bråk!
Men nu ser han svart när valacken är där!!

Det är nog ett ganska vanligt problem.

Jag säger som övriga: det är ganska vanligt att dela flickor och pojkar i separata flockar.
Ibland går det bra ändå, beroende på vad det är för individer.
En valack och ett gäng ston brukar gå bra: flera valacker och enstaka ston är svårare.

Om du nu ändå har flera hagar, varför inte låta dem vara i sär? Betydligt mindre skaderisk på det sättet.

Red Isa, Barmi och Karl i paddocken igår.
Alla tre var ganska duktiga, Isa riktigt avspänd och jobbade med lite sidvärtsrörelser i skritt och tölt, och lite arbete med formen i galoppen och traven. Lite ostadigare i formen än jag önskar, men det är OK efter vintern då hon ju inte varit riktigt "arbetsbar".
Karl duktig, jobbade bara en kvart eller så men hann med alla fyra gångarter. Han är riktigt lättväxlad, även om han tappar takten i tölten när han får lite för bråttom.
Barmi jobbade ordentligt i skritt och tölt, mycket sidvärtsrörelser i olika varianter, många övergångar mellan öppnor, slutor, volter, bakdelsvändingar, skänkelvikningar för att mjuka upp honom. Lite arbete över bommarna så han lägger in enstaka steg trav, fungerar även om han släpper traven och går över till tölt igen så fort han "forcerat" bommarna. Ska lägga bommarna på en annan plats i paddocken så jag får längre rakt spår före och efter bommarna för att se om han klarar hålla trav lite fler steg på det sättet. Nu ligger bommarna så att man tar dem på kortsidan, kanske bättre att få en långsida. Tänkte lägga bommarna över medellinjen, så kan jag dessutom undvika dem och ändå få mina volter när jag vill träna det. Vill inte hålla på och bära runt på bommar och annat mellan varje ridpass utan försöker tänka ut var "hindren" är minst i vägen för resten av träningen.

Ska nog åka in till stan på lördag och shoppa igen. Vill ha fyrkantsbommar, 6tum/6, för att kunna lägga upp en ruta på 2X2 meter att träna på.
 
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Jag säger precis som en del andra, sto - och valackflock!
R är kastrerad som 9 åring och kan vid vissa tillfällen tro att han ännu är hingst - även fast han går i valackflock. Nu fungerar det super i flocken (nu just 8 st valacker, oftast brukar de vara lite fler), men ibland, oftast om det kommer nya till flocken, måste han visa sig stor och stark. Trots att han är bland de minsta i flocken. ;)

Vår stora ståtliga "hingst" i början på förra sommaren, när det kom en ny häst till flocken.
8670188729_e570627d9c_b.jpg

8670190659_49e6cdb0c8_b.jpg
 
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Tyvärr kan en från början lugn och trygg valack vända tvärt och aldrig bli densamme, jag säger som flera andra, dela på flocken. Skadorna de kan få är absolut inte värt för en blandad flock:eek:

Tack för alla tips för pålle som är okänslig i munnen. Kan tillägga att vi byter bett ofta, skiftar mellan D ring tredelat, D ring 2 delat emd koppar samt 3 delat med sötmalm. Har också Micklem träns som jag rider bettlöst på. Ibland nosgrimma, ibland inte.

I lördags red jag med 2 delat koppar bett, ingen nosgrimma, och red "5 steg ridning" som jag kallar det:D 5 steg och sedan händer något, typ 5 skritt, halvhalt, 5 trav, halvhalt, 5 skänkelvikningar, 5 tölt osv osv. Han blev på tårna och väldigt lätt i munnen. Kul!! Har märkt att han verkligen måste ridas, sitter man och såsar blir han tjurig och tvärt.
 
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

KL

ÄNTLIGEN kan man ta sig in på ridvägarna i skogen hemma hos oss! Igår körde vi lite efterlängtad klättring som kombinerades med pulsning i snö och i stora vattenpölar. Nu kommer våren!
Idag har vi tränat tölt i ridhuset och A var spänd och pigg men lugnade sig och jobbade ordentligt mot slutet.
På tisdag tävling!

Eller huuuur! Fantastiskt med lite snöfria vägar. Tyvärr hinner jag ju inte rida något alls för jag är i skåne på veckorna, men jag får glädjas åt er andra.

Avis på ert ridhus faktiskt. :cautious: ;)
 
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

*KL*

Ljómi är haltfri! Men FY va tråkigt han har i sjukhagen och jag förstår honom verkligen, inge kul att sätta en sån liten i sjukhage men hade inte så mycket att välja :( Har varit ute på promenader under helgen och det har han uppskattat mycket. Lagt in sly till honom så han skulle ha nåt att grejja med :) Hoppas han kan komma in till Laukur i morgon, iallafall en stund!

Har varit helt underbart väder hela helgen! Har självklart ridit båda dagarna! :D Såå gött i skogen!

547443_4839013060165_1892195363_n.jpg
 
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Trist att du inte hinner rida. :( Finns det inga möjligheter att rida på helgerna heller?

Jo jag känner mig riktigt bortskämd med ridhus! Men det finns ju fantastiska ridvägar också så det är skönt när man äntligen kan använda dem! :D
 
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Katharina: vart i Gävle har du din häst uppstallad? Jag kommer ju från Gävle, men har flyttat därifrån för några år sedan.
 
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Visst, köpte havre i stackbo :) jag hade min dåvarande häst i Mackmyra :) det var väl de som höll till i Mackmyra som flyttade till Stackbo, eller? Härligt att de byggt ridhus där!
 
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Jes de höll till i Mackmyra innan, flyttade 2005 eller nått sånt.

Vad hette din dåvarande häst? Kanske nån man känner igen, var ju med på Mackmyra-tiden med! :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 206
Avel Jag startar en ny tråd för oss som har dräktigt och behöver skriva av oss. Känns som att betäckningstråden blir fel ställe. Eftersom...
82 83 84
Svar
1 662
· Visningar
121 572
Senast: Ketrawzc
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 617
Senast: machafuko
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 446
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Pysseltråden
  • Flytt till Gotland!

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp