Bukefalos 28 år!

Nya A-kasse regler

Sv: Nya A-kasse regler

De enda jag vet som inte "får jobb" är de som inte orkar, ids eller vill ta de jobb som finns. Eller de som inte "kan" flytta för att de inte har lust. Då är det enklare att vara arg på arbetsförmedlingen.
Den tiden är snart förbi och man tvingas ta skeden i vacker hand eller så får man vara utan bidrag :sneaky:
 
Sv: Nya A-kasse regler

Det kommer leda till fler jobb. Åtminstone på AF.

Jag tror dessutom att det kommer att göra att sannolikheten ökar för arbetssökande att få jobb, precis som avsett. Många arbetslösa är för jävla dåliga på att söka jobb. Nu menar jag inte majoriteten och jag har all respekt för dem som sökt 1000 jobb i flera år och fortsätter i samma takt. Även om man i ett sådant läge förmodligen har bra hjälp av en coach som kan tydliggöra var bristen finns (utbildning, kunskap, erfarenhet, entusiasm, personlighet, utseende) så att man kan åtgärda rätt sak med rätt åtgärd.

Däremot behöver vi få fler mer aktiva, både på jobbsökarfronten och utbildningsfronten för att matcha bättre. Det här är ett sätt för det förstnämnda.

Vi ska inte gömma och glömma arbetslösa och sjuka människor. Det var katastrof under den röda regeringen som förtidspensionerade både fullt och delvis friska arbetsföra människor i unga åldrar. Alla kan bidra. Alla ska bidra till samhället. Det är utgångspunkten.

Inga ersättningar ska utbetalas utan motprestation och en vilja att komma ur beroendet av dem.
 
Sv: Nya A-kasse regler

Snart så kommer inte de arbetslösa att ha tid att söka jobb, då de måste fylla i så många blanketter att det upptar all deras tid.

Jag kan tänka mig att en kopia på de 23 jobbansökningar man skickat in och en kopia på närvarorapporten på sin senaste kurs duger utmärkt.

Romanskrivandet blir nog mer för dem som försöker undvika att få ett jobb och trivs hemma med sina fem hundar och tre hästar.
 
Sv: Nya A-kasse regler

Fast jag vet folk på buke som har tre hästar och ett par hundar och varit arbetslösa länge samtidigt som de gnäller över hur lite pengar och jobb det finns. Vad de lever på annat än bidrag vet jag faktiskt inte.
 
Sv: Nya A-kasse regler

Återigen korkade nyliberala högerfanatiker som inbillar sig att det blir fler jobb bara man jagar på arbetslösa tillräckligt mycket, stolligt på ren svenska :mad:

Det finns arbetslösa i första hand pga av bristen på anställningar - att jaga på de arbetslösa skapar inte fler anställningar.

För att få ut fler i arbete så måste konsumtionen öka, vilket innehåller två byggstenar. 1 - Tillräckligt många måste ha pengar över efter att räkningarna är betalda för att kunna konsumera varor och tjänster. 2 - Samhället måste ge dessa individer tillräcklig trygghet så att dom verkligen väljer att konsumera pengarna istället för att samla dom på hög i madrassen ifall dom skulle blir sjuka eller arbetslösa.

Mao så ger försämringar i trygghetsystemen till följd att medelklassen ökar sitt buffertsparande hellre än att spendera dessa pengar - men genom att dom "lägger pengarna i madrassen" så sätts inte fler i arbete och konjunkturnedgången förvärras.

Sen finns det en andra nackdelar med att tvinga arbetslösa att söka jobb som dom inte är kvalificerade till - Det ställer till ett helsicke för de arbetsgivare som annonserar ut ett jobb istället för att tillsätta det med "någon i bekantskapskretsen".

Så genom att tvinga arbetslösa att söka jobb de inte är kvalificerade för så straffar vi de arbetsgivare som uppvisar det önskvärda beteendet att utannonsera jobb för öppen sökning...
 
Sv: Nya A-kasse regler

Ska man bara ta den kategorin kan jag nog nämna i alla fall 10 personer som lever på antingen sjukskrivning alt. a-kassa/soc och har en mängd djur jag inte hade kunnat försörja på en normallön (särskilt eftersom det tar några timmar att jobba, och några att sova - och djuren ska ha sina timmar).

Lösningen? Jobba av stallhyran (sjukskriven för fysiska krämpor men mockar 15 boxar, vill inte jobba med hästar för det ger för dåligt betalt - trots att det finns erbjudande om jobb, a-kassa är bättre - mer fritid). Låna av vänner och bekanta och familj när det ska köpas fler djur. Inte ge de djuren som finns i hushållet den omvårdnad som behövs (veterinär/hovslagare/specialfoder) eftersom det inte finns ekonomi till vettig djurhållning.

Lösningarna går jämt upp med problemen.

Själv är jag innerligt trött på att ringa arbetssökande som tackar nej med hänvisning till att det är jobbigt att gå upp på morgonen, a-kassan ger tillräckligt med pengar för att klara sig och man vill inte gå ner i fritid, det finns inte tid över eftersom man måste sköta sina privata ärenden och därför inte kan jobba.

Visst kan det ha med respektive branscher att göra (den vi driver företag inom alt. hästnäringen), men det går verkligen 13 på dussinet av de som inte är särskilt sugna på att jobba och tjäna pengar via arbete så länge det finns alternativ som går att livnära sig på - enkelt och med fulla soltimmar.
 
Senast ändrad:
Sv: Nya A-kasse regler

Den tiden är snart förbi och man tvingas ta skeden i vacker hand eller så får man vara utan bidrag :sneaky:

A-kassa är inte ett bidrag utan en försäkring - håll dig gärna till sanningen istället för att komma med en massa nyliberala floskler ;)
 
Sv: Nya A-kasse regler

Precis. Och det finns massvis av dessa.

Jag vet flera som blivit erbjudna jobb men nekat just för att de i princip har betald semester (folk som blivit permitterade) en rätt lång tid.

Den senaste ville inte för han höll ju på och fixa med sitt hus.:banghead:
 
Sv: Nya A-kasse regler

Och i o m försäkring (där man verkligen ingått ett avtal) är det ju ännu hårdare regler. Inte minst för att övriga premiebetalande försäkringstagare ska slippa betala för de som egentligen inte har rätt att lyfta pengar.
 
Sv: Nya A-kasse regler

Den senaste ville inte för han höll ju på och fixa med sitt hus.:banghead:

Senaste jag fick höra var "nä, jag pallar inte. Ska iväg och hämta lite delar till bilen och det vill jag inte skjuta på. Dessutom är det så fint väder att jag hellre vill vara på stranden med polarna än jobbar - pengarna från a-kassan räcker till mig nu över sommaren".

Morr.
 
Sv: Nya A-kasse regler

Så genom att tvinga arbetslösa att söka jobb de inte är kvalificerade för så straffar vi de arbetsgivare som uppvisar det önskvärda beteendet att utannonsera jobb för öppen sökning...

Nu är det inte för att få fler jobb som man ska "jaga" arbetslösa, vilket i sig är ett knäppt uttryck. Det är stollig vänsterpopulism att påstå att det är det primära syftet.

Det handlar framförallt om att kvalificera vilka som ska ha rätt till försäkringsersättning och vilka som ska få nedsatt eller helt inställd ersättning därför att de inte uppfyller kraven för att få det.

Genom att införa bättre sådana kvalificeringssystem hindrar man människor från att både rent brottsligt och i gråzoner, utnyttja systemen för andra ändamål än vilka de är tänkta för.

Det skapar incitament att faktiskt göra det som krävs för kvalifikation, vilket SIGNIFIKANT ökar chansen att skapa sin egen försörjning för den enskilde individen. Att skapa incitament och sedan ge stöd för att skapa matchning är bra.
 
Sv: Nya A-kasse regler

Måste också inflika att vi är många som verkligen försöker få tag i jobb, har utbildning och lång erfarenhet osv men ändå inte får jobb. Vet inte var AF kommer sätta ribban för de nya reglerna och egentligen tror jag att jag gör mer än de flesta så jag är inte i farosonen hoppas jag. Men för oss som försöker känns detta som ytterligare stress. Måste jobba stenhårt för att behålla någon självkänsla och lite värdighet och det är inte lätt.

Många av tidigare inlägg verkar tycka att arbetslösa är lata, och visst det finns massor som behöver en spark i ändan men det gäller inte alla.

Själv har jag till och från varit arbetslös i snart 5 år. Hade ett riktigt bra men mycket nischat jobb tidigare i många år, helt uteslutet att få tag på något liknande och arbetsgivare tycker det är för länge sedan jag tog min examen så den har jag inte någon nytta av, har också ofta hört att jag är överkvalificerad och därför inte intressant. Börjar man också närma sig 50 så är det ingen höjdare. Är och har hela tiden varit helt öppen för alla jobb min kropp kan klara även om jag inte kan jobba inom det jag är utbildad för.

Har tillbringat några timmar vid datorn nu, läst många jobbannonser men idag hittade jag inget att söka, hoppas det kommer mer nästa vecka när semestrarna är över för många. Nu dags för lite annat så jag är redo för nya tag imorgon bara att kämpa på
 
Sv: Nya A-kasse regler

Självklart gäller det inte alla. Långtifrån.

Men som seriös arbetssökande måste du också se att det är alla de oseriösa som urholkar systemet och lever som iglar på er som faktiskt verkligen lägger manken till.

Alla tjänar på att de oseriösa sållas bort. Det gäller både de som fuskar med a-kassan och de som fuskar med soc och sjukskrivningar. Det är de som verkligen behöver som blir lidande av fusket. Då kan man inte skylla de som försöker styra upp det - skyll de som utnyttjar systemet, fuskarna och de ekonomiska brottslingarna.
 
Sv: Nya A-kasse regler

Jo du har helt rätt, jag som sliter och sliter och inte har lyckats ännu blir urförbannad på de som inte vill eller är på tok för kräsna.

Jag är utbildad civilekonom och en utpräglad "siffernisse" men skulle i nuläget älska ha ett jobb inom något helt annat eller som fortsatt siffernisse. Vill ha något vettigt att göra och en lön som är "min" och som jag tror kommer fortsätta rulla in. Vad jag gör har mindre betydelse. Är toksliten över att jag inte vet hur framtiden ska bli och lever med ständig oro.
 
Sv: Nya A-kasse regler

Självklart gäller det inte alla. Långtifrån.

Men som seriös arbetssökande måste du också se att det är alla de oseriösa som urholkar systemet och lever som iglar på er som faktiskt verkligen lägger manken till.

Alla tjänar på att de oseriösa sållas bort. Det gäller både de som fuskar med a-kassan och de som fuskar med soc och sjukskrivningar. Det är de som verkligen behöver som blir lidande av fusket. Då kan man inte skylla de som försöker styra upp det - skyll de som utnyttjar systemet, fuskarna och de ekonomiska brottslingarna.

Ja. Häromdagen träffade jag en person som varit sjukskriven nästan ett år på ganska lösa grunder. Nu är hon utförsäkrad och har anmält sig på AF. Och börjar med att tacka nej till ett jobb som skulle passa henne ypperligt både när man ser till kvalifikationer och kroppsliga symtom "jag har ingen lust"...

Men visst, den här personen är omkring 60 år och tänker i stället ta ut förtida pension så snart hon kan. Och som sagt: hon tackar nej till ett faktiskt, verkligt jobberbjudande. Kan tilläggas att hon inte har någon särskild utbildning men har annan kompetens med sig som skulle passa.
 
Sv: Nya A-kasse regler

... och då förstår jag att man som seriöst sjukskriven alt. seriös arbetssökande blir arg och upprörd. När någon får serverat på silverfat det man själv inte kan (sjukdom) eller får (jobberbjudande).

Simply me: fast i den klassiska råttfällan. Du söker säkert även ekonomiassistentjobb, för att få komma in i arbetssvängen. Men där har du liten chans eftersom du är överkvalificerad. En bra väg kan vara att gå till bemanningsföretag och söka väldigt brett. Själv har jag som gymnasiekonom blivit erbjuden controler-tjänst via ekonomiassistentvikariat.
 
Sv: Nya A-kasse regler

sen finns det dom som tittar på mig och säger att jag är "sjukskriven på lösa grunder" eller att min diagnos "är hittepå" osv osv. Människor som tittar snett på mig för att jag åker iväg ibland. För är man sjuk ska man minsann inte orka något annat än att ligga ner.

Människor är så fruktansvärt snabba med att säga att man inte vill men sanningen är att de sällan vet mer än det dom ser ett par minuter på stan.

Det är inte så lätt att vara snäll mot sig själv och acceptera att man kanske aldrig kommer kunna göra sånt som ens vänner gör när alla runt omkring en också tycker att man är en lat en jävel.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
1 096
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
11 169
Senast: Enya
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 353
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 291
Senast: Destiny_D
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp