Nya Connemaratråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nya Connemaratråden!

Jag som är extra svag för vita hästar märkte när jag letade häst (även om jag inte valde häst efter färg) att mina ögon automatiskt drogs till annonser med vita hästar. Och om jag fick välja mellan två jämlika hästar och den ena var vit så var valet enkelt...och se vad som flyttade hem till mig också, en vit (eller nästan vit) prinsessa! :)

Även om jag också ibland svär över alla vita hårstrån som är överallt så känns det ändå som att det är värt det...min drömhäst har alltid varit vit och tänk, nu äger jag henne! :love:
 
Sv: Nya Connemaratråden!

Jag borde verkligen fixa bild på Puttis :o Men det är så svårt att fota själv. Dessutom är han inte så snygg nu, i fluffig och beige päls.
 
Sv: Nya Connemaratråden!

Tss. Skimmel eller brun är ingen fundering. Den rätta färgen är gul :love:

Amen to that :bow:

Såhär roligt kan det vara med vit häst:
DSC01684.jpg
 
Sv: Nya Connemaratråden!

Där har du ju en gul ju!!


Lorelie: Hahaha precis vad jag tänkte först också :rofl:
 
Sv: Nya Connemaratråden!

Idag skulle jag ta ut den noble springaren på en ridtur. Trodde jag. Han vägrade komma när jag ropade, han kikade inte ens åt mitt håll utan stod mitt i hagen och surade med rumpan mot vinden. Jag kan inte säga att jag var helt ledsen, fy satan vilket skitväder! Istället fick han gå kvar ute tills kompisen skulle ta in honom. Farbror veterinären skulle komma ut och vaccinera tre av våra hästar.
 
Sv: Nya Connemaratråden!

*kl*

Woho, jag klarade min sista dugga och åker därmed hem om en vecka till lilla ponnyn :love: Har inte sett honom sedan typ september? Eller något, jag minns inte ens... Han måste vara hur lurvig som helst, hade inte ens vinterpäls när jag såg honom sist :eek:

Sen ska vi gosa i en vecka innan jag blir halvhästlös igen. Jag har nämligen skaffat medryttarhäst nere i Skåne :idea: Man måste ju försöka hålla sig i form, eller nåt ;)
 
Sv: Nya Connemaratråden!

Vad trist att inte min lilla Tingeling är renrasig! Då hade jag gärna bidragit med foton!
Däremot uppskattade jag länken eftersom jag gillar att studera stamtavlor....
:angel:


*kl*

Hur gör ni som inte har tillgång till ridhus för att hålla motivationen uppe nu? Nu är det ju stenhårt i backen och brodden har inte kommit på ännu (funderar på att be hovslagaren sätta dit det på lördag när Tingeling ska skos - snösulor vet jag att han ska få sätta på denna gången).
Jag vet att skrittjobb är underskattat och egentligen är superbra för hästarna och det är väl det jag kommer att få ägna stora delar av tiden med att göra ett tag nu.
Jag känner mig dock lite uppgiven över att de framsteg vi har gjort hittills nu kommer att gå tillbaka när vi inte kan fortsätta träna så som vi gjort. Eller ja, jag tjatar ju på tränaren att få komma och rida i hennes ridhus en gång i veckan eller varannan vecka....Och så ska jag försöka ta mig i kragen och åka till något ridhus i närheten också, men rent ärligt - hur orkar man och känner lust för det på kvällarna när man kommer till stallet och det redan är mörkt?


Ge mig inspiration!!


En sak som gjorde mig superglad var i alla fall att igår när vi hade ridit ut i månskenet tillsammans med några andra i stallet så tittade en av tjejerna i stallet på hur Tingeling sadel ligger (hon utbildar sig till sadelutprovare och hästmassör) och jag har ju själv tyckt att den har legat bra efter vad jag har kollat och klämt och känt etc. Och vet ni??? Jag har haft rätt!!
Den ligger jättebra på henne!
Jag kan ju säga att jag hade lite lätt magknip innan hon tittade, för tänk om hon skulle säga att den var helt fel så att jag skulle behöva byta ut min älskade sadel? Jag hade gråtit blod....
Men nu kan jag med gott samvete rida vidare med den! Och jag har dessutom köpt mig en svängd gjord i läder och den verkar ligga bättre än den tidigare gjorden, så förhoppningsvis kommer vi att undvika skav i framtiden också! ;)

Och nästa vecka är det dags för rakning av min långhåriga övervuxna mammutponny igen...Och det är fascinerande hur mycket vitare hon är i år mot förra året - det blir nog som jag tror att om två år är hon helt vit...

Jag har aldrig motivationsbrist, jag har ju världens bästa lilla ponny :love: Men det är faktiskt sant. Det enda som kan hända är att jag känner mig lite stressad över att inte komma igång i början på säsongen (pga underlaget), bara för att jag vill träna terräng så fort som möjligt :D Men annars så tycker jag det är lika trevligt att frysa lite i skritt och jag uppskattar alltid ett ridhuspass lika mycket (sällan vi rider i ridhus).

Vi ägnar oss mer åt barbackamysturer och promenader (om det inte är för halt för mig, då sitter jag på tack!) och jag är en sådan där person som ser resultaten på träning som ett resultat av hela vår samvaro och inte just bara effektiva pass. För mig spelar det liksom ingen roll om hästen går som en klocka innanför staket om den går emot min skänkel för att det är en snödriva ivägen och jag bara låtit hästen gå som den vill i grimma hela turen innan. Jag vill ha en uppmärksam och glad häst i precis alla lägen och det verkar ha gjort att hästapållen går bra på träning oxå.

Jag ser liksom samband mellan att han är superlättparkerad när jag ska kravla mig upp mitt i skogen och att han varit superlätt att placera i en öppna ända sedan första försöket för tränaren. Mao ser jag all samvaro som träning - ingen motivationsbrist öht faktiskt :)

Min mamma kommenterade förresten hans "hundegenskaper" här om sistens. Hon brukar ha med honom när hon rider ganska ofta som handhäst och hon var tvungen att kommentera hur "röststyrd" han är, man kan ju prata honom till vad som helst. Nähä, det är ju det jag sagt hela tiden :p Hennes egna bulldoser däremot går mest på rutin. En gång försökte jag ha henne lös in från hagen (som min alltid är) och hon blev ju totalt förvirrad och sprang åt alla håll och kanter och hade ju noll connection med världen. Jösses liksom, gamla märr :D
 
Sv: Nya Connemaratråden!

Jag har tillgång till 20x60 ridhus på en gård 300 meter från vårt stall. Dock ska hon som hyr den gården väck nu sista januari, hon är ett monster. Men då ska våran stallägare ta över ridhuset och marken som är mellan det och stallet!

Just nu är jag för snål för att betala in ridhuskortavgift eftersom vi har en ridbanan vid stallet på 30x60m som fungerat utmärkt att rida på fram tills för en vecka sedan då det först blev minusgrader.

Och jag åker till Nya Zeeland på julafton och blir borta 6 veckor. Så att betala in 400kr till monstret för att få rida i ridhuset fram till jul är big no no för mig :devil:

Jag gör så att nu rider jag bara på helgerna när det är ljust. Medryttaren rider två dagar i veckan tillsammans med sin dotter som har en egen ponny i stallet.

Resterande tre veckodagarna får han stå ELLER så kommer han få ut och skritta lite då han agerar "snäll farbror" till en unghäst i stallet och så ska han ev. agera "snäll farbror" till en mamma som blivit skrämd tidigare och nu inte ridit ordentligt på länge. De som kommer låna honom har möjlighet att vara i stallet på förmiddagarna när det är ljust även i veckorna :)


Så just nu är det uppstyrt fram till jul!
Och när jag är borta kommer medryttaren att ha honom på heltid och om hon vill låna ut honom till någon av de som kommer låna honom i veckorna fram till jul nu så går det bra. Jag litar på alla som har häst i vårt stall :)
 
Sv: Nya Connemaratråden!

Blir lite avis på att du har ridhus så nära - det är så jag också vill ha det...


Men jag förstår att du inte löser något ridhuskort innan resan nu! :)


Jag försökte ta mig iväg till ridhus i torsdags men kom inte ut från stallplan då blixthalkan slog till på mindre än en timme från det att jag kom till stallet - så min stackars bil orkade inte dra ut transporten då bilen inte fick fäste...värdelöst!

Jag försöker i alla fall se positivt på detta med att det är stenhårt i marken och att det då mest blir bara skrittjobb - jag och Tingeling kommer att bli grymt ihopridna i vårt skrittarbete!

Började igår redan, ridbanan var som en isbana men med fyra isbrodd i varje sko så gick det riktigt bra att skritta - hon halkade ingenting! Så jag skrittjobbade henne i en halvtimme och var riktigt nöjd med oss båda när vi var klara!
I början kändes hon stel och inte alls särskilt medgörlig men efter en stund så var hon så himla trevlig att jag faktiskt hade kunnat skrittjobba en bra stund till (men mitt sällskap tröttnade och då ville jag inte vara kvar själv).

Ikväll ska fröken bli klippt, förhoppningsvis för sista gången denna vinter, och efter det hoppas jag hinna skrittjobba henne igen men hinner jag inte så får hon vila ikväll.
Jag hoppas verkligen att snön kommer snart så att vi kan rida ordentligt i alla gångarter!! Jag har nog inte längtat efter snö så här på många år...
 
Sv: Nya Connemaratråden!

Zinzano hoppar in och flörtar idag på Lucia i sin jul-utsmyckade grimma!

Foto0063.jpg


Foto0065.jpg



:laugh:
 
Sv: Nya Connemaratråden!

Myyyys!

*KL

Eftersom det är förbannat skitväder och stormar på slätten där ponnyn står har jag inte kunnat rida på vad som känns som evigheter. Suck. Och inte har vi hästar över på jobbet som jag kan låna heller :p
 
Sv: Nya Connemaratråden!

Sötnosen! :love:

Glad lucia på er allihopa. :)

Jag har av alla knas grejer, hållit på och stänglat idag, hagen ska bli lite större, nu är det bara röja lite i skogen som är kvar så att det är ström i tråden.
 
Sv: Nya Connemaratråden!

Idag är det tre år sedan jag hämtade hem min guldklimp :love:

Såhär snygga var vi den kvällen
bild-008_180249358.jpg
 
Sv: Nya Connemaratråden!

Men Connemara då...

"Hennes egna bulldoser däremot går mest på rutin. En gång försökte jag ha henne lös in från hagen (som min alltid är) och hon blev ju totalt förvirrad och sprang åt alla håll och kanter och hade ju noll connection med världen. Jösses liksom, gamla märr"

Stackars Filippa, hon som är så fin! *skratt*
Vänta och se så får vi se om jag får komma ut med Cissi till dig, Tigern, Filippa och din mammsa någon dag. Den sista veckan har hon blivit som en bulldozer inne i boxen. Att jag har hela revben är ett under! Här vill det till att komma igång och jobba snart (mer att läsa om Cissi i O9:ornas tråd)...

Mvh. Bowman
 
Senast ändrad:
Sv: Nya Connemaratråden!

Det är ju sant :D

Dock ligger hon faktiskt rejält på plus efter julen då vi för första gången i hennes 21-åriga liv klippte henne. Hon brydde sig inte ett jota! Och var inte kittlig mellan frambenen som Tiger :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
27 28 29
Svar
571
· Visningar
28 691
Senast: Linta
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 924
Senast: lilstar
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
420
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 915

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp